Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser rett som det er folk skriver sundt/usundt, vandt til og lignende ord. Hvor får de den d-en fra? De skriver for eksempel ikke sunde/usunde matvaner.

Jo, de gjør av og til det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser rett som det er folk skriver sundt/usundt, vandt til og lignende ord. Hvor får de den d-en fra? De skriver for eksempel ikke sunde/usunde matvaner.

Skjønner du virkelig ikke det? Eller bare gjør du deg vrang her?

Det er jo ganske mange ord i norsk hvor man har kort vokal før [n], samtidig som man har en ortografisk, stum d.

Eksempler: rundt, bandt, sand, blindt, hånd/hendt ...

Altså ikke merkelig i det hele tatt at det forekommer at enkelte feilaktig setter inn en d i slike ord.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skjønner du virkelig ikke det? Eller bare gjør du deg vrang her?

Det er jo ganske mange ord i norsk hvor man har kort vokal før [n], samtidig som man har en ortografisk, stum d.

Eksempler: rundt, bandt, sand, blindt, hånd/hendt ...

Altså ikke merkelig i det hele tatt at det forekommer at enkelte feilaktig setter inn en d i slike ord.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

I de tilfellene du lister opp, skrives disse ordene med d til slutt i grunnformen: rund, blind, band/bånd. Med bandt går jeg utifra at du mener preteritum av å binde.

Men vi skriver ikke sund i betydningen frisk, eller vand i betydningen å være vant med/til.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi skriver ikke sund i betydningen frisk, eller vand i betydningen å være vant med/til.

Hva mener du med "vi" her? Har du også den uvanen at du setter inn d etter n i tilfeller hvor det er feil?

Og jo, jeg har sett stavemåten 'sund' for 'sunn'. Noe jeg for øvrig ikke synes er en merkelig feil, i og med at det jo eksisterer et norsk ord 'sund', som har identisk uttale med 'sunn' i de aller fleste dialekter.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva mener du med "vi" her? Har du også den uvanen at du setter inn d etter n i tilfeller hvor det er feil?

Og jo, jeg har sett stavemåten 'sund' for 'sunn'. Noe jeg for øvrig ikke synes er en merkelig feil, i og med at det jo eksisterer et norsk ord 'sund', som har identisk uttale med 'sunn' i de aller fleste dialekter.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Jeg kjenner lusa på gangen. Du er etter meg ved enhver anledning. Når jeg skriver "vi skriver", betyr det "det skrives", eller korrekt skrivemåte om du vil.

Ordet "sund" er ikke relevant i denne sammenhengen. Det er et substantiv, et sund. Sunn er et adjektiv. Jeg har ikke den uvanen at jeg setter inn en d etter n. Har du dårlig hukommelse? Les mitt første innlegg én gang til. Det er nettopp denne feilen jeg påpeker at mange gjør. Eksempel: sund(t).

Mer du vil kverulere om?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner lusa på gangen. Du er etter meg ved enhver anledning. Når jeg skriver "vi skriver", betyr det "det skrives", eller korrekt skrivemåte om du vil.

Ordet "sund" er ikke relevant i denne sammenhengen. Det er et substantiv, et sund. Sunn er et adjektiv.

Mer du vil kverulere om?

Hvilke ordklasser de ulike ordene tilhører er da ikke relevant her. Poenget er at 'sund' og 'sunn' er homofone (dvs. de uttales helt likt), og dermed er det ikke det minste overraskende at folk av og til tråkker feil når det gjelder stavemåte.

Og bare for å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt på en litt annen måte - altså det med at du undret deg veldig over årsaken til at folk av og til feilaktig plasserer en d i ord som 'sunt' og 'vant': Det dreier seg opplagt om hyperkorreksjon. Det finnes jo ganske mange ord i norsk som ender på [nt] i uttalen, og hvor stavemåten er ndt (se tidligere innlegg for eksempler på dette). Når folk et usikre, har de en tendens til å velge det "vanskeligste" alternativet, ettersom det er dette som framstår som mest "korrekt".

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så opphengt i andre sine skrivefeil (har helt sikkert noen selv også) Men det verste jeg leser er dialekt. Noen må jeg virkelig lese flere ganger for å skjønne hva som egentlig stod.



Anonymous poster hash: db19e...459
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ordde-lingsfeil...

Det er veldig irritere-nde når ord deles feil ved linj-eskift...

Sånt kan få et men-neske til å gå fra konse-ptene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig uvane. Finnes det gode uvaner?

Påberegnes. Nei, det er ikke et ord.



Anonymous poster hash: db2bf...e6d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper ikke dere leser mye av det jeg skriver.
Jeg har et ganske stort ordforråd og er absolutt ikke dårlig på språk generelt. Men jeg skriver mye stavefeil, spesielt på norsk. Når jeg lærte meg å lese og skrive så stort sett leksene ut som en tyttebærtue ;)

Jeg har problemer med folk som sier skjøkken, skylling (til kylling, da skylling jo er noe helt annet), skjole osv. Det er noe av det absolutt verste jeg hører. Men det er jo uttalefeil, ikke skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper ikke dere leser mye av det jeg skriver.

Jeg har et ganske stort ordforråd og er absolutt ikke dårlig på språk generelt. Men jeg skriver mye stavefeil, spesielt på norsk. Når jeg lærte meg å lese og skrive så stort sett leksene ut som en tyttebærtue ;)

Jeg har problemer med folk som sier skjøkken, skylling (til kylling, da skylling jo er noe helt annet), skjole osv. Det er noe av det absolutt verste jeg hører. Men det er jo uttalefeil, ikke skrivefeil.

au au det heter: hver gang når , den gang da , (min kjepphest :-))

da du lærte deg å lese og skrive, du lærte det vel en gang, ikke om og om igjen :-)

og de uttalefeilene er sj ikke skj /sky - sjylling, sjøkken, sjole, sjøre (kjøre) og det er helt grusomt å høre det fra voksne mennesker ja, og også fra litt store barn ( ca skolealder), småbarn er det litt bedre med for de har jo ikke full kontroll på alle lyder så de tilgir jeg glatt

andre skrivefeil enkel konsonant der det skal være dobbel og dobbel der det skal være enkel, noen huskeregler har jeg vel allerede nevnt, alltid to l-er i alltid, aldri to l-er i aldri, nok med en k i nok,

og så har vi i-en og y-en gikk til byen så møtte de j-en men ville ikke se den - unntaket er sjiraff,

og som tidligere sagt så er jeg dyslektiker, og pugget rettskriving fordi jeg var lei av at skrivebøkene mine var mer rød enn blyantgrå etter en tur hos læreren, men tegnsetting og setningsbygging lærte jeg ikke, så skriver som jeg snakker med den forskjellen at jeg snakker dialekt

og sunn/sund - et sund uttales med d , ikke stum d , sunn kropp/helse/mat uttales uten d, men i min landsdel har vi en sund til som kan uttales som sund, sundt, sønd eller søndt og det betyr ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-en, som i x-dama og x-mannen - hallo, det heter eks-! Forhenværende, tidligere! X betyr ukjent! Har så mange virkelig krangler og unger med ukjente mennesker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

andre skrivefeil enkel konsonant der det skal være dobbel og dobbel der det skal være enkel, noen huskeregler har jeg vel allerede nevnt, alltid to l-er i alltid, aldri to l-er i aldri, nok med en k i nok,

og så har vi i-en og y-en gikk til byen så møtte de j-en men ville ikke se den - unntaket er sjiraff,

og som tidligere sagt så er jeg dyslektiker, og pugget rettskriving fordi jeg var lei av at skrivebøkene mine var mer rød enn blyantgrå etter en tur hos læreren, men tegnsetting og setningsbygging lærte jeg ikke, så skriver som jeg snakker med den forskjellen at jeg snakker dialekt

og sunn/sund - et sund uttales med d , ikke stum d , sunn kropp/helse/mat uttales uten d, men i min landsdel har vi en sund til som kan uttales som sund, sundt, sønd eller søndt og det betyr ødelagt

Det er flere ord, for eksempel sjikane, sjikt, sjimpanse,sjy (kjøttsaft) o.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere ord, for eksempel sjikane, sjikt, sjimpanse,sjy (kjøttsaft) o.fl.

da vi lærte denne i første klasse var sjiraff unntaket og senere kom sjimpanse med , sjikane og skjikt, kom ikke før litt opp i klassene og sjy(saus) hadde engelsk stavemåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

da vi lærte denne i første klasse var sjiraff unntaket og senere kom sjimpanse med , sjikane og skjikt, kom ikke før litt opp i klassene og sjy(saus) hadde engelsk stavemåte

Når begynte du på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste er når folk skriver "henne", når de burde skrive "hun".



Anonymous poster hash: a5f0d...709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste er når folk skriver "henne", når de burde skrive "hun".

Anonymous poster hash: a5f0d...709

Eller omvendt.

Eller "han" der det burde stått "ham" - selv om det visstnok er lov nå.

(Det er mye som er galt selv om det ikke er kriminelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...