Gjesten Skrevet 12. mars 2010 #201 Del Skrevet 12. mars 2010 Litt sånn som når folk fra Stavanger skriver "isje" - men det er kanskje å skrive på dialekt....? Nei, det er bare feil. Hvis de skal skrive på dialekt, skal det være ikkje. Isje er ikke et ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. mars 2010 #202 Del Skrevet 12. mars 2010 Men når jeg ser slike skrivefeil i brev fra banken, forsikringselskapet eller skolen til barna... Eller i referat fra møter på jobben... Eller i brevmaler vi har på jobben... Da blir jeg irritert. Enig. Spesielt fra skoler synes jeg det er grovt, hvordan skal de lære barna våre det hvis de ikke kan det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #203 Del Skrevet 12. mars 2010 Mote- og skjønnhetsblogger er en kilde til mye språklig irritasjon hos meg. Gjengangere som eyelender/eyelander istedenfor eyeliner og lepomade (det heter leppepomade) bekrefter alle mine fordommer mot skjønnhetsbloggere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 12. mars 2010 #204 Del Skrevet 12. mars 2010 Mote- og skjønnhetsblogger er en kilde til mye språklig irritasjon hos meg. Gjengangere som eyelender/eyelander istedenfor eyeliner og lepomade (det heter leppepomade) bekrefter alle mine fordommer mot skjønnhetsbloggere. Eyelender ja!! Hadde en venninne i tenårene som sa det, og som gjerne spurte om å få låne en eyelender...!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 16. mars 2010 #205 Del Skrevet 16. mars 2010 i allfall - Ærlig talt det skrives iallfall eller i alle fall (grunnleggende barneskolelærdom?) % og alle andre tegn - Man skal skrive både tegn og forkortelser fullt ut for å gjøre teksten mer leservennlig! alikevel - allikevel (men bruk likevel) blandt - blant vandt - vant blant annet/andre - Hovedregel: man bruker andre når man snakker om mennesker, annet når det er snakk om andre ting. enn så lenge - På godt norsk sier man inntil videre etterhvert - Skrives i to ord, altså etter hvert. grafitti - Nei, det skrives med to f'er og en t... målsetning - målsetting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 16. mars 2010 #206 Del Skrevet 16. mars 2010 Allfall er i hvert fall ikke et norsk ord. Det skrives "I alle fall". Man skal ikke skrive ut tegn da det som oftest gjør en tekst mer tunglest punktum Enn så lenge er ikke en skrivefeil, det er bare litt gammeldags. Målsetning er og lov å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SymfoniBlomst Skrevet 16. mars 2010 #207 Del Skrevet 16. mars 2010 fOrnøyD meD at helGå E 1 time Onna Hva er poenget med de store bokstavene?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 16. mars 2010 #208 Del Skrevet 16. mars 2010 Korslig Nydeligt Herligt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 16. mars 2010 #209 Del Skrevet 16. mars 2010 I fjord sommer. Hvirkelig Ikek Merkligt, virklig, kunstigt, kosligt Nekter ikke på at jeg skriver en del feil, men enkelte ord er forferdelig å lese. Kikket foressten på et ark der min datter hadde skrevet "viss" (hvis. Hun er 10), det måtte jeg få henne til å rette på med en gang. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest b Skrevet 16. mars 2010 #210 Del Skrevet 16. mars 2010 Desverre, værre, nyskjerrig, har hvert.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 16. mars 2010 #211 Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg hater at folk skriver "hvar og "hvært" istedenfor "var" og "vært". Særlig irriterende på dialekt. "Æ hva bære ute en tur". WHAT? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #212 Del Skrevet 16. mars 2010 "Det gikk sjapt" Ille nok at noen sier det, men å SKRIVE det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 16. mars 2010 #213 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) foressten Dette var vel bare en slurvefeil? Endret 16. mars 2010 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2010 #214 Del Skrevet 16. mars 2010 Avspassering *grøss* Jeg jobbet i en bedrift der dette ordet ble konsekvent brukt i arbeidstidsbestemmelsene. Ser det brukes av flere her inne også. Det heter da avspasering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 16. mars 2010 #215 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) "De" der det skal være "dem". Blitt fryktelig utbredt. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig, ingen gjør jo den feilen på engelsk? Eller på vi/oss? Og særskriving. Var akkurat innom en tråd der folk var veldig opptatt av høfflighet, men det irriterte meg ikke så mye forsåvidt, bare morsomt i og med at neste tråd jeg snublet over var rettskriving. Men før vi får snudd oss er det vel godkjente sideformer alt sammen. Endret 16. mars 2010 av Klips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 16. mars 2010 #216 Del Skrevet 16. mars 2010 I fjord sommer. Kikket foressten på et ark der min datter hadde skrevet "viss" (hvis. Hun er 10), det måtte jeg få henne til å rette på med en gang. :gjeiper: Både hvis og viss er tillatt. Ordboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 16. mars 2010 #217 Del Skrevet 16. mars 2010 "Fordiom" Det er da ikke et ord :klø: Jeg irriterer meg også grønn over "de" og "dem" feil. Tror egentlig det er mest latskap av folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 16. mars 2010 #218 Del Skrevet 16. mars 2010 Å blande "hun" og "henne" er også irriterende, haha. "Henne er veldig snill" "Jeg liker hun veldig godt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 16. mars 2010 #219 Del Skrevet 16. mars 2010 Allfall er i hvert fall ikke et norsk ord. Det skrives "I alle fall". Man skal ikke skrive ut tegn da det som oftest gjør en tekst mer tunglest punktum Enn så lenge er ikke en skrivefeil, det er bare litt gammeldags. Målsetning er og lov å skrive. Ikke ifølge mitt nyeste språkhefte av Finn E. Vinje For øvrig, man kan skrive iallfall eller i alle fall, det vet jeg. Enn så lenge kan brukes, ja, men det er et dårlig norsk uttrykk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 17. mars 2010 #220 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Jeg irriterer meg også grønn over "de" og "dem" feil. Tror egentlig det er mest latskap av folk Tror det med "de" og "dem" er mye vane også jeg. Flere på jobben som sier "dems" hele tiden. Jeg klarte ikke dy meg her en dag og måtte påpeke det. Vedkommende tenkte faktisk ikke over at han konsekvent sa feil. Han trodde det var riktig å si "dems" bil og "dems" standpunkt osv. Ellers er vel dragkamp feil.... Endret 17. mars 2010 av Cava Queen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå