Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det verste jeg vet er orddelingsfeil, særlig i aviser, på reklame- og veiskilt. I gata mi står det "Farts dump" på et skilt. Jeg lukker øynene i protest hver gang jeg går forbi og vurderer å kontakte kommunen/veivesenet for å få det rettet. Jeg har heller ikke mye til overs for personer som skriver "oja".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den verste og mest utbredte språkfeilen her på KG er ihvertfall feil bruk av "ett" og "et".

Ett hus, et hus.

Ett forhold, et forhold.

Jeg ser det ikke så mange andre steder, men her på KG er det sikkert flere innlegg hver eneste dag med denne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orddelingsfeil er absolutt det verste. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig! Dersom det ikke uttales som to ord skal det i de fleste tilfeller heller ikke skrives som to ord. Man sier ikke heste - (...pause...) - møkk. Derfor skriver man heller ikke "heste møkk".

Folk som skrive de istedenfor di/din er også irriterende. (Type "dama de")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orddelingsfeil er absolutt det verste. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig! Dersom det ikke uttales som to ord skal det i de fleste tilfeller heller ikke skrives som to ord. Man sier ikke heste - (...pause...) - møkk. Derfor skriver man heller ikke "heste møkk".

Jeg spurte ei venninne om dette en gang. Hun påsto hardnakket at hun sa det med pause. :bond:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Virket ikke sånn ellers. Jeg la heller aldri merke til at hun hadde pause på rare steder, så jeg antar hun bare trodde det selv. Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte ei venninne om dette en gang. Hun påsto hardnakket at hun sa det med pause. :bond:

Hihi, oi! Nå har vi jo strengt tatt ikke pause mellom ord når vi snakker i det hele tatt, bortsett fra for retorisk effekt og sånt. Bare les dette innlegget høyt for deg selv og hør etter - det er sjelden vi uttaler noen pauser midt i ubrutte setninger. Det er hovedsakelig trykket som burde avsløre for folk hvorvidt noe burde skrives i to ord eller ei, men det er veldig vanskelig for folk som sliter litt med rettskrivningen sin.

Anonym poster: dd66a957b25fcbc70b2fe9708e4332ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, oi! Nå har vi jo strengt tatt ikke pause mellom ord når vi snakker i det hele tatt, bortsett fra for retorisk effekt og sånt. Bare les dette innlegget høyt for deg selv og hør etter - det er sjelden vi uttaler noen pauser midt i ubrutte setninger. Det er hovedsakelig trykket som burde avsløre for folk hvorvidt noe burde skrives i to ord eller ei, men det er veldig vanskelig for folk som sliter litt med rettskrivningen sin.

Nemlig. I "hestemøkk" har første stavelse hovedtrykk mens andre stavelse har bitrykk. I "heste møkk" (om det hadde vært en mulig sekvens) ville "møkk" derimot hatt hovedtrykk, og ikke bitrykk. Det dreier seg nok om generelt dårlig språksans.om man ikke klarer å høre forskjellen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjangs" er det mange som skriver.

Oiii. Det gjør jeg. :lol: Uttaler det med en ng-lyd, så jeg har ikke innsett at det er feil å skrive det sånn før nå. Takk! :blomst: Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

En bruker har skrevet "iniaitv" flere ganger i innlegg. Det virker ikke som slurvefeil, for det er gjennomgående.

Edit: Satt inn en manglende bokstav.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker har skrevet "inaitv" flere ganger i innlegg. Det virker ikke som slurvefeil, for det er gjennomgående.

Skal det være "naivt"? :klo: Jeg leste det først som "initiativ", men det kan det vel ikke være?

Er ikke det forresten en "typisk" dysleksi-feil, eller har jeg misforstått? Har alltid lurt på det der.

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Skal det være "naivt"? :klo: Jeg leste det først som "initiativ", men det kan det vel ikke være?

Er ikke det forresten en "typisk" dysleksi-feil, eller har jeg misforstått? Har alltid lurt på det der.

Det er initiativ som er ment. Jeg tror ikke vedkommende har dysleksi, for alle innlegg av vedkommende er normalt skrevet, med enkelte slurvefeil som vi alle kan få når vi skriver fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke greier å skille på ''de og di''.

Anonym poster: 4aed198e1da2b84e0c7ce9a7725580ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Sjangs" er det mange som skriver.

Det gjør jeg også. Med vilje. "Han har sjangs på meg", for eksempel.

For øvrig: Mener alle dere som har skrevet i denne tråden at det dere siterer representerer den verste skrivefeilen dere ser? :klo: Det er jo ofte bare enkelttilfeller av feilstavinger som ramses opp (eller, snarere rapporteres, her). OK, uansett, jeg kan nevne de tre verste skrivefeilene jeg ser, bare sånn for å følge opp tråden:

1) Feil bruk av stor bokstav: Desember, Stavangerdialekt, Norsk

2) Feil bruk av x: sexuell/sexualitet, min ex, max/maximalt

3) Manglende stor bokstav etter punktum og andre "harde" tegn

Men sånn generelt sett, irriterer jeg meg svært lite over skrivefeil. Jeg irriterer meg som regel mye mer over dårlig språk og språkføring, og dette er jo tildels noe som ikke er avhengig av feil bruk av og/å osv. En tekst kan være fullstendig fri for stavefeil og grammatiske feil, men allikevel være svært dårlig skrevet. Det kan være fordi språket er stivt og oppstyltet, omstendelig, være helt feil for målgruppen man forsøker å nå, for uformell for sammenhengen, osv., osv. For eksempel synes jeg at Finn-Erik Vinje er helt ubehjelpelig når det kommer til skriving. Alt det han skriver er garantert 100% fritt for alle mulige språklige feil, men han er så fryktelig omstendelig, og kommer aldri til poenget, og han henfaller veldig ofte til kansellistil. Det er i sannhet ren lidelse å lese det han skriver.

Men klart, tekster som er spekket med skrivefeil, er også vonde å lese. Så det var altså ikke dét som var poenget mitt her. Skriving handler jo om kommunikasjon, så dermed er det irriterende enten det florerer med skrivefeil, eller om det dreier seg om at skribenten har dårlig/ineffektiv/lite hensiktsmessig språkføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også. Med vilje. "Han har sjangs på meg", for eksempel.

Hvorfor?

Skrev "sjangs" fordi det er en vanlig feil ikke fordi den er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Fordi det er sånn jeg uttaler det.

(Og OK, jeg er ikke konsekvent her, for jeg skriver ikke sjangse selv om jeg uttaler det på lignende måte. Men jeg tror grunnen er at "sjangs" er et litt muntlig og slangpreget begrep, mens "sjanse" ikke er det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fundere litt på dette. Kommer dere på noen andre ord der et ord som skrives med "n" mer eller mindre konsekvent uttales med ng-lyd? (Evt. lignende eksempler med andre, lignende lyder?)

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...