Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Liker ikke de som skal bruke "til" om alt. "De skal spise til meg på søndag" for eksempel.

Ja, enig. På min dialekt heter det at man skal være "te" noen i stedet for hos. Flere av mine voksne venner skriver konsekvent "til", også på bokmål i tekster som skal være korrekt skrevet. "Vi var til **** og spiste middag"...

Ellers irriteres jeg grenseløst av hver/vær/vært/hvært-feil, særskriving, og/å, da/når og når folk bruker e når det skal være æ. Det virker som om de er redde for æ. Og mye annet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det skrives 3D-mølle.

Det gjør det ikke. Det heter tredemølle. Vet du hva trede betyr? Hvordan ser en tredimensjonal mølle ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ser det er mange som skriver "sikkelig". Jeg tenker umiddelbart på barn som ikke kan snakke rent :fnise: . Er dette et fenomen i en spesiell landsdel? Sier voksne mennesker "sikkelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3Dmølle". Seriøst.

Det skrives 3D-mølle.

Det gjør det ikke. Det heter tredemølle. Vet du hva trede betyr? Hvordan ser en tredimensjonal mølle ut?

Nei, de som misforstår begrepet "tredemølle", skriver det vanligvis 3D-mølle, ikke 3Dmølle. Så riktig observert av Houdini. (Men "3D-mølle" blir selvfølgelig ikke noe riktigere av den grunn!)

(Ja, jeg vet det, jeg er en vitse-dreper.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det ikke. Det heter tredemølle. Vet du hva trede betyr? Hvordan ser en tredimensjonal mølle ut?

I prinsipp er alle møller, om de står i Nederland, ved en bekk/elv eller inne på et treningssenter, tredimensjonale, akkurat som de fleste andre ting i verden.

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I prinsipp er alle møller, om de står i Nederland, ved en bekk/elv eller inne på et treningssenter, tredimensjonale, akkurat som de fleste andre ting i verden.

Jeg forstår da det, men "møllene" på treningssentre heter tredemøller. Hvor mølle i denne sammenheng stammer fra, vet jeg ikke. Det er jo en løpemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår da det, men "møllene" på treningssentre heter tredemøller. Hvor mølle i denne sammenheng stammer fra, vet jeg ikke. Det er jo en løpemaskin.

Har du noen gang hørt om begrepene spøk og ironi?

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Jeg forstår da det, men "møllene" på treningssentre heter tredemøller. Hvor mølle i denne sammenheng stammer fra, vet jeg ikke. Det er jo en løpemaskin.

Løpemaskin synes jeg er et fint ord, akkurat som at jeg kaller PC'en min for EDB-maskina mi :)

Forøvrig, her en link som forklarer opphavet til ordet tredemølle:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=trede&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har du noen gang hørt om begrepene spøk og ironi?

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Nei, det har jeg aldri hørt om. Hva betyr det? Mener du at alle feilskrivninger er spøk og ironi? Da er det jammen mange spøkefulle mennesker her inne :ler: .

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri hørt om. Hva betyr det? Mener du at alle feilskrivninger er spøk og ironi? Da er det jammen mange spøkefulle mennesker her inne :ler: .

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle språklige misoppfatninger er spøk eller ironi. Merkelig (retorisk) spørsmål.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle språklige misoppfatninger er spøk eller ironi. Merkelig (retorisk) spørsmål.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Du kan jo ta det som en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...