Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Litt sånn som når folk fra Stavanger skriver "isje" - men det er kanskje å skrive på dialekt....?

Nei, det er bare feil. Hvis de skal skrive på dialekt, skal det være ikkje. Isje er ikke et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men når jeg ser slike skrivefeil i brev fra banken, forsikringselskapet eller skolen til barna... Eller i referat fra møter på jobben... Eller i brevmaler vi har på jobben... Da blir jeg irritert.

Enig. Spesielt fra skoler synes jeg det er grovt, hvordan skal de lære barna våre det hvis de ikke kan det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mote- og skjønnhetsblogger er en kilde til mye språklig irritasjon hos meg. Gjengangere som eyelender/eyelander istedenfor eyeliner og lepomade (det heter leppepomade) bekrefter alle mine fordommer mot skjønnhetsbloggere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mote- og skjønnhetsblogger er en kilde til mye språklig irritasjon hos meg. Gjengangere som eyelender/eyelander istedenfor eyeliner og lepomade (det heter leppepomade) bekrefter alle mine fordommer mot skjønnhetsbloggere.

Eyelender ja!! :fnise:

Hadde en venninne i tenårene som sa det, og som gjerne spurte om å få låne en eyelender...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i allfall - Ærlig talt det skrives iallfall eller i alle fall (grunnleggende barneskolelærdom?)

% og alle andre tegn - Man skal skrive både tegn og forkortelser fullt ut for å gjøre teksten mer leservennlig!

alikevel - allikevel (men bruk likevel)

blandt - blant

vandt - vant

blant annet/andre - Hovedregel: man bruker andre når man snakker om mennesker, annet når det er snakk om andre ting.

enn så lenge - På godt norsk sier man inntil videre

etterhvert - Skrives i to ord, altså etter hvert.

grafitti - Nei, det skrives med to f'er og en t...

målsetning - målsetting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allfall er i hvert fall ikke et norsk ord. Det skrives "I alle fall". Man skal ikke skrive ut tegn da det som oftest gjør en tekst mer tunglest punktum

Enn så lenge er ikke en skrivefeil, det er bare litt gammeldags. Målsetning er og lov å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjord sommer.

Hvirkelig

Ikek

Merkligt, virklig, kunstigt, kosligt

Nekter ikke på at jeg skriver en del feil, men enkelte ord er forferdelig å lese. Kikket foressten på et ark der min datter hadde skrevet "viss" (hvis. Hun er 10), det måtte jeg få henne til å rette på med en gang. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater at folk skriver "hvar og "hvært" istedenfor "var" og "vært". :klaske:

Særlig irriterende på dialekt. "Æ hva bære ute en tur". WHAT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foressten

:nei:

Dette var vel bare en slurvefeil?

;)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Avspassering *grøss*

Jeg jobbet i en bedrift der dette ordet ble konsekvent brukt i arbeidstidsbestemmelsene. Ser det brukes av flere her inne også.

Det heter da avspasering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" der det skal være "dem". Blitt fryktelig utbredt.

Skjønner ikke at det kan være så vanskelig, ingen gjør jo den feilen på engelsk? Eller på vi/oss?

Og særskriving.

Var akkurat innom en tråd der folk var veldig opptatt av høfflighet, men det irriterte meg ikke så mye forsåvidt, bare morsomt i og med at neste tråd jeg snublet over var rettskriving.

Men før vi får snudd oss er det vel godkjente sideformer alt sammen.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjord sommer.

Kikket foressten på et ark der min datter hadde skrevet "viss" (hvis. Hun er 10), det måtte jeg få henne til å rette på med en gang. :gjeiper:

Både hvis og viss er tillatt. Ordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Fordiom" Det er da ikke et ord :klø:

Jeg irriterer meg også grønn over "de" og "dem" feil. Tror egentlig det er mest latskap av folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blande "hun" og "henne" er også irriterende, haha.

"Henne er veldig snill"

"Jeg liker hun veldig godt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allfall er i hvert fall ikke et norsk ord. Det skrives "I alle fall". Man skal ikke skrive ut tegn da det som oftest gjør en tekst mer tunglest punktum

Enn så lenge er ikke en skrivefeil, det er bare litt gammeldags. Målsetning er og lov å skrive.

Ikke ifølge mitt nyeste språkhefte av Finn E. Vinje ;)

For øvrig, man kan skrive iallfall eller i alle fall, det vet jeg.

Enn så lenge kan brukes, ja, men det er et dårlig norsk uttrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg også grønn over "de" og "dem" feil. Tror egentlig det er mest latskap av folk

Tror det med "de" og "dem" er mye vane også jeg. Flere på jobben som sier "dems" hele tiden. Jeg klarte ikke dy meg her en dag og måtte påpeke det. Vedkommende tenkte faktisk ikke over at han konsekvent sa feil. Han trodde det var riktig å si "dems" bil og "dems" standpunkt osv.

Ellers er vel dragkamp feil....

Endret av Cava Queen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...