Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Og nok en gang savner jeg Ivar Dyrhaug som faktisk var interessert i hva folk sang og spurte hvis han en sjelden gang ikke visste - og kunne opplyse om - alle detaljer selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du slippe unna med å synge Monty Python er det faktisk essensielt å kunne hvert ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Daria skrev:

13.03: En lest, ingen kjøpt.

Mars så langt har vært en lese-mange-og-ikke-bli-ferdig-med-noen-periode... Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifka Brunt fikk med til å gråte litt på toget og handler om familiehemmeligheter, søskenforhold, aids og homofili på 80-tallet, med et dryss av musikal, rollespill og New York.

14.03: To lest, ingen kjøpt.

Vi er igjen tilbake i kategorien nyere britisk historie, sosietet-underavdelingen. Deborah Mitford, den yngste av Mitford-søstrene og gift grevinne av Devonshire, skrev sine memoarer i en alder av 90 og er ikke redd for å si sin mening (jeg fikk av og til assosiasjoner til Maggie Smith i Downton Abbey, selv om hun nok var hakket hvassere :fnise: ), enten det handler om JFKs innsettelsesseremoni (altfor uformell for britisk adel) eller Tony Blair (a stranger to common sense). Her dekkes alt fra barndom på 20-tallet, via te med Hitler og dronningens kroning til innsikt i både den private og den offentlige siden ved å være grevinne på et stort engelsk gods i et samfunn i endring, alt krydret med kjente navn (du vet du vanker i høye kretser når du, med største selvfølge og uten videre forklaringer, omtaler dronningmoren som Cake) og en humor som får meg til å le høyt. Som når hun og mannen feirer gullbryllup og bestemmer seg for å invitere alle par i området som giftet seg samme år ti feiring (as one do når man er engelsk hertug...), og en av de som meldte seg var en nonne som opplyste at hun hadde blitt Kristi brud 50 år tidligere. Selvfølgelig blir hun også invitert, og det kommenteres i parentes at There was a great deal of speculation as to wether she would bring her bridegroom... :ler: Når det en dag blir aktuelt å reise igjen drømmer jeg om å besøke Chatsworth, godset hun levde for og i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongpremiere på svenskenes versjon av Stjernekamp i kveld - man kan jo håpe at de har noen deltakere verdt å se og/eller høre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om tre av dem, uten at det sender meg i fistel av begeistring, og kveldens genre er hardrock. Det høres jo ut som om Edward Hoem vinner dette... :ac: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.03: Tre lest, ingen kjøpt.

Jordmor på jorda er en forløper til (men utgitt etter) Slåttekar-kvartetten til Edvard Hoem, om slåttekarens mor (og Hoems tippoldemor) som gikk fra Romsdalen til Kristiania i 1821 for å utdanne seg til jordmor, og så gikk tilbake samme vei og hjalp barn til verden i 50 år etterpå. Jeg holder på påstanden om at Hoem skriver bedre jo lenger tilbake i tid han går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ed og Dara har funnet veien til Mandalay, det tilhørende Kipling-diktet er funnet i en av diktbøkene mine (og lest) og enda mer av Edvard VIIIs nazi-tilknytninger er avslørt. Frokost er spist, te drukket og mange broderi-sting sydd. Ta oppvasken snart, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Karantene-sau innom og hilser på. Her er statusen: ingen bøker lest og ingen broderisting sydd. Men frokost er spist. Og esel og sau sitter i hver sin sofa, med pc i fanget. :ler:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...better days will come and find us...

...nothing last forever, even bad times end...

...things are gonna change...

Youtube sendte denne min vei i går, og plutselig fikk teksten en helt annen mening. Min nye theme song... (Og ja, fjortismusikk er åpenbart 40-årskrisen min :fnise: )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftet meg litt i regnet - stort sett alle andre som var ute hadde enten hund, barn eller treningstøy (flest av de siste), men det er jo som det pleier å være i sånt vær :regn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir jo litt rørt av kongens tale, han har en egen evne til å si det rette :hjerte: Jeg lurer av og til litt på om de som vil avskaffe kongehuset tenker over hvor stor symbolsk og samlende kraft kongefamilien har, særlig i motgangstider. En vagt president vil aldri få samme status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Daria skrev:

14.03: Tre lest, ingen kjøpt.

Jordmor på jorda er en forløper til (men utgitt etter) Slåttekar-kvartetten til Edvard Hoem, om slåttekarens mor (og Hoems tippoldemor) som gikk fra Romsdalen til Kristiania i 1821 for å utdanne seg til jordmor, og så gikk tilbake samme vei og hjalp barn til verden i 50 år etterpå. Jeg holder på påstanden om at Hoem skriver bedre jo lenger tilbake i tid han går...

15.03: Fire lest, ingen kjøpt.

Jeg holder meg til Edvard Hoems familiekrønike, nå Mors og fars historie. Planen i 18-tiden var egentlig å bare lese noen kapitler, men så gikk både timene og sidene...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en Jerle - og vips var jeg 50 sider lenger frem 😆

 

Rigger hjemmekontor. Skal bli interessant fremover, når gubben og jeg skal dele spisestua til kontor. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva har jeg sagt om det der - her hvor hver eneste side er spekket med viktig informasjon og interessante diskusjoner...? :fy_fy:

Tror det blir mange kreative hjemmekontorløsninger rundt omkring. Kollegaen min har fire barn i skolealder som skal ha hjemmeundervisning også, hun hadde store planer om rutiner, disiplin og felleslunsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontoret er oppe og i gang - og jeg tror at det å lete etter den trådløse musa jeg har et sted står høyt på agendaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mus 🐭 Jeg har te i bibliotekar-koppen:kaffekopp: Jeg har hentet fram et av settbordene og innrettet en lokal filial med alle biblioteksbøkene mine ved siden av stuebordet 📚 Jeg bør kanskje jobbe litt, da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...