Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 6. november 2009 #181 Skrevet 6. november 2009 Problemet er vel snare at du ikke ser ut til å bli enig med dg selv. Først skriver du at en ikke kan forvente at mor tar noe som helst hensyn til stemors følelser (greit) Dernest skriver du at stemor har ingen som helst kontroll over hva mor føler (greit) Men skal stemor da ta hensyn til mors følelser? Så lenge stemor holder seg på den smale sti? Og hvorfor skal stemor bruke tankevirksomhet på noe hun ikke har kontroll over? Registrerer at du har ihvertfall ikke skjønt noe.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 6. november 2009 #182 Skrevet 6. november 2009 Registrerer at du har ihvertfall ikke skjønt noe. Jeg har skjønt at du mener respekt og hensyn til følelser bare skal gå en vei. Hvis ikke tror jeg du må forklare deg litt bedre.
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 6. november 2009 #183 Skrevet 6. november 2009 For oss ville det vært helt urimelig at stemor - uansett hvor godt forhold hun har til konfirmanten - skulle sitte ved siden av faren. Vi er vant til at besteforeldrene sitter der. I alle konfirmasjonene som har vært på begge sider i min familie (og det har vært flere med skilte foreldre) - sitter konfirmanten i midten - med mor og far på hver sin side. Ved siden av disse sitter besteforeldrene. Fra at man er vant til noe til at det blir helt urimelig er vel et ganske langt sprang.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 6. november 2009 #184 Skrevet 6. november 2009 Jeg har skjønt at du mener respekt og hensyn til følelser bare skal gå en vei. Hvis ikke tror jeg du må forklare deg litt bedre. Du er ikke engang i nærheten av poenget. Vi lar den ligge - gidder ikke mer.
LilleBille Skrevet 6. november 2009 #185 Skrevet 6. november 2009 Fra at man er vant til noe til at det blir helt urimelig er vel et ganske langt sprang. I denne situasjonen ville jeg ikke si det. Så lenge det alltid har vært tradisjon for at konfirmanten sitter i midten - med foreldrene på hver sin side - og besteforeldrene ved siden av dem igjen - synes jeg det er urimelig at stemor forventer at man skal endre på dette fordi hun ikke vil føle seg tilsidesatt. Hun er i den situasjonen ikke tilsidesatt. Men man følger en fast tradisjon i familien, og da synes jeg det ville være veldig rart å gjøre om på den på grunn av at krav fra stemor. Et sånt krav vil jeg da synes er urimelig.
Gjest fru Skrevet 6. november 2009 #186 Skrevet 6. november 2009 Påvirke følelser er en ting. Ta hensyn til følelser er en helt annen ting. Tror ikke du VIL forstå. Ikke så lenge kun den ene forventes å ta hensyn..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #187 Skrevet 6. november 2009 Biomor har ikke valgt stemor. Men hun kan VELGE å sette pris på stemor og være takknemlig overfor stemor for den tiden hun gir til biomors barn. Akkurat som stemor VELGER å enten være der for stebarnet sitt eller ikke. Bare fordi hun er biomor skal hun vel ikke fritas fra normal folkeskikk.
Gjest fru Skrevet 6. november 2009 #188 Skrevet 6. november 2009 Ja, når vi snakker om en konfirmasjon, så er det faktisk en selvfølge. Dette er, i tillegg til konfirmanten, mors og fars dag. Ikke stemors. Hvis noen må svelge kameler denne dagen, så får det bli stemor. Javel, jeg trodde dette var først og fremst konfirmantens dag, og at andres ønsker - inkludert mors ønsker - dermed kom på andre plass. Det er i utgangspunktet heller ingen selvfølge at mors ønsker skal veie tyngre enn fars ønsker i denne sammenhengen. Og i hvertfall ikke når konfirmanten gjerne vil ha stemor ved høybordet. Som sagt, alt dreier seg om barnas beste - så lenge det ikke motstrider mors ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #189 Skrevet 6. november 2009 Selvfølgelig er det barnets følelser som er vikgigst (ettersom dette er den eneste som ikke kan komme seg ut av situasjonen). Men dersom barnet har en ustabil mor (dette er jo unntaksituasjoner som diskuteres her - de fleste mødre/stemødre oppfører seg!)- så er det jo bare å håpe på at den ikke har en ustabil stemor i tillegg! En som klarer å være en bedre person enn denne utsabiler moren - og som ser at situasjonen ikke løses ved å risikere å "ødelegge" en høytidsdag for konfirmanten!
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 6. november 2009 #190 Skrevet 6. november 2009 I denne situasjonen ville jeg ikke si det. Så lenge det alltid har vært tradisjon for at konfirmanten sitter i midten - med foreldrene på hver sin side - og besteforeldrene ved siden av dem igjen - synes jeg det er urimelig at stemor forventer at man skal endre på dette fordi hun ikke vil føle seg tilsidesatt. Hun er i den situasjonen ikke tilsidesatt. Men man følger en fast tradisjon i familien, og da synes jeg det ville være veldig rart å gjøre om på den på grunn av at krav fra stemor. Et sånt krav vil jeg da synes er urimelig. Hva har denne tradisjonen opphav i? -Jo, at komfirmanten har mor og far som har lev sammen. Tradisjonen tar utgangspunkt i kjernefamilien. Men hva når tradisjonen med kjernefamilie er opphevet? Da må de tradisjonene som bygger på denne også rette seg etter dette.
LilleBille Skrevet 6. november 2009 #191 Skrevet 6. november 2009 Hva har denne tradisjonen opphav i? -Jo, at komfirmanten har mor og far som har lev sammen. Tradisjonen tar utgangspunkt i kjernefamilien. Men hva når tradisjonen med kjernefamilie er opphevet? Da må de tradisjonene som bygger på denne også rette seg etter dette. Klart alle tradisjoner har et opphav - men at noe endres betyr ikke at man ikke skal holde på noe. Så når mor og far - og ikke minst konfirmanten øsnker å følge tradisjon - ser jeg ingen grunn til at en stemor som føler seg forbigått skal endre på dette. Nå har heller ikke stemødrene i vår familie hatt noe problem med dette, de har heller sett at det har vært positivt at besteforeldrene ble satt mer på hedersplassen. Men det er klart - noen stemødre ønsker jo en sterkere rolle enn andre.
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 6. november 2009 #192 Skrevet 6. november 2009 Klart alle tradisjoner har et opphav - men at noe endres betyr ikke at man ikke skal holde på noe. Så når mor og far - og ikke minst konfirmanten øsnker å følge tradisjon - ser jeg ingen grunn til at en stemor som føler seg forbigått skal endre på dette. Nå har heller ikke stemødrene i vår familie hatt noe problem med dette, de har heller sett at det har vært positivt at besteforeldrene ble satt mer på hedersplassen. Men det er klart - noen stemødre ønsker jo en sterkere rolle enn andre. Men dersom far og konfirmant ikke ser denne "tradisjonen" som så viktig, er det da rett at mor skal tvinge den gjennom?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 6. november 2009 #193 Skrevet 6. november 2009 Jeg ville ihvertfall ha bøyd av for ting som ikke betyr så mye for meg og som jeg ser betyr mye for andre (tradisjoner). Vel, så hadde jeg tenkt - jeg har ikke det synet, men jeg ser du ser verdier i tradisjoner. Da koster det faktisk ikke mye å si - hvis tradisjon er av så stor betydning for deg - så greit.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 6. november 2009 #194 Skrevet 6. november 2009 Klart alle tradisjoner har et opphav - men at noe endres betyr ikke at man ikke skal holde på noe. Så når mor og far - og ikke minst konfirmanten øsnker å følge tradisjon - ser jeg ingen grunn til at en stemor som føler seg forbigått skal endre på dette. Nå har heller ikke stemødrene i vår familie hatt noe problem med dette, de har heller sett at det har vært positivt at besteforeldrene ble satt mer på hedersplassen. Men det er klart - noen stemødre ønsker jo en sterkere rolle enn andre. I de tilfellene dette er ønske hos alle tre, er jeg selvølgelig enig at det blir slik. Det denne diskusjonen dreier seg om, er når BARE mor ikke ønsker stemor ved siden av far.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 6. november 2009 #195 Skrevet 6. november 2009 Jeg ville ihvertfall ha bøyd av for ting som ikke betyr så mye for meg og som jeg ser betyr mye for andre (tradisjoner). Vel, så hadde jeg tenkt - jeg har ikke det synet, men jeg ser du ser verdier i tradisjoner. Da koster det faktisk ikke mye å si - hvis tradisjon er av så stor betydning for deg - så greit. Gav ikke du opp denne diskusjonen??? Når argumentet ditt går i stå for deg, kommer du bare med et nytt. Tror du rett og slett bare ikke liker stemor og vil demonstrere din "makt"
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #196 Skrevet 6. november 2009 Jeg skjønner ikke hvordan far og konfirmant kan la mor få bestemme når hun er i mindretall??? Man gjør da det flertallet ønsker??? En mor som likevel setter ut bordkortene der hun ønsker er jo ikke representativt for mødre flest! Så vær så snill å ikke døm oss biomødre for noe helt ekstreme mødre gjør! Hva skjer om far og konfirmant plasserer ut bordkortene slik de vil - kommer det til å bli fyskisk slåsskamp da eller? I tilfelle så er jo mor uberegnelig -og ikke skikket til å ha barn! Jeg skjønner bare ikke hvordan dette kan bli noen sak?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 6. november 2009 #197 Skrevet 6. november 2009 Gav ikke du opp denne diskusjonen??? Når argumentet ditt går i stå for deg, kommer du bare med et nytt. Tror du rett og slett bare ikke liker stemor og vil demonstrere din "makt" Jeg gav opp å forklare noe til deg. Spar meg for dine feiltolkninger.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 6. november 2009 #198 Skrevet 6. november 2009 Jeg gav opp å forklare noe til deg. Spar meg for dine feiltolkninger. huff da...
Gjest regine ii Skrevet 6. november 2009 #199 Skrevet 6. november 2009 Den tradisjonen som Lillebille beskriver - altså konfirmant, med foreldre og så besteforeldre ved siden av seg, kan faktisk også besteforeldrene være inneforstått med. DE kan og bli såret over at de ikke plasseres "nærme" nok konfirmanten. Eller at det plutselig gjøres endringer i et "opplegg" som alltid har vært sånn. Personlig mener jeg at også dette må hensyntas, det er sikkert en stor dag med konfirmasjon for dem og. forøvrig går det an å være litt kreativ med bordplasseringer og da. Har man f.eks. langbord, kan man plassere konfirmantetn på midten på den ene langsiden. Foreldre på hver sin side, besteforeldre bortenfor der igjen. På motsatt side kan man plassere søsken og steforeldre - da signaliserer man nemlig og at dette er "viktige" mennesker. Det er noe med å tenke alternative løsninger. Men for all del - hvis man absolutt skal ha rett, så er det jo bare å kjøre på i sin egen selvrettferdighet.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #200 Skrevet 6. november 2009 Jeg vil bare si til trådstarter at jeg støtter deg fullt ut. Foreldrene til min mann skilte seg da min mann fortsatt var baby, og hans mor giftet seg på nytt da han bare var 4 år gammel. Siden mannen min er vokst opp hos sin mor, har stefaren blitt en far for han og min mann kaller begge fedrene sine for far. I konfirmasjonen satt så klart stefaren ved siden av moren, og i bryllupet vårt satt faktisk stefaren ved siden av moren (og faren ved siden av stefaren igjen). Dette var min manns ønske, og faren hans protesterte slett ikke på det. Jeg mener at en stemor eller stefar som kommer inn i livet til barna ganske tidlig blir som en ekstra forelder. Det er klart at om mor og far i kort tid før komfirmasjonen til barnet har funnet seg ny partner blir det unaturlig å plassere steforelderen ved den nærmeste familien, men en stemor som har vært i barnets liv fra h*n var liten er jo en del av barnets kjernefamilie og bør plasseres ved siden av far. Om dette også er barnets ønske, mener jeg at det er helt urimelig av mor å protestere. Har du forsøkt å snakke med mannen ts? Hva mener han?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå