Gå til innhold

Anime-tråd

Sequax

Anbefalte innlegg

Så bra! Jeg har lært meg hiragana og katakana, og noen kanji (men de er det så lenge siden jeg har sett på at jeg knapt husker dem). Også har jeg språkkurs på MP3, så jeg snakker japansk til middagen min ;)

-----

Gintama har jeg sett så mange rare sitater fra nå at jeg bare er nødt til å se den. Den virker utrolig morsom! :)

Kult! :)

Jeg venter på en bok som heter " learn yourself hiragana"...selv om jeg har tjuvstarta litt er det greit å få strøka riktig før jeg får feil måte å skrive på helt innarbeida...;)

Hva er Gintama ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også har lyst å lære meg japansk. :hoppe: Kjenner jo igjen noen ord etter hvert. :fnise:

Hvordan startet dere? Audiokurs? Bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har lyst å lære meg japansk. :hoppe: Kjenner jo igjen noen ord etter hvert. :fnise:

Hvordan startet dere? Audiokurs? Bøker?

Jeg søkte på nettet! Jeg har også skrevet til Uio for å få tak i bøkene de bruker som pensum i japansk språklære; det første året bruker de Genki 1 og Genki 1 workbook. Du får tak i disse bøkene på f.eks Amazon, men de er temmelig dyre.

Jeg har også ( som jeg skrev over ) bestilt en bok som heter "learn yourself Hiragana )

Det japanske skriftspråke er bygget opp av to kana: hiragana og katagana. Disse tegnene har ingen mening i seg selv, men brukes for å gi mening i setninger ( gramatikk etc..) sammen med KANJI

( som er symboler som gir mening i seg selv. )Det første japanske barn lærer på skolen er hiragana, så da har jeg begynt der også! Har til nå lært meg 15 tegn; både uttale og skrift.

Ta en kikk på en litt artig side som heter www.genkijapan.net! Der har du spill og artige måter å lære litt japansk på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også jære japansk! Men holder på med Mandarin Kinesisk da. Det er faktisk ganske lett. Kan masse alle rede. Fordi jeg bruke en internett side som har et ganske fantastisk læresystem som er morsomt og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også jære japansk! Men holder på med Mandarin Kinesisk da. Det er faktisk ganske lett. Kan masse alle rede. Fordi jeg bruke en internett side som har et ganske fantastisk læresystem som er morsomt og lærerikt.

Oi, så spennende!!! Elsker språk!

Kanji-symbolene i det japanske språket er opprinnelig kinesiske, så kanskje du får et lite forsprang når du tar for deg japansk ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lærer ikke tegn da. Jeg lærer å lese mandarin med vårt alfabet. Man må bare være flittig med "pin yin".

Men kan tenke meg å lære tegn også ja.

For dere som vil lære litt kinesisk så kan dere skjekke denne internett siden. Den er kjempe bra. Man kan lese, høre, se små film snutter, spille spill osv. Man begynner med hvit belte og graderer seg opp til svart. Anbefaler på det sterkeste. Hvit belte er gratis btw.

http://www.askbennychinese.com/

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg lærer ikke tegn da. Jeg lærer å lese mandarin med vårt alfabet. Man må bare være flittig med "pin yin".

Men kan tenke meg å lære tegn også ja.

For dere som vil lære litt kinesisk så kan dere skjekke denne internett siden. Den er kjempe bra. Man kan lese, høre, se små film snutter, spille spill osv. Man begynner med hvit belte og graderer seg opp til svart. Anbefaler på det sterkeste. Hvit belte er gratis btw.

http://www.askbennychinese.com/

Takk for tipset, men kinesisk er ikke aktuelt for meg...;) I allefall ikke nå mens jeg driver med japansk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lurt å fokusere på en ting. ;) På vgs. tok jeg Fransk å Spansk samtidig. Litt tull ble det jo. Men jeg blander alt for mye.. lærer litt Tysk også nå. Kanskje jeg burde velge ett og lære det ferdig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lurt å fokusere på en ting. ;) På vgs. tok jeg Fransk å Spansk samtidig. Litt tull ble det jo. Men jeg blander alt for mye.. lærer litt Tysk også nå. Kanskje jeg burde velge ett og lære det ferdig først.

Hahaha! Jeg tok tysk og fransk samtidig på vgs!! :)

Jeg lærer best når jeg konser om ett språk om gangen; iallefall hvis jeg lærer meg det helt på egenhånd. Japansk ( og kinesisk ) er jo kompliserte språk med helt andre tegn enn vi er vant til, så kommer til å ta sin tid dette her... :fnise:

Det viktigste er å kose seg i prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo det. Men det beste med Kinesisk er at det ikke er så mye grammatikk. Det er bare å lære seg utale og ord.

Kan jo mange Japanske ord da.. fra anime. Favorit ord: Kawaii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo det. Men det beste med Kinesisk er at det ikke er så mye grammatikk. Det er bare å lære seg utale og ord.

Det aller første ordet jeg lærte meg, da fra Bleach, var ''kse'' (ikke peiling på hvordan det skrives), som betyr faen/dritt/helvete osv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordet ( søt ) er med i en barnslig, japansk versjon på genkijapan.net sin side i sangen " mary-san had a little lamb..."

Check it out! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første ordet jeg lærte meg, da fra Bleach, var ''kse'' (ikke peiling på hvordan det skrives), som betyr faen/dritt/helvete osv. :fnise:

:gjeiper:

Det er jo ofte de litt mindre fine ordene man lærer seg først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:gjeiper:

Det er jo ofte de litt mindre fine ordene man lærer seg først...

:sjenert: Det er jo det. Etter å ha bodd i Frankrike i bare et par dager kunne jeg ramse opp ca 10 banneord. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Det er jo det. Etter å ha bodd i Frankrike i bare et par dager kunne jeg ramse opp ca 10 banneord. :ler:

Typisk!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordet ( søt ) er med i en barnslig, japansk versjon på genkijapan.net sin side i sangen " mary-san had a little lamb..."

Check it out! :fnise:

I will!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bodde i USA da jeg var 17 og der ville alle på min alder lære norske banneord som de kunne si forran foreldrene uten at de skjønnte hva de sa. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...