Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Jeg har levd farlig i dag og vært både på H&M og bokhandelen i tillegg til i matbutikken, og i den anledning har jeg et par misantropi-pandemi-kaktuser å dele ut. Den største (hun hadde kvalifisert til en kaktus selv under normale omstendigheter) går til moren som lot sin lille håpefulle bruke bokhandelen som lekeplass og ta på alt, teste alle leker med lyd og blokkere trappen for å ta bilder med kosedyrene der. Egentlig litt rart at personalet ikke sa fra, når de samtidig var såpass opptatt av smittevern at jeg ble bedt om å legge bøkene på disken med strekkoden opp, så de ikke trengte å ta i dem. Den andre går til mannen som, da 14 av coops 15 selvbetjeningskasser var ledige, valgte den rett ved siden av meg... Jeg er ikke så redd for smitte, jeg blir bare så oppgitt over at det skal være så vanskelig å ta til seg de enkleste retningslinjer og tenke litt lenger enn eget nesegrev. Eller for den saks skyld, hvis det å få hodet ut av navlen er vanskelig - tenk på at jeg kan være smittsom...?

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.3.2020 den 22.19, Daria skrev:

29.03: Ti lest, fire kjøpt.

Noen bøker er mer krevende, både når det gjelder tid, innsats og konsentrasjon, enn forventet. Christine Stansells bok om bohemene i New York på starten av 1900-tallet, American Moderns, var mer akademisk både i språk og innhold enn jeg var forberedt på, og de amerikanske bohemene var adskillig mer politiske enn sine kunstneriske, europeiske artsfrender. 

At A century of love stories ville ta tid var jeg derimot forberedt på, egentlig er jeg ganske fornøyd med å ha kommet meg gjennom hele på to år... Det er en novellesamling på over 1000 sider, utgitt midt på 30-tallet og er kjærlighetsnoveller av det litterære slaget - det vil si at flertallet er uten en lykkelig slutt...

31.03: Ti lest, seks kjøpt.

Jeg sa jo at jeg hadde vært i bokhandelen... En koreansk roman og en togreisebok med den uunngåelige tittelen Around the world in 80 train :tog: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daria skrev:

31.03: Ti lest, seks kjøpt.

Jeg sa jo at jeg hadde vært i bokhandelen... En koreansk roman og en togreisebok med den uunngåelige tittelen Around the world in 80 train :tog: 

31.03: Tolv lest, seks kjøpt.

Det må vel sies å ha vært en bok-dag (og forsåhvidt en bok-måned). Hva som skjedde med det nyttige jeg skulle gjøre i dag? Jeg skulle gjerne sagt at det er litt uklart, men det er vel strengt tatt klart som blekk... :plystre:

Alexandra Silber lever farlig med After Anatevka - hun begir seg inn i dikte-videre-på-andres-historier-territoriet, og følger Hodel ut av Spellemann på taket og inn i Sibir etter Perchik. Parallelt med nåtidshistorien får vi tilbakeblikk til hennes liv, lett gjenkjennelig fra musikalen (som Silber har spilt i både på Broadway og i West End), og også Perchiks bakgrunnshistorie. Jeg er kanskje ikke alltid like fornøyd med valgene hun gjør for dem - dette er jo personer jeg allerede før jeg åpner boka bryr meg om, ønsker at godt og har gjort eg opp tanker om skjebnen til, men hun lykkes godt i å holde på karakterene deres - jeg tror på at dette er de samme Hodel og Perchik som jeg har truffet før, og det er mer enn jeg kan si om enkelte forfattere når de skriver oppfølgere til sine egne bøker...

Paris was yesterday er utdrag fra spalten Letter from Paris som Janet Flanner skrev for The New Yorker fra 1925 og fram til krigutbruddet i 1939. Hun rapporterer om eksilamerikaner i Paris, om kultur og politikk og andre minneverdige hendelser, ispedd et utvalg nekrologer og en og annen grotesk mordsak - alt den nysgjerrige amerikaner kunne ha behov for å vite...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokoppsummering første kvartal: 25 lest, 16 kjøpt. Av de 16 er fire lest og ytterligere to påbegynt. 

Tilsvarende tall for i fjor var 32 lest og 17 kjøpt, hvorav 11 nå er lest og en ble påbegynt, vurdert for elendig til å bruke tid på og forvist til Fretex...

:ac:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tro det var mer lesing i år. Men antall kommer jo mer av kompleksitet og størrelse - enn på totalen egentlig. 

 

Jeg har vel ikke kjøpt noe i år ( i hvert fall ikke som jeg husker) men har lest/lyttet til en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesingen har eksplodert de siste ukene - jeg har lest like mye i mars som jeg gjorde i januar og februar til sammen... Nå var også fjoråret et ekstrem-leseår, fullstendig utenfor alle normaler og sånn sett egentlig ikke sammenliknbart. jeg ligger godt foran tallene for 2018, som var et mer normalt år, og også langt foran en-bok-i-uka, som alltid er grunnmålet. 

Men det er jo som du sier - en bok er ikke en bok, det kommer så an på både sideantall og innhold. Jeg har lest bøker som jeg har slukt fra perm til perm på noen timer, og bøker hvor jeg ikke klarer mer enn et kapittel om gangen. Leser jeg flere av den siste typen samtidig vil det jo påvirke statistikken. Det er også derfor jeg ikke sammenlikner meg med andres tall, bare med mine egne fra tidligere - der vet jeg hva som ligger bak tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og gått en tur sammen med mamma - godt å få luftet seg litt og snakke med noen. Fikk kjøpt blomster på vei hjem, og i postkassen lå det nye sesongprogrammet til Filharmonien og ventet - en påminnelse om at det kommer bedre tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra videomøter og telefonsamtaler er mitt sosiale liv for tiden kun gåturer med god avstand. Ble drøye 10 km i ettermiddag, mye skravling og god samvittighet! 

Kondolerer med restskatt :troest: Ikke alfor stort beløp håper jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 2000, så det velter ikke akkurat budsjettbalansen i heimen. Særlig ikke nå om dagen, når jeg er så billig i drift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med restskatt, men det er jo noe som må komme - og den var jo ikke ille. Min restskatt er noen år tilbake og var på 400 kr. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også til å leve med :ler: Nå fikk jeg refundert 3/4 av måneskortet mitt da alt stengte, det dekker forsåhvidt mesteparten...

Mamma fikk uventet igjen 30 000 et år, jeg venter stadig på at det skal skje meg. På den annen side ble deler av de pengene til språkreise for meg, så sånn sett har jeg vel fått min del uansett :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var vel rundt 25 år da restskatten kom så det føltes ganske ille. 

 

Fikk igjen ganske mye for noen år siden, men da takket være tannbehandling så det var helt greit.  Avbestilte Bergensturen hos Vy og regnet det som et tap, men i dag fikk jeg mail om at det ble refundert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen var vel 400 mer penger på flere måter... 2000 i restskatt da jeg var student hadde jo vært full krise - da var lånet på 6000/måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Karin Elstad-foredrag ved Hilde Hagerup og visekonsert med Lars Klevestrand og Dolores. Dagens dose digital-kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan det ikke nøye seg med å være tilgjengelig  - må det være påtvunget obligatorisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...