Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Eller omvendt.

Ja! "Henne sa til meg at henne ville at jeg skulle komme på besøk til hun."

"Viss du vil" i stedet for "Hvis du vil"

"Jeg liker og synge å danse"

Anonymous poster hash: ad969...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når begynte du på skolen?

midt på 70-talet,

giraff var blitt sjiraff i rettskrivinga (her i nynorskland i alle fall)

og korkje og inkje var korrekt skrivemåte på nynorsk, korkje betyr hverken men inkje vet jeg ikke om jeg klarer å oversette, fy flate som jeg slet med de to orda, jeg forsto de ikke, for de var ikke i talespråket vårt, og med en forelder stadig bortreist på jobb og en fra en annen landsdel som ikke har hatt nynorsk i det hele tatt, så ble litt slite seg i håret for både min forelder og meg, så er vel derfor jeg husker de orda så godt , men vet at de to orda ble forandret på rundt 1980

jeg skriver fortsatt restaurant, pub, champagne , selv om de har fått fornorsket skrivemåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

midt på 70-talet,

giraff var blitt sjiraff i rettskrivinga (her i nynorskland i alle fall)

og korkje og inkje var korrekt skrivemåte på nynorsk, korkje betyr hverken men inkje vet jeg ikke om jeg klarer å oversette, fy flate som jeg slet med de to orda, jeg forsto de ikke, for de var ikke i talespråket vårt, og med en forelder stadig bortreist på jobb og en fra en annen landsdel som ikke har hatt nynorsk i det hele tatt, så ble litt slite seg i håret for både min forelder og meg, så er vel derfor jeg husker de orda så godt , men vet at de to orda ble forandret på rundt 1980

jeg skriver fortsatt restaurant, pub, champagne , selv om de har fått fornorsket skrivemåte

Jeg behersker nynorsk ganske bra. Min nynorsk er nok noe konservativ sammenlignet med modernisert nynorsk. Både korkje og inkje er kjente ord.

Jeg synes fornorskede, engelske ord er til å få vondt av, så jeg skriver som du gjør :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå raver "hun fiset" ganske høyt på lista.. :fnise:

Ellers er det vanskelig med hun/henne som brukes feil, og noe jeg antar er dialekt; "hvem farge liker du best?", og "en jeg kjenner" om kvinner.



Anonymous poster hash: 12e74...5a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

"Viss du vil" i stedet for "Hvis du vil"

Denne er strengt tatt ikke feil lenger, men den er ganske teit, enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"De" i stedet for "di" (som i "din): "Du har ikke gjort leksa de".

Nei, det er ikke et dialektord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eurodice

Jeg har flere ganger sett folk skrive "appåtil". Første gang trodde jeg vedkommende mente å være morsom, men nå begynner jeg å lure på om noen faktisk tror dette er riktig.

Et annet ord er "trossalt". Er det et salt for troende? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk åssen, korsen og andre dialektvarianter av hvordan er bedre. Det er dialekt, ikke bare feilbrukte spørreord. Om man bør skrive dialekt er jo en annen diskusjon...

"åssen" har blitt et ordentlig ord nå. Nå er det like riktig å skrive "hvordan går det?" og "åssen går det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"åssen" har blitt et ordentlig ord nå. Nå er det like riktig å skrive "hvordan går det?" og "åssen går det?"

For meg er "åssen" et veldig muntlig, "henslengt" ord, som ikke er naturlig for meg å bruke. Jeg snakker standard østnorsk, hvis det sier noe :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "åssen" et veldig muntlig, "henslengt" ord, som ikke er naturlig for meg å bruke. Jeg snakker standard østnorsk, hvis det sier noe :).

Ja, da skjønner jeg jo det :-)

For meg er det naturlig å si "åssen", og høres veldig rart ut hvis jeg skal si "hvordan". Men selvom det har blitt lovlig rett å skrive "åssen", så syns jeg det ser fryktelig feil ut, og bruker det nesten ikke. Vi har hatt en heftig diskusjon om dette på skolen (studerer norsk ved lærerutdanninga), for vi får beskjed om å lære elevene at "åssen" er mer riktig enn "hvordan", fordi det ligger nermere dialekta som vi snakker her på sørlandet. Men ja, jeg syns det ser feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da skjønner jeg jo det :-)

For meg er det naturlig å si "åssen", og høres veldig rart ut hvis jeg skal si "hvordan". Men selvom det har blitt lovlig rett å skrive "åssen", så syns jeg det ser fryktelig feil ut, og bruker det nesten ikke. Vi har hatt en heftig diskusjon om dette på skolen (studerer norsk ved lærerutdanninga), for vi får beskjed om å lære elevene at "åssen" er mer riktig enn "hvordan", fordi det ligger nermere dialekta som vi snakker her på sørlandet. Men ja, jeg syns det ser feil ut.

På universitetet får man ikke bruke åssen, i hvertfall ikke i nordiskfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På universitetet får man ikke bruke åssen, i hvertfall ikke i nordiskfag.

Hmm, sikkert forskjellig fra fag til fag da. Vi blir nermest påtvingt å bruke "åssen" hvis det ligger nermest vår dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har lagt merke til, spesielt på Facebook, er at en del folk ser ikke ut til å kunne forskjellen på "hva" og "var". Type, "jeg hva på café i går", hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På universitetet får man ikke bruke åssen, i hvertfall ikke i nordiskfag.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilket universitet og i hvilke emner? Har vanskeligheter for å tro at de ikke tillater ord som står i ordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilket universitet og i hvilke emner? Har vanskeligheter for å tro at de ikke tillater ord som står i ordboka.

Nordiskfag på NTNU, en som ikke fikk godkjent en semeteroppgave på grunn av for muntlig språk, hvor "åssen" ble nevnt som et eksempel som ikke burde brukes i akademiske tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...