Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Daria skrev:

15.03: Fire lest, ingen kjøpt.

Jeg holder meg til Edvard Hoems familiekrønike, nå Mors og fars historie. Planen i 18-tiden var egentlig å bare lese noen kapitler, men så gikk både timene og sidene...

16.03: Fem lest, ingen kjøpt.

Ny dag, ny Hoem... Med Heimlandet Barndom har jeg vært gjennom alle de syv bøkene han har skrevet om slekta. Denne var den første av dem han skrev, så langt tilbake som i 1985, og den handler om hans egen barndom i Hoem-bygda. Det gir jo litt perspektiv på velstandsutviklingen i Norge når han, som er født etter krigen, kan minnes da elektrisiteten kom til bygda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.3.2020 den 12.36, Daria skrev:

...og chatter med hverandre...? :fnise: 

Nei, vi har heldigvis ikke mistet evnen til å prate med hverandre :ler: 

På 15.3.2020 den 20.03, Daria skrev:

Jeg blir jo litt rørt av kongens tale, han har en egen evne til å si det rette :hjerte: Jeg lurer av og til litt på om de som vil avskaffe kongehuset tenker over hvor stor symbolsk og samlende kraft kongefamilien har, særlig i motgangstider. En vagt president vil aldri få samme status.

Så hjertens enig. Er glad i kongehuset jeg. :hjerte: 

Og forøvrig er jeg veldig glad eselet fremdeles jobber. Tror det er godt for oss begge. :ler:  Selv om det øker smittefaren for meg. Men han er veldig nøye med håndvask og håndsprit og hansker og alt som er mulig å gjøre for å beskytte seg mot smitte. Og det er innført svært strenge regler på jobben hans nå. Så vi får bare tro det går bra. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: Jeg er ikke redd for egen del, det gjør meg ingenting å gå og handle.
Også meg: *på vei til Kiwi før klokka 9, for da er det sikkert færre folk*

Meg:  Hamstring er helt unødvendig.
Også meg: *handler for tre ganger så mye som vanlig*

Til det siste der skal det jo sies til mitt forsvar at jeg vanligvis småhandler 3-4 ganger i uka, og akkurat det kan det vært lurt å unngå nå, både for min egen og andres del. Ikke handler jeg enkeltvarer i større mengder enn vanlig heller, med unntak av et ekstra brød til å legge i fryseren, så jeg har prinsippene mine noenlunde intakte...

Den indre prinsippdiskusjonen nå går på at det er så deilig ute at det frister veldig å pakke med med bok og termos og gå til lesebenken min. På den ene siden trenger jeg ikke gå tett på noen eller oppholde meg nært på andre av det, på den andre siden vil jeg garantert treffe på en del folk, til dels på fortau og veier som er smalere enn en meter, og beskjeden er vel egentlig å holde seg mest mulig hjemme :vetikke: Jeg kan jo fint nyte både sol, bok og te på balkongen også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sauen Shaun skrev:

Og forøvrig er jeg veldig glad eselet fremdeles jobber. Tror det er godt for oss begge. :ler:  Selv om det øker smittefaren for meg. Men han er veldig nøye med håndvask og håndsprit og hansker og alt som er mulig å gjøre for å beskytte seg mot smitte. Og det er innført svært strenge regler på jobben hans nå. Så vi får bare tro det går bra. :jepp: 

All smittefare kan man uansett ikke unngå, med mindre man driver selvhusholdning et sted i ødemarka... Å ikke måtte gå oppi hverandre 24/7, og dermed også ha noe å snakke om og fortelle hverandre når han kommer hjem er sikkert ikke så dumt. Selv om det hadde vært hyggelig med selskap innimellom, er jeg ikke veldig misunnelig på kollegaer som må underholde både tre og fire barn hjemme på fulltid nå... Jeg leste jo at kineserne forventer både babyboom og skilsmisseboom... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle mat ✔️
Stryke klær ✔️
Vanne blomster ✔️

Full måloppnåelse på dagens nyttige planer, og klokka er ennå ikke 15.30 *flink* Jobbet litt har jeg også gjort (det blir relativt flytende arbeidstider om dagen), lest litt, drukken en kanne te og forbannet nabolagets høyrøstede gneldrebikkjer ved flere anledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daria skrev:

Ikke handler jeg enkeltvarer i større mengder enn vanlig heller, med unntak av et ekstra brød til å legge i fryseren, så jeg har prinsippene mine noenlunde intakte...

Og jeg har redusert "hver dag handlingen" til "annenhverdaghandling". Matematikken tilsier da at jeg handler dobbelt så mye som vanlig :ler: . (Pr. gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.3.2020 den 19.22, Daria skrev:

16.03: Fem lest, ingen kjøpt.

Ny dag, ny Hoem... Med Heimlandet Barndom har jeg vært gjennom alle de syv bøkene han har skrevet om slekta. Denne var den første av dem han skrev, så langt tilbake som i 1985, og den handler om hans egen barndom i Hoem-bygda. Det gir jo litt perspektiv på velstandsutviklingen i Norge når han, som er født etter krigen, kan minnes da elektrisiteten kom til bygda...

17.03: Syv lest, ingen kjøpt.

Dagens to fullførte har jeg holdt på med en stund... Lyden av Oslo er Oslo-Filharmoniens jubileumsbok, om 100 år med musikkliv og intern bråk, ført i pennen av den alltid glitrende Alfred Fidjestøl (som etter eget utsagn er så lire musikkyndig at han ikke leser andre noter enn fotnoter... :fnise: ), for anledningen på bokmål. Han er tilsynelatende en usynlig forteller (jeg er så lei forfattere som skriver seg selv inn i sakprosabøker), men med et så stort talent for diskret syrlighet og understatement at man skulle tro han var brite... The book of forgotten authors er akkurat det - 100 mer eller mindre glemte forfattere - og egentlig en skuffelse. Av de hundre hadde jeg lest to, hadde en på skal-lese-lista og hørt om et par til, Av de øvrige 95 var det bare en som jeg virkelig fikk lyst til å lese - mange av de andre (mye krim og SF) fikk jeg mest følelsen av at det var like greit at de var glemt. At en bok eller en forfatter er populær en periode, betyr ikke at det er tidløs (eller for den saks skyld god) litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire pakker te i postkassen - og en liten sjokolade *lett å glede* Dessuten kom handlenettet som var en del av abonnementstilbudet fra The New Yorker, men som jeg etter fire uker hadde avskrevet som borte i posten. Godt med påfyll av alt det er sånn mangel på i heimen... :fnise: 

Har brukt formiddagen på å forberede quiz til elevene, nå tror jeg det nærmer seg lunsjtid. Te som må testes, bøker som må leses (velger jeg den rette, er det jo jobb), verandavær som må utnyttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eliteserien utsatt. Fotball-EM utsatt. MGP avlyst. OL ryker nok også. :sukk:

Altså, jeg skjønner selvfølgelig hvorfor (selv om jeg sliter litt med å skjønne at de ikke kunne funnet en løsning på MGP i disse digitale tider), men det er likevel litt trist at alt som kunne vært distraherende og oppløftende lyspunkter og noe å se fram til og glede seg til i disse tider forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-How would you feel if it was your wife? Really, I'd like someone to answer that; what if it was the opposite?

Jeg ser dokumentar om måneferdene, og kona til en av de første astronautene var litt lei av å bli spurt av mannlige journalister om hvordan det var å skulle sende mannen sin ut i rommet. Godt svart :fnise:  

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-We even have a few women engineers.

Den gang en kvinnelig ingeniør fortsatt var en sjeldenhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Daria skrev:

Den gang en kvinnelig ingeniør fortsatt var en sjeldenhet...

Hm, det må ha vært da jeg var ung. Husker enda den oppmuntrende kommentaren fra seksjonslederen da jeg ble ansatt i min første faste jobb: "Vi har to kvinnelige ingeniører fra før og de gjør en minst like god jobb som de mannlige."

Jau, takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var sikkert godt ment...? :vetikke: Dette var i forbindelse med den førte måneferden, uten at jeg skal antyde noe om alderen din - det sier vel mest om innstillingen i en del bransjer. Jeg har venninner med siv.ing-utdannelse som med største selvfølge ble tatt for å være sekretærer da de var unge og nyutdannede - og nå snakker vi 2000-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daria skrev:

Det var sikkert godt ment...? :vetikke:

Jeg gikk ut fra at tanken var god, ja, selv om jeg ikke var aldeles imponert over måten det ble sagt på. :fnise: . Dette skjedde noen år etter den første måneferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en Pondus-kompliment nesten på linje med Du svetter lite til å være så feit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har gubben og jeg hjemmekontor sammen. Og vi innså raskt at vi aldri skal jobbe på samme sted. Så dette kan bli interessant utover våren... 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypokondrien har gode kår i heimen i dag - jeg våknet en anelse snufsete, og for en time siden hostet jeg én gang :sjokk: Godt innenfor normalen i mars, altså, men det er jo vanskelig å ikke kjenne litt ekstra etter i disse dager.  Jeg hadde en plan om å driste meg ut og innom bokhandelen i dag, det får utgå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Daria skrev:

Eliteserien utsatt. Fotball-EM utsatt. MGP avlyst. OL ryker nok også. :sukk:

Altså, jeg skjønner selvfølgelig hvorfor (selv om jeg sliter litt med å skjønne at de ikke kunne funnet en løsning på MGP i disse digitale tider), men det er likevel litt trist at alt som kunne vært distraherende og oppløftende lyspunkter og noe å se fram til og glede seg til i disse tider forsvinner.

:sukk: Her tror jeg det er på tide å koble opp eselets gamle dvd-spiller, og se noen av de gamle morsomme filmene han har liggende. :jepp:  *lager overlevelsesstrategier* 

16 minutter siden, Daria skrev:

Hypokondrien har gode kår i heimen i dag - jeg våknet en anelse snufsete, og for en time siden hostet jeg én gang :sjokk: Godt innenfor normalen i mars, altså, men det er jo vanskelig å ikke kjenne litt ekstra etter i disse dager.  Jeg hadde en plan om å driste meg ut og innom bokhandelen i dag, det får utgå...

:sjokk:  Hold deg inne og alene... God bedring :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...