Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Gikk kveldstur (det begynner å bli en vane) og så gresset gro og humla suse (humlene - da jeg først begynte å kikke, vrimlet det av dem i kirsebærtreet) og vindusshoppet litt - en syrinmønstret kjole til snaut 3000, for eksempel. Den forblir nok i vinduet...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.4.2020 den 21.31, Daria skrev:

02.04: En lest, ingen kjøpt.

Har brukt kvelden til å lese en ungdomsbok - Axel Hellstenius' Mens Blücher sank er vel ikke det mest minneverdige jeg har vært borti, hverken når det gjelder ungdomsbøker eller krigsbøker... Dessuten har jeg påbegynt et langtidsprosjekt - Vikram Seths En passende ung mann. En nett liten affære på nesten 1400 sider og to bind...

08.04: To lest, ingen kjøpt (men en og annen i bestilling...)

Zoli av Colum McCann er fortellingen om en sigøynerkvinne og hennes liv, og gjennom det et innblikk i romanifolket i Europa i den tyvende århundre, selv om Zoli, som sangerinne og poet, er av de som bryter ut. Ikke like kompleks lappeteppe-struktur som McCanns øvrige bøker, og jeg savner det litt - jeg blir ikke like blåst overende som jeg pleier å bli av ham, selv om boka er god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 18.17, Daria skrev:

06.04: To lest, ingen kjøpt.

Litt fornuftig ble det gjort på gjemmekontorets uteavdeling i dag - en bok om tilrettelagt litteratur ble fullført, innimellom Margaret Thatchers første år som partileder og sigøynersangerinnen og -poeten Zoli i Bratislava på 50-tallet...

Jeg fikk det ikke helt til å stemme at jeg bare hadde fullført en bok så langt i april... Det er i det hele tatt ikke så lett å holde sryr på ting i hjemmeisolasjon - hvor mange bøker har jeg lest? Når vasket jeg håret sist? Hvilken dag er det i dag? At jeg fikk Klassekampen i dag, til tross for at jeg bare har lørdagsabonnement, hjelper jo heller ikke... (Men ros til dem for det - med helgeabonnement på Aftenposten følte jeg meg alltid litt snytt de gangene det var langhelg og A-magasinet kom på en onsdag - og jeg derfor ikke fikk det den uka...).

Men da er dagens tall tre lest og ingen kjøpt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det morgentur - jeg reiste meg fra frokostbordet allerede før klokka ti (jeg vet ikke hva det var naboen bare måtte gjøre i 8-tide, men det hørtes ut som om han ommøblerte soverommet rett over meg...), så at sola skinte og gatene var tomme og gikk like gjerne ut. Morgensol og stillhet (da han med radio på mobilen hadde gått videre) og  et strålende smil fra en syklist jeg stoppet for da jeg skulle krysse sykkelveien, måker og ærfugl og spurv, jeg satt ytterst på brygga og hadde fjorden nesten for meg selv, så lenge det varte. Så gikk jeg hjem til balkong og bok og tekopp og fikk selskap av årets første sommerfugl. 🦋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.04: Fem lest, ingen kjøpt.

Linn Skåber fortsatte å overgå forventningene. Hvis disse fortellingene ligger like tett opp til virkeligheten til dagens ungdom som det hevdes, er konklusjonen at selv om de ytre forutsetningene har endret seg, er det å være ung nå ikke så ulikt hvordan det var på 90-tallet, på godt og vondt.

Påskelesning - Barbara Albertis Evangelium enligt Maria. Marias historie, primært før engelen kom. Hun er opprørsk og eventyrlysten og svært utradisjonell, og Josef har blitt en gammel vismann. Jeg liker forsåhvidt denne Maria-utgaven bedre enn den Colm Tóibín presenterer i Marias testamente, men ingen av dem har jo noe som helst med Bibelens Maria å gjøre... Forøvrig en bok jeg ikke aner hvordan har kommet i hus - den er gammel, den er svensk, det ligger et kort inni som tyder på at den er utsendt som anmeldereksemplar, men om jeg har arvet den eller kjøpt den på et loppemarked eller i en bruktbutikk har jeg ikke lenger noe minne om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaptein Sabeltann-musikken utenfor balkongen er ikke akkurat min favoritt (stillhet er mitt førsteønske, selv om Disney-sangen de byttet til var et framskritt), men takk til ungen som hysjet på pappaen som sang med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hva jeg fniste mest av i filosof-møter-popstjerne-samtale-konserten med Henrik Syse og Christian Ingebrigtsen i kveld - entusiastisk filosof med rytmeegg eller sangeren som snublet to ganger i sin egen sang og slet med å holde seg alvorlig nok til å fortsette å synge :fnise: Direktesendingens gleder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har dagen vært ganske lik gårsdagen - tidlig opp (ikke naboen skyld i dag), morgentur før lesing og te i sola på balkongen. Fikk dyttet inn tv-gudstjenesten også, langfredag er sammen med julaften fast kirkedag. Ikke helt det samme med tv, men man får ta det man får...

Kvelden ligger også an til å få en del likhetstrekk, det skal vel strømmes litt både her og der. Charlie Siem har varslet konsert, Det Norske legger ut Abrahams barn og A1 skal visst prøve seg på noe, at bandmedlemmene befinner seg i forskjellige land er jo ingen hindring...

Middag snart, kanskje. Det begynner å bli en stund siden lunsj...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 15.45, Daria skrev:

09.04: Fem lest, ingen kjøpt.

10.04: Seks lest, ingen kjøpt.

Sommeren på Carlsholm er klassisk upstairs/downstairs i dansk tappning, om kjøkkenpikene og overklassedatteren og en og annen kjærlighetsintrige, en sommer rundt forrige århundreskifte. Ikke veldig nyskapende, men slutten og språket hever den over underholdningsromanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest to og hørt 1 bok hittil i april. Har fått begynt på Prairie Fires også, men den er tung å holde i. 

 

I dag satte jeg på Hyttebok fra helvete og sovnet/døset på verandaen. Ble litt rød, men heldigvis ga det seg fort. Rakk hverken å drikke opp teen min eller spise biscotti. Men det var deilig ute i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Skravla skrev:

Rakk hverken å drikke opp teen min eller spise biscotti.

Travle dager :ler: Prairie fires er typisk sofabok...

Hmm, Charlie Siem konserterer visst ikke før i morgen, så feil kan man ta. Det er ikke så lett å holde styr på alle disse sendingene - eller alle disse dagene. Nå med helligdager i tillegg har jeg mistet kontrollen fullstendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

Travle dager :ler: Prairie fires er typisk sofabok...

Hmm, Charlie Siem konserterer visst ikke før i morgen, så feil kan man ta. Det er ikke så lett å holde styr på alle disse sendingene - eller alle disse dagene. Nå med helligdager i tillegg har jeg mistet kontrollen fullstendig...

I kveld er det Abrahams barn her hos meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe bakgrunnsmusikk her. 

 

Men i går virket det som om 2 elefanter eller 20 personer holdt fest i leiligheten over meg. Ikke så mye bråk egentlig men masse tranping i gulvet og høy latter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne hatt alle  h-monologene hans også. Og hver gang jeg ser dette stykket så får jeg lyst til å studere bibelhistorie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men dette han sier om at jødeforfølgelsene er noe de kristne begynte med er jo feil. Kirken har absolutt en stygg historie der, og argumentet om at jødene drepte Jesus har vært mye brukt, men jødene ble forfulgt lenge før det. Grunnen til at jeg hang meg opp i dette nå, er at jeg tilfeldigvis leste om det før i dag, bl.a. med henvisning til Esters bok i det gamle testamentet, jeg skal ikke påberope meg å ha kommet til disse innsikter på egen hånd her og nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange teorier om antisemmitisme ute og går. Og det har vært ulike gjennom tidene. Og jeg tror ikke at det er en ting som har ført til jødeforfølgelse, men det at jødene drepte Jesus anser jeg som en lite sannsynlig grunn til jødeforfølgelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England utestengte jo jødene fra riket pga økonomi - de mente at jødene drev med merkelige pengesaker og lurte britene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Skravla skrev:

Det er nok mange teorier om antisemmitisme ute og går. Og det har vært ulike gjennom tidene. Og jeg tror ikke at det er en ting som har ført til jødeforfølgelse, men det at jødene drepte Jesus anser jeg som en lite sannsynlig grunn til jødeforfølgelse. 

Det har vært brukt som argument helt siden 200-tallet (boka jeg leser siterer en kirkefader), men det er jo ikke den første eller den opphavelige grunnen. Hvordan disse menneskene forholdt seg til at Jesus var jøde kan man jo lure på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...