Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva i all verden er det slags forhold alle dere har til språk, egentlig? Jeg synes at nesten alle innleggene her, er helt utrolig merkelige. For meg er språket noe som tilhører oss alle, og som vi eier sammen, Men dere er altså voldsomt opphengt i hva Språkrådet sier at er korrekt.

FYI er det sånn at Språkrådets anbefalinger er noe som gjelder for offentlige skriv og for skoleverket - det er altså ikke regler som gjelder for folk flest i den typen skriftkorrespondanse de/vi bedriver. i det daglige. Og, for øvrig er det heller ikke sånn at dersom et ord ikke står oppført i de to offisielle ordbøkene, at det nødvendigvis er "feil" å bruke det.

Det er frivillig å lese og skrive i denne tråden.

Anonym poster: 9fe39ef6a7865ada5d629c7b3ef21731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roting med de/di, Venninna de, di er teite

Juleaften, det heter julaften!

Forhåndsregler er en gjenganger mange steder. Forholdsregler heter det!

Orddelingsfeil eller særskrivingsfeil som det vel egentlig heter. Til bake, ananas biter

Skjylling, skjøtt, skjino, kjørt, kjønner osv

Overdreven bruk av bindestrek. Jul-aften, ribbe-bit, ananas-båt, fiske-stang heste-dilla osv.

Misslike, missforstå osv

Tunnell, pottet, bannan, tellefon, pottetgull, mjælk

Gulerot

Faan, det skrives faen for faen!

Blanding av og/å. Hest å katt. Og være

Blanding av da og når. Når jeg fylte fem år. Da jeg skal på jobben imorgen

Åssen/åffer, nei, nei det heter hvordan og hvorfor!

Hvem i stedet for hvilken/hvilket. Hvem farge har bilen din? Grrrrrr!!

Mellomrom mellom ord og tegn. Hva ?

Blanding av hun og henne. Jeg hater hun. Henne kjører bil. Blanding av henne og hun tror jeg må være det styggeste jeg ser.

Takk, jeg er så enig!

:jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over folk som skriver "sexuell", "sexualitet" osv. Én gang for alle: Det eneste seksuelle ordet som skrives med x er "sex", alt annet med ks.

Anonym poster: 4cae289eef4d919f1d574742c65b9252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva sier du om denne stolen? Vil du kjøpe den for 20.000,- nok?"

"Det er ikke verdt en dritt." Det betyr vel egentlig at dritt èr verdt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva sier du om denne stolen? Vil du kjøpe den for 20.000,- nok?"

"Det er ikke verdt en dritt." Det betyr vel egentlig at dritt èr verdt noe?

"Ikke verdt en dritt engang" er et uttrykk for at gjenstanden det refereres til i følge den som bruker det er verdt så lite at en dritt er verdt mer.

Men hva har det uttrykket i en tråd om skrivefeil å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet at utrykket er ment til å mene at gjenstanden ikke er verdt noe men hvis du leser utrykket uten ordet "engang" godt gjennom betyr det egentlig at dritt er verdt noe. Er vel en slags skrivefeil samt også utrykksfeil.

Endret av holkapolka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg vet at utrykket er ment til å mene at gjenstanden ikke er verdt noe men hvis du leser utrykket uten ordet "engang" godt gjennom betyr det egentlig at dritt er verdt noe. Er vel en slags skrivefeil samt også utrykksfeil.

Uansett om "engang" er med eller ikke, så betyr uttrykket lest rett fram at en dritt har større verdi enn gjenstanden det snakkes om.

Her er det språklige virkemiddelet overdrivelse tatt i bruk, og det er ikke snakk om noen skrivefeil eller feil bruk av uttrykk.

Bruk av språklige virkemidler forutsetter at den som leser ikke tar ordene bokstavelig,

men forstår hva som egentlig menes ut fra konteksten.

Om noen sier "jeg lo meg ihjel!", ville du da sagt:

"Det der stemmer ikke! Du lever jo, så da kan du ikke ha ledd deg ihjel!"

Jeg vil tippe nei, og at du forhåpentlig innser at denne "feilen" du hevder å ha oppdaget ikke er noen feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet at utrykket er ment til å mene at gjenstanden ikke er verdt noe men hvis du leser utrykket uten ordet "engang" godt gjennom betyr det egentlig at dritt er verdt noe. Er vel en slags skrivefeil samt også utrykksfeil.

Dritt er da verdt noe det, hørt om gjødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er virkelig utrolig snåle, altså. For språk er et veldig fascinerende fenomen, men alt dere får ut av det, er når folk feilstaver ord, og hvor dere tydeligvis finner det interessant å påpeke dette. Hva i all verden dreier DET seg om????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over folk som skriver "sexuell", "sexualitet" osv. Én gang for alle: Det eneste seksuelle ordet som skrives med xer "sex", alt annet med

Men hva med 'sexy', og 'sexolog'?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva med 'sexy', og 'sexolog'?

Det staves "6y" og "6olog". ;)

Anonym poster: cdbd8a4baf2032b2a6a45afa01a206bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du roer ned litt, Ludovie? Du har pleid å være et fint tilskudd til denne tråden, hvorfor har du plutselig begynt å hakke sånn på oss? Vi kan være interesserte i språk på forskjellige måter uten at det trenger å være et problem. Dette er en tråd om skrivefeil, så her må de være lov å påpeke.

Anonym poster: 7902f4c7028ddd62c6a6c3095f132f14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du roer ned litt, Ludovie? Du har pleid å være et fint tilskudd til denne tråden, hvorfor har du plutselig begynt å hakke sånn på oss? Vi kan være interesserte i språk på forskjellige måter uten at det trenger å være et problem. Dette er en tråd om skrivefeil, så her må de være lov å påpeke.

Anonym poster: 7902f4c7028ddd62c6a6c3095f132f14

Hva med om du selv roer ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo jeg vet at utrykket er ment til å mene at gjenstanden ikke er verdt noe men hvis du leser utrykket uten ordet "engang" godt gjennom betyr det egentlig at dritt er verdt noe. Er vel en slags skrivefeil samt også utrykksfeil.

Er du autist? :P

Anonym poster: dd66a957b25fcbc70b2fe9708e4332ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...