Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

psykiatriker eller psykiatrikker

evt psykriater.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

"Vær ærlig fordi han sitter nok pris på det"

Nok et eksempel på feil bruk av parverbene sette/sitte. "Han setter nok pris på det."

Sette-satte-satt

Sitte-satt-sittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende ord og uttrykk er tydeligvis vanskelige å få til riktig:

- Noe kan være mistenkelig, og et menneske kan være mistenksomt. Noe er IKKE mistenksomt.

- En person kan være irritabel, og ting kan være irriterende. Det er IKKE irritabelt at folk gjør sånn og slik.

- Forholdsregler, ikke forhåndsregler. Ja, man forbereder seg på forhånd, men man gjør det for å tilpasse seg forholdene.

- I forhold til. Dette er et sammenligningsuttrykk. Elva er stor i forhold til bekken. "Med tanke på" er ikke det samme som "i forhold til".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vær ærlig fordi han sitter nok pris på det"

Nok et eksempel på feil bruk av parverbene sette/sitte. "Han setter nok pris på det."

Sette-satte-satt

Sitte-satt-sittet

og så jeg som trodde det het sette/sitte - sett - suttet :D

Anonymous poster hash: 8b421...428

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har liksom tatt på dere oppgaven i å rydde opp i det store kaoset det norske språket nå er i, og det ved å opprette en tråd på kvinneguiden? Lykke til.

Har du forresten mange eksempler på former som har forandra seg på grunn av skrivefeil?

Du var voldsomt sint av deg. Nei, vi har ikke opprettet noen tråd for å rydde opp i kaoset. Noen har imidlertid opprettet en tråd for å snakke om det. Det skader vel ingen. Jeg aner ikke hvorfor du lar deg provosere av at man oppretter en språktråd i språkforumet. Pust dypt, lille venn.

Personlig har jeg bare stukket innom denne tråden en gang iblant. Har ikke skrevet i den før, tror jeg. Det må i så fall være lenge siden. Irriterer meg med andre ord ikke all verden, ei heller ser jeg på det som et kall å redde verden gjennom KG-tråder. Tror det hadde lykkes omtrent like godt som din sipping.

For øvrig er vel "viss" for "hvis" i bokmål og bøyningen "flydd" slike eksempler.

Anonymous poster hash: 50938...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg hører og leser ofte at folk, i hovedsak unge, sier bære-bærte-bært og skjære-skjærte-skjært. Er denne bøyningen godtatt i skriftspråket (ennå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var voldsomt sint av deg. Nei, vi har ikke opprettet noen tråd for å rydde opp i kaoset. Noen har imidlertid opprettet en tråd for å snakke om det. Det skader vel ingen. Jeg aner ikke hvorfor du lar deg provosere av at man oppretter en språktråd i språkforumet. Pust dypt, lille venn.

Personlig har jeg bare stukket innom denne tråden en gang iblant. Har ikke skrevet i den før, tror jeg. Det må i så fall være lenge siden. Irriterer meg med andre ord ikke all verden, ei heller ser jeg på det som et kall å redde verden gjennom KG-tråder. Tror det hadde lykkes omtrent like godt som din sipping.

For øvrig er vel "viss" for "hvis" i bokmål og bøyningen "flydd" slike eksempler.

Anonymous poster hash: 50938...14f

For det første: Du kan slutte med det lille venn-greiene dine. Det er bare flaut.

Så kan vi gå videre til saken. Kom viss gjennom skrivefeil? Sånn som jeg har forstått det, kom det inn i bokmål etter at det ble tatt inn i nynorsk - først som klammeform, deretter sidestilt med hvis.

Likeledes har jeg vanskeligheter for å se at "flydd" er et resultat av skrivefeil. Svært mange av oss sier "flydd", og i og med at Språkrådet i stor grad normerer utifra talemålet, er det da helt naturlig at dette er en gangbar form i bokmål. Vi skriver og sier brydd, skydd, bydd, spydd og sydd, så det ville vært rimelig absurd å kun akseptere fløyet. Når det er sagt, er jeg ikke engang sikker på at flydd er en form som har blitt "tatt inn" i nyere tid. Har du kilder?

Dette er jo ikke klassiske skrivefeil heller. Det er ingen fare for at "interesant" blir gangbart. Hvis dere tror det, så har dere null peiling på hvordan språknormering fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager oss først og fremst fordi det er en fare for at ord og uttrykk som egentlig er feil blir inntatt som korrekte bare mange nok gjør feilen. Forstår godt at språk er i utvikling, men utvikling er ikke synonymt med motvillige erkjennelser av at det er for sent å lære folk hva som egentlig er korrekt.

Dette er jeg så enig med deg i og har påpekt det flere ganger selv. Resultatet er at jeg får stygge beskyldninger og hånlige, nedlatende kommentarer rettet mot meg. Mitt nick virker visst som en rød klut for flere her.

Dere framviser her en sjokkerende mangel på innsikt i hva språk er, og hvordan det fungerer. For selvfølgelig er det sånn at når ord og uttrykk endrer mening, så blir noe som opprinnelig var "feil", etterhvert til noe som blir "riktig". Det ligger jo i sakens natur. Og om det ikke er hva flertallet av norsktalende mener er riktig betydning av et ord, hva i all verden er det da som skal avgjøre hva som er riktig? Dere har en helt usedvanlig merkelig tankegang her, synes jeg. For eksempel betød ordet "rar" opprinnelig "sjelden". Nå er det imidlertid mer eller mindre synonymt med "merkelig". For sånn er språk, nemlig, enten dere liker det eller ei, at meningen av ord kan endre seg, og ord dessuten kan endre bøyningsmønster. Det er sånn språket er, og sånn det fungerer. Dette er noe som karakteriserer alle språk, og som har vært slik så lenge språk har eksistert. Deal with it.

Jeg hører og leser ofte at folk, i hovedsak unge, sier bære-bærte-bært og skjære-skjærte-skjært. Er denne bøyningen godtatt i skriftspråket (ennå)?

Nei, den har ikke blitt tatt inn i Bokmålsordboka. Allikevel, for meg er ikke dette det samme som at det ikke er godtatt i skriftspråket. Språkrådet ligger jo litt etter (og sånn synes jeg også det bør være), så mange former som har blitt allment godtatt i skriftspråket (eks. "i morra", "et kompliment", fremdeles ikke har blitt godkjent av Språkrådet. Så det er vel bare å smøre seg meg litt tålmodighet, for de kommer garantert etter om ikke så lenge.

Og bare så det er sagt, så er jeg en som hele mitt liv har sagt "skjært" og "bært" fordi det heter det på min dialekt, men som samtidig alltid har skrevet "skåret" og "båret" fordi det er dette jeg har lært på skolen. Jeg liker dessuten ikke de første som skriftformer ettersom jeg er vant med at det skal være "skåret" og "båret", men det er nå så sin sak, og ganske så uinteressant i den store sammenhengen. Selvfølgelig synes jeg reglene skal endres her, og det er jo dessuten helt i tråd med et av prinsippene for de språkendringene som har skjedd i alle språk til alle tider, nemlig at uregelmessige bøyningsmønstre må vike til fordel for mer regelmessige bøyningsmønstre.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert vært nevnt mange ganger, men: "Ett" der det skulle vært "et". "Jeg har ett hus i Frankrike." "Og to i Spania, kanskje??" Åh, jeg grøsser hver gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå er det faen med nok"

Aldri forstått denne.

Det er ikke en skrivefeil. Det er et uttrykk.

Anonymous poster hash: 0ebd3...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en skrivefeil. Det er et uttrykk.

Anonymous poster hash: 0ebd3...595

Kødder du? Det korrekte er "nå er det faen meg nok".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til "han" i sammenhenger hvor "ham" er korrekt, for eks. "jeg så på han" eller "han og henne".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det er lov å skrive han i stedet for ham. Han og Ham ble faktisk likestilt i 1938.

http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/

Anonymous poster hash: 0ebd3...595

Det er vel bare et tidsspørsmål når "hun" blir godkjent i objektform, også. Det er mange som skriver "hun" istedenfor "henne". Så er jo erfaringen at når en feil blir gjentatt lenge nok av mange nok, blir den oppfattet som korrekt.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jo erfaringen at når en feil blir gjentatt lenge nok av mange nok, blir den oppfattet som korrekt.

Er det? Få høre eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel bare et tidsspørsmål når "hun" blir godkjent i objektform, også. Det er mange som skriver "hun" istedenfor "henne". Så er jo erfaringen at når en feil blir gjentatt lenge nok av mange nok, blir den oppfattet som korrekt.

"Blir oppfattet som"??? Hva i huleste mener du med det? Faktum er jo at noe BLIR korrekt dersom det er sånn at majoriteten av morsmålstalerne av et språk mener at det er det. For eksempel er det korrekt å si og skrive "velta"/"veltet" i preteritum, mens det i tidligere tider var "valt" som var korrekt. Så en logisk slutning ut fra det du sier her, er at "velta"/"veltet" ER ikke korrekt, det blir bare "oppfattet sånn".

??? Merkelig tankegang.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen god grunn til at AB-funksjonen i det hele tatt er tillatt brukt i språkforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over feilbruk av preposisjonen "rundt". Man snakker nemlig ikke rundt noe, man snakker om det, på samme måte som at man har et spørsmål om noe, og ikke rundt det. Det er forsåvidt heller ikke noe som heter "jeg har et spørsmål i forhold til skole" eller "er disse bra i forhold til skog og mark".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører og leser ofte at folk, i hovedsak unge, sier bære-bærte-bært og skjære-skjærte-skjært. Er denne bøyningen godtatt i skriftspråket (ennå)?

www.sprakrad.no. Veldig enkelt å sjekke bøyingsparadigmer man lurer på der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...