Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Airi Chikako

Jaha? Den var ny.

Hvordan betegnet man enkeltindividene for noen tiår siden, da "kuer" ikke var et ord?

Lillebjørn Nilsen sang om kuer på 70-tallet, så det er ikke så fryktelig nytt. Nå var han bymann, og i byene, som ikke bruker landlige utrykk så ofte, går slike ord over til å bøyes som andre ord tidligere enn der de fremdeles brukes ofte. Det er språkutvikling, ikke dumskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[quote name='Fropessor Snurre' date='02 februar 2010 - 00:02'

Ugh. Får helt fnatt av å se sånt. Otto's Bar i Parkveien. Hva er galt med Ottos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I tillegg til en del direkte skrivefeil, er språkblanding noe av det verste jeg vet.

Jeg leste akkurat inne på "kosthold og trening", og fant denne setningen:

Den setningen "maket ikke veldig sense" å herre ... At det går an. Si det i en morsom sammenheng, men skrive det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bokstavelig talt og i overført betydning. Det siste brukes aldri.

Derimot brukes bokstavelig talt omtrent alltid feil. Hvordan kan det være mulig - Han kjøpte katta i sekken - når det verken er en katt eller en sekk involvert i handelen.

Det de mener er i "overvørt betydning" eller "billedlig talt" - men helt ærlig så er jo det smør på flesk.

Bokstavelig talt brukes når ordtaket eller ordene som blir brukt skal forstås bokstavelig. F.eks. "Mannen åpnet døren og der i baksetet inne i en sekk lå en katt. Mannen hadde - bokstavelig talt kjøpt både bil og katta i sekken". F.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jeg hvet ikke

*Jeg er posetiv til det!

*Sola skinte men det var kjølig fordiom.

FORDIOM!?

*banner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil orddelingsfeil, som må sies å være den nye "folkesyken", og for meg ubegripelig unødvendige feil.

Som en god nummer 2: Feil bruk av "hvordan". Som f.eks. "Hvordan bil har du?" eller "Hvordan farge er finest". Godt mulig det er dialekter på Østlandet der dette blir brukt, men det er grusomt å lese i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-orddelingsfeil

-blandar hv og v (til dømes verdag eller hvet ikke)

-blandar sk, sj og skj

-blandar å/og

-blandar eit/eitt (et/ett på bokmål)

-blandar at/att

-blandar og/òg

-aldrig

-mangen

-Anne's, Ola's, Kari's og så vidare.

Irriterar meg dessutan over lange tekstar utan avsnitt eller ordentlig teiknsetjing. Og om meir enn eitt ord er med STORE bokstavar.

Endret av virw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-blandar hv og v (til dømer verdag eller hvet ikke)

-blandar sk, sj og skj

-blandar å/og

-blandar eit/eitt (et/ett på bokmål)

-blandar at/att

-blandar og/òg

-aldrig

-mangen

-Anne's, Ola's, Kari's og så vidare.

Irriterar meg dessutan over lange tekstar utan avsnitt eller ordentlig teiknsetjing. Og om meir enn eitt ord er med STORE bokstavar.

disse tingene er stort sett bare irriterende. Orddelingsfeil er mer enn som så, de gjør av og til at det er vanskelig å skjønne hva som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sola skinte men det var kjølig fordiom.

FORDIOM!?

*banner*

:ler: Akkurat denne sprer seg som ild i tørt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De som lar være å skrive punktum etter en dato. F.eks: Hurra for 17 mai! Hurra for søtten mai?! GAH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

De som lar være å skrive punktum etter en dato. F.eks: Hurra for 17 mai! Hurra for søtten mai?! GAH.

Enig!

Det er også ganske irriterende med de som skriver navn på dager og måneder med store bokstaver:

I år faller 17. Mai på en Mandag.

Offameg ;)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ikke at det er en unnskyldning, men ...

Når man har rette program på Word og SMS er det dessverre slik at dette retteprogrammet veldig ofte har fast inne stor bokstav etter punktum. Og jada det er ofte riktig det. Men nei ikke når det kommer til datoer. I Word har jeg funnet ut hvordan jeg slår dette av eller evt. retter det. Men det er et f... styr å få det samme til på SMS. Jeg innrømmer glatt at det derfor blir enten "Hurra for 17 mai" eller "Hurra for 17. Mai" på SMS fra meg.

Men ikke kul om jeg skriver det her for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Me strykte i norsk, men det lodde me av" :gapskratt:

:sjokkert: Er det virkelig noen som ville skrevet noe sånt? Lodde? Sluttet man ikke å si det når man var 5? Kanskje det var skrevet på tull. Jeg ser en del skrive feil med vilje enkelte steder. Om det er for å gjøre narr av dyslektikere vet jeg ikke.

Endret av Het Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

:sjokkert: Er det virkelig noen som ville skrevet noe sånt? Lodde? Sluttet man ikke å si det når man var 5? Kanskje det var skrevet på tull. Jeg ser en del skrive feil med vilje enkelte steder. Om det er for å gjøre narr av dyslektikere vet jeg ikke.

Da man var 5. Dette er fortid. "Den gang da, hver gang når, fremtid når".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da man var 5. Dette er fortid. "Den gang da, hver gang når, fremtid når".

Jeg vet. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...