Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #21 Skrevet 16. mai 2010 Unger er fine sånn. Alt er en helt naturlig og grei ting i starten, til voksnes holdninger rundt dem har formet ungene til miniatyrer av de voksne. Det er trist å tenke på hvor mange barnesinn som blir ødelagt i så måte. Tabuer og negativ innstilling til helt naturlige ting. Jeg har selv vokst opp slik, men meg klarte min mor ikke å forme i sitt forkvaklede verdensbilde. Jeg er fornøyd med å ha klart å bli et tenkende menneske. JA til et fargerikt samfunn!
CeeCee Skrevet 16. mai 2010 #22 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er kristen og synes homofili er galt. Forstår at dette er noe man ikke kan velge selv, men velger å forholde meg til det som står i bibelen. Jeg synes derfor ikke noe om homoeventyr i barnehagen. jeg lærer mine barn at homofili ikke er bra, men at man selvfølgelig skal være snill med de homofile og kan være venner med dem likevell. Jeg lærer dem også at det ikke går an å ha to mødre eller to fedre, for å lage et barn må det en kvinne og en mann til, om noen frarøver barnet sitt retten til en av delene betyr jo ikke det at de ikke har en pappa.(selv om de ikke kjenner vedkommende) Regner med dere syntes jeg er trangsynt og at jeg får masse kjeft nå, men dette er min mening om homoeventyr... Ja, jeg synes du er trangsynt, men jeg gidder ikke kjefte på deg men forklare deg mitt menneskesyn. En forelder kan være så mye. Noen har biologiske foreldre, mange barn har ikke det. Men de har da mødre og fedre fordiom! DNA gjør deg ikke til en god omsorgsperson... Hvilken som helst idiot kan bli forelder. Om man har en far og en pappa, eller en mor og en mamma, far og mor, mamma eller pappa spiller ingen rolle så lenge et barn får dekket sine behov gjennom kjærlige omsorgspersoner. jeg synes vi må slutte å definere foreldre ved kjønn, og heller sette fokuset der det skal ligge: Nemlig ved omsorgsevnen. Jeg synes ikke man skal fortelle homoeventyr i barnehagen. Eventyr er oppdiktede historier med bare en liten rot i virkeligheten. Jeg synes man skal snakke om det med utgangspunkt i vanlige lesebøker om emnet som er tilpasset aldersgruppen. (Noe ala "Farvel, Rune" som tar for seg emnet "døden" og er en aldeles nydelig vakker bok om å miste en venn.)
Gjest Cho Skrevet 16. mai 2010 #23 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Ja, jeg synes du er trangsynt, men jeg gidder ikke kjefte på deg men forklare deg mitt menneskesyn. En forelder kan være så mye. Noen har biologiske foreldre, mange barn har ikke det. Men de har da mødre og fedre fordiom! DNA gjør deg ikke til en god omsorgsperson... Hvilken som helst idiot kan bli forelder. Om man har en far og en pappa, eller en mor og en mamma, far og mor, mamma eller pappa spiller ingen rolle så lenge et barn får dekket sine behov gjennom kjærlige omsorgspersoner. jeg synes vi må slutte å definere foreldre ved kjønn, og heller sette fokuset der det skal ligge: Nemlig ved omsorgsevnen. Jeg synes ikke man skal fortelle homoeventyr i barnehagen. Eventyr er oppdiktede historier med bare en liten rot i virkeligheten. Jeg synes man skal snakke om det med utgangspunkt i vanlige lesebøker om emnet som er tilpasset aldersgruppen. (Noe ala "Farvel, Rune" som tar for seg emnet "døden" og er en aldeles nydelig vakker bok om å miste en venn.) Glemte at enig-smileyen var blitt til en jukke-smiley, men jeg er altså enig med deg. Endret 16. mai 2010 av Cho
Gjest gjest Skrevet 16. mai 2010 #24 Skrevet 16. mai 2010 En kommunal barnehage skal vel kunne representere alle , også de homofile.. Trodde faktisk vi var kommet så langt at det ikke skulle være noe å tenke på engang. De kristne får heller danne sin egne barnehage.
Berentsens Skrevet 16. mai 2010 #26 Skrevet 16. mai 2010 Litt krampeaktig, kanskje? På hvilken måte da?
gompen Skrevet 16. mai 2010 #27 Skrevet 16. mai 2010 De hentydningene gikk meg isåfall hus forbi. Gjorde forsåvidt det når jeg var barn også, men jeg har lest på nytt i voksen alder, og fnist godt.
Gjest Wenche Skrevet 20. mai 2010 #28 Skrevet 20. mai 2010 Hei! Måtte bare svare i denne, for jeg deler absolutt ikke samme syn som de fleste av dere. Jeg er selv kristen, og syntes det er synd å se hvordan regjeringen vasker bort alle de fine, kristne verdiene i Norge. Ja, for utrolig nok bor vi enda i et kristent land. Jeg syntes det er galt at kommunale barnehager - som vi finansierer med våre skattepenger - skal lære barna at homofili er "naturlig", slik som en av dere over skriver. For nei, homofili er langt i fra naturlig. For å ta et litt flåsete utsagn jeg hørte her en dag: "Sett dem på en øde øy og la de formere seg" Det er ikke bestemt fra naturens side at to personer av samme kjønn skal kunne få barn sammen. Og dersom det er det dere mener er naturlig, så ville menneskeheten blitt utryddet iløpet av få generasjoner. Og denne teorien verner om menn og kvinner i hetrofile forhold som er ufrivilling barnløse. Fordi det fra naturens side er meningen av menn og kvinner skal kunne lage barn sammen. Og nei, jeg er ikke en ignorant, kristen person. Jeg trivst i møte med mennesker med ulik bakgrunn, livssyn og etnisitet enn meg selv. Men det er ikke det dette dreier seg om. Jeg syntes vi bør lære våre små håpefulle mer om forskjellen på respekt og aksept. Eks: En kan RESPEKTERE en person som mobber oss, men vi må aldri AKSEPTERE mobbingen. På samme måte mener jeg at vi må respektere homofile mennesker, men at vi aldri må akseptere at de er homofile. Jeg ser også at det er noen som har argumentert med at en ikke må skape sterk motvilje mot homofile, i tilfelle barna våre skulle "oppdage at de var homofile". Nå er barna mine godt voksne, alle 3, og de er alle hetero. Jeg tror at homofili på en måte er blitt litt trendy. Det er noe tenåringer i en usikker alder eksprimenterer med, og når homofili blir mer og mer akseptert, er det ikke rart at dagens tenåringer blir usikre på sin legning. Så, vær så snill: Hold homofili ute av alle offentlige institusjoner der barn ferdes. Det være seg barnehage, skole eller SFO. Det mener jeg, vil tjene alle best.
Berentsens Skrevet 21. mai 2010 #29 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Jeg syntes det er galt at kommunale barnehager - som vi finansierer med våre skattepenger - skal lære barna at homofili er "naturlig", slik som en av dere over skriver. For nei, homofili er langt i fra naturlig. For å ta et litt flåsete utsagn jeg hørte her en dag: "Sett dem på en øde øy og la de formere seg" Det er ikke bestemt fra naturens side at to personer av samme kjønn skal kunne få barn sammen. Og dersom det er det dere mener er naturlig, så ville menneskeheten blitt utryddet iløpet av få generasjoner. Så, vær så snill: Hold homofili ute av alle offentlige institusjoner der barn ferdes. Det være seg barnehage, skole eller SFO. Det mener jeg, vil tjene alle best. Dette var et rart innlegg. For å koke det litt ned, så er det eneste du sier, er at siden to homofile menn eller kvinner ikke kan få barn sammen, så er det ikke naturlig. Hva slags argument er det? Er det kun formering som er viktig? Hold homofili ute fra barnehage, SFO, skole, osv, skriver du. Hvorfor det? Skal ikke barn få lære om slike ting? Er det det du mener, eller mener du homofile? At homofile ikke skal få jobbe med barn? Jeg forundrer meg fremdeles over folk som drar fram argumentet om formering. Det virker som om dere tror at det er det dette handler om. At ved å la homofili gå inn under normalen, så skal alle bli homofile, og derfor vil formeringen ta slutt. Studier viser at antall homofile er et nokså stabilt tall. Det vil si at sjansen for at homofile fødes ikke endres noe særlig. Av den grunn vil man ikke komme dit at det kun er homofile som bor på denne jord. Det er litt som at det ikke bare er infantile som bor på denne jord, selv om det finnes noen av dem. Ved å la barn få høre om homofili, type Jens som gifter seg med Per, og så har man Ola som gifter seg med Kari, og Trine som gifter seg med Ina, så vil barna få høre om det. Da slipper de å få høre om det den dagen de kommer på skolen, og en av de tøffe guttene kaller alt og alle for "jævla homo"! Og så vet de ikke helt hva det vil si, men det er nok noe som er skammelig og fælt, siden man sier "jævla homo". Man vil bryte ned fordommer, man vil gjøre det lettere for unge homofile, slik at de spiller å bruke 7 år, kanskje mer, av sine liv på å komme seg ut av skapet og starte på livet sitt. Men, dersom dette med formering er så viktig, som det du sier, ja så hvorfor skal man kun leve sammen i par? Den formeringsmetoden som blir mest brukt er jo polygami, menn som parrer seg med flere kvinner. Så kanskje dere heller bør satse på ekteskap hvor man har flere fruktbare kvinner, slik at det blir født flest mulige barn. Og så bør man naturligvis ikke la gamle folk få gifte seg - de kan jo ikke formere seg!
Gjest kan se rødt Skrevet 21. mai 2010 #30 Skrevet 21. mai 2010 Greit at de forteller eventyr om at to damer/menn kan bli forelsket i hverandre. Men det er ikke greit at de forteller at det er helt fint og "naturlig" at to lesbiske lager barn sammen og at disse barn ikke har noen far. Dette er ikke greit, rett og slett fordi dette er blank løgn. Dersom dette skjer krever jeg at mine evt. barn blir fritatt for den type hjernevasking.
Gjest MikeWaters Skrevet 21. mai 2010 #31 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Jeg er selv kristen, og syntes det er synd å se hvordan regjeringen vasker bort alle de fine, kristne verdiene i Norge. Ja, for utrolig nok bor vi enda i et kristent land. Det var vel et skudd for baugen når Darwin introduserte evolusjonsteorien også antar jeg Hva er egentlig gode kristne verdier? Hvis gode kristne verdier er myntet på intoleranse så har vi jaggu ikke mye bruk for de.
Berentsens Skrevet 21. mai 2010 #32 Skrevet 21. mai 2010 Greit at de forteller eventyr om at to damer/menn kan bli forelsket i hverandre. Men det er ikke greit at de forteller at det er helt fint og "naturlig" at to lesbiske lager barn sammen og at disse barn ikke har noen far. Dette er ikke greit, rett og slett fordi dette er blank løgn. Dersom dette skjer krever jeg at mine evt. barn blir fritatt for den type hjernevasking. Det er ikke løgn, da det er noen lesber som har barn sammen, uten at donor har rollen som far. Dersom slikt skjer, så får du jo bare ta barna dine ut av barnehagen da. Er ingen som tvinger deg til å ha dem der.
Vibi Skrevet 21. mai 2010 #33 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Hei! Måtte bare svare i denne, for jeg deler absolutt ikke samme syn som de fleste av dere. Jeg er selv kristen, og syntes det er synd å se hvordan regjeringen vasker bort alle de fine, kristne verdiene i Norge. Ja, for utrolig nok bor vi enda i et kristent land. Jeg syntes det er galt at kommunale barnehager - som vi finansierer med våre skattepenger - skal lære barna at homofili er "naturlig", slik som en av dere over skriver. For nei, homofili er langt i fra naturlig. For å ta et litt flåsete utsagn jeg hørte her en dag: "Sett dem på en øde øy og la de formere seg" Det er ikke bestemt fra naturens side at to personer av samme kjønn skal kunne få barn sammen. Og dersom det er det dere mener er naturlig, så ville menneskeheten blitt utryddet iløpet av få generasjoner. Og denne teorien verner om menn og kvinner i hetrofile forhold som er ufrivilling barnløse. Fordi det fra naturens side er meningen av menn og kvinner skal kunne lage barn sammen. Og nei, jeg er ikke en ignorant, kristen person. Jeg trivst i møte med mennesker med ulik bakgrunn, livssyn og etnisitet enn meg selv. Men det er ikke det dette dreier seg om. Jeg syntes vi bør lære våre små håpefulle mer om forskjellen på respekt og aksept. Eks: En kan RESPEKTERE en person som mobber oss, men vi må aldri AKSEPTERE mobbingen. På samme måte mener jeg at vi må respektere homofile mennesker, men at vi aldri må akseptere at de er homofile. Jeg ser også at det er noen som har argumentert med at en ikke må skape sterk motvilje mot homofile, i tilfelle barna våre skulle "oppdage at de var homofile". Nå er barna mine godt voksne, alle 3, og de er alle hetero. Jeg tror at homofili på en måte er blitt litt trendy. Det er noe tenåringer i en usikker alder eksprimenterer med, og når homofili blir mer og mer akseptert, er det ikke rart at dagens tenåringer blir usikre på sin legning. Så, vær så snill: Hold homofili ute av alle offentlige institusjoner der barn ferdes. Det være seg barnehage, skole eller SFO. Det mener jeg, vil tjene alle best. Hva så om det ikke er "naturlig"? Det er ikke naturlig å kjøre bil til jobben heller, eller å slå på lyset i et rom du kommer inn i, men jeg tipper du gjør begge deler. Det som var bestemt fra naturens side, som du så fint skrev, ble forandret for leenge siden - kom over det! Endret 21. mai 2010 av Vibi
Gjest kan se rødt Skrevet 21. mai 2010 #34 Skrevet 21. mai 2010 Det er ikke løgn, da det er noen lesber som har barn sammen, uten at donor har rollen som far. Dersom slikt skjer, så får du jo bare ta barna dine ut av barnehagen da. Er ingen som tvinger deg til å ha dem der. Ikke bare barn som lett hjernevaskes...... Isteden for å ta barna ut av barnehagen kan heller barnehagen ta hensyn til oss som ikke vil bli servert disse løgnene. Man klarer jo fint å ta hensyn til de som ikke vil bli servert historier om Jesus og Mohammed.
Shade Skrevet 21. mai 2010 #35 Skrevet 21. mai 2010 Når det gjelder homofili så er jo det ganske vanlig i dyreriket og så det er vel absolutt mer naturlig enn å kjøre bil eller skru på lyset
Berentsens Skrevet 21. mai 2010 #36 Skrevet 21. mai 2010 Ikke bare barn som lett hjernevaskes...... Isteden for å ta barna ut av barnehagen kan heller barnehagen ta hensyn til oss som ikke vil bli servert disse løgnene. Man klarer jo fint å ta hensyn til de som ikke vil bli servert historier om Jesus og Mohammed. Da kan man sette barna i kristne privatbarnehager, eller andre barnehager hvor de ikke liker at homofili blir presentert som en naturlig variasjon i vårt samfunn. Verre er det ikke.
Hedda-78 Skrevet 21. mai 2010 #37 Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes vel egentlig at det er helt i orden at man forteller slike eventyr i barnehagen. Men det kan fort bli litt påtrengende også, og jeg tror at barn først og fremst bør høre om prinsen og prinsessa. Tross alt er det det som er det vanligeste (i betydningen hyppigst forekommende) i vårt samfunn. Dette bør de ha som base eller utgangspunkt, at barn har en mor og en far. Men samtidig bør de også få høre om alle varianter av familieliv, f.eks. homofili, skilsmisser, stesøsken, adopsjon, foreldre som dør osv. Man kan snakke med barn om de fleste temaer som voksne synes er litt vanskelige. I Kristiansand er det en barnehage som har hatt Baneheia-drapene som tema siden i høst, og det ser jeg ikke problemer med heller, barna må høre om slikt også, på sitt nivå. Ellers ser jeg heller ikke sammenhengen mellom at homofile ikke kan få barn, og at det er unaturlig. Barna kan godt lære at alle barn har to foreldre, en kvinne og en mann, men det er jo ikke alltid at denne kvinnen og denne mannen har lyst til å bo sammen. Kanskje mammaen heller har lyst til å bo sammen med en annen mamma. Poenget er jo at barna skal lære at det er helt ok å ha en annen samlivsform enn kjernefamilie, og at det er helt ok å forelske seg i noen av det samme kjønn. Detaljer utover det, f.eks. om donorer og ensliges rett til adopsjon oppdager de nok senere og trenger ikke være tema i barnehagen.
Shade Skrevet 21. mai 2010 #38 Skrevet 21. mai 2010 Ikke bare barn som lett hjernevaskes...... Isteden for å ta barna ut av barnehagen kan heller barnehagen ta hensyn til oss som ikke vil bli servert disse løgnene. Man klarer jo fint å ta hensyn til de som ikke vil bli servert historier om Jesus og Mohammed. Har du noen erfaring med barnehager? Virker ikke sånn, for faktum er at de forteller eventyr om jesus ved hver kristne høytid, regner med at de gjør det samme med mohammed og. Og så lenge jeg må finne meg i at barna mine har om religion i barnehagen skulle det vel bare mangle at dere religiøse må svelge noen kameler og
Sangen Skrevet 21. mai 2010 #39 Skrevet 21. mai 2010 Hva er så definisjonen på noe som er naturlig? At det finnes i naturen? Isåfall er jo homofili naturlig. Både blandt mennesker og dyr finnes homofile. Kanskje er det naturens måte å begrense overbefolkning på, at de ikke kan formere seg mener jeg. Må bare presisere at jeg med dette absolutt ikke mener homofile bør bli foreldre. På samme måte som jeg mener par som ikke kan få barn bør ha rett til kunstig befruktning eller å adoptere hvis de virkelig ønsker seg et barn. Jeg synes det er viktig å lære barn tidlig om homofili, og tror i likhet med andre her at dette kan bidra til å minske fiendtlige holdninger. Jeg tror at når mange reagerer negativt mot homofile er de mest grunnliggende følelsene redsel eller følelsen av å ikke forstå noe. De er ikke som meg, altså skumle. Jeg tror at ved å lære barn om hva dette faktisk er; to mennesker med samme kjønn som er glad i hverandre, vil ufarliggjøre mye av mytene rundt homofili og gjøre det mer akseptabelt.
Gjest kan se rødt Skrevet 21. mai 2010 #40 Skrevet 21. mai 2010 Da kan man sette barna i kristne privatbarnehager, eller andre barnehager hvor de ikke liker at homofili blir presentert som en naturlig variasjon i vårt samfunn. Verre er det ikke. Når du skal svare meg får du være saklig og holde deg til det jeg har skrevet. Jeg har ikke noe i mot at barna får presentert at noen mennesker er homofile. Jeg har ingen ønsker at evt. barn skal settes i en kristen privatbarnehage. Hvorfor skulle jeg det? Jeg er ikke medlem i statskirken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå