Gå til innhold

Hva det EGENTLIG handler om...?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Jeg ønsker ikke å stå i fokus i komfirmasjonen i det hele tatt. Og selvfølgelig skal mor sitte ved siden av sønnen sin. Det har da aldri vært et tema. Å ta mors plass er ikke et ønske. Derimot har jeg et ønske om at mor skal være såpass anstendig at hun ikke motsetter seg at jeg sitter ved siden av far.

Du kan ønske til krampa tar deg - du har ingen påvirkningsmulighet til hvordan mor skal føle. Hvorfor så mye styr og problemstillinger?? Du har ikke råderett over hvordan andre føler og hvordan de tar sine valg - skjønner ikke at du gidder å bruke så mye negativ energi på en slik bit. Kan du ikke bare stå i deg selv og ditt liv og takle det. Du blir akkurat så mye påvirket som du velger å la deg påvirke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet
Du kan ønske til krampa tar deg - du har ingen påvirkningsmulighet til hvordan mor skal føle. Hvorfor så mye styr og problemstillinger?? Du har ikke råderett over hvordan andre føler og hvordan de tar sine valg - skjønner ikke at du gidder å bruke så mye negativ energi på en slik bit. Kan du ikke bare stå i deg selv og ditt liv og takle det. Du blir akkurat så mye påvirket som du velger å la deg påvirke.

Å være anstendig er en handling, ikke en følelse. Hordan mor føler det, er jeg ganske likegyldig til, så lenge jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort urett mot henne.

Skrevet
Så jeg bør bytte ut psykologtimene mine, eller mener du jeg bør ta dem i tillegg til å trene?

En kombinasjon er vel ikke så dumt?

Skrevet
OI, blir litt sjokkert av å lese her, jeg! Min sønn ble konfirmert i vår, og det var da en SELVFØLGE at pappaens samboer satt ved siden av pappaen. De er jo samboere!! Syntes det er utrolig smålig å plassere "stemor" langt unna, det sier så mye mer om mammaen enn om "stemoren"!!!

Enig.

(Selv stemor og mor til barn som har en stemor..)

Skrevet
Var det ironi på ironien? Ellers synes jeg synd på deg ;)

Bitter. Kverulant. Ondsinnet. Ego. Frekk. Hva er det egentlig du sliter med?

Skrevet
Bitter. Kverulant. Ondsinnet. Ego. Frekk. Hva er det egentlig du sliter med?

sliter ikke i det hele tatt :) synes bare at det var rart om det var noen som ikke så ironibruken i innlegget det ble vist til - så lurte på om det var så ekstremt som at det var ironi på ironien :fnise:

Skrevet
Jeg ønsker ikke å stå i fokus i komfirmasjonen i det hele tatt. Og selvfølgelig skal mor sitte ved siden av sønnen sin. Det har da aldri vært et tema. Å ta mors plass er ikke et ønske. Derimot har jeg et ønske om at mor skal være såpass anstendig at hun ikke motsetter seg at jeg sitter ved siden av far.

Ja, er det jeg skriver at du burde få lov til også:)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Å være anstendig er en handling, ikke en følelse. Hordan mor føler det, er jeg ganske likegyldig til, så lenge jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort urett mot henne.

Her har du problemet ditt - likegyldigheten din til mors følelser. Det MÅ bli dårlig samarbeide det.

Skrevet
Her har du problemet ditt - likegyldigheten din til mors følelser. Det MÅ bli dårlig samarbeide det.

Du sier jo selv litt lengre oppe at stemor kan ikke ha noen påvirkningshet på mors følelser, så da er det vel ingen grunn for stemor å bruke kreftene på å bry seg om ting hun uansett ikke får endret på, eller hva?

Skrevet

Viktig det du skriver her "stemor". Pass på at du ikke gjør urett mot henne. Hold din sti ren.

Har en psykopat i familien som jeg MÅ forholde meg til, og akkurat slik forholder jeg meg til personen. Personen avskyr meg intenst, men har ingenting å ta meg på. Dermed klarer h*n ikke å sette seg som offer for mine handlinger. Selv om det er vedkommedes høyeste ønske.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Du sier jo selv litt lengre oppe at stemor kan ikke ha noen påvirkningshet på mors følelser, så da er det vel ingen grunn for stemor å bruke kreftene på å bry seg om ting hun uansett ikke får endret på, eller hva?

Du kan ikke påvirke - men du må forholde deg til det. Forholder du deg til det med likegyldighet (det vil si du driter i det) - vil du fort være i en konfliktsituasjon eller øke konflikter

Skrevet
Du kan ikke påvirke - men du må forholde deg til det. Forholder du deg til det med likegyldighet (det vil si du driter i det) - vil du fort være i en konfliktsituasjon eller øke konflikter

Hun som du refererte til sier også at hun ikke har gjort urett mot mor, så det tolker jeg slik at hun viser mor respekt og det får holde for mor. Akkurat som stemødre - ifølge enkelte - ikke skal forvente at mor tar hensyn til deres følelser. Men respekt bør gå begge veier.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

PUH!!! J..... trådt her.

Er jeg så forbanna dårlig til å få frem poenget eller dere klin tette i nøtta?

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet
PUH!!! J..... trådt her.

Problemet er vel snare at du ikke ser ut til å bli enig med dg selv.

Først skriver du at en ikke kan forvente at mor tar noe som helst hensyn til stemors følelser (greit) Dernest skriver du at stemor har ingen som helst kontroll over hva mor føler (greit)

Men skal stemor da ta hensyn til mors følelser? Så lenge stemor holder seg på den smale sti? Og hvorfor skal stemor bruke tankevirksomhet på noe hun ikke har kontroll over?

Skrevet
Til dere som mener ts ønsker seg takknemlighet, og å bli likt av mor. Det er jo ikke det hun ønsker. Hun lufter jo kun at hun ikke ønsker å bli plassert et sted ved ordet som viser at hun er med i kjernefamillien til gutten. For det er hun, selv om hun ikke er med i kjernefamillien til mor.

Og å plassere henne et annet sted enn ved siden av mannen sin er unaturlig synes jeg.

Det er mange som også beskylder ts for å ville mase om dette på konfirmasjonsdagen. Kan dere ikke lese de innleggene hvor hun skriver at hun kun ønsker å forstå mor, men ikke vil lage noe styr utav det, hverken til mor eller konfirmanten.

Ts. Du høres ut som en meget oppegående dame. :)

Heier på denne ;).

Hvilken lov er det som tilsier at ikke stemor skulle stå nærmere konfirmanten enn tanter og onkler og besteforeldre som gutten kanskje bare treffer en sjelden gang? Greit, det er ikke blodsbånd mellom stemor og gutten, men de er tross alt nære familiemedlemmer i ca halvparten av årets dager. Så jeg lurer også på hva konfirmanten selv mener. (Må innrømme jeg bare har lest trådstarters førsteinnlegg skikkelig og deretter skumlest, så det kan ha gått meg hus forbi.) Det virker nå i allfall som om gutten har et grunnleggende godt forhold til sin stemor, og da ville det forbause meg mye om han ønsker at hun "skal gjemmes bort i en krok"? Greit nok, hun er ikke mor eller far, men likevel er hun et menneske som utgjør en stor del av guttens liv og som trolig betyr en god del for ham. Det går nemlig an å bry seg om mennesker selv om det ikke er blodsbånd til stede - tro det eller ei.

Skrevet

For oss ville det vært helt urimelig at stemor - uansett hvor godt forhold hun har til konfirmanten - skulle sitte ved siden av faren. Vi er vant til at besteforeldrene sitter der.

I alle konfirmasjonene som har vært på begge sider i min familie (og det har vært flere med skilte foreldre) - sitter konfirmanten i midten - med mor og far på hver sin side. Ved siden av disse sitter besteforeldrene.

Skrevet
For oss ville det vært helt urimelig at stemor - uansett hvor godt forhold hun har til konfirmanten - skulle sitte ved siden av faren. Vi er vant til at besteforeldrene sitter der.

I alle konfirmasjonene som har vært på begge sider i min familie (og det har vært flere med skilte foreldre) - sitter konfirmanten i midten - med mor og far på hver sin side. Ved siden av disse sitter besteforeldrene.

r

Pussig opplegg. Slik blir det ikke her i huset, har tilsammen 4 barn som skal konfirmeres i årene som kommer. Mor sitter med sin samboer, far sitter med sin samboer, ellers setter folk seg de vil.

Skrevet
PUH!!! J..... trådt her.

Siden ditt "poeng" ser hovedsakelig ut til å være at alle, stemor inkludert, skal ved enhver anledning ta hensyn til mors følelser - uansett hvor urimelig hun er og uansett om det går utover hennes egen barn - samtidig som stemor skal ikke innbille seg at hennes innsats eller følelser er verdt noe som helst og mor trenger ihvertfall ikke ta hensyn til stemor. For ikke å snakke om det inntrykket du gir av at det er en større selvfølge at stemor svelger kameler for barnas skyld enn deres egen mor.

Barnas beste, liksom...

Kanskje hvis man bor i Bakvendtland..

Men siden vi ikke gjør det, så ja, da må jeg rett og slett lure på hvem det er som er klin tett i nøtta...

Skrevet

Påvirke følelser er en ting. Ta hensyn til følelser er en helt annen ting. Tror ikke du VIL forstå.

Skrevet
For ikke å snakke om det inntrykket du gir av at det er en større selvfølge at stemor svelger kameler for barnas skyld enn deres egen mor.

Ja, når vi snakker om en konfirmasjon, så er det faktisk en selvfølge.

Dette er, i tillegg til konfirmanten, mors og fars dag. Ikke stemors. Hvis noen må svelge kameler denne dagen, så får det bli stemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...