Daria Skrevet 26. september 2022 Forfatter #33141 Del Skrevet 26. september 2022 Daria skrev (På 22.9.2022 den 21.17): 22.09: Ni lest, ingen kjøpt. Søstrene Makioka av Jun'ichiro Tanizaki er en japansk klassiker, utgitt på 40-tallet med handling fra rett før krigen. Det handler om de fire Makioka-søstrene, primært ved tre av dem, og er en interessant innsikt i et Japan på grensen mellom tradisjon og modernitet. To av søstrene, Yukiko og Taeko, er ugifte , til tross for langt frramskreden alder (Yukiko på feil side av 30, til og med) og mens det letes etter ektemann til den tradisjonelle Yukiko (hun er eldst av dem, ergo mp hun giftes bort først), beveger Taeko seg inn i en mer moderne kvinnerolle. Skildringene av de høytidlige formene et ekteskap ble avtalt er dypt fascinerende (og en smule skremmende for en annen ugift gammel frøken), i det hele tatt er innsynet i det japanske hverdagslivet vel så spennende som handlingen - og den er på ingen måte kjedelig eller uinteressant. Det er en "hverdagsbok" hvor de små tingene får ta stor plass og hvor krigen, til tross for at historien foregår fra sent 30-tall og fram til 1941, tar påfallende liten plass (hvertfall for en europeisk leser). Dette er en mursten på nesten 700 siden, men mye mer lettlest og tilgjengelig enn jeg forventet. Den norske oversettelsen er ny (2014), det hjelper nok også. 26.09: Ti lest, ingen kjøpt. Steven B. Sandlers Tea with Freud er en litt merkelig hybridbok. Sandler er psykiater og psykoterapeut med ISTDP-spesialisering, og boka veksler mellom kapitler med eksempler fra praksisen hans og kapitler hvor han diskuterer disse med Sigmund Freud. ISTDP er en psykodynamisk terapiform som i noen grad bygger på psykoanalyse-prinsippene til Freud, men har utviklet dem videre, og tanken er at Sandler og Freud diskuterer disse forskjellene. Tanken er i og for seg god, men kunnskapsformidling som dialog er en vanskelig genre og det blir ikke enklere av at Sandlers samtalepartner har vært død i mange år og at han i tillegg har ambisjoner om å skrive fiksjonsnært. Han beskriver hvordan han er i Wien, om gater og hoteller, om Freuds hus og teserverende tjenestepike - kort sagt er han på en tidsreise, men uten å gjøre noe som helst forsøk på å forklare hvordan og hvorfor; han bare er der og sånn er det. Jeg hadde hatt enklere for å godta samtaleformatet om han bare hadde presentert det som en imaginær diskusjon i hans eget hode (gjerne med Freud - selv har jeg jo jevnlige samtaler med psykologen (som for øvrig også har ISTDP-spesialisering, en medvirkende årsak til min interesse for boka) i hodet mitt) enn som et faktisk besøk hos Freud. Ser jeg bort fra alle mine rent litterære innvendinger er innholdet til dels ganske interessant, men det sklir litt ut, særlig på slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. september 2022 Forfatter #33142 Del Skrevet 26. september 2022 Sauen Shaun skrev (1 time siden): Og plutselig var jeg på «Rikskonsertene» i gymsalen på barneskolen. Mener du å si at dere faktisk hadde Knudsen & Ludvigsen på skolebesøk? I så fall er jeg dypt og evig misunnelig... Dagens siste treningsøkt er gjennomført (i motsetning til dagens tidligere bassengøkt, hvor jeg som vanlig gikk halvveis). De sprekeste av oss tar trappa etterpå - et steg om gangen, med et godt tak i rekkverket. Men denne gangen kom jeg helt opp på første forsøk, forleden måtte jeg sette meg halvveis. Av og til må man jo bare le av det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 26. september 2022 #33143 Del Skrevet 26. september 2022 Daria skrev (1 minutt siden): Mener du å si at dere faktisk hadde Knudsen & Ludvigsen på skolebesøk? I så fall er jeg dypt og evig misunnelig... Jepp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. september 2022 Forfatter #33144 Del Skrevet 26. september 2022 *lyser grønt* Jeg har opplevd både Knutsen og Ludvigsen på scenen, men dessverre ikke sammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 26. september 2022 #33145 Del Skrevet 26. september 2022 Daria skrev (1 minutt siden): *lyser grønt* Jeg har opplevd både Knutsen og Ludvigsen på scenen, men dessverre ikke sammen... Noen fordeler må man jo ha når man vokser opp på bygda, med Rikskonsertene som eneste konserttilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. september 2022 Forfatter #33146 Del Skrevet 26. september 2022 Middagstid (Skal bare bytte ut treningstightsen med et skjørt først...). Jeg sjekket menyen da jeg var og spiste lunsj, men har allerede glemt hva som sto der. Men det er sikkert godt, det aller meste her er det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33147 Del Skrevet 27. september 2022 (endret) En morgen for sjeldne dyr - først en kråkestupende og kontaktsøkende leopardsel (jeg sover godt her, men jeg drømmer mye rart), så en ung, mannlig sykepleier på døra før jeg hadde stått opp (jeg var våken. Så vidt.). Etter å ha forsikret seg om at jeg ikke trengte hans assistanse i løpet av dagen, fikk jeg den vanlige påminnelsen om å bare ringe på hvis det er noe - med et tillegg om å si fra hvis jeg ikke følte meg helt i form og sånt. For så fresh ser tydeligvis jeg ut om morgenen... Jeg har ingenting på programmet i dag før turgruppe kl 12, så planen er å heller gå tur på egen hånd før lunsj og spre aktivitetene litt. Men først: Bake-off og brøduke: -Milk in foccacia. Is that what yout grandmother did? -No, no - my granmother would buy bread... Endret 27. september 2022 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33148 Del Skrevet 27. september 2022 Tur gjennomført - ikke så lang som hodet hadde sett for seg, men så lang som kroppen hadde ork og overskudd til. Det blir litt godt å komme hjem og ha litt kontroll og rutiner og overskudd igjen. Der vet jeg litt mer om hvor mye krefter ting tar og har tross alt litt forutsigbarhet, selv om dagsformen kan variere mye der også. Her tar alt mer krefter enn jeg tror, også det jeg egentlig ikke tenker over. En ting er selve treningsøktene - bare forskjellene på å skulle henge med på fellestreninger med stadig nye instruktører kontra den 1-til-1-treningen med kjent behandler tilpasset meg og min dagsform jeg vanligvis har - men også spisesalmåltider, pleiere som stikker hodet inn når jeg minst venter det og innendørs avstander som nok tilsvarer minst én tur til butikken daglig. Det er jo ikke tilfeldig at jeg faller mer- og sover mer - her enn hjemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 27. september 2022 #33149 Del Skrevet 27. september 2022 Borte bra, men hjemme best… Men jeg håper du føler du har lært noe der, som kan gjøre hverdagen hjemme lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33150 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg har jo fått litt ny innsikt og kunnskap, både fysisk og mentalt, fått testet grenser og alternative treningsformer i trygge omgivelser og får med meg noen ny hjemmeøvelser, samt en nokså omfattende rapport/epikrise som sikkert kan gi fysioene litt også - og det er fortsatt en uke igjen. Dette er jo ikke noe det finnes quick-fix for, så jeg forventer ikke å se veldig klare endringer på tre uker, men det er, som sykehusfysio sa det, en liten boost for å komme skikkelig i gang etter tilbakefall og ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33151 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg trodde jeg hadde hatt en relativt lett dag - tur før lunsj, kort fysiotime etter lunsj. Så reiste jeg meg fra senga, gikk to skritt og måtte gripe etter veggen. Disse fysio-øvelsene er ikke så små, lette og uskyldige som det kan virke (og det er vel litt av poenget)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 27. september 2022 #33152 Del Skrevet 27. september 2022 Virker som om grenser blir testet og kroppen får kjørt seg gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33153 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg får jo pushet meg i alle retninger - og det er vel litt av poenget, man blir ikke bedre om man ikke prøver å flytte grensene litt (gyldig tankegang både hos fysio og psykologen til daglig også, med varierende grad av entusiasme ). Utfordringen er å ikke pushe seg for mye for fort, det balansegangen er ikke alltid så lett - eller så forutsigbar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33154 Del Skrevet 27. september 2022 Youtube gjorde meg oppmerksom på at Joshua Kadison hadde lagt ut noe nytt. 30 år etter Jessie høres han jo fortsatt ut som seg selv (selv om håret har krøpet litt bakover...)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33155 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg har forståelse for at lærerne er sinte i kveld, men jeg har også forståelse for at regjeringen følte at noe måtte gjøres. Det er noe med hvor mange og hvor mye som rammes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. september 2022 Forfatter #33156 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg har vært våken og relativt oppegående i godt og vel 13 timer - da er det vel på tide å vurdere litt søvn igjen snart... I morgen skal det trenes allerede 9.30, så da kan del vel være greit å komme seg opp litt tidligere og muligens unngå å bli (nokså bokstavelig) tatt på senga før frokost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. september 2022 Forfatter #33157 Del Skrevet 28. september 2022 (endret) Dagens første treningsøkt er gjennomført (jeg var hvertfall til stede hele tiden...); den fellestimen som minner mest om fysiotimene jeg har til vanlig. Her er både knebøy, utfall og stepbrett, men der jeg har 3-4 øvelser i tre sett på en halvtime, er det her ti øvelser i to sett på 45 minutter. Litt i overkant, men stepbrettet er også velegnet til å sitte på... Jeg unngikk morgenbesøk i dag - jeg åpnet døra på vei til frokost i det pleieren løftet hånda for å banke på Det ble antydet fra en av mine eldre bordfeller at jeg var sent ute (jeg ante et spark til ungdommens hang til å sove lenge), men jeg kom før serveringen stengte - og i motsetning til dem bruker jeg ikke en halvtime på å bli ferdig med kaffekoppen... Endret 28. september 2022 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. september 2022 Forfatter #33158 Del Skrevet 28. september 2022 Havfruen har fått seg et klorbad igjen 🧜♀️ Nå manglet jeg bare drøyt 5 minutter på å gjennomføre økta - jeg kunne nok klart å holde ut, men da er det ikke sikkert jeg også hadde klart å dusje og skifte og gå tilbake til rommet, og det er strengt tatt også en essensiell del av det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. september 2022 Forfatter #33159 Del Skrevet 28. september 2022 -Det går fint, forsikret jeg fysio muntert etter dagens siste fellestrening og gikk (langsomt og omstendelig) ut av gymsalen. Da hun kom ut noen minutter senere satt jeg ti meter lenger bort i gangen... Hovmod sto ikke for fall, det satte seg helt kontrollert og selvvalgt på dertil egnet sted mens det fortsatt var tid Det hender det tar litt tid før både svimmelhet og slitenhet slår inn for alvor, jeg har sittet både i trappa og på ganggulv ved flere anledninger (og insisterer på at det ikke er fall - jeg hadde ikke nødvendigvis noe valg, men jeg hadde kontroll...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. september 2022 Forfatter #33160 Del Skrevet 28. september 2022 Daria skrev (På 26.9.2022 den 15.18): 26.09: Ti lest, ingen kjøpt. 28.09: 11 lest, ingen kjøpt. Jeg hadde så høye forventniner til Esther Freuds I couldn't love you more og er egentlig litt skuffet. Ikke fordi den er dårlig, men den er heller ikke så bra som jeg trodde. I utgangspunktet er det en bok jeg burde elske - tre generasjoner kvinner, veksling mellom tiår og fortellerstemmer, England og Irland - men jeg blir aldri skikkelig engasjert. Det er litt følelsen av at dette har jeg lest før, jeg skjønner i store trekk hvordan det vil gå, og når jeg har skjønt hovedplottet tar det litt for lang ti før boka faktisk kommer dit. Historien bør ideelt sett ligge et hakk foran leseren, ikke et hakk bak. Nå har jeg bare Condoleezza Rice og Agatha Christie igjen for resten av oppholdet. I sider burde det holde, men med tanke på variasjon skulle jeg gjerne hatt en roman til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå