Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I følge ordbok.no så er det ingenting som heter "hade". Jeg kan ikke garantere det, men det er det min magefølelse sier meg også. "Hade" virker så uferdig, så jeg tror nok det er "hadet".

Samme jeg også har tenkt.

"Ha det" er en kortform av "ha det bra". Det skal ikke skrives i ett ord, som du har gjort.

Det har jeg også tenkt på. Du har nok rett, jeg bare synes "ha det" virker som en uferdig setning, mens "hadet" da blir et slags ord.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
det mest irriterende jeg ser er når folk skriver " skriveLEIF" istede for "skrivefeil" bare for å være morsomme..!

Tiltredes 100 prosent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er veldig irriterende når det er skrivefeil i tittelen til en tråd, så jeg stadig må se på den :murvegg: Jf. idiell som holder på nå og en tidligere trådstarter som skrev bør med æ og ikke ø (!) :kjefte:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Trossalt er det flere som skriver. Det riktige er selvfølgelig tross alt. Eller kanskje det er ment tros-salt, konserveringsmiddel for troen på hva det enn måtte være :ler: .

PS. Denne skulle jeg vel egentlig ha skrevet på rettskrivningstråden.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kjeder meg litt så her er dagens to eksempler fra facebook :fnise:)

"er du blind å følelses løs" , med uten d, altså "me".

:klaske:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Luna_*

Jeg synes det er irriterende med folk som sutrer over orddelingsfeil, når det de egentlig mener er særskrivingsfeil! Skjerpings! Hvis dere absolutt må kritisere, lær dere i hvert fall rett begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er veldig irriterende når det er skrivefeiler i tittelen til en tråd, så jeg stadig må se på den :murvegg:

Skrivefeiler?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å stusse på noe her om dagen. På tv var det en oversetter som skrev "sola" med stor "s". Jeg vet at sol er egennavn, men det er jo måne også, uten at vi skriver det med stor bokstav, eller tar jeg helt feil nå? :vetikke:

Det er iallfall ikke naturlig for meg å skrive Sol og Måne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å stusse på noe her om dagen. På tv var det en oversetter som skrev "sola" med stor "s". Jeg vet at sol er egennavn, men det er jo måne også, uten at vi skriver det med stor bokstav, eller tar jeg helt feil nå? :vetikke:

Det er iallfall ikke naturlig for meg å skrive Sol og Måne.

Det heter sol og måne, med mindre man snakker om "Sol" som i et egennavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Jeg begynte å stusse på noe her om dagen. På tv var det en oversetter som skrev "sola" med stor "s". Jeg vet at sol er egennavn, men det er jo måne også, uten at vi skriver det med stor bokstav, eller tar jeg helt feil nå? :vetikke:

Det er iallfall ikke naturlig for meg å skrive Sol og Måne.

Sol er et egennavn, jeg kjenner noen som heter det. Er Måne et navn? Begge disse ordene er ellers fellesnavn og skrives med liten forbokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er et egennavn, jeg kjenner noen som heter det. Er Måne et navn? Begge disse ordene er ellers fellesnavn og skrives med liten forbokstav.

Måne er ikke et egennavn.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Måne er ikke et egennavn.

Det var det jeg tenkte. Det var bare det at Knøttet skriver at hun vet at Sol er et egennavn, men det er måne også, skriver hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan ikke ha vært plassen Sola (Stavanger) det er snakk om da? Da ville det jo være riktig med stor S. Kanskje ikke hvis det var en oversettelse, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeiler?!

Ops, der snek muntlig språk seg inn ja. Rettet det nå :happy:

Så forresten (?) væreste i en tråd her, som om ikke værste var ille nok :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange som skriver: "Jeg skal vell på butikken senere i dag." For meg ser det helt feil ut, og ville selv ha kuttet ut en l. Men dette er kanskje riktig/tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg ser det er mange som skriver: "Jeg skal vell på butikken senere i dag." For meg ser det helt feil ut, og ville selv ha kuttet ut en l. Men dette er kanskje riktig/tillatt?

Det skal være bare én l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...