Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hm. Har lurt litt på hvordan man bruker dem. Care to explain? (:

Hvis det var ennå og enda du siktet til, så er det som følger:

"Enda" er et gradsadverb, som f.eks. i "Lisa ble enda penere da hun klippet seg"

"Ennå" er et tidsadverb, som i "jeg er her ennå" (men her tror jeg du kan velge om du vil bruke "ennå" eller "enda")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var ennå og enda du siktet til, så er det som følger:

"Enda" er et gradsadverb, som f.eks. i "Lisa ble enda penere da hun klippet seg"

"Ennå" er et tidsadverb, som i "jeg er her ennå" (men her tror jeg du kan velge om du vil bruke "ennå" eller "enda")

Hvis jeg ikke husker feil, så kan man bruke "enda" istedenfor "ennå", men man kan ikke bruke "ennå" istedenfor "enda."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var ennå og enda du siktet til, så er det som følger:

"Enda" er et gradsadverb, som f.eks. i "Lisa ble enda penere da hun klippet seg"

"Ennå" er et tidsadverb, som i "jeg er her ennå" (men her tror jeg du kan velge om du vil bruke "ennå" eller "enda")

Jepp, takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke husker feil, så kan man bruke "enda" istedenfor "ennå", men man kan ikke bruke "ennå" istedenfor "enda."

Ja, det er slik det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte skrivefeil, men i det siste har jeg sett "gni det inn med teskje" på to forskjellige nettsider, inkludert KG. Egentlig er det jo litt morsomt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilbruk av "vært" og "hvert" er ganske irriterende, og veldig unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte skrivefeil, men i det siste har jeg sett "gni det inn med teskje" på to forskjellige nettsider, inkludert KG. Egentlig er det jo litt morsomt. :fnise:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skrivefeilen som irriterer meg mest er apostroffeil. John's Butikk for eksempel. Jeg blir gal! Jeg vurderer faktisk å ta mitt neste frisørbesøk hos Wenches Frisør, ene og alene fordi det er utrolig lenge siden jeg har sett noen som har skrevet dette riktig. :sjenert:

Ellers er særskrivings- og orddelingsfeil utrolig irriterende. Jeg holder på å lese tegneserie som er oversatt til norsk, hvor de ikke har tatt seg bryet med å endre på størrelsen på snakkeboblene. Det blir det mange rare orddelingsfeil av. :fnise:

Borge-

rmester for eksempel.

Eller neste-

n :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når man skriver "Jeg og venninnen min....", "Jeg og....". Jeg lærte at man skulle bruke "Venninnen min og JEG", ".... og JEG"..etc.

Lærer man ikke norsk lenger på skolen? :-p Eller kan ingen lærere det lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man skriver "Jeg og venninnen min....", "Jeg og....". Jeg lærte at man skulle bruke "Venninnen min og JEG", ".... og JEG"..etc.

Lærer man ikke norsk lenger på skolen? :-p Eller kan ingen lærere det lenger?

Dette plager meg og. Enda verre, jeg kjenner en som sier "Meg og" :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Når man skriver "Jeg og venninnen min....", "Jeg og....". Jeg lærte at man skulle bruke "Venninnen min og JEG", ".... og JEG"..etc.

Lærer man ikke norsk lenger på skolen? :-p Eller kan ingen lærere det lenger?

Dette er ikke skrivefeil, heller en "høflighetsfeil" hvis man skal ha en betegnelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Dette er ikke skrivefeil, heller en "høflighetsfeil" hvis man skal ha en betegnelse for det.

Enig med deg, men irriterende er det! Et annet irritasjonsmoment, som heller ikke er helt feil lenger, er når folk kaller en ulempe for en bakdel.

Jeg får fnatt av de som skriver "lamme" istedenfor "sammen med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice
Enig med deg, men irriterende er det! Et annet irritasjonsmoment, som heller ikke er helt feil lenger, er når folk kaller en ulempe for en bakdel.

Jeg får fnatt av de som skriver "lamme" istedenfor "sammen med".

Nettopp, dette er nok et trist eksempel på at når et ord blir brukt på feil måte tilstrekkelig lenge av tilstrekkelig mange, blir det "opphøyd" som riktig.

Det kan da ikke ta vesentlig lengre tid å skrive "i lag med" enn "lamme".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"komfirmasjon" irriterer meg til døde :P

Og når hair extensions blir hair extation! EXTATION?!

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man blander dems og dis (ikke deres).

Jeg har så lyst til å irettesette sjefen min når han både i lunchen og under foredrag konsekvent sier dems, dems, dems...

Fjord istedenfor fjor

Stod istedenfor sto

Henne istedenfor hun

Hun istedenfor henne

Det er noen som konsekvent bytter om på hun og henne. "Når henne kommer skal jeg gi hun det" hørte jeg nylig.

Jeg irriterer meg ikke spesielt når jeg ser slike feil her på KG, leser det i en blogg, eller mottar en tekstmelding.

Men når jeg ser slike skrivefeil i brev fra banken, forsikringselskapet eller skolen til barna... Eller i referat fra møter på jobben... Eller i brevmaler vi har på jobben... Da blir jeg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, men irriterende er det! Et annet irritasjonsmoment, som heller ikke er helt feil lenger, er når folk kaller en ulempe for en bakdel.

Jeg får fnatt av de som skriver "lamme" istedenfor "sammen med".

Litt sånn som når folk fra Stavanger skriver "isje" - men det er kanskje å skrive på dialekt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...