Gå til innhold

Stay on these roads


Roadrunner

Anbefalte innlegg

Hva er det aller første jeg kommer til å gjøre i morgen etter å ha våknet? 

Skru av jobb-vekkingen! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 grader i stua (målt to ulike steder) :svett:

Heldigvis velfungerende luftanlegg på jobb og de har også fått på solskjermende folie/film på alle vinduer. I fjor hadde det visst vært en bakerovn inne på jobb. Hjemme har jeg tre muligheter:

- Sette meg i kjelleren

- Skalke alle luker og sette varmepumpa på kjøling

- Spise is på verandaen og la svetten bare renne

Foreløpig prøver jeg på sistnevnte, og fryser i alle fall ikke. Men om det blir så mye rengjøring og pakking av den strategien er vel heller tvilsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (3 timer siden):

- Skalke alle luker og sette varmepumpa på kjøling

Det er min løsning. Eneste som ikke kjøles ned er soverommet, men jeg har oppdaget jeg sover bedre når det er varmt der. :ler: så det er egentlig helt OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kjøling her. Har ikke varmepumpe.  Men i dag skal jeg bade. Gleder meg til å få ned kroppstemperaturen ei lita stund :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke brukt varmepumpa til kjøling her heller. Men sovet godt i natt, takket være solid gjennomtrekk og min kjære bordvifte. I natt fikk den kjøre på trinn to, og jeg våknet godt under dyna i meget behagelig temperatur. Me like! 

Nå er vekkerklokka avslått (i alle fall frem til søndag :fnise:).

:danser:

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F E R I E - 
F R E D A G ! ! ! 

(fant ikke større skrift...)

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ikke entusiasme å spore her :sjenert:

Nydelig grill-lunsj er unnagjort (etterfulgt av is :strix:), så nå gjenstår bare litt jobbing og avslutning før det er helg og FERIE! Nydelig! Venter på en sak fra kollega som jeg må få ferdig, ellers en rolig dag på jobb. Regner med en hektisk høst, så det er bare å bruke ferien godt. 

Har merket meg at inngangen til ferien i år har vært MYE bedre enn i fjor, hvor det var armer og bein, overtidsjobbing og stress fra morgen til kveld. Nå håper jeg på lite telefoner og avbrytelser i ferien, og at man kommer tilbake med fulladede batterier og godt driv. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig å trappe gradvis ned til feire :jepp: Is, ja, det hørtes jo ikke så dumt ut... :essen2: Riktignok blir det nok ikke lunsj med det første (sånn går det når frokosten ikke står på balkongbordet før klokka er over 11), men det har da ingenting med saken å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fin nedtrapping i år, veldig stille de siste tre dagene. Akkurat passe inngang til ferien. 

Nå gjenstår bare et par små ting, sååå... :jepp:

:kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom "Barn og familie"-delen av forumet :daane:

Altså - hva skjer med verden? Barn ned i 9, 11 og 14 års alderen som virker å være sterkt påvirket av trender på TikTok og som vil at familie/venner skal bruke andre navn og pronomen, og blir fly forbanna om noen glemmer seg. Hadde aldri hørt om kit/kitself før i dag... :sjokkert: (er det egentlig en engelsk versjon av hen? Fremdeles forvirra her...). 

Jeg er så glad jeg var barn og ungdom før internett og sosiale medier! Okei, i ungdomstida hadde vi internett, men med ICQ, sol.no (med chat) og modemlinje var det meget begrenset... Men at barn sitter tilnærmet ufiltrert på TikTok og tar inn hele verden... #bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kit har jeg aldri hørt om :klo: Jeg sliter nok med de som vil kalles de/dem/they - først og fremst på et rent semantisk grunnlag, ett menneske kan ikke omtales i flertall... Jeg er også ganske lykkelig over at sosiale medier og smarttelefoner først kom da jeg var voksen, selv om det helt klart er mange fordeler med det også. Utfordringen blir jo for foreldrene å lære ungene kildekritikk og nettvett og å sette grenser - det er nok ikke så lett når verden ser så annerledes ut enn den gjorde da foreldregenerasjonen var tenåringer. Selv om verden alltid forandrer seg fra generasjon til generasjon har jo de siste 30 årene vært ganske ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (5 timer siden):

Jeg har vært innom "Barn og familie"-delen av forumet :daane:

Jeg tror jeg har vært innom samme sted som deg. :daane: Og jeg lurte på om jeg havnet i samme galehus. Jeg trodde ikke jeg hadde fordommer, men jeg merker jeg begynner å få det. Folk kan være hva søren de vil for meg, men når 13-14 åringer i fullt(?) alvor maser om hormonbehandling og pronomener så tenker jeg at de kan henge pronomenene på en knagg og ta stilling til han/hen/kit/they/whatnot når de er fylt18.

Med ett er jeg veldig glad jeg er gammeldags og sikker på at jeg er kvinne selv om jeg avskyr å gå i kjole.

 

*kjenner mosen gror *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Da var det ikke bare meg... 

Er heller ikke noe kjolemenneske, men er og vil alltid være KVINNE. Uavhengig om jeg går i jeans og collegenser eller rosa blondekjole. 14-åring som vil ha hormonbehandling og 11-åring som må ha Comfyballs-boksere (fordi hipsterne hennes ikke er guttete nok).

Stopp verden - jeg vil av! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt skummelt er at alle disse nye definisjonene, kjønnsbetegnelsene og valgene i praksis gjør kjønnsrollene smalere og mer normerte. At du som jente foretrekker bukser framfor kjoler, bilder framfor dukker og øl og fotball framfor vil og spa betyr ikke at du egentlig er mann. Jeg tror at selv om hormonbehandling og kjønnskorrigering sikkert er det riktig for en del, ville litt videre og åpnere kjønnsroller være nok for en del - det som skal være en kamp for mer toleranse og frihet kan lede til det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (18 minutter siden):

Det jeg synes er litt skummelt er at alle disse nye definisjonene, kjønnsbetegnelsene og valgene i praksis gjør kjønnsrollene smalere og mer normerte. At du som jente foretrekker bukser framfor kjoler, bilder framfor dukker og øl og fotball framfor vil og spa betyr ikke at du egentlig er mann. Jeg tror at selv om hormonbehandling og kjønnskorrigering sikkert er det riktig for en del, ville litt videre og åpnere kjønnsroller være nok for en del - det som skal være en kamp for mer toleranse og frihet kan lede til det motsatte.

Nettopp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er skummelt er det som ble godt belyst i tråden som (antakelig) både Fuggel'n og jeg var innom er den effekten det har på tildels svært unge mennesker. Jeg kan for så vidt forstå at flere "står fram" når trans-whatever er mer akseptert i samfunnet, men jeg tror likevel ikke på at "halve verden" plutselig finner ut de er født som feil kjønn. Det var da ikke mange før? 

Dermed tror jeg det i ganske stor grad er motesak akkurat nå og dermed er det risiko for at temmelig mange unge påvirkes og ønsker å foreta et feil bytte, men i slike saker er det dårlig med angrefrist. Det påvirker for mye av både kropp og psyke så  man bør helst være svært så sikker på at man velger rett om man bytter. 

I følge nevnte tråd er det foreløpig en del sperrer før man kan få medisinsk hjelp til kjønnsskifte og det håper jeg virkelig de tviholder på, og om det ikke er 18 års grense så burde det jammen være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå hadde du havnet langt nede på side 2 på mine innlegg, det kan vi ikke ha noe av... Ferien var vellykket, så det ut til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Har blitt lite internett den siste drøye uka ja, så er godt du sparker igang boka litt igjen! 

Finfinf ferietur! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...