Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kokkos. Det skrives med bare én k! Veldig mange som skriver det med to. Morro er det også veldig mange som skriver. Det skrives moro for svarte!

Håper du har det morsomt mens du irriterer deg, da, i det minste.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest crazycatlady

Håper du har det morsomt mens du irriterer deg, da, i det minste.

Anonymous poster hash: b9bfe...768

Nok en morsom AB, ja... Og feigt at nesten ingen spydige folk ikke tør vise nicket sitt. Har du sett hva tråden heter og hvilket forum den er i? Kan du i det hele tatt lese?????

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en morsom AB, ja... Og feigt at nesten ingen spydige folk ikke tør vise nicket sitt. Har du sett hva tråden heter og hvilket forum den er i? Kan du i det hele tatt lese?????

Du som er så modig, hva heter du i virkeligheten?

Anonymous poster hash: 83217...d3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over dialektgreier som har begynt å skli inn i skriftspråket, selv hos folk som ikke bruker den skrekkelig SMS-hybriden man vanligvis forbinder skriftlig dialekt med. Hvordan kan folk forvente at man skal ta dem alvorlig når de skriver ting som "jeg skal på kino lamme Gjertrud på fredag" og "jeg blir å dra fra jobb klokka fem"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over dialektgreier som har begynt å skli inn i skriftspråket, selv hos folk som ikke bruker den skrekkelig SMS-hybriden man vanligvis forbinder skriftlig dialekt med. Hvordan kan folk forvente at man skal ta dem alvorlig når de skriver ting som "jeg skal på kino lamme Gjertrud på fredag" og "jeg blir å dra fra jobb klokka fem"

Hva sammenligner du med, siden du sier at det sklir inn først nå? I hvilke sammenhenger finner du slike formuleringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til det i skriftlig språk for de senere år, og synes det blir mer og mer vanlig. Jeg ser det overalt, egentlig, men kanskje mest på fora som dette, samt fjesbok og blogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier en TV, men jeg synes i grunnen det er mer logisk å ha et her. (Et TV-apparat.)

Anonym poster: b9bfe411816eaecd230e5e9dbfda0768

Ja, men det er jo på mange språk. Apparat er jo et. Ikke en. Men når TV står alene, så blir det en.

Man må se på hva det ender med, sammensetningen, og så velge om det er en eller et. Det er det siste som avgjør, sånn som et TV-apparat. En TV-antenne. Antenne hører til en.

Anonymous poster hash: c4fa0...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over dialektgreier som har begynt å skli inn i skriftspråket, selv hos folk som ikke bruker den skrekkelig SMS-hybriden man vanligvis forbinder skriftlig dialekt med. Hvordan kan folk forvente at man skal ta dem alvorlig når de skriver ting som "jeg skal på kino lamme Gjertrud på fredag" og "jeg blir å dra fra jobb klokka fem"

Da er vi veldig forskjellige, for akkurat dette er noe jeg absolutt liker ved språkbruken på FB, KG, chat, osv. Det gjør det hele mer ledig, uformelt og personlig, i mine øyne.

(Om man skriver i jobbsammenheng, eller kommuniserer i mer formelle sammenhenger, blir det imidlertid noe helt annet. Da bør man holde seg til offisielle anbefalinger fra Språkrådet, synes jeg.)

Anonymous poster hash: b9bfe...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til det i skriftlig språk for de senere år, og synes det blir mer og mer vanlig. Jeg ser det overalt, egentlig, men kanskje mest på fora som dette, samt fjesbok og blogger.

Ja, men hva sammenligner du med, siden du sier at det er en ny utvikling? Er det håndskrevne brev fra tjue år sida du nå sammenligner med Facebook? I så fall - hvorfor gjør du det? Det er jo to ulike medium med to ganske forskjellige språknormer. Jeg synes det er rart at folk skal peke på slike trekk uten å se det i sammenheng med medieutviklinga som har vært de siste åra. Vi har jo nå utallige uformelle skriftlige kommunikasjonsmidler - det hadde vi ikke før, og det er først de siste seks-sju åra at "alle" har meldt seg på trenden. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gå rundt å irritere seg over uformelt språk i uformelle sammenhenger. Det er jo helt absurd å kreve formelt språk i enhver tekst.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vorfor plager det så masse? har dere probelemer med at folk ikke kan like godt norsk som dere? er dere virklig så pompøse?



Anonymous poster hash: 9d80c...b6c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vorfor plager det så masse? har dere probelemer med at folk ikke kan like godt norsk som dere? er dere virklig så pompøse?

Anonymous poster hash: 9d80c...b6c

Ja. Slutt å ødelegge språktråden vår.

Anonymous poster hash: 7902f...f14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vorfor plager det så masse? har dere probelemer med at folk ikke kan like godt norsk som dere? er dere virklig så pompøse?

Anonymous poster hash: 9d80c...b6c

Det plager oss først og fremst fordi det er en fare for at ord og uttrykk som egentlig er feil blir inntatt som korrekte bare mange nok gjør feilen. Forstår godt at språk er i utvikling, men utvikling er ikke synonymt med motvillige erkjennelser av at det er for sent å lære folk hva som egentlig er korrekt.

Jeg har ingen problemer med at barn skriver feil. Enkelte kan også ha skrivevansker. Innvandrere kan bruke tid på å lære seg språket. Jeg er ikke-vestlig selv, så det vet jeg godt. De jeg har et problem med, derimot, er de som ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting skrives og heller ikke lates til å skjemmes over at de ikke mestrer sitt eget språk.

Jeg har jobbet noe med rekruttering, og mange skrivefeil er noe av det flest kandidater felles på. Heldigvis, vil jeg si. Det sier som regel mye om folk, med unntak av de overnevnte gruppene.

Anonymous poster hash: 50938...14f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det plager oss først og fremst fordi det er en fare for at ord og uttrykk som egentlig er feil blir inntatt som korrekte bare mange nok gjør feilen. Forstår godt at språk er i utvikling, men utvikling er ikke synonymt med motvillige erkjennelser av at det er for sent å lære folk hva som egentlig er korrekt.

Jeg har ingen problemer med at barn skriver feil. Enkelte kan også ha skrivevansker. Innvandrere kan bruke tid på å lære seg språket. Jeg er ikke-vestlig selv, så det vet jeg godt. De jeg har et problem med, derimot, er de som ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting skrives og heller ikke lates til å skjemmes over at de ikke mestrer sitt eget språk.

Jeg har jobbet noe med rekruttering, og mange skrivefeil er noe av det flest kandidater felles på. Heldigvis, vil jeg si. Det sier som regel mye om folk, med unntak av de overnevnte gruppene.

Anonymous poster hash: 50938...14f

Dette er jeg så enig med deg i og har påpekt det flere ganger selv. Resultatet er at jeg får stygge beskyldninger og hånlige, nedlatende kommentarer rettet mot meg. Mitt nick virker visst som en rød klut for flere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykiatriker eller psykiatrikker



Anonymous poster hash: 8b421...428
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg irritere meg over andre sine skrivefeil? Jeg gjorde det tidligere, da jeg var yngre og bedreviter. Men nå som jeg er blitt eldre, og ikke lenger er like selvhøytidelig, er jeg ikke like fin på det. Spør du meg så handler det å kunne overse andre sine skrivefeil uten å irritere seg om å bli voksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

psykiatriker eller psykiatrikker

Anonymous poster hash: 8b421...428

Det første ordet er riktig skrevet, men vi bruker vel helst psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Slutt å ødelegge språktråden vår.

Anonymous poster hash: 7902f...f14

Språk, og språk, fru blom...Denne tråden handler veldig lite om "språk" og veldig mye om ortografi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager oss først og fremst fordi det er en fare for at ord og uttrykk som egentlig er feil blir inntatt som korrekte bare mange nok gjør feilen. Forstår godt at språk er i utvikling, men utvikling er ikke synonymt med motvillige erkjennelser av at det er for sent å lære folk hva som egentlig er korrekt.

Jeg har ingen problemer med at barn skriver feil. Enkelte kan også ha skrivevansker. Innvandrere kan bruke tid på å lære seg språket. Jeg er ikke-vestlig selv, så det vet jeg godt. De jeg har et problem med, derimot, er de som ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting skrives og heller ikke lates til å skjemmes over at de ikke mestrer sitt eget språk.

Jeg har jobbet noe med rekruttering, og mange skrivefeil er noe av det flest kandidater felles på. Heldigvis, vil jeg si. Det sier som regel mye om folk, med unntak av de overnevnte gruppene.

Anonymous poster hash: 50938...14f

Så dere har liksom tatt på dere oppgaven i å rydde opp i det store kaoset det norske språket nå er i, og det ved å opprette en tråd på kvinneguiden? Lykke til.

Har du forresten mange eksempler på former som har forandra seg på grunn av skrivefeil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...