Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Og jeg hadde visst rett:

"Allergi overfor fisk skyldes at kroppen reagerer på et protein i fiskekjøttet. Dette proteinet finnes i mange typer fisk, men de fleste fiskeallergikere reagerer på fisk fra torskefamilien. Omtrent halvparten av alle fiskeallergikere vil reagere på all slags fisk. Noen tåler fiskeslag som laks, ørret, makrell og ferskvannsfisk, mens noen bare reagerer på rød fisk og tåler for eksempel torsk.

De allergifremkallende stoffene i fisk er meget varmestabile, og det betyr at de ikke forsvinner under koking eller steking. Enkelte følsomme personer får allergiske reaksjoner hvis de puster inn dampen fra fiskekoking fordi fiskedamp kan gi astmasymptomer."

http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-fisk-og-skalldyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre billetter, fem bøker (på salg) og en is (italiensk, to kuler, pasjonsfrukt og hasselnøtt). Slett ingen dårlig bytur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare med meg reprisesammendraget nå i Stjernekamp, med det er jo litt gøy at Håvard Bakke valgte DumDum-låta fra Døden på Oslo S :fnise: 

Dessuten så jeg årets kuleste t-skjorte på bussen hjem - To err is human, but to arr is pirate :rulle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, var ikke jeg egentlig ganske trøtt og klar for å legge meg for et par timer siden? Damn you, youtube...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innevær på en planløs søndag passer meg helt utmerket. Jeg har te, sjokolade og bøker i mengder, broderi, strikketøy og ymse syprosjekter om kreativiteten skulle innfinne seg og hvis husmoren skulle gjøre en gjesteopptreden er det nok for henne å ta tak i også. Skal i det minste komme meg ut av min fangestripete nattkjole og over i noe litt mer respektabelt - så snart dagens første tekopp er tom og den tilhørende biscottien borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de tre timene som har gått siden forrige innlegg har jeg kledd på meg (flink!) og kommet meg gjennom to dokumentarer, en fire uker gammel utgave av Morgenbladet (jeg henger litt etter...) og tre kopper te, samt strikket litt og spist formiddagsmat. Effektivitet eller sakte-tv-potensiale? Juryen er fortsatt ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er fascinerende at du har begynt å strikke. :ler: 

I dag er det høst, ass. KALDT! :fryser:

 Natt til i går hostet jeg for øvrig på meg brist i et ribbein, så her i huset går det skikkelig sakte, da begge beboere har søvnmangel grunnet undertegnedes hosting og akking og auing hver gang hun prøver å snu på seg i søvne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hoste i stykker deler av skjelettet er alltid et tegn på utmerket form :riste: 

Nye tre timer har passert - mer te, paideig, klesrydding og sjokolade - og resten av tiden forsvant visst i det store youtube-sluket. LatDaria-søndag - minutt for minutt #sakteforum

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart hver-tredje-time-rapporter som gjelder på #sakteforum i dag... Siden sist har jeg laget og spist pai (kylling, sopp og fetaost), tatt oppvasken ( :daane:) og lest Next to normal-manuset ( :trist:) mens jeg har lurt på om det vil være ufint å lage små notater i margen om hvor det var gjort endringer... Dessuten mer te og sjokolade :opplyser:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fryser:

Sandaler og t-skjorte var helt fint på lørdag, halvsokker, sko og 3/4 jakke var altfor kaldt i dag. Det er ikke så lett å kle seg passende i disse overgangstider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ulltrøye i dag, ikke at det er førske gang siden det ble sommer, men det er første gang den er langermet. :fryser: Så her er høsten virkelig på gang.

Jeg har nå som vanlig lest en del sider her, og det eneste jeg husker jeg vil kommentere er at du ikke er den eneste som plutselig fikk kjempe lyst å reise til Nice og ha på masse klær på stranden. :roll: (Kan være den stranden i Nice henger sammen med 6-8 grader her om morgenen i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan melde om tendenser til saktesøndag her også i går. Begynte riktignok effektivt, var på treinngssenteret før åpningstid, men så roet det seg ned utover formiddagen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Festivaler og lanseringer tar livet av oss.

Hårda bud for de to rustne herrer jeg aldri har vært fristet til å lese... De får la være å delta da, hvis det er så slitsomt, og heller leve med at det betyr litt mindre oppmerksomhet og lavere salgstall. Espedal skriver i følge Aftenposten i sin nye bok om å snakke nonsense på litteraturfestivaler og ligge med bibliotekarene. Opptil flere i feeden min følte akutt behov for å understreke at de hadde ikke hatt seg med ham...

Men stakkars forfattere som er så populære at de må delta på festivaler, altså, #dagensofferrolle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:

-Festivaler og lanseringer tar livet av oss.

Hårda bud for de to rustne herrer jeg aldri har vært fristet til å lese... De får la være å delta da, hvis det er så slitsomt, og heller leve med at det betyr litt mindre oppmerksomhet og lavere salgstall. Espedal skriver i følge Aftenposten i sin nye bok om å snakke nonsense på litteraturfestivaler og ligge med bibliotekarene. Opptil flere i feeden min følte akutt behov for å understreke at de hadde ikke hatt seg med ham...

Men stakkars forfattere som er så populære at de må delta på festivaler, altså, #dagensofferrolle

 

Det er jo synd på dem. Folk burde jo kjøpe bøkene deres helt uten denne markedsføringen de må delta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men Espedal vil jo helst ikke leses av disse damene som frekventerer litteraturfestvaler og desslike - han var jo hardt ute mot kulturkjerringene for noen år siden og ville heller leses av fattige og øldrikkende studenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å måtte markedsføre bøkene sine da. :sjokk: Makan, alt en stakkars forfatter må bli med på. Jeg har forøvrig ikke lest ei eneste bok av noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig går jeg på et nytt semester full av gode intensjoner om å lage skikkelig middag hver dag, bruke hjemmekveldene også til andre ting enn å kope framfor skjermen, prøve å holde litt orden i heimen og liknende klassikere. Å ikke ha fungerende pv hjemme hjelper jo - i går laget og spiste jeg grønnsakssuppe, tok oppvasken, ringte mormor, sorterte klær til dagens økt i vaskeriet, bar ut papirsøppel og leste både aviser og bok og var likevel i seng 22.15. Om det varer så lenge som til høstferien er vel heller tvilsom, basert på tidligere erfaringer, så jeg får passe på å komme med selvskrytet mens det fortsatt er en grunn til det :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...