Gå til innhold

Hva det EGENTLIG handler om...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sjokkert over holdningene mange viser til stemødre.

Jeg er mamma selv, og poden hadde i mange år en svært flott stemor.

Og jeg var svært takknemlig!

For jeg har sett så mange damer som ikke bryr seg om stebarnet. Som ikke fyller den rollen jeg ville fyllt, om jeg hadde vært der.

Så når en kvinne gjør det, for barnet mitt, så blir jeg glad.

Og at hun skal sitte ved siden av konfirmantens far er en selvfølge for meg.

De er en famillie nå, og hører sammen.

Om en stemor ikke er så flink som jeg skulle ønske, ville hun allikevel få sitte der. Eneste unntakene er om hun fryser ut barnet, eller på annen måte er slem. Eller hvis konfirmanten nekter.

Hvorfor skal besteforeldre sitte ved siden av konfirmanten, når det er en kvinne der som tilhører kjernefamilien hans.

Det er jo ikke min dag, det er konfirmantens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er ganske sjokkert over holdningene mange viser til stemødre.

Jeg er mamma selv, og poden hadde i mange år en svært flott stemor.

Og jeg var svært takknemlig!

For jeg har sett så mange damer som ikke bryr seg om stebarnet. Som ikke fyller den rollen jeg ville fyllt, om jeg hadde vært der.

Så når en kvinne gjør det, for barnet mitt, så blir jeg glad.

Og at hun skal sitte ved siden av konfirmantens far er en selvfølge for meg.

De er en famillie nå, og hører sammen.

Om en stemor ikke er så flink som jeg skulle ønske, ville hun allikevel få sitte der. Eneste unntakene er om hun fryser ut barnet, eller på annen måte er slem. Eller hvis konfirmanten nekter.

Hvorfor skal besteforeldre sitte ved siden av konfirmanten, når det er en kvinne der som tilhører kjernefamilien hans.

Det er jo ikke min dag, det er konfirmantens.

HVorfor skal jeg være takknemmelig fordi barna har en stemor som oppfører seg som et menneske? Hvorfor skal mor til mine stebarn være takknemmelig overfor meg fordi jeg oppfører meg som et menneske?

Nei jeg forventer at de voksne som etter eget valg deltar i et barns liv inkluderer barna og gjør det beste for dem. Og gjør de ikke det bør de strengt tatt ikke ha med barn å gjøre.

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet

Til min store irritasjon har du gode svar.

Jeg er fortasatt uenig i at mor ikke har tatt et valg hun også Selvfølgelig er det far som ar valgt meg og i de situasjonene det er relevant tar jeg hensyn til det. Nå er det snakk om hvorfor biomor ikke tåler å ha stemor sittende sammen med konfirmanten. Jeg mener at hun må tåle det, da det er en del av pakken hun har valgt for seg, sitt barn og faren. At det er MEG som er stemor, er det jo selvfølgelig faren som har valgt.

Jeg er ikke typen som lager bråk over dette. Jeg blander meg overhodet ikke inn i diskusjoner mellom dem. Men mine meninger har jeg, og de legger jeg ut her, hvor de ikke hever konfliktnivået ytterligere mellom mor og far. Det er utakknemmelig rolle nok i seg selv, det å være stemamma, man bør ikke bli helt selvutslettende i tillegg.

Dessuten er jeg opptatt å FORSTÅ. Jeg ønsker å forstå biomors reaksjoner og oppførsel. Jeg synes rollen som stemor og alt det fører med seg er utfordrende og mange ganger vanskelig. Det er masse her i verden jeg ikke kan gjøre noe med, men likevel ønsker jeg å forstå. Jeg har for meg at det vil bli lettere å leve med på den måten.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
HVorfor skal jeg være takknemmelig fordi barna har en stemor som oppfører seg som et menneske? Hvorfor skal mor til mine stebarn være takknemmelig overfor meg fordi jeg oppfører meg som et menneske?

Nei jeg forventer at de voksne som etter eget valg deltar i et barns liv inkluderer barna og gjør det beste for dem. Og gjør de ikke det bør de strengt tatt ikke ha med barn å gjøre.

Hvorfor skal man i kraft av å være biomor oppføre seg hvordan faen man vil? Man får da oppføre seg som folk selv om man er mor!

Skrevet

Det er en grei holdning i en perfekt verden.

Men etter å ha sett så mange kvinner oppføre seg ille mot både egne barn, og stebarn, så er jeg takknemlig mot de sombehandler mitt barn pent.

Og det koster meg ingenting.

Fordelene derimot er enorme. Far og jeg får et godt samarbeid, fordi han vet at kvinnen i hans liv blir pent behandlet av meg. Hun vil fremme samarbeidet mellom far og meg, ikke moarbeide det.

Og viktigst av alt, sønnen min merker at han kan være glad i, og synes at stemor er viktig, overfor meg også.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Det er en grei holdning i en perfekt verden.

Men etter å ha sett så mange kvinner oppføre seg ille mot både egne barn, og stebarn, så er jeg takknemlig mot de sombehandler mitt barn pent.

Og det koster meg ingenting.

Fordelene derimot er enorme. Far og jeg får et godt samarbeid, fordi han vet at kvinnen i hans liv blir pent behandlet av meg. Hun vil fremme samarbeidet mellom far og meg, ikke moarbeide det.

Og viktigst av alt, sønnen min merker at han kan være glad i, og synes at stemor er viktig, overfor meg også.

Hvorfor kan ikke alle biomødre ha denne holdningen? Det koster jo ingenting som du skriver, Jeg forstår at det kan være mye bitterhet osv, men når mange år er gått, må man kunne slippe det! Skulle VIRKELIG ønske det var deg jeg og mannen skulle samarbeide med! Det virker som en drøm:-)

Skrevet

...og jeg som trodde konfirmasjon handlet om konfirmanten.... men nå er det vist stemors følelser som ikke må tråkkes på her...

takk og pris for stemoren til min sønn - hun sitter der hun blir plassert i et selskap på lik linje med alle andre familiemedlemmer som også stiller opp og bidrar for min sønn!

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Gjennom alle svarene her (stort sett) ser jeg den negative, passive eller likegyldige innstillingen biomor har til stemor. Og det gjelder jo ikke bare konfirmasjon dette. Det gjelder alt i hverdagen.

Min meninge er at det er på tide å tenke gjennom hvilke konsekvenser dette har, hvilket høyere mål tjener det?

Skrevet
Gjennom alle svarene her (stort sett) ser jeg den negative, passive eller likegyldige innstillingen biomor har til stemor. Og det gjelder jo ikke bare konfirmasjon dette. Det gjelder alt i hverdagen.

Min meninge er at det er på tide å tenke gjennom hvilke konsekvenser dette har, hvilket høyere mål tjener det?

jeg forstår ikke helt hva du vil frem til?

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
...og jeg som trodde konfirmasjon handlet om konfirmanten.... men nå er det vist stemors følelser som ikke må tråkkes på her...

takk og pris for stemoren til min sønn - hun sitter der hun blir plassert i et selskap på lik linje med alle andre familiemedlemmer som også stiller opp og bidrar for min sønn!

Nå er også jeg typen som setter meg der navnet mitt står... Så selv om jeg lager en diskusjon her inne nå, vil jeg ikke gjøre det i det virkelige liv. Og komfirmasjonen hans handler ikke om mine følelser, selv om jeg har tatt opp dette nå. Men den handler vel strengt tatt ikke om å "stenge stemor ute heller" Gutten ville synes det var naturlig om jeg satt sammen med faren hans. Det er bare biomor som synes dette er vanskelig. Og komfirmasjonen handler vel heller ikke om hennes følelser?

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Hvorfor skal man i kraft av å være biomor oppføre seg hvordan faen man vil? Man får da oppføre seg som folk selv om man er mor!

Jeg har ikke sett ett sted i denne tråden hvor jeg kan si at vi prater om en mor som oppfører seg som faen sjøl.....eller har gjort noe urimelig.

Om noen velger å holde avstand er ikke ensbetydende med at man er uhøflig. Om man velger å holde en pragmatisk linje - så er det faktisk ett valg man gjør - og det er ikke å tråkke på noen - men det er å holde avstand. Og det er lov til å velge uten å bli dømt som faen sjøl. Ærlig talt!!

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
jeg forstår ikke helt hva du vil frem til?

Jeg vil fram til at de holdningene du har er YTTERST sjeldne. Og det er virkelig synd. I de aller fleste tilfellene jeg kjenner til, har biomor en negativ, passiv eller likegyldig innstilling til stemor.

Og jeg synes man bør tenke igjennom hvorfor det er slik, og om det er formålstjenelig for barnet.

Skrevet

Jeg vil si at det er en mor her som oppfører seg dårlig: nemlig moren som nekter stemor å sitte ved siden av mannen sin, når konfirmanten ønsker å ha henne der.

Da setter moren sine behov først, ikke konfirmantens.

Og det er en oppførsel som alle ville reagert på hvis det hadde vært en stemor.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Nå er også jeg typen som setter meg der navnet mitt står... Så selv om jeg lager en diskusjon her inne nå, vil jeg ikke gjøre det i det virkelige liv. Og komfirmasjonen hans handler ikke om mine følelser, selv om jeg har tatt opp dette nå. Men den handler vel strengt tatt ikke om å "stenge stemor ute heller" Gutten ville synes det var naturlig om jeg satt sammen med faren hans. Det er bare biomor som synes dette er vanskelig. Og komfirmasjonen handler vel heller ikke om hennes følelser?

Jeg tror ikke agendaen er å stenge ste-mor ute. Agendaen er ganske sikkert å få til en konfirmasjon uten for stor friksjon. Og det er til barnets beste. Jeg er overbevist om at foreldrene til barnet har en bedre oversikt over familierelasjoner og hva som funker og ikke funker i en slik setting enn en ste-foreldre som ikke har hele historien.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Jeg har ikke sett ett sted i denne tråden hvor jeg kan si at vi prater om en mor som oppfører seg som faen sjøl.....eller har gjort noe urimelig.

Om noen velger å holde avstand er ikke ensbetydende med at man er uhøflig. Om man velger å holde en pragmatisk linje - så er det faktisk ett valg man gjør - og det er ikke å tråkke på noen - men det er å holde avstand. Og det er lov til å velge uten å bli dømt som faen sjøl. Ærlig talt!!

Om man la seg på en pragmatisk linje, ville jo man ha utnyttet de ressursene stemor har å by på. Hvilket jo i så fall er en fruktbar innstilling. Nå er det ikke helt den innstillingen jeg sliter med hos biomor.

Skrevet

Er det virkelig nødvendig å legge så mye energi og tid i å irritere seg over at man ikke får sitte akkurat der man vil, EN dag i løpet av et helt liv, ut av et prinsipp om at mor burde behandle deg bedre?

Eller er det bedre å bare bite det i seg og la være å irritere seg over at mor har den instillingen til deg som hun har?

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Om man la seg på en pragmatisk linje, ville jo man ha utnyttet de ressursene stemor har å by på. Hvilket jo i så fall er en fruktbar innstilling. Nå er det ikke helt den innstillingen jeg sliter med hos biomor.

Jeg er enig i det - hvis stemor står i fokus.

Men sorry - jeg tror ikke du står i fokus og derav blir foreldre og barnets kjødelige familie i fokus

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Er det virkelig nødvendig å legge så mye energi og tid i å irritere seg over at man ikke får sitte akkurat der man vil, EN dag i løpet av et helt liv, ut av et prinsipp om at mor burde behandle deg bedre?

Eller er det bedre å bare bite det i seg og la være å irritere seg over at mor har den instillingen til deg som hun har?

Jeg irriterer meg svært lite over stemor. Men noen ganger kjenner jeg det og da forsøker jeg å finne svar på hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. For i neste omgang forsøke å forstå henne og hennes holdninger og slå meg til ro med det.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Jeg vil gjerne legge til at jeg ALDRI prøver å erstatte hans mor når han er her. Jeg helt inneforstått med at han har en far og en mor og at de definitivt er de viktigste i hans liv. Slik skal det være, og slik er det. At jeg legger like mye innsats i gutten som de gjør, kan jo strengt tatt ikke du uttale deg om. Jeg gleder meg og bekymrer meg, sender på skole, langer mat, vasker klær, styrer med tradisjoner, opplevelser, leser på senga trøster og tuller... Så jo, jeg legger like mye innsats og tid i livet hans som de gjør. Derfor synes jeg også at jeg er en viktig peron i hans liv og synes det er trist at jeg som lever sammen med han skal sidestilles med tanter og onkler. Det får meg til å føle at alt det jeg faktisk gjør (som ikke er min plikt) ikke settes pris på. Det tar fra meg litt glede over den rollen jeg har for hennes barn.

Du skal være takknemlig for at du likestilles med tanter og onkler. I mange familier deltar de også mye i et barns liv.

Som mor ville jeg ha et langbord. Konfimanten satt øverst. Jeg på høyre siden og faren (min eks) rett over meg. Skilte besteforeldre satt der de elles ville sittet som gifte. Så kom plassering av tanter og onkler. Du kan kanskje sitte ved siden av hans mor eller far, før tantene? Alle er like viktige, men konfirmanten er hovedpersonen.

Det ble slutt med meg og stefar ett år før konfirmasjonen, men jeg ville ikke plassert han ved siden av meg. Han ville ha blitt plassert sammen med mine søsken.

Hvorfor gjøre det vanskelig, når det er enkelt?

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Jeg er enig i det - hvis stemor står i fokus.

Men sorry - jeg tror ikke du står i fokus og derav blir foreldre og barnets kjødelige familie i fokus

Nei - hvordan få stemor til å føle seg nyttig - står ikke i fokus. Men - hvordan utnytte ressursene som finnes rundt barnet slik at han får det best mulig - står i fokus. Og en pagmatisk biomor ville da benytte seg av ressursene stemor kan tilby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...