Gå til innhold

Voyager


Nótt

Anbefalte innlegg

Det er ikke lett, og jeg husker selv at barseltiden var tung og koselig. Det at man automatisk skjønner hva babyen vil når den gråter, er bare tøv for meg, hvertfall. Skulle ønske at jeg så den linken til Dunstans sin tolking av babygråt, for det hadde hjulpet.

Neeh (hør etter n-en i gråten) for sulten for eks. Hadde jeg visst det, hadde det hjulpet veldig. Nå gråter ikke G spedbarnsgråten lenger, så da blir det annerledes.

Trøst deg med at de første 6 ukene er litt tunge og trauste, samtidig som det er kos også. Det blir gradvis bedre, med litt tilbakefall her og der pga. hormoner og usikkerhet. Her føler jeg endelig at ting har begynt å falle ordentlig på plass nå, men noen sure dager er det da fortsatt. Slik er det å ha små.

Nå har ting vært greit i noen måneder da. Ikke få panikk av at jeg sa at det først er nå ting har falt ordentlig på plass. Rutinene endres gradvis, og man vokser med barnet. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innom med en stoooor :klemmer:

Tenk at dere har hatt det lille mirakelet deres i to hele uker! Verden følese sikkert fortsatt ganske rar ut, men jeg er sikker på at dere nyter tiden, og at ting faller på plass etterhvert.

Du har ikke skrevet noe mer om skriketokter på kveldene, men vår gutt hadde også det, uten at det var kolikk. Det som hjalp oss var delvis bæresjalet (det hjalp nesten alltid), eller å "henge" ham over armen vår, altså med hodet i armkroken og rumpa i hånden, og et ben og en arm på hver side av vår arm (var det forståelig?) og så gjynge ham frem og tilbake, gjerne mens vi gne ham litt hardt på ryggen. Dette var veldig effektivt mot mageknip. Men det som hjalp aller mest var å begynne med MME om kvelden. Stakkars liten var sulten, og den dumme, sta mammaen hans nektet ågi ham for flaske, for hun skulle fullamme (huff, nå fikk jeg tårer i øynene av å tenke på det. Hormonene er ikke helt stabile her i huset heller).

Håper at alt går bra på helsestasjonen idag! Uansett hva som skjer så har hun jo to kjærlige foreldre som bare vil hennes beste :klemme:

Begynner du å kjenne deg klar for besøk enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra helsestasjonen og jeg har fått i meg litt mat - sårt tiltrengt kjente jeg. Er ikke bare bare å lage seg noe å spise når man har en liten en som skal henge i puppen hele tiden. Har funnet ut at jeg må lære meg å bruke ringslyngen slik at jeg slipper å knytte på meg sjalet hver gang jeg skal noen korte ærend i leiligheten.

Helsestasjonen ja... Her fikk vi veid og snakket med helsesøster om det vi lurte på, ikke at vi fikk så veldig mange lure svar egentlig. Det virket som om hun ble satt ut av at vi hadde tatt oss tid til å notere ned det vi lurte på. Vi fikk noen svar, men ikke svar på alt.

Jeg fikk nå svar på det jeg lurte mest på og det var nemlig hvor mye vesla har lagt på seg. Hun veide 3180 gram da vi var innom sykehuset forrige onsdag og i dag veide hun 3260 gram, dvs at hun har lagt på seg 80 gram på en drøy uke. Det er litt i minste laget så her skal vi begynne med MME. Litt nederlag må jeg innrømme at det føles som, MEN det viktigste er jo at hun får i seg det hun trenger for å vokse og bli stor.

Helsesøster lurte også på hvordan jeg hadde det, om det gikk greit med meg. Jeg sa som sant er, at det er tøft til tider og vanskelig å få ordnet seg mat og sånt når man har en liten en som ikke roer seg. Og da lurte hun på om det var lettere når Mannen var hjemme, noe det så klart var. For da ordnet han mat og drikke til meg, mens jeg tok meg av vesla. Og da lurte hun på om jeg ville ha ham hjemme hos meg nå en stund frem over, for sykmelding var jo en mulighet der. Ble litt satt ut av den forespørselen faktisk, og sa at neida det går greit uten han. Jeg må jo lære meg å klare meg på egenhånd, blir vel ikke noe lettere å lære seg det om et par uker vel.

Saeria: Jeg ble ikke skremt av at du sier at ting først nå kjennes ut som om ting har falt på plass. Jeg vet at ting tar tid. Forhåpentligvis blir det noe lettere når vi nå kommer igang med tillegget.

Kara W: Det har ikke vært flere sånn skriketokter på kveldene, og godt er det. Det var ganske tøft på tirsdagen, men vi fant ut noe som funket. Det var å ligge tett inntil meg, mens jeg rugget frem og tilbake. Tilslutt sovnet hun på brystet mitt - helt utmattet stakkar.

Og et besøk hadde vært koselig en dag snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner deg, skulle ønske jeg kunne komme på besøk en tur snart :klemmer:

Du er så sterk, vennen!

Skulle ønske du kunne komme på besøk en tur jeg også. :klem:

Takk, føler meg ikke supersterk, men gjør så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal virkelig prøve å få tatt meg en tur snart. S sin kompis T og dama har nylig flyttet inn i ny leilighet, med ikke mindre enn 3 soverom. Så der har vi overnatting. Problemet er bare å finne pengene til reisen.

Har så lyst til å se dere igjen snart! Og endelig få hilst på Vesla utenfor magen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal virkelig prøve å få tatt meg en tur snart. S sin kompis T og dama har nylig flyttet inn i ny leilighet, med ikke mindre enn 3 soverom. Så der har vi overnatting. Problemet er bare å finne pengene til reisen.

Har så lyst til å se dere igjen snart! Og endelig få hilst på Vesla utenfor magen :hjerte:

Det hadde vært veldig koselig med besøk av dere, og jeg må si det er godt at dere har overnatting et annet sted enn her. For akkurat nå er det litt vanskelig å få til for vår del.

_____________________________________________________________________

Vi begynte med tillegg i går, og det virker som om vesla er mer fornøyd enn før. Hun sov 6 1/2 time igjen i natt, like sjokkert hver gang jeg ser på klokka og ser hvor lenge hun har sovet. Men det er godt for både Mannen og meg at hun sover så lenge om natten, det gjør at vi begge føler oss litt mer uthvilt.

Her har jeg ingen planer i dag, men Mannen skal nå ut i snøværet for å trene og handle. Litt glad jeg kan holde meg her hjemme kjenner jeg når været er sånn som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tegn på at hun har det bedre nå er vel faktisk at hun sovnet av seg selv i vuggen, etter å ha våknet da jeg la henne nedi der. :rødme: Det kjennes faktisk veldig godt ut i et mors hjerte når man ser at vesla har det bedre og ikke er så urolig. Har faktisk ikke felt en enenste tåre over at vi måtte begynne med tillegg. Og jeg skal fortsette å amme, for det har både hun og jeg godt av + at det er veldig koselig å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Godt å høre at både hun og dere har det bedre, søvn skal ikke undervurderes for noen av dere ;)

Et tegn på en god mor er at hun gjør det som trengs for at barna skal ha det bra, og det har du allerede vist at du gjør :hug:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ordnet seg. 6,5 times søvn hørtes himmelsk ut! :)

Når hun først sover godt på natten så sover hun faktisk så lenge. Fikk litt sjokk og et anfall angst første gangen hun gjorde det. Jeg stupte nesten ned i vuggen etter drøye 3 timer, men vesla sov så godt at jeg ikke hadde hjerte til å vekke henne. Og siden har vi funnet ut at hun faktisk trenger å sove så lenge om natten - det gjør oss også veldig godt, så skal ikke klage på det. :fnise:

Godt å høre at både hun og dere har det bedre, søvn skal ikke undervurderes for noen av dere ;)

Et tegn på en god mor er at hun gjør det som trengs for at barna skal ha det bra, og det har du allerede vist at du gjør :hug:

Takk Wolfie. Godt å få støtte fra venner som ikke har barn også. Og jeg gjør alt jeg kan for at vesla skal ha det bra.

I går og forrige dagen gikk jeg rundt med henne i bæresjalet i flere timer for at hun skulle få sovet nok på dagen. Jeg synes det er veldig koselig å bære henne og ha henne inntil meg, Mannen synes nok at det blir litt mye meg og henne. Men som jeg sier til han, jeg vil at hun skal ha det bra og faktisk ikke stresse, så om det vil si at hun må være inntil meg så må hun det. Eneste dumme med det er jo at jeg ikke få slappet av når hun sover eller tar det med ro, men det ordner seg kanskje nå når vi har begynt med tillegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Wolfmoon :) Nå er jeg veldig iherdig motstander av amme-presset i Norge på generell basis (mao den holdningen om at om man ikke greier å fullamme, så er man en dårlig mor, som endel helsevesen og andre mødre har), for hver mor og hvert barn er individuelt og alle må finne den løsningen som passer dem best!

Jeg er glad i deg, Nótt min :klemmer: Det var veldig koselig å sende meldinger med deg i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde G klistret på kroppen store deler av døgnet i starten jeg også. ;)

Nå sitter hun i ringslyngen og sover. :hjerte:

Jeg er helt enig med Wolfmoon :) Nå er jeg veldig iherdig motstander av amme-presset i Norge på generell basis (mao den holdningen om at om man ikke greier å fullamme, så er man en dårlig mor, som endel helsevesen og andre mødre har), for hver mor og hvert barn er individuelt og alle må finne den løsningen som passer dem best!

Jeg er glad i deg, Nótt min :klemmer: Det var veldig koselig å sende meldinger med deg i går!

Og jeg er helt enig med deg der, man må gjøre det som passer en selv og barnet best. Og her kan jeg ikke fullamme, det går bare ikke. Ser jo det at vesla har det bedre bare hun får litt tillegg, mye mer harmonisk faktisk.

Det var veldig koselig å sende meldinger med deg i går ja. :klem: Glad i deg også.

_____________________________________________________________________

Vesla sov 2 1/2 time i vuggen uten problemer, også våknet hun og gråt litt. Vi skiftet bleie, den var klissvåt så ikke så rart hun gråt gitt. Og jeg tok på meg ringslyngen for å få laget tillegg og ryddet litt på kjøkkenet, og der sovnet hun igjen.... :overrasket: så jeg vet liksom ikke helt om jeg skal vekke henne når tillegget er klart. Noe jeg tror jeg bør siden det da er på tide med mat igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med at jeg vekket henne og det var bra for hun var faktisk sulten. Og etter en time med våkentid, så ble hun skikkelig survete og lei, da tok jeg på sjalet og der har hun vært siden - og sovet søtt etter en liten klageperiode. Å sove inntil mamma'n sin er visst noe av det beste hun vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at vesla ser ut til å ha det bedre, no når dåke har begynt med tillegg! :) Eg veit kor slitsomt det er med ein baby som ikkje sover. I. hadde (som du kanskje veit) kolikk dei 2 første månadene, og sov knapt om nettene, berre skreik. Og på dagtid var ho også mykje urolig, og måtte ammast og bærast på omtrent heile tida i periodar.

Men veit du kva? Frå I. var 2- 5 månader gammal, sov ho samanhengande heile nettene! :) Ho sov vanlegvis frå 9-12 timar i strekk, og eg vekte henne aldri i løpet av natta, sjølv om ho sov så lenge. I starten førte det til at eg fekk vanvittig brystspreng - men det gjekk seg fort til. Og det var heilt herlig å få sova heile nettene, etter den vanvittig slitsomme kolikkperioden!

I. la fint på seg i heile denne perioden, så det var ingen fare. For ho fekk i seg den næringa ho trengte i løpet av dagen, og det haldt i massevis. På dagtid lot eg I. sova max 3 timar samanhengande, for at ho ikkje skulle snu døgnet og tru at det var natt når det var dag. Men om natta fekk I. som sagt sova så lenge ho ville, uten at eg vekte henne. Så no når dåke har begynt med tillegg, og du veit at vesla får i seg nok mat i løpet av dagen - så skal du ikkje vera redd for å la henne sova så mange timar ho vil i strekk om natta. Det er berre herlig, både for deg, mannen din og vesla! :klem:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mirabella!! Om natten får vesla sove så lenge hun vil, men på dagtid vekker jeg henne hver 3.time for å være sikker på at hun får i seg nok mat. Og jeg skal innrømme at i dag har vi en mye mer harmonisk liten jente enn vi har hatt før. Hun kan ligge alene i vuggen og pludre eller ved siden av oss i sofan - hun må ikke ligge inntil eller oppå meg for å være fornøyd. Selv fanget til Mannen er godt nok nå, godt for han også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove inntil mamma'n sin er visst noe av det beste hun vet.

Så herlig :hjerte:

Høres ut som om dere har hatt noen fine dager i det siste, tross smerter :(

6,5 time må jo være superdeilig :) Hjelper nok på med mme, mange som sier at ungene sover bedre når de bruker det :)

Smart med ringslyngen da, praktisk å få gjort andre ting mens man holder vesla :)

Ha en god helg :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mirabella!! Om natten får vesla sove så lenge hun vil, men på dagtid vekker jeg henne hver 3.time for å være sikker på at hun får i seg nok mat. Og jeg skal innrømme at i dag har vi en mye mer harmonisk liten jente enn vi har hatt før. Hun kan ligge alene i vuggen og pludre eller ved siden av oss i sofan - hun må ikke ligge inntil eller oppå meg for å være fornøyd. Selv fanget til Mannen er godt nok nå, godt for han også det.

Så bra at vesla virkar mykje meir fornøyd, no når ho får i seg nok mat. :) Håpar det fortset slik! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...