Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åh, jeg elsker Pondus! Men tegnsettingen gjør meg helt gal! De roper jo hele tiden! Blir helt ør i hodet! Ble, i alle fall, la mer merke til det før! Stadig irriterende når jeg tenker over det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_cathrine_*

Det som irriterer meg mest, er orddelingsfeil. Videre irriterer jeg meg grenseløst over manglende kunnskap om da/når. Når jeg kom hjem i går.. Kan ikke folk forstå at det heter den gang da, hver gang når?

Dette med a-endinger irriterer også. Klokka, sola, kantina. Hvis man skal skrive i rett bokmålsform, skal det være en en-ending.

Andre ting som irriterer er min sin; som i "kjæresten min sin". Det blir smør på flesk for min del. Og ord som ender på -mang i uttalsform, og dermed blir skrevet sånn. Komplimang.

Jeg irriterer meg over dårlige setninger, og bisetninger som står alene.

Ord som skrivi/skreiv skjærer i mine øyne.

Samt bruk av bindestrek; ishockey-laget.

Det er faktisk ganske mye som irriterer meg når jeg tenker etter :fnise: Kunne fortsatt i en evighet her. Er nok dessverre en rettskrivningsnazi :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med a-endinger irriterer også. Klokka, sola, kantina. Hvis man skal skrive i rett bokmålsform, skal det være en en-ending.

Hva? Mener du at det ikke er lov å bruke hunkjønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er fullstendig lovlig. For meg er det ei klokke - klokka, ei sol - sola og ei kantine - kantina. Det er bare å slå opp i bokmålsordboka så ser man at det er riktig. På bokmål kan man velge i mange av disse ordene. Sakset fra ordnett.no:

klokke -a/-en; -er, -ene

sol -a/-en; -er, -ene

kantine -a/-en; -er, -ene

For meg er klokken og en-ending noe jeg forbinder med litt "fisefint" og vestkanten, men det er meg. ;)

Og den verste skrivefeilen jeg ser? Ord del ing.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok mange skrivefeiler selv, men den som irriterer meg er alle variasjonene av ordet kanskje. Kanse, kansje, kanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Emilie_*
Joda, det er fullstendig lovlig. For meg er det ei klokke - klokka, ei sol - sola og ei kantine - kantina. Det er bare å slå opp i bokmålsordboka så ser man at det er riktig. På bokmål kan man velge i mange av disse ordene. Sakset fra ordnett.no:

For meg er klokken og en-ending noe jeg forbinder med litt "fisefint" og vestkanten, men det er meg. ;)

Tror nok vedkommende mener riksmål. Når det er sagt synes jeg at overdreven bruk av a-endinger og diftonger er stygt selv om det ikke er feil, men det er en annen diskusjon.

Og den verste skrivefeilen jeg ser? Ord del ing.

Det heter ikke orddeling, det heter særskriving. Ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og/å-feil

Da/når-feil

"Norskt"

"Bøyningsfeil som skjærte eller har bært" (Det skal være "skar" og har "båret")

Skjole

Setninger som begynner med liten bokstav.

Store bokstaver foran substantiver som ikke er egennavn

"Ta selvmord" (Det heter begå selvmord)

Missbruk

Sellskap

Den generelle språkbruken til de fleste av landets nettaviser

"Fornorskede" engelske ord (som f.eks Cæps)

Ord delings feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vedkommende mener riksmål. Når det er sagt synes jeg at overdreven bruk av a-endinger og diftonger er stygt selv om det ikke er feil, men det er en annen diskusjon.

Det heter ikke orddeling, det heter særskriving. Ærlig talt!

Vel, brukeren skriver at h*n mener bokmål, så da forholder jeg meg til det. ;)

Og strengt tatt er det ikke helt feil å si orddeling;

Orddeling er en mer generell betegnelse på deling av ord. Begrepet omfatter både særskriving og det å bryte ett ord over to linjer med bruk av bindestrek på slutten av første linje.

Dette er riktignok sakset fra Wikipedia, men da jeg spurte min norsklektor på lærerhøgskolen, så sa hun også det samme. Uansett, på folkemunne går særskriving som orddeling og det er det jeg velger å forholde meg til her. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg har nok mange skrivefeiler selv, men den som irriterer meg er alle variasjonene av ordet kanskje. Kanse, kansje, kanske.

Det heter "feil" i både entall og flertall :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Maren_*
"Venninde"!?

Mistenker at det skjuler seg mannlige brukere bak innleggene hvor venninne skrives som venninde.

Fordi menn ikke kan rettskriving...? :klø:

Å sjekke sine påstander er visst en fin bil.

Fra ordnett:

venninne el. venninde△ -n, -r

1 pike el. kvinne man har venneforhold til: en venninne av meg / de er venninner; han er på kino med en venninne; ( fam.) kjæreste; elskerinne: han har sine små venninner rundt om i byen

2 kvinne i forholdet til mann hun har fast følge ( el. er samboer) med; (jf. ledsager) : han har fått en ny venninne

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=v...publications=36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Meg og sjærsten skall på sjino.

Hun sin, han sin, de sin osv., kjede for skjede, veske for væske.

Eksemplene kan forfleres i det uendelige.

De som virkelig kunne ha nytte av denne tråden, vet sikkert ikke at den finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

***

Å trekke/dra/skyve/stikke/kutte/gre alle over/under en kam (eller en stol evt. teppe).

Hvorfor er det så vanskelig å la være å bruke uttrykk man ikke behersker?

Ja, vet det ikke er skrivefeil som såden, men likevel..

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Meg og sjærsten skall på sjino.

Hun sin, han sin, de sin osv., kjede for skjede, veske for væske.

Eksemplene kan forfleres i det uendelige.

De som virkelig kunne ha nytte av denne tråden, vet sikkert ikke at den finnes.

***

Ligger an til at man etterhvert får erstatte kj-lyd med sj, hvis språkrådet får det som de vil.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg daglig over feil bruk av og og å. Noen klarer til og med å bruke det feil når de snakker, det er ihvertfall til å få gåsehud av!

På en god andreplass kommer særskriving. Utrolig hvor mange biter det går an å dele opp et ord i. Men jeg legger mye av skylden på Bill Gates, rettskrivingsmodulen i Word har laget en findelt variant av norsk språk som vi neppe klarer å bli kvitt.

Til slutt blir jeg også ganske lei bruken av preposisjonen "på". Som for eksempel "vært på butikken" (foretrekker "i") og "studerer på universitetet" (foretrekker "ved"). Det er sikkert lovlig bruk, men jeg liker det dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_cathrine_*
Hva? Mener du at det ikke er lov å bruke hunkjønn?

Jo, jeg mener absolutt det er lov å bruke hunkjønn, men da må man være konsekvent på det.

Mulig min lærer på barneskolen var helt på jordet, men vi lærte at dersom man sier en kantine, heter det kantinen i bestemt form. Dersom man til vanlig sier ei kantine, blir det riktig å bruke kantina i bestemt form. Som sagt, det er mulig jeg er vranglært, men dette er noe jeg har praktisert i alle år. Jeg innrømmer at det av og til kan snike seg inn en a-ending når jeg prater, men jeg bruker aldri a-endinger når jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...