Pinnis Skrevet 24. juni 2016 #181 Skrevet 24. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler jeg er skikkelig usikker som person, kan nok skyldes litt hormoner, men generelt overtent jeg svært mye. Takk for innlegget ditt. Nå aner jeg ikke hvordan det er fysisk etter fødsel, hvor tidlig og hvor lenge en kan være borte fra babyen etter kort tid. Er det dumt å eventuelt bruke flaske så far kan mate eller skal jeg amme så langt det lar seg gjøre? Ønsker absolutt å kunne gjøre en alene med stedatteren, men regner med at det da blir rolige aktiviteter knyttet til huset? Og om jeg i det hele tatt fysisk får til å gjøre noe særlig. Alle er forskjellig, så må si at innleggene er veldig preget av at jeg virkelig ikke vet hvordan noe av dette blir. :/ Anonymkode: 22f36...ae6 Folk kommer seg forskjellig etter fødsler. Noen fort, andre sakte. Ikke alltid på samme måte hver gang heller.du vet heller ikke om du får en sovebaby eller en kolikkunge. Ikke prøv å planlegge den delen så mye, for du finner ut av det når du er der. Og du kommer helt sikkert til å finne gode løsninger. Ikke planlegg aktiviteter i barselperioden. Da er du barselkvinne, og hovedoppgaven din er å komme deg til hektene og ta vare på babyen. Ikke begynn med flaske så tidlig om du vil fokusere på amming, siden melkeproduksjon er en etterspørsel-skaper-tilbud greie. De to første ukene satt jeg med ungene på puppen hele dagen omtrent. Du og babyen fokuserer da på å få til en symbiose. Ofte varer slike amminger leeeeenge i begynnelsen. Kanskje dere kan skaffe noen filmer jenta liker, og så kan dere se film mens du ammer? Det vil også kunne gjøre at det blir ro da. ikke stress med å finne på ting alene med stebarnet. Om det blir tid kan du kanskje leke litt, men ellers bare inkluder henne der det går med babyen. De første to ukene med lillebror husker jeg det ble lite alenetid med storebror. Vi så film sammen når jeg ammet, og vi plantet frø. Ellers hadde pappaen hovedfokus på han (en 1,5 åring er ikke særlig selvstyrt;p). ikke ta sorgene på forskudd. Om jenta ikke vil være med andre enn pappa får hun tåle å kjede seg litt, for pappaen må også hjelpe deg. En sjuåring må man kunne forvente klarer å være litt selvstendig i lek, og ikke måtte underholdes hele tiden. Slik er det for de som blir storesøsken til helsøsken også, og det blir ikke mer synd i henne. Da blir det sikkert mye mer spennende med besteforeldrene med en gang. Jeg tror ikke folk her forventer du skal underholde storesöster, kun akseptere at hun kanskje kommer til å være der, og så lenge du puster med magen og tar en dag av gangen tror jeg det kommer til å ordne seg. Det er sikkert lurt å prate med mannen om hvilke forventninger dere BEGGE har til denne perioden. Se etter løsninger i stedet for hindre. 5
GørilB Skrevet 24. juni 2016 #182 Skrevet 24. juni 2016 Jeg forstår tankegangen din til en viss grad, men du vinner på det på sikt hvis du inkluderer stebarnet ditt fra første stund. Her fikk stebarnet mitt være den første som besøkte babyen på sykehuset, noe han satte veldig stor pris på, og som han har skrytt masse av. Samvær ble kjørt som vanlig og fire dager etter hjemkomst fra sykehuset, var stebarnet hos oss i 5 dager. Det ble litt alenetid på meg og baby de dagene, men det var bare koselig. Stebarnet forguder søsteren sin, han vil aller helst være sammen med henne hele tiden. Han er ofte hos oss utenom samvær for å treffe søsteren. Jeg er så glad for at det har gått den veien, det hadde vært så mye verre hvis stebarnet var sjalu på babyen og følt at han var nr.2 for far. Og jeg tør påstå at det er på grunn av at han ble inkludert fra dag en. Lykke til med fødsel og barseltid, ts. Det kan være du blir positivt overrasket også 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #183 Skrevet 24. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik som flere skriver, så blir ferien dritkjedelig for henne, nettopp fordi jeg tydeligvis var 'dum nok' til ikke å planlegge termin bedre. Det jeg mener er at hun kommer inn i en spesiell setting, hvor det vil bli mye hensyn å ta, mye stilletid og kjedelig i lengden. Vi har ikke særlig med familie som kan avlaste, og ferien hennes vil da bestå av å henge i huset med oss som prøver å knote oss frem i den nye tilværelsen. Nei, det r jo selvsagt forståelig. Men synes ikke det er normalt at er barn gjemmer seg i fanget på far eller meg når vi får besøk av hennes nærmeste familie og er skeptisk hver gang hun møter farmor, farfar, tanter og onkler. Jeg er ikke alenemor og skal derfor ikke ha barnet alene. Ergo synes jeg det er greit at far og jeg SAMMEN blir kjent med den lille, hvordan vi fungerer i starten og knytter bånd til babyen. Anonymkode: 22f36...ae6 Nei, du er ikke alenemor. Men du har valgt et samliv med en alenefar, og med det kommer også forpliktelser ovenfor hans tidligere barn. Disse første ukene kommer babyen til å være mest avhengig av deg som er matfatet uansett, ikke far. Dere får nok av tid til å knytte dette båndet med babyen, det er ikke noe hastverk som må bli unnagjort de første par ukene. Dette båndet blir knyttet opp igjennom årene, selv om barnet har søsken fra før av. Det er jo ene og alene dine følelser ovenfor bonus barnet ditt som gjør at du ikke ønsker å ha henne der. Bare innstillingen din om at det kommer til å bli kjedelig for henne med mye stilletid i lengden sier jo sitt. Hva tror du folk med flere barn har gjort med eldre søsken når de får nye babyer? Sender de vekk? Babyer har ikke vondt av å høre at det faktisk er lyder rundt det, og lyder blir det gjerne når det er barn tilstede. Du kan ikke kreve at denne jenta sitter stille og holder kjeft! For babyen din er det sannsynlig at denne jenta blir en helt, en han/hun ser opp til, og det søskenbåndet er minst like viktig som båndet til deg og far. Om dere nå skaper sjalusi ved å skyve bort dette barnet vil det ikke gjøre noen godt. Jeg skjønner virkelig ikke hva du tenker med, og du provoserer meg veldig! Ja, det å få en baby i hus er nytt. Men det at du har et bonusbarn er ikke nytt, og burde derfor være en så naturlig del av livet ditt at det ikke utgjorde noe ekstra stress for deg. Det er hennes hjem og. Det er ikke bare ditt, faren og babyens hjem. Dere må jo lærer dere å fungere sammen som en familie, fra starten av. Ikke hvordan du, far og baby skal fungere sammen. Barnet er sannsynligvis sjenert og muligens litt utrygg i situasjoner, og det er kanskje derfor hun gjemmer seg bort. Virker som du prøver å unnskylde deg selv med å prøve å legge frem at dette barnet oppfører seg merkelig, at det legitimerer dine tanker om å skyve henne bort. Men det gjør det faktisk ikke, det virker heller motsatt. Og det er overhodet ikke rart hun er ekstra klengete på far i og med at hun ser han så sjeldent fra før av. Og tenkt at nå kommer det en baby som får være med hennes far (ja, jeg vet han er begges far) hele tiden, og bare det kan skape noe sjalusi og frykt for at faren blir mer glad i det nye barnet. Ønsker du virkelig å gjøre ting verre for henne ved å skyve henne bort? Du er den voksne her (selv om du virker veldig umoden ut i fra hva du skriver i denne tråden), så ta ansvar og finn ut av ting med babyen uten å gjøre ting verre for dette barnet. Inkluder barnet istedenfor å skyve henne bort. Det er jo ikke noe hokus pokus! Du har valgt å få barn med en som har barn fra før av og da kan du ikke tro at far kun kan surre rundt deg og babyen. Anonymkode: effcb...a08 12
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #184 Skrevet 25. juni 2016 Selv om du blir dårlig etter fødsel så slipper du ikke ut av sykehuset før du klarer deg selv noen timer hvertfall. Jeg var sengeliggende etter akutt ks selv og var veldig dårlig. Men far fikk ett merkelig påfunn når vi kom hjem og "måtte" dra ut noen timer og hente noe til babyen. Det gikk helt fint. Poenget mitt er at selv om far må ta seg av baret sitt innimellom de første ukene så klarer du deg helt fint selv. Sannsynligvis vil babyen bare ligge på deg uansett. De første ukene sover, bæsjer og spiser babyen. Alt dette kan du i verste fall fikse fra senga. Dette går nok helt fint! Ikke ta sorgene på forskudd Anonymkode: be590...cee 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #185 Skrevet 25. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om du blir dårlig etter fødsel så slipper du ikke ut av sykehuset før du klarer deg selv noen timer hvertfall. Jeg var sengeliggende etter akutt ks selv og var veldig dårlig. Men far fikk ett merkelig påfunn når vi kom hjem og "måtte" dra ut noen timer og hente noe til babyen. Det gikk helt fint. Poenget mitt er at selv om far må ta seg av baret sitt innimellom de første ukene så klarer du deg helt fint selv. Sannsynligvis vil babyen bare ligge på deg uansett. De første ukene sover, bæsjer og spiser babyen. Alt dette kan du i verste fall fikse fra senga. Dette går nok helt fint! Ikke ta sorgene på forskudd Anonymkode: be590...cee Takk. Etter flere oppmuntrende innlegg (og noen litt fortjent kvasse) begynner jeg å slappe mer av rundt det. Tror det mest omhandler frykten for det ukjente og at jeg ikke vet noe om barseltiden og hvilken form jeg er i. Innrømmer at jeg har en tendens til å overtenke og analysere tankene. En av mine mindre konstruktive egenskaper ifølge min samboer. Anonymkode: 22f36...ae6 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #186 Skrevet 25. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Gravide har ikke lov til å gå mer enn 10 dager over termindato. Og det er lik stor sjanse for at ts får før tiden som at hun går over. Anonymkode: f359b...dfc Så rart at niesen min ble født 15 dager over forrige måned da Anonymkode: 4457e...97d 2
Gjest UhuruPeak Skrevet 25. juni 2016 #187 Skrevet 25. juni 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så rart at niesen min ble født 15 dager over forrige måned da Anonymkode: 4457e...97d Det er faktisk veldig rart og ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #188 Skrevet 25. juni 2016 37 minutter siden, UhuruPeak skrev: Det er faktisk veldig rart og ikke lov. Når ble det endring på 14 dagers regelen? Synes i tilfelle det er bare bra, jeg hadde prøvd nektet å gå 14 dager over, hadde ikke tatt sjansen. Anonymkode: 0bcea...205 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #189 Skrevet 25. juni 2016 Om det ikke er medisinske grunner til å sette i gang fødsel får gravide gå mer enn 10 dager over. Venninna mi fikk valget mellom å settes i gang om hun ønsket det eller å se det an litt til. Hun fødte 13 dager etter termin for hun ville ha en naturlig fødsel. Det var i mai 2016. Anonymkode: 5bdd7...e80 2
Jobbermedbarn Skrevet 25. juni 2016 #190 Skrevet 25. juni 2016 1 time siden, UhuruPeak skrev: Det er faktisk veldig rart og ikke lov. Hvor står det? Det er jo ikke riktig! Jeg ser fødselsmeldinger hver dag i jobben min og det er stadig noen som er 14 dager over termin! 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #191 Skrevet 25. juni 2016 Vi har stebarn et hos oss 100%, men likevel "satte vi henne bort" den første tiden. Vi måtte bli på barsel i fem dager pga komplikasjoner og fordi vi hadde så lang reisevei ble det ikke noe kjøring frem og tilbake på far, så storesøster var hos farmor. De kom på besøk dagen etter fødsel og det var stor stas. Vi var også alene de to første dagene etter vi kom hjem. Storesøster er riktignok en "håndfull" da hun har flere diagnoser, men jeg forstår veldig godt at man vil ha bittelitt tid til å finne ut av dette med en baby før hverdagen er tilbake. Jeg var jo også førstegangsfødende og ante virkelig ikke hvordan det kom til å bli med en baby, hvilken form jeg var i, hvordan det var å amme osv. Vi har for øvrig ingen problemer med hverken sjalusi eller "søskenfølelsen". Og far synes denne fødselen var like stor som den første (som han faktisk ikke var med på). Anonymkode: 54943...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #192 Skrevet 25. juni 2016 1 time siden, Jobbermedbarn skrev: Hvor står det? Det er jo ikke riktig! Jeg ser fødselsmeldinger hver dag i jobben min og det er stadig noen som er 14 dager over termin! "Helsedirektoratet anbefaler å bruke én metode, eSnurra, for beregning av svangerskapslengde og termin (brev av desember 2014, PDF). eSnurra er den beste forskningsbaserte metoden, og det mest presise av verktøy for vurdering av termin og svangerskapslengde. Ved bruk av eSnurra vil overtid (294 dager) inntreffe 11 dager over beregnet termindato. (...) rie). I forbindelse med undersøkelsen bør det legges en plan for videre oppfølging. Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen, også hvis de ikke ønsker induksjon." https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/graviditet-og-svangerskap/overtidige-svangerskap Anonymkode: 930d8...7f7
sonush Skrevet 25. juni 2016 #193 Skrevet 25. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Gravide har ikke lov til å gå mer enn 10 dager over termindato. Og det er lik stor sjanse for at ts får før tiden som at hun går over. Anonymkode: f359b...dfc Da jeg tok sykepleien og var i praksis på føden, så husker jeg veldig godt at de sa at man kan max gå over 14 dager. De ble kalt inn for å sette i gang den 13., 14. Dag, hvis babyen ikke meldte sin ankomst føre. 1
Jobbermedbarn Skrevet 25. juni 2016 #194 Skrevet 25. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Helsedirektoratet anbefaler å bruke én metode, eSnurra, for beregning av svangerskapslengde og termin (brev av desember 2014, PDF). eSnurra er den beste forskningsbaserte metoden, og det mest presise av verktøy for vurdering av termin og svangerskapslengde. Ved bruk av eSnurra vil overtid (294 dager) inntreffe 11 dager over beregnet termindato. (...) rie). I forbindelse med undersøkelsen bør det legges en plan for videre oppfølging. Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen, også hvis de ikke ønsker induksjon." https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/graviditet-og-svangerskap/overtidige-svangerskap Anonymkode: 930d8...7f7 Jepp, dette er anbefalinger og retningslinjer som vi som jobber med forebygging forholder oss til, i tillegg til individuelle vurderinger vi gjør på faglig grunnlag! Det var ordet ulovlig kanskje mange reagerte på? I noen tilfeller er det helt ok å gå 14 dager over og det skjer, og er altså ikke ulovlig!
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #195 Skrevet 25. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Helsedirektoratet anbefaler å bruke én metode, eSnurra, for beregning av svangerskapslengde og termin (brev av desember 2014, PDF). eSnurra er den beste forskningsbaserte metoden, og det mest presise av verktøy for vurdering av termin og svangerskapslengde. Ved bruk av eSnurra vil overtid (294 dager) inntreffe 11 dager over beregnet termindato. (...) rie). I forbindelse med undersøkelsen bør det legges en plan for videre oppfølging. Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen, også hvis de ikke ønsker induksjon." https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/graviditet-og-svangerskap/overtidige-svangerskap Anonymkode: 930d8...7f7 Retningslinjer er ikke lovgivende Anonymkode: 4457e...97d 2
GørilB Skrevet 25. juni 2016 #196 Skrevet 25. juni 2016 (endret) 6 timer siden, Jobbermedbarn skrev: Hvor står det? Det er jo ikke riktig! Jeg ser fødselsmeldinger hver dag i jobben min og det er stadig noen som er 14 dager over termin! OT men... Jeg fikk også høre at gravide ikke får gå mer enn 20 dager over av min jordmor. Det skal stå 10 dager, men jeg får ikke til å rette feilen. Hun sa at man kunne gå opptil 14 dager over før, men ikke nå lengre. Edit: man settes i gang senest 10 dager over. Dette gjelder ved St.Olavs. Endret 25. juni 2016 av GørilB
Jobbermedbarn Skrevet 25. juni 2016 #197 Skrevet 25. juni 2016 (endret) 1 time siden, GørilB skrev: OT men... Jeg fikk også høre at gravide ikke får gå mer enn 20 dager over av min jordmor. Det skal stå 10 dager, men jeg får ikke til å rette feilen. Hun sa at man kunne gå opptil 14 dager over før, men ikke nå lengre. Edit: man settes i gang senest 10 dager over. Dette gjelder ved St.Olavs. Ok, men dette handler fortsatt om retningslinjer og anbefalinger, ikke lover! Og her jeg bor går de fortsatt to uker over, hadde senest en i forrige uke! (42+2) Men nå har jeg avsporet nok! Endret 25. juni 2016 av Jobbermedbarn
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #198 Skrevet 25. juni 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at det er større første gang man blir far er et faktum, så enkelt er det. Mange stemødre som sliter med å innse det, men selvfølgelig er det aller størst første gangen man får barn. Hvorfor er det feil på noen måte? Og ja, hvis mor hadde gjort det samme hadde hun vært like ille. Selvfølgelig! Anonymkode: c0cf6...d88 Det er jo bare tull. Jeg har flere barn, det var ikke større første gangen. For meg har hvert barn vært en like stor opplevelse. Du får snakke for deg selv hvis du har det slik. Mens vi andre som opplever det å få barn like stort hver gang får lov til å føle det slik. Anonymkode: 1e926...213 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #199 Skrevet 25. juni 2016 Hva skulle du gjort om jenta var din da? Sendt henne bort til du blir kjent med den nye? Du burde kanskje holdt deg unna menn med barn fra før. Anonymkode: fc0eb...f89
GørilB Skrevet 25. juni 2016 #200 Skrevet 25. juni 2016 26 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Ok, men dette handler fortsatt om retningslinjer og anbefalinger, ikke lover! Og her jeg bor går de fortsatt to uker over, hadde senest en i forrige uke! (42+2) Men nå har jeg avsporet nok! Ja, det kan være hun sa at det er nye retningslinjer uten at jeg fikk det med meg 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå