Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Feil form i forhold til om ordet er subjekt eller objekt i setningen. Feil bruk av "hun" og "henne" er det som skjærer mest i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett veldig mange "forje" (forrige) i det siste! Irriterer meg grenseløst.

Dessuten har det dukket opp en hel masse ord som kanskje er laget fordi folk er redd for å bli arrestert for ord deling. Kommer selvsagt ikke på noe godt eksempel, men det er noe i samme gate som "hakkedenøtter" i stedet for hakkede nøtter. (Disse trengs selvfølgelig for å bake "nøtte kaker")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett veldig mange "forje" (forrige) i det siste! Irriterer meg grenseløst.

Dessuten har det dukket opp en hel masse ord som kanskje er laget fordi folk er redd for å bli arrestert for ord deling. Kommer selvsagt ikke på noe godt eksempel, men det er noe i samme gate som "hakkedenøtter" i stedet for hakkede nøtter. (Disse trengs selvfølgelig for å bake "nøtte kaker")

Baker du nøtte kaker hverdag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil form i forhold til om ordet er subjekt eller objekt i setningen. Feil bruk av "hun" og "henne" er det som skjærer mest i ørene.

Gal bruk av "i forhold til" irriterer vettet av meg :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er det helt slutt på samsvarsbøyning mellom substantiv og adjektiv nå? Jeg ser stadig setninger med substantiv i flertall og adjektiv i entall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det helt slutt på samsvarsbøyning mellom substantiv og adjektiv nå? Jeg ser stadig setninger med substantiv i flertall og adjektiv i entall.

Har du eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gal bruk av "i forhold til" irriterer vettet av meg :sjenert:

Jeg også. Veldig mange bruker det uttrykket feil, utrolig irriterende!

Er det helt slutt på samsvarsbøyning mellom substantiv og adjektiv nå? Jeg ser stadig setninger med substantiv i flertall og adjektiv i entall.

Hvordan da? Har du noen eksempel?

Anonymous poster hash: b0b1e...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en skrivefeil så mye som en feil jeg hører i talemålet, men dette med "i forhold til" er helt forferdelig. Det er så utrolig utbredt også, det er det verste. Jeg har sett flere oppgavetekster fra universiteter der det brukes galt.



Anonymous poster hash: 66f37...512
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en skrivefeil så mye som en feil jeg hører i talemålet, men dette med "i forhold til" er helt forferdelig. Det er så utrolig utbredt også, det er det verste. Jeg har sett flere oppgavetekster fra universiteter der det brukes galt.

Anonymous poster hash: 66f37...512

Jeg har hatt flere pensumbøker på universitetet hvor det brukes galt :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg ikke over hva private folk skriver feil, men irriterer meg over folk som er ansatt i en jobb for å skrive, om det så er i et ukeblad, undertekst i en serie eller på en reklame, som ikke skriver riktig.

Og da irriterer jeg meg fryktelig over orddelingsfeil derimot, forleden kjøpte jeg forresten en pizza fra "Pizza gutta" f.eks...

Og ordet "hverken" ser jeg veldig ofte er skrevet slik på TV, det skrives "verken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Irriterer meg ikke over hva private folk skriver feil, men irriterer meg over folk som er ansatt i en jobb for å skrive, om det så er i et ukeblad, undertekst i en serie eller på en reklame, som ikke skriver riktig.

Og da irriterer jeg meg fryktelig over orddelingsfeil derimot, forleden kjøpte jeg forresten en pizza fra "Pizza gutta" f.eks...

Og ordet "hverken" ser jeg veldig ofte er skrevet slik på TV, det skrives "verken".

Sitat Riksmålsforbundet:

Verken eller hverken?

Spørsmål:

Lærte på skolen i 1959 at verken skulle skrives uten h. I Aschehoug/Gyldendal sin "Store norske ordbok" fra 2005 står hverken kun med h. Blir ikke det galt?

Svar:

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.

Vennlig hilsen

Tor Guttu

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat Riksmålsforbundet:

Verken eller hverken?

Spørsmål:

Lærte på skolen i 1959 at verken skulle skrives uten h. I Aschehoug/Gyldendal sin "Store norske ordbok" fra 2005 står hverken kun med h. Blir ikke det galt?

Svar:

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.

Vennlig hilsen

Tor Guttu

Aha, lærte sent på barneskolen at med h var fy-fy, men da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får som nevnt litt fnatt av "hverdag" istedenfor "hver dag", og det er like ubehagelig å lese den engelske varianten "everyday" for "every day", som jeg tror det har oppstått fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får som nevnt litt fnatt av "hverdag" istedenfor "hver dag", og det er like ubehagelig å lese den engelske varianten "everyday" for "every day", som jeg tror det har oppstått fra.

I utgangspunktet enig, men i uformell henvisning til hverdagslivet (hverdagen, hverdagstralten etc), så synes jeg det er tilforlatelig.

Ettersom dette er muntlig skriftspråk.

Dersom man mener "hver dag denne uken.." blir det annerledes.

Anonymous poster hash: 4b479...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig, men i uformell henvisning til hverdagslivet (hverdagen, hverdagstralten etc), så synes jeg det er tilforlatelig.

Ettersom dette er muntlig skriftspråk.

Dersom man mener "hver dag denne uken.." blir det annerledes.

Anonymous poster hash: 4b479...ac1

I de første eksemplene er det ikke bare tilforlatelig, det er korrekt, også i formelle og skriftlige sammenhenger! Kanskje det er fordi både "hver dag" og "hverdag" er gyldige uttrykk, at det klusser seg til for mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...