Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jo, "flere forum" finnes som sagt ikke i bokmålsordboka (den finnes i nynorsk, derimot), men jeg synes likevel det klinger bedre, så jeg bruker det. "Flere foraer" høres veldig bedreviter ut, synes jeg :laugh:

Du ville sikkert synes at jeg var en "bedreviter" :ler: . Noe som høres ut og er feil. er "et fora". Det er det også flere som sier/skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det betegnes som en skrivefeil lenger, for det ser ut til at alt er tillat i disse dager...

"Jeg sa det til HUN"?? Hva i himmelens navn skjedde med bruken av "henne"? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Henne er så schmø at jeg kunne blæsta hun opp og ned hver dag, jo.

Det er in. Har du ikke fått det med deg? :nigo:

Og det betyr på vanlig norsk??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg vet ikke om det betegnes som en skrivefeil lenger, for det ser ut til at alt er tillat i disse dager...

"Jeg sa det til HUN"?? Hva i himmelens navn skjedde med bruken av "henne"? :klo:

Nei, det er på ingen måte slik at alt er tillatt, og sånn kommer det heller aldri til å bli. Og "Hun" som objektsform er feil i bokmål, og det kommer det dessuten også til å være i overskuelig fremtid.

For øvrig blir jeg veldig forundret hver gang folk på dette forumet legger til en kommentar om at fenomenet de kommenterer muligens nå er blitt tillatt. For det er da ikke slik at Språkrådet kontinuerlig driver og reviderer språket og endrer reglene hele tiden. Forrige gang det ble gjort endringer i hva som er tillatt i skriftspråket, var i 2005, og før det igjen i 1981. Det burde dermed være fullt mulig for alle å 'henge med i svingene' her.

Og bare for å kommentere "hun" som objektsform: Det er en tendens i norsk at subjektsform og objektsform blir sammenfallende. Dette er en prosess som har foregått i flere hundre år. En del dialekter har f.eks. "dem"/"døm"/"dom" som subjektsform, noen har "oss" som subjektsform, noen har "ho" og "han" som objektsform. Osv. De siste årene har dessuten "de" bredt om seg som objektsform i østnorsk. "Hun" som objektsform (eller "henne" som subjektsform) er altså bare del av et større mønster i norsk.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig blir jeg veldig forundret hver gang folk på dette forumet legger til en kommentar om at fenomenet de kommenterer muligens nå er blitt tillatt. For det er da ikke slik at Språkrådet kontinuerlig driver og reviderer språket og endrer reglene hele tiden. Forrige gang det ble gjort endringer i hva som er tillatt i skriftspråket, var i 2005, og før det igjen i 1981. Det burde dermed være fullt mulig for alle å 'henge med i svingene' her.

Du har for så vidt rett i det. Likevel er det en treg prosess. I dag heter det spagetti, men fremdeles er det mange som på død og liv må ha med en h i ordet. Personlig synes jeg det er litt trist at svesismen "forhåpentligvis" er blitt tillatt og i stadig større grad fortrenger "forhåpentlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Hater hun/henne og han/ham-feil. Vet også om en som skriver tilbake i to ord, altså til bake. Blir sint bare jeg tenker på det. Og de som skriver skjøtt til kjøtt fordi de tror det heter det. Sikkert masse annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for så vidt rett i det. Likevel er det en treg prosess. I dag heter det spagetti, men fremdeles er det mange som på død og liv må ha med en h i ordet. Personlig synes jeg det er litt trist at svesismen "forhåpentligvis" er blitt tillatt og i stadig større grad fortrenger "forhåpentlig".

Jeg MÅ det: spaghetti :gjeiper: Det er vel tillatt å skrive ketsjup også? Fikser det bare ikke!

KETCHUP

CHAMPIGNON

CHAMPAGNE

:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Skjønner virkelig ikke at noen gidder å hisse seg opp over skrivefeil. Ærlig talt, så lenge teksten er lettfattelig og lesbar er alle kriterier fylt, til og med kan det berike språket. Bare se på Thomas Seltzers bruk av "spessial". Jeg ELSKER det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en bekjent på facebook som til stadighet opplyser om at hun "netopp har dursjet og skal tilbringe resten av kvelden i soffan, det blir korselig".

Blir også litt oppgitt over folk som er børsebærere, jeg foretrekker selv å gå på dører med bøsse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som høres ut og er feil. er "et fora". Det er det også flere som sier/skriver.

Enig, flere på jobb som sier det. Dødsirriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en bekjent på facebook som til stadighet opplyser om at hun "netopp har dursjet og skal tilbringe resten av kvelden i soffan, det blir korselig".

Blir også litt oppgitt over folk som er børsebærere, jeg foretrekker selv å gå på dører med bøsse.

Skal han korsfeste seg da? For i så fall er det bra at han ligger på sofaen, ellers risikerer han å dø av kvelning.

Forøvrig må det jo være mye mer effektivt å samle inn penger med en børse fremfor en bøsse. :opplyser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig må det jo være mye mer effektivt å samle inn penger med en børse fremfor en bøsse. :opplyser:

Det vil jeg tro. Jeg ville ikke turt å si nei om jeg hadde en børse pekt mot meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det værste jei vet av skirveleifer er ord delings feil å feil bruk av og/å, ordet "skjærte" i flere varianter, fæil bruk av vokaler i ord, feil bruk av hun/henne og han/ham, "utkutting" av vokaler i ord (feks "jg stlT dg 1 sprsml") + alt annet som er besk revet i hele denne trådn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...