Berentsens Skrevet 21. mai 2010 #41 Skrevet 21. mai 2010 Når du skal svare meg får du være saklig og holde deg til det jeg har skrevet. Jeg har ikke noe i mot at barna får presentert at noen mennesker er homofile. Jeg har ingen ønsker at evt. barn skal settes i en kristen privatbarnehage. Hvorfor skulle jeg det? Jeg er ikke medlem i statskirken. Du skrev dette: Isteden for å ta barna ut av barnehagen kan heller barnehagen ta hensyn til oss som ikke vil bli servert disse løgnene. Man klarer jo fint å ta hensyn til de som ikke vil bli servert historier om Jesus og Mohammed. Jeg tolket det som om du ikke ville at barna skulle få servert løgner (homofili og homofile som får barn). Om det ikke var det du mente, ja så beklager jeg. Jeg kan ikke vite om du er medelm av statskirken eller andre trosamfunn. Hva du ønsker for dine barn er opp til deg. Om du ikke vil at de skal være i en barnehage hvor de får høre om homofili og homofile som har barn som noe naturlig, ja så får du ta konsekvensene av det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #42 Skrevet 21. mai 2010 Det mest oppriktige må vel være at ungene i barnehagen får fortalt at noen barn har to damer som er foreldre: en mamma de har ligget i magen hos og en "medmor" som også er glade i dem. Disse barna har egentlig også en pappa, men han får de ikke vite hvem er (før de er voksne), for mammaene synes ikke pappaen er noe viktig for dem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #43 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er kristen og synes homofili er galt. Forstår at dette er noe man ikke kan velge selv, men velger å forholde meg til det som står i bibelen. Jeg synes derfor ikke noe om homoeventyr i barnehagen. jeg lærer mine barn at homofili ikke er bra, men at man selvfølgelig skal være snill med de homofile og kan være venner med dem likevell. Jeg lærer dem også at det ikke går an å ha to mødre eller to fedre, for å lage et barn må det en kvinne og en mann til, om noen frarøver barnet sitt retten til en av delene betyr jo ikke det at de ikke har en pappa.(selv om de ikke kjenner vedkommende) Regner med dere syntes jeg er trangsynt og at jeg får masse kjeft nå, men dette er min mening om homoeventyr... Da regner jeg med blant annet at du mer enn gjerne vil selge din egen datter, og steine til døde alle de kvinner som ikke er jomfruer på bryllupsnatten? Men DET regner jeg med at du tilfeldigvis "velger bort".
kaprifolen Skrevet 21. mai 2010 #44 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er kristen, og vil gjerne rette opp noe av skaden som har blitt gjort her. Føler nemlig sterk trang til å påpeke at ALLE kristne mener ikke at homofili er galt. Ingen ØNSKER seg et homofilt barn, men for meg ville dette dreid seg om et ønske om å skåne barna for følelesesmessig kamp og ønsker om barn. Det ER jo lettere å være hetero. Men det viktigste er at mine barn lærer seg om nestekjærlighet, selvtillit til å gjøre det de føler er rett for dem selv, og respektere at andre gjør det samme. Jeg kommer til å fokusere på å godta sine medmennesker, og anerkjenne at det er greit å ikke komme overens med noen, men det skal ikke skyldes sosial status eller legning. Og jeg kommer til å lære mine barn at all kjærlighet er bra, sålenge det er mellom to samtykkende mennesker, hvor begge føler at det er riktig. Hvis barnehagene kan innprente dette i barnehagen, kan det gjøres med eventyr, bøker eller hånddukker for alt jeg bryr meg.
Gjest gjest Skrevet 21. mai 2010 #45 Skrevet 21. mai 2010 Da regner jeg med blant annet at du mer enn gjerne vil selge din egen datter, og steine til døde alle de kvinner som ikke er jomfruer på bryllupsnatten? Men DET regner jeg med at du tilfeldigvis "velger bort". Dette er historier fra det gamle testamentet. Med litt bakgrunnskunnskap saa vet alle at det ikke er slik Gud vil at mennesker skal leve. Som Kaprifolen sier, saa er nestekjaerlighet noe av det viktigste av det aa vaere kristen. Det staar mange historier i Bibelen. Noen for aa illustrere rett oppfoersel, og noen for aa illustrere gal oppfoersel. Andre historier forteller om hva som foregikk paa den tiden. Og det er ikke dermed sagt at det slik vi mennesker boer leve. Dessuten er det de nye lovene i det nye testamentet vi skal leve etter. Men det er det heller ingen som greier. Saa takk og lov for at Jesus doede paa korset for oss syndige mennesker. Out of topic, ja. Men fikk bare behov for aa fortelle det. Det er for godt budskap til aa holde for seg selv.
Hedda-78 Skrevet 21. mai 2010 #46 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er kristen, og vil gjerne rette opp noe av skaden som har blitt gjort her. Føler nemlig sterk trang til å påpeke at ALLE kristne mener ikke at homofili er galt. Ingen ØNSKER seg et homofilt barn, men for meg ville dette dreid seg om et ønske om å skåne barna for følelesesmessig kamp og ønsker om barn. Det ER jo lettere å være hetero. Men det viktigste er at mine barn lærer seg om nestekjærlighet, selvtillit til å gjøre det de føler er rett for dem selv, og respektere at andre gjør det samme. Jeg kommer til å fokusere på å godta sine medmennesker, og anerkjenne at det er greit å ikke komme overens med noen, men det skal ikke skyldes sosial status eller legning. Og jeg kommer til å lære mine barn at all kjærlighet er bra, sålenge det er mellom to samtykkende mennesker, hvor begge føler at det er riktig. Hvis barnehagene kan innprente dette i barnehagen, kan det gjøres med eventyr, bøker eller hånddukker for alt jeg bryr meg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #47 Skrevet 21. mai 2010 Det mest oppriktige må vel være at ungene i barnehagen får fortalt at noen barn har to damer som er foreldre: en mamma de har ligget i magen hos og en "medmor" som også er glade i dem. Disse barna har egentlig også en pappa, men han får de ikke vite hvem er (før de er voksne), for mammaene synes ikke pappaen er noe viktig for dem. Helt enig. Man får fortelle alt eller ingenting!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2010 #48 Skrevet 21. mai 2010 Det virker kanskje litt kunstig og krampaktig for oss som ikke er vant med det å dikte homoeeventyr. Men jeg forstår tanken at det vil kunne gjøre homofili mer naturlig og bidra til å redusere "homo" som skjellsord. Men hvorfor ikke gjøre det samme med også andre skjellsord? Etter hva jeg har forstått er "hore" et mer vanlig skjellsord enn "homo". Hva med å dikte et eventyr om prinsessen som var så glad i sex at hun fant ut at det var det hun ville holde på med resten av livet og at hun samtidig kunne tjene gode penger til folket sitt? Eller prinsen som ville bruke kreftene sine på å styre kongeriket og for å unngå å bli distrahert av humørsvingningene til en enkelt kvinne så ville han heller ha mer uforpliktende forhold til et større antall kvinner? Ved bruk av nye eventyr kan vi klare å gjøre barna mye mer tolerante i forhold til andre mennesker en det de mest liberale innefor vår genereasjon er nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #49 Skrevet 21. mai 2010 Dette er historier fra det gamle testamentet. Med litt bakgrunnskunnskap saa vet alle at det ikke er slik Gud vil at mennesker skal leve. Som Kaprifolen sier, saa er nestekjaerlighet noe av det viktigste av det aa vaere kristen. Det staar mange historier i Bibelen. Noen for aa illustrere rett oppfoersel, og noen for aa illustrere gal oppfoersel. Andre historier forteller om hva som foregikk paa den tiden. Og det er ikke dermed sagt at det slik vi mennesker boer leve. Dessuten er det de nye lovene i det nye testamentet vi skal leve etter. Men det er det heller ingen som greier. Saa takk og lov for at Jesus doede paa korset for oss syndige mennesker. Out of topic, ja. Men fikk bare behov for aa fortelle det. Det er for godt budskap til aa holde for seg selv. Med andre ord, så velger man å følge og tro det som passer seg selv best. For TRUST ME, flertallet av de som skripterer og preker fra bibielen gjør ikke skille på det gamle eller nye testamente, nei, her er det pick and choose som det passer situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2010 #50 Skrevet 21. mai 2010 Med andre ord, så velger man å følge og tro det som passer seg selv best. For TRUST ME, flertallet av de som skripterer og preker fra bibielen gjør ikke skille på det gamle eller nye testamente, nei, her er det pick and choose som det passer situasjonen. For noe tull! Dette har du tydeligvis ingen peiling på og det er ingen grunn til å tro på deg. Selv de med en måtelig karakter i religion har fått med seg at det er forskjell på det nye og det gamle testamentet. Innen kristendommen er det det nye testamentet som gjelder.
Gjest me Skrevet 21. mai 2010 #51 Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes dette er kjempe bra. At vi lærer barna tolernse fra en tidlig alder. Det som er så synn er all motstanden til dette. En venninne av meg ble innvitert til å joine motstandsgruppen på facebook av sine kristne venner. De er nemmelig ikke fornøy d med dette tiltaket.
FoxyFish Skrevet 21. mai 2010 #52 Skrevet 21. mai 2010 Jeg kan tenke meg at livet basert på det nye testamentet ikke kan være en lek i det moderne samfunn med regler som blant annet disse: Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Far. 10 Om noen kommer til dere og ikke har denne læren, så ta ikke imot ham i deres hjem, og ønsk ham ikke velkommen. 11 For den som ønsker ham velkommen, blir medskyldig i det onde han gjør. Kan ikke det by på store problemer i det sosiale liv? Eller står man fritt her også?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #53 Skrevet 21. mai 2010 Men hvorfor ikke gjøre det samme med også andre skjellsord? Etter hva jeg har forstått er "hore" et mer vanlig skjellsord enn "homo". Hva med å dikte et eventyr om prinsessen som var så glad i sex at hun fant ut at det var det hun ville holde på med resten av livet og at hun samtidig kunne tjene gode penger til folket sitt? Eller prinsen som ville bruke kreftene sine på å styre kongeriket og for å unngå å bli distrahert av humørsvingningene til en enkelt kvinne så ville han heller ha mer uforpliktende forhold til et større antall kvinner? Det blir litt krampaktig, ja. Jeg synes homoeventyr blir like dumt som at alle rørleggerne og snekkerne i skolebøkene skal være kvinner. Man trenger ikke la alt være politisk "korrekt" hele tiden. Hvor finner jeg forresten et eksempel på et sånt homoeventyr de har tenkt å lese for barna? Kunne vært interessant å lest hva de har i tankene før man bestemmer seg. Eller skal de bare bytte ut Tornerose med Torneroar?
Gjest gjest Skrevet 21. mai 2010 #54 Skrevet 21. mai 2010 Jeg kan tenke meg at livet basert på det nye testamentet ikke kan være en lek i det moderne samfunn med regler som blant annet disse: Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Far. 10 Om noen kommer til dere og ikke har denne læren, så ta ikke imot ham i deres hjem, og ønsk ham ikke velkommen. 11 For den som ønsker ham velkommen, blir medskyldig i det onde han gjør. Kan ikke det by på store problemer i det sosiale liv? Eller står man fritt her også? Ja, tatt ut fra sammenhenges så høres dette veldig galt ut. Men dersom en tar seg bryet med å lese de første versene i kapittelet, så forstår en at det Johannes mener med dette er at en skal passe seg for fælske lærere, som forsøker å føre mennesker i mørket. Dvs. til å bli ikke-troende. For det betyr ikke at en som kristen ikke skal være sammen med mennesker som ikke deler samme tro som oss. Dersom du har lest Jesus sin lignelse om den barmhjertige Samaritanen, ( http://www.bibel.no/nb-NO/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=LUK&chapter=10&verse=36 ) så forstår du raskt hvordan Jesus ønsker at vi skal være mot våre medmennesker. Lignelsene fortalte Jesus fordi han ville gi disiplene sine gode eksempler på hvordan en skulle være mot sine medmennesker. Og jeg selv er langt ifra en perfekt kristen, som prøver å fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt. Jeg er bare lykkelig for at vi har en Gud som frelser oss, samme hvor dårlige mennesker vi er. Håper det er flere som ønsker å dele den troen. For hvis ikke, hva er da meningen med livet? Ser at jeg havner langt bort fra der emnet startet nå.. Beklager!
CeeCee Skrevet 22. mai 2010 #55 Skrevet 22. mai 2010 Hei! Måtte bare svare i denne, for jeg deler absolutt ikke samme syn som de fleste av dere. Jeg er selv kristen, og syntes det er synd å se hvordan regjeringen vasker bort alle de fine, kristne verdiene i Norge. Ja, for utrolig nok bor vi enda i et kristent land. Jeg syntes det er galt at kommunale barnehager - som vi finansierer med våre skattepenger - skal lære barna at homofili er "naturlig", slik som en av dere over skriver. For nei, homofili er langt i fra naturlig. For å ta et litt flåsete utsagn jeg hørte her en dag: "Sett dem på en øde øy og la de formere seg" Det er ikke bestemt fra naturens side at to personer av samme kjønn skal kunne få barn sammen. Og dersom det er det dere mener er naturlig, så ville menneskeheten blitt utryddet iløpet av få generasjoner. Og denne teorien verner om menn og kvinner i hetrofile forhold som er ufrivilling barnløse. Fordi det fra naturens side er meningen av menn og kvinner skal kunne lage barn sammen. Og nei, jeg er ikke en ignorant, kristen person. Jeg trivst i møte med mennesker med ulik bakgrunn, livssyn og etnisitet enn meg selv. Men det er ikke det dette dreier seg om. Jeg syntes vi bør lære våre små håpefulle mer om forskjellen på respekt og aksept. Eks: En kan RESPEKTERE en person som mobber oss, men vi må aldri AKSEPTERE mobbingen. På samme måte mener jeg at vi må respektere homofile mennesker, men at vi aldri må akseptere at de er homofile. Jeg ser også at det er noen som har argumentert med at en ikke må skape sterk motvilje mot homofile, i tilfelle barna våre skulle "oppdage at de var homofile". Nå er barna mine godt voksne, alle 3, og de er alle hetero. Jeg tror at homofili på en måte er blitt litt trendy. Det er noe tenåringer i en usikker alder eksprimenterer med, og når homofili blir mer og mer akseptert, er det ikke rart at dagens tenåringer blir usikre på sin legning. Så, vær så snill: Hold homofili ute av alle offentlige institusjoner der barn ferdes. Det være seg barnehage, skole eller SFO. Det mener jeg, vil tjene alle best. Jeg har flere kristne i min familie, men ingen av dem er så fordømmende og intolerante som det du er. Jeg er veldig glad for at jeg har fått erfare at kristne kan være aksepterende overfor mennesker, selv om de ikke har samme tro som dem selv. Det forundrer meg at du bare velger ut de emnene i bibelen som omhandler negativitet til homofili, og velger å ignorere de emnene om aksept, rettferdighet og likeverd. Hva med en kombinasjon? Greit, DU liker ikke homofili, men aksepterer at noen er født slik og ønsker å leve slik, og at de har lik menneskeverdi som alle andre, og fortjener rettferdig behandling i samfunnet som alle andre samfunnsborgere. Kaller du deg en sann/ ekte/ god kristen? Å sammenligne homofile med mobbere er helt forkastelig! Mobbere PLAGER folk til randen av selvmord. Homofile ønsker bare å leve livet sitt på lik linje med alle andre mennesker. Hvis det naturlig at en mann og en kvinne får barn sammen hvorfor er noen sterile da? Og hvis grunnen til at de er sterile at det ikke er meningen at de skal være foreldre/ omsorgspersoner, mener du da de ikke skal få adoptere barn? Adopsjon er jo ikke naturlig i det hele tatt, ifølge dine argumenter. Sterile burde jo da heller ikke få lov til å jobbe med barn...
Gjest kristen gjest Skrevet 22. mai 2010 #56 Skrevet 22. mai 2010 Dersom du har lest Jesus sin lignelse om den barmhjertige Samaritanen, ( http://www.bibel.no/nb-NO/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=LUK&chapter=10&verse=36 ) så forstår du raskt hvordan Jesus ønsker at vi skal være mot våre medmennesker. Lignelsene fortalte Jesus fordi han ville gi disiplene sine gode eksempler på hvordan en skulle være mot sine medmennesker. Og hvis du bruker din innsikt i hvordan symbolene i bibeltekster med dobbel bunn skal forstås- da kan du jo bytte ut samaritaneren i teksten, og sette inn ordene homofil mann i stedet. Så vil du forstå hva Jesus egentlig snakket om- og se at den homofile mannen kanskje var den eneste som viste seg som et sant medmenneske for ham som var skadet- mens de kristne gikk forbi. Kristne spesiellt burde også vite at det ikke er menneskers oppgave gradere synd og dømme medmennesker- fordi alle mennesker er syndige og synder på nytt hver dag, uansett. Defor bør de kristne som dømmer med harde ord ta bjelkene ut av sine egne øyne, før de forsøker å være fariseere og fjerne flis fra de homofile... Hvis barnehager lykkes med å formidle at homofili er noe de kan møte i livet, og hjelpe barna til å forstå det, kan jeg ikke se noe galt i eventyr om Ola og Per som bor sammen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #57 Skrevet 22. mai 2010 Og hvis du bruker din innsikt i hvordan symbolene i bibeltekster med dobbel bunn skal forstås- da kan du jo bytte ut samaritaneren i teksten, og sette inn ordene homofil mann i stedet. Så vil du forstå hva Jesus egentlig snakket om- og se at den homofile mannen kanskje var den eneste som viste seg som et sant medmenneske for ham som var skadet- mens de kristne gikk forbi. Kristne spesiellt burde også vite at det ikke er menneskers oppgave gradere synd og dømme medmennesker- fordi alle mennesker er syndige og synder på nytt hver dag, uansett. Defor bør de kristne som dømmer med harde ord ta bjelkene ut av sine egne øyne, før de forsøker å være fariseere og fjerne flis fra de homofile... Hvis barnehager lykkes med å formidle at homofili er noe de kan møte i livet, og hjelpe barna til å forstå det, kan jeg ikke se noe galt i eventyr om Ola og Per som bor sammen. +1
Berentsens Skrevet 22. mai 2010 #58 Skrevet 22. mai 2010 Ingen ØNSKER seg et homofilt barn, men for meg ville dette dreid seg om et ønske om å skåne barna for følelesesmessig kamp og ønsker om barn. Jeg stusser litt over dette som du skriver her, "Ingen ønsker seg et homofilt barn". Hvordan kan du dra en slik konklusjon?
LetThemEatCake Skrevet 22. mai 2010 #59 Skrevet 22. mai 2010 Jeg syntes det er galt at kommunale barnehager - som vi finansierer med våre skattepenger - skal lære barna at homofili er "naturlig", slik som en av dere over skriver. For nei, homofili er langt i fra naturlig. For å ta et litt flåsete utsagn jeg hørte her en dag: "Sett dem på en øde øy og la de formere seg" Det er ikke bestemt fra naturens side at to personer av samme kjønn skal kunne få barn sammen. Og dersom det er det dere mener er naturlig, så ville menneskeheten blitt utryddet iløpet av få generasjoner. Og denne teorien verner om menn og kvinner i hetrofile forhold som er ufrivilling barnløse. Fordi det fra naturens side er meningen av menn og kvinner skal kunne lage barn sammen. Du säger emot dig själv väldigt mycket här. Bara det att du faktiskt sitter vid en dator och använder internet och kommunicerar med andra människor på det sättet är ju långt ifrån naturligt! Om man ska vara naturlig så får man ta bort alla faciliteter såsom hyresbostäder med elektricitet, bilar, datorer, TV och allt annat som människan uppfunnit och som inte gynnar naturen. För det är väl knappast bra för naturen att köra bil och förorena hela världen (som gud skapat, enligt dig)? Guds vilja kan väl knappast vara att vi ska förstöra hans skapelse? Du kan ju inte plocka ur godbitarna ur kristendomen och låtsas som att resten är okej!
CeeCee Skrevet 22. mai 2010 #60 Skrevet 22. mai 2010 Jeg stusser litt over dette som du skriver her, "Ingen ønsker seg et homofilt barn". Hvordan kan du dra en slik konklusjon? Vi ser jo tydelig her i denne tråden hvor mange og fæle fordommer det finnes mot homofile. Vi vet også om all homohets og urettferdig behandling som finnes ute i samfunnet. Det er vel ingen foreldre som ønsker å se barnet sitt gå gjennom slikt, og ha det vondt, ja kanskje til og med bli banket opp, pga. at h*n er homofil? Jeg forsto iallefall Kaprifol veldig godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå