Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er ikke nytt i norsk, man finner det helt tilbake til Snorre. Opprinnelig ville det vært en dativform her, men disse har jo falt bort eller smeltet sammen med akkusativ, så om formen har vært mindre populær i perioder, eller forsvunnet fra enkelte dialekter, kan det være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er lov, men det er uansett noe som er ganske nytt i norsk. Tidligere måtte man jo skrive (som du sikkert vet, ettersom du tar opp akkurat dette), "han kjøpte en krem til meg til jul". Og dess eldre man er, dess mer fremmed virker eksempelet ditt.

Men selv om det sikkert kommer fra engelsk, føyer det seg jo veldig pent inn i et allerede eksisterende mønster i norsk: "Han lovet meg en krem til jul", "han ga meg en krem til jul". Endringen når det gjelder ditt eksempel, består altså i at flere verb enn tidligere kan ta indirekte objekt + objekt.

Dette var vel egentlig ikke svar på spørsmålet ditt, for jeg vet som sagt ikke om det er "lov" eller ikke.

Det hjalp uansett, takk :)

Anonym poster: 7902f4c7028ddd62c6a6c3095f132f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man gjøre, men det er vel helst muntlig uttale.

Ja, men er det godkjent på skriftspråk? Fant ikke noe bøyningsmønster for "gutt" hvor det er "gutta" i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men er det godkjent på skriftspråk? Fant ikke noe bøyningsmønster for "gutt" hvor det er "gutta" i flertall.

Skriver du "gutta" på bokmål vil folk oppfatte det som bestemt form flertall. "Jeg skal ut med gutta i kveld". Det er mer slang/østlandsdialekt enn korrekt bokmål. På mange dialekter er "gutta" ubestemt form flertall. "Det e nån gutta borti gata her". Ordet har altså to ulike meninger.

Anonym poster: 199ffcbd1935f1c4297743cb41b6acf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gulerot.
  • Forskjølet, kjøteledning og andre ord som vitner om at personen som skriver sliter alvorlig med kj-lyden.
  • Stor bokstav i ord som ikke skal ha stor bokstav på norsk, som for eksempel navn på språk, måneder eller nasjonalitet. "Jeg feirer 17. Mai og er Norsk".
  • Manglende punktum i datoer. "22 juli" skal leses "tjueto juli". Et punktum bak 22 ("22. juli") betyr at det skulle leses som "tjueandre juli".
  • Blanding av "da" og "når". "Når jeg var liten" eller "Jeg kjører bil etterpå da jeg skal hjem". Den gang da, hver gang når!
  • "Hvem farge", "hvem bilmerke" eller "hvem butikk". Hvilken!
  • Blanding av og/å.
  • Dialekt, uansett hvilken. "Åssen" er dialekt, ikke bokmål. Dialekt er noe man snakker, ikke noe man skriver.
  • Blanding av hun/henne. "Henne synes at..." eller "Jeg liker hun".
  • Særskriving.
  • Mellomrom før tegnsetting !
  • UNØDVENDIG BRUK AV CAPS LOCK OG UTROPSTEGN!

Grrr, så sint jeg blir! :regler:

Anonym poster: 199ffcbd1935f1c4297743cb41b6acf9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
  • Gulerot.
  • Forskjølet, kjøteledning og andre ord som vitner om at personen som skriver sliter alvorlig med kj-lyden.
  • Stor bokstav i ord som ikke skal ha stor bokstav på norsk, som for eksempel navn på språk, måneder eller nasjonalitet. "Jeg feirer 17. Mai og er Norsk".
  • Manglende punktum i datoer. "22 juli" skal leses "tjueto juli". Et punktum bak 22 ("22. juli") betyr at det skulle leses som "tjueandre juli".
  • Blanding av "da" og "når". "Når jeg var liten" eller "Jeg kjører bil etterpå da jeg skal hjem". Den gang da, hver gang når!
  • "Hvem farge", "hvem bilmerke" eller "hvem butikk". Hvilken!
  • Blanding av og/å.
  • Dialekt, uansett hvilken. "Åssen" er dialekt, ikke bokmål. Dialekt er noe man snakker, ikke noe man skriver.
  • Blanding av hun/henne. "Henne synes at..." eller "Jeg liker hun".
  • Særskriving.
  • Mellomrom før tegnsetting !
  • UNØDVENDIG BRUK AV CAPS LOCK OG UTROPSTEGN!

Grrr, så sint jeg blir! :regler:

Anonym poster: 199ffcbd1935f1c4297743cb41b6acf9

Applaus fra meg :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er det godkjent på skriftspråk? Fant ikke noe bøyningsmønster for "gutt" hvor det er "gutta" i flertall.

Guttene

Anonym poster: 0b035b99061ce8e5dfa362ab02c1fa11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp her, før jeg gikk inn på en blogg.. Kom over dette: "kan ikke huske sist jeg koset meg så mye". HALLO???? :bond:

Ting som "lang flat", "sommer fugl", "flat mark" og lignende irriterer meg også grenseløst. Jeg skriver absolutt ikke feilfritt, men grunn leggende ( :fnise ) ting som å sette sammen ord bør man virkelig kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man gjøre, men det er vel helst muntlig uttale.

Nei, det kan man ikke! Slå opp i ordboken neste gang!

Anonym poster: 9fe39ef6a7865ada5d629c7b3ef21731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nei, det kan man ikke! Slå opp i ordboken neste gang!

Anonym poster: 9fe39ef6a7865ada5d629c7b3ef21731

I min utgave av Tanums står gutta i klammer, [gutta]. Da går jeg utifra at det kan brukes, hvis man skriver mer uformelt. Selv sier og skriver jeg "guttene". "Gutta" er fremmed slik jeg snakker.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en annen ting som irriterer meg grenseløst. "Jeg blir å..". Jeg skjønner at det er dialekt, men å skrive det?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det slags forhold alle dere har til språk, egentlig? Jeg synes at nesten alle innleggene her, er helt utrolig merkelige. For meg er språket noe som tilhører oss alle, og som vi eier sammen, Men dere er altså voldsomt opphengt i hva Språkrådet sier at er korrekt.

FYI er det sånn at Språkrådets anbefalinger er noe som gjelder for offentlige skriv og for skoleverket - det er altså ikke regler som gjelder for folk flest i den typen skriftkorrespondanse de/vi bedriver. i det daglige. Og, for øvrig er det heller ikke sånn at dersom et ord ikke står oppført i de to offisielle ordbøkene, at det nødvendigvis er "feil" å bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynner å bli mektig lei alle dem som skriver "jeg og..." Jeg vet at vi har et egosamfunn hvor "meg, meg, meg" står først alltid, men trenger det virkelig bli en så stor del av folks liv? Han og jeg, venninna mi og jeg, familien min og jeg etc. Høres mer inkluderende ut.

Anonym poster: e50be4dfa0a541d1daccf7af49d4bf5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Roting med de/di, Venninna de, di er teite

Juleaften, det heter julaften!

Forhåndsregler er en gjenganger mange steder. Forholdsregler heter det!

Orddelingsfeil eller særskrivingsfeil som det vel egentlig heter. Til bake, ananas biter

Skjylling, skjøtt, skjino, kjørt, kjønner osv

Overdreven bruk av bindestrek. Jul-aften, ribbe-bit, ananas-båt, fiske-stang heste-dilla osv.

Misslike, missforstå osv

Tunnell, pottet, bannan, tellefon, pottetgull, mjælk

Gulerot

Faan, det skrives faen for faen!

Blanding av og/å. Hest å katt. Og være

Blanding av da og når. Når jeg fylte fem år. Da jeg skal på jobben imorgen

Åssen/åffer, nei, nei det heter hvordan og hvorfor!

Hvem i stedet for hvilken/hvilket. Hvem farge har bilen din? Grrrrrr!!

Mellomrom mellom ord og tegn. Hva ?

Blanding av hun og henne. Jeg hater hun. Henne kjører bil. Blanding av henne og hun tror jeg må være det styggeste jeg ser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...