Gå til innhold

Hva det EGENTLIG handler om...?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Veldig godt sagt, gjest. :jepp:

Til dere som mener ts ønsker seg takknemlighet, og å bli likt av mor. Det er jo ikke det hun ønsker. Hun lufter jo kun at hun ikke ønsker å bli plassert et sted ved ordet som viser at hun er med i kjernefamillien til gutten. For det er hun, selv om hun ikke er med i kjernefamillien til mor.

Og å plassere henne et annet sted enn ved siden av mannen sin er unaturlig synes jeg.

Det er mange som også beskylder ts for å ville mase om dette på konfirmasjonsdagen. Kan dere ikke lese de innleggene hvor hun skriver at hun kun ønsker å forstå mor, men ikke vil lage noe styr utav det, hverken til mor eller konfirmanten.

Ts. Du høres ut som en meget oppegående dame. :)

Jeg hadde ikke følt det naturlig å steforeldre oppe ved barnet. For meg er det naturlig å ha foreldre, besteforeldre....3 generasjoner samlet. Det blir mer høytidelig og alvorlig, føler jeg.....

Det handler ikke om å skvise noen ut - for meg så handler det tradisjon, verdighet, høytidelighet denne dagen.

Og ja, jeg hadde blitt flyforbanna og jeg skulle møtt en steforeldre som da "krever sin rett" fordi de yter så mye.

Og jeg hadde ikke ihensyntatt en voksenperson med slike personlige problemer i mitt barns konfirmasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet
Jeg hadde ikke følt det naturlig å steforeldre oppe ved barnet. For meg er det naturlig å ha foreldre, besteforeldre....3 generasjoner samlet. Det blir mer høytidelig og alvorlig, føler jeg.....

Det handler ikke om å skvise noen ut - for meg så handler det tradisjon, verdighet, høytidelighet denne dagen.

Og ja, jeg hadde blitt flyforbanna og jeg skulle møtt en steforeldre som da "krever sin rett" fordi de yter så mye.

Og jeg hadde ikke ihensyntatt en voksenperson med slike personlige problemer i mitt barns konfirmasjon.

Men er det bare du (mor) som skal bestemme hvordan folk skal sitte? På din (mors) bordside kan vel morslekten til konfirmanten sitte i den rekkefølgen mor ønsker. Hvem mor ønsker å ha ved sin side blir jo da hennes valg. Hvorfor kan da ikke faren og hans familie få lov til å sitte slik de ønsker?

Det er jo ingen lovparagrafer som sier at det må være lik familieplassering på begge sider av konfirmaten.

Skrevet

I vår slekt er det ikke vanlig at ektepar/par sitter ved siden av hverandre i selskaper. Vi splitter alle par og kjernefamilier og plasserer de forskjellig hver gang (tenker litt på at de har "noe" felles med en de sitter ved siden av og at de skal bli bedre kjent med andre). Det synes jeg andre også burde gjøre. Par og kjærnefamilier ser jo hverandre dagen lang - bli heller bedre kjent med resten av slekten og slipp banale problemer som dette!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Men er det bare du (mor) som skal bestemme hvordan folk skal sitte? På din (mors) bordside kan vel morslekten til konfirmanten sitte i den rekkefølgen mor ønsker. Hvem mor ønsker å ha ved sin side blir jo da hennes valg. Hvorfor kan da ikke faren og hans familie få lov til å sitte slik de ønsker?

Det er jo ingen lovparagrafer som sier at det må være lik familieplassering på begge sider av konfirmaten.

Det er en sak mellom mor og far - det er jeg enig i. Men å ha steforeldre i den diskusjonen hadde vært uaktuelt.

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet
Det er en sak mellom mor og far - det er jeg enig i. Men å ha steforeldre i den diskusjonen hadde vært uaktuelt.

Enig i at steforeldrene ikke direkte bør være med i diskusjonen mellom mor og far, men dersom far ønsker at hans nye ektefelle skal sitte ved siden av han syns jeg du (mor) skal respektere det.

Skrevet

Jeg ser egentlig ikke problemet her. Vi hadde konfirmasjon for min datter for noen år siden. Hennes far og jeg satt på hver vår side av henne, med våre partnere ved siden av oss. Deretter kom min familie på min side og hans familie på hans side.

Dette var naturlig for min datter og hun var med å bestemme bordplassering.

Steforeldre er en viktig del av hennes liv og jeg som mor måtte ta hensyn til det.

Min samboer har også barn, når den tid kommer at det blir aktuelt med konfirmasjon der så tar jeg det for gitt at jeg ikke er ønsket i selskapet (sannsynligvis ikke han heller, men det er en annen sak.). Nå vet jeg at det er mor som ikke ønsker å anerkjenne min eksistens i det hele tatt, barna har jeg nær kontakt med. For deres del ville jeg aldri lage noen sak ut av dette, men jeg synes hun er fullstendig urimelig.

Nå skal det også sies at barnas mor tar det for gitt at jeg kan stille opp når det gjelder hennes barn, hun vil allikevel ikke hilse på meg når jeg henter barna.

Min datter stemor gjorde en kjempejobb i forhold til min datter og jeg må bare si at jeg synes det er utrolig trist at de i dag ikke har noe særlig kontakt.

I bunn og grunn så er jeg veldig glad for at hun og andre har stilt opp i forhold til min datter, dette har jeg også fortalt de det gjelder. Vi kan vise at vi setter pris på folk uavhengig av om de er steforeldre eller andre nære.

Skrevet
Enig i at steforeldrene ikke direkte bør være med i diskusjonen mellom mor og far, men dersom far ønsker at hans nye ektefelle skal sitte ved siden av han syns jeg du (mor) skal respektere det.

Helt enig, jeg kan ikke se noen grunn til at steforeldre skal holdes utenfor.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Poenget mitt når jeg kom inn på dette - var at det går an å ha andre verdier som grunn for å velge en slik bordplassering uten at målet er å skvise ut noen.

Og jeg mener at når folk her inne tar det så j..... personlig så skaper de konflikter som kanskje ikke i utgangspunktet er ment som noe negativt - men det har en annen vinkling - tradisjon, høytidelighet og en verdi situasjon den ene dagen.

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet
Poenget mitt når jeg kom inn på dette - var at det går an å ha andre verdier som grunn for å velge en slik bordplassering uten at målet er å skvise ut noen.

Og jeg mener at når folk her inne tar det så j..... personlig så skaper de konflikter som kanskje ikke i utgangspunktet er ment som noe negativt - men det har en annen vinkling - tradisjon, høytidelighet og en verdi situasjon den ene dagen.

Poenget mitt er at mor og far har ulikt syn i hvordan man ønsker å vise relasjoner. Isteden for å skape konflikter syns jeg mor skal respektere at de finnes ulike syn. Hun får vist sine relasjoner og far får vist sine.

Og den mest fornøyde av alle blir kanskje konfirmanten som kan puste lettet ut og slippe å sitte på nåler.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Poenget mitt er at mor og far har ulikt syn i hvordan man ønsker å vise relasjoner. Isteden for å skape konflikter syns jeg mor skal respektere at de finnes ulike syn. Hun får vist sine relasjoner og far får vist sine.

Og den mest fornøyde av alle blir kanskje konfirmanten som kan puste lettet ut og slippe å sitte på nåler.

Vis meg det stedet i denne tråden hvor stemødre har fortalt om en diskusjon/prat mellom mor og far. Jeg tror at mor og far kommer til en enighet - men det har ikke vært tema i denne tråden. Men noen må gi ved dørene om det er uenighet - og det er vel ikke gitt at det SKAL være mor?

Tema i denne tråden har vært hvor ille mor er som ikke vil ha steforeldre ved bordet og steforeldres såre følelser ved det.

Jeg synes du beveger deg bort fra saken.

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet
Vis meg det stedet i denne tråden hvor stemødre har fortalt om en diskusjon/prat mellom mor og far. Jeg tror at mor og far kommer til en enighet - men det har ikke vært tema i denne tråden. Men noen må gi ved dørene om det er uenighet - og det er vel ikke gitt at det SKAL være mor?Tema i denne tråden har vært hvor ille mor er som ikke vil ha steforeldre ved bordet og steforeldres såre følelser ved det.

Det kan godt hende jeg har beveget meg bort fra saken. Jeg ønsker bare å gi innspill i hvordan en konflikt om bordplassering kan løses.

Jeg sier ikke at mor skal GI SEG. Jeg sier at mor (eller far) bør respektere at det finnes andre måter å se relasjoner på enn bare sitt eget syn og at hver av foreldrene bør få bestemme hvem de på sin side mener står i nær relasjon til konfirmanten.

Skrevet
Men noen må gi ved dørene om det er uenighet - og det er vel ikke gitt at det SKAL være mor?

Tema i denne tråden har vært hvor ille mor er som ikke vil ha steforeldre ved bordet og steforeldres såre følelser ved det.

Dersom barna til min samboer fortsatt bor hos sin mor når de konfirmeres, vil det sannsynligvis bety at jeg som stemor ikke er ønsket i selskapet. Dette er i såfall et ønske fra mor, ikke fra barna. Jeg ville aldri finne på å lage en større diskusjon rundt dette, fordi jeg ikke vil lage ubehageligheter for barna. Men det betyr ikke at de nødvendigvis synes det er greit at noen utelukkes fra selskapet.

Hvorfor er det mor som skal få lov til å overkjøre i denne situasjonen??

Hvorfor skal ikke steforeldre som har vært til stede i barnas liv så lenge de kan huske, inkluderes i familien??

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Det kan godt hende jeg har beveget meg bort fra saken. Jeg ønsker bare å gi innspill i hvordan en konflikt om bordplassering kan løses.

Jeg sier ikke at mor skal GI SEG. Jeg sier at mor (eller far) bør respektere at det finnes andre måter å se relasjoner på enn bare sitt eget syn og at hver av foreldrene bør få bestemme hvem de på sin side mener står i nær relasjon til konfirmanten.

På samme måte som en steforeldre må respektere - når det er aktuelt - å ikke sitte som kjernefamilien. Og det var det som var saken her.

Skrevet
På samme måte som en steforeldre må respektere - når det er aktuelt - å ikke sitte som kjernefamilien. Og det var det som var saken her.

Hva mener du med kjernefamilien? Er ikke den oppløst? :klø:

Skrevet
Hvorfor er det mor som skal få lov til å overkjøre i denne situasjonen??

Fordi far gir henne lov.... tøffel mao

Hvis det er viktig for konfirmanten og faren at stemor sitter ved siden av faren under middagen så sier de det til mor når de snakker om bordplassering. Hun er vel ikke en sykelig demon? Kan ikke bare far og konfirmant sette henne der da og forskyve alle de andre nedover i rekken på borde rett før middagen starter, og si det til moren?

Og om hun er en sykelig demon så er det vel større prblemer med henne enn å laga fjas om en bordplassering?

Skrevet
Som steforelder skal man tie og tåle, elske og vise omsorg, men aldri tråkke over streken. Man skal utslette seg selv på mange vis, og dersom man føler "feil" eller synes ting er vanskelige - så må man huske at man har valgt det selv. Og når man faktsik gjør alt dette, så bør man i det minste få en viss respekt i egenart av sin person.

Men det er vel som å banne i kjerka...

:jepp:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Hvis det er viktig for konfirmanten og faren at stemor sitter ved siden av faren under middagen så sier de det til mor når de snakker om bordplassering. Hun er vel ikke en sykelig demon? Kan ikke bare far og konfirmant sette henne der da og forskyve alle de andre nedover i rekken på borde rett før middagen starter, og si det til moren?

Og om hun er en sykelig demon så er det vel større prblemer med henne enn å laga fjas om en bordplassering?

Så hvis mor og far kommer til en enighet - og det er det mor gikk inn for - så er altså far tøffel........imponerende holdning til voksne menn.

Hvis målet med å gå frem som beskrevet her - så burde man sørge for å ha 2 konfirmasjoner.

Skrevet

Nå er det noen år til dette er aktuelt hos oss, men jeg er ikke i tvil om at dersom dette skal forgegå i regi av mor så vil ikke far ha noe å si bortsett fra at han skal betale sin del av regningen.

Det er ikke dermed sagt at han er tøffel, noen mennesker kan man bare ikke snakke fornuft til.

Du har helt rett i at det er mange større problemer enn dette i forholdet mellom far og mor, vi håper også på en snarlig løsning der barna blir flyttet bort fra mor, men det har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre.

Skrevet

Og disse fantastiske stemødre og stefedre som bryr seg så mye om barna. De forsvinner som dugg for sola den dagen de skiller seg fra mor/far. Jeg har i mitt 40årige liv kun møtt EN mann som fortsatt har ansvar for et av sine stebarn etter skillsmisse.

Bare det er nok til å forklare hvorfor man sørger for blodslekt først i slike settinger.

Forøvrig får min ex og hans drage sitte nederst ved bordet sammen!! :ler:

Skrevet
Og disse fantastiske stemødre og stefedre som bryr seg så mye om barna. De forsvinner som dugg for sola den dagen de skiller seg fra mor/far. Jeg har i mitt 40årige liv kun møtt EN mann som fortsatt har ansvar for et av sine stebarn etter skillsmisse.

Bare det er nok til å forklare hvorfor man sørger for blodslekt først i slike settinger.

Forøvrig får min ex og hans drage sitte nederst ved bordet sammen!! :ler:

Jeg har sett steforeldre som har lenget mer etter stebarna enn kjæresten, etter at et forhold ble slutt. Men for mange foreldre er det ikke greit at en tidligere steforelder opprettholder kontakten med barna etter et brudd.

Og å skylde på dette fordi du setter din egen bitterhet og hat før barnet/ barna dine er helt bak mål. For det er konfirmanten som taper på din holdning. Det vil være deg jeg hadde tenkt mitt om, hadde jeg sett noe sånnt. Ikke far og stemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...