Gå til innhold

Alternativ medisin vs. moderne medisin


Étaín

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alltid greit med slike kilder slik at man kan slenge ut av seg påstander som sannsynligvis ikke har noen rot i virkeligheten, uten at det kan etterprøves

Det så jeg også, og jeg har lest det andre steder etterpå.

Bare det at du SER på Oprah burde diskvalifisere deg til å mene noe om noe som helst. Oprah er den desidert største kilde til desinformasjon om helse i USA.

Dette er en påstand. Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jeg også, og jeg har lest det andre steder etterpå.

Dette er en påstand. Kilde?

Trengs det virkelig?

Ok: Hun har gitt kredibilitet til "the Secret", ren og skjær magisk tenkning, altså. Hun hadde Jenny McCartney, som feilaktig påstår at timerosal og MMR-vaksine er ansvarlig for autisme hos barn. Noe som har ført til at mange nå velger å ikke vaksinere sine barn. noe som igjen fører til at amerikanerne får epidemier, sammen med britene. Hun har gitt kred til Susann Somers, som pusher sk "bioidentiske hormoner", og har sågar støttet dette direkte gjennom å ta det i bruk og anbefale det selv.

Hun har promotert Hulda Clarks lever-rense-kur mot kreft. vi kunne fortsatt.

Jeg kan godt finne noen konkrete linker til deg, hvis du vil. Men det holder egentlig lenge å google Oprah sammen med en eller annen kjent kvakksalver, og det vil være overhengende fare for at vedkommende har vært på Oprah og har fått sin berømmelse derfra. Det å komme på Oprah er alle svindleres våte drøm. For da er man garantert at en million husmødre kjøper boka di eller dritten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs det virkelig?

Ok: Hun har gitt kredibilitet til "the Secret", ren og skjær magisk tenkning, altså. Hun hadde Jenny McCartney, som feilaktig påstår at timerosal og MMR-vaksine er ansvarlig for autisme hos barn. Noe som har ført til at mange nå velger å ikke vaksinere sine barn. noe som igjen fører til at amerikanerne får epidemier, sammen med britene. Hun har gitt kred til Susann Somers, som pusher sk "bioidentiske hormoner", og har sågar støttet dette direkte gjennom å ta det i bruk og anbefale det selv.

Hun har promotert Hulda Clarks lever-rense-kur mot kreft. vi kunne fortsatt.

Jeg kan godt finne noen konkrete linker til deg, hvis du vil. Men det holder egentlig lenge å google Oprah sammen med en eller annen kjent kvakksalver, og det vil være overhengende fare for at vedkommende har vært på Oprah og har fått sin berømmelse derfra. Det å komme på Oprah er alle svindleres våte drøm. For da er man garantert at en million husmødre kjøper boka di eller dritten din.

Nå er det ikke Oprah Winfrey som har uttalt seg om at legefeil dreper flest amerikanere, det er en LEGE. Vitenskapsmann, høyskoleutdannelse, hvit frakk. Du vet, LEGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke Oprah Winfrey som har uttalt seg om at legefeil dreper flest amerikanere, det er en LEGE. Vitenskapsmann, høyskoleutdannelse, hvit frakk. Du vet, LEGE.

Det gjør det ikke sant, og det endrer ikke på det faktum at Oprah er amerikanernes fremste kilde til medisinsk desinformasjon, for en stor del i tandem med selvsamme dr Oz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det ikke sant, og det endrer ikke på det faktum at Oprah er amerikanernes fremste kilde til medisinsk desinformasjon, for en stor del i tandem med selvsamme dr Oz.

Så hvis dr Oz hadde uttalt seg i New York times istedet for på Oprah, så ville ordene hans hatt mer sannhet i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis dr Oz hadde uttalt seg i New York times istedet for på Oprah, så ville ordene hans hatt mer sannhet i seg?

Jeg tror faktisk ikke det, for han ville fortsatt vært showlegen Dr Oz. Ikke for det, jeg vet at han er en kompetent doktor der han er kompetent, for å si det sånn, men showmanship går ikke alltid så godt sammen med saklig helseopplysning.

Spørsmålet om medisinsk feilbehandling er forholdsvis komplisert. Det eksisterer anslag på at medisinsk feilbehandling koster nærmere 100.000 amerikanske liv i året. MEN: gjennomganger av medisinske journaler tyder også på at bare 0,5% av paseintene ville levd ut over 3 mnd dersom behandlingen hadde vært optimal. Så ja, det gjøres feil, og folk får forkortet livet som følge av det, men ikke med så veldig mye, og det er snakk om mennesker som led av så alvorlige sykdommer eller skader at de for en stor del ikke ville kunne overleve, uansett. Det er derfor legens feilvurdering får så fatale konsekvenser i de enkelte tilfellene, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp:

JA, gjesp, gjesp. Du kan jo lese deg litt opp på spm om iatrogene skader og så videre, selv. Så slipper du å stole på hva Oprah-legen har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, gjesp, gjesp. Du kan jo lese deg litt opp på spm om iatrogene skader og så videre, selv. Så slipper du å stole på hva Oprah-legen har å si.

En lege er en lege, enten han jobber på Ullevål sykehus eller uttaler seg på et tvshow. Det er jo du som tror blindt på vitenskapen, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege er en lege, enten han jobber på Ullevål sykehus eller uttaler seg på et tvshow. Det er jo du som tror blindt på vitenskapen, ikke jeg.

Nei, en lege er bare troverdig hvis han ikke går utenfor det anerkjente og sier noe som går på tvers av den tradisjonelle oppfatningen av ting.

Men det er jo bra at noen tør å tråkke ut av bobla i ny og ne, ellers hadde man jo aldri kommet ut av den.

Historien er full av personer som har blitt ledd av av det etablerte fordi de har våget å ta steget ut av boblen og tenkt utradisjonelt, og plutselig viser det seg at de faktisk hadde rett.

Mann42 er nok blant dem som ler helt til ting er ettertrykkelig bevist. Det er jo ikke noe som virker før det er bevist. Det er heldigvis ikke den typen som sørger for fremskrittene, for da hadde det jo ikke blitt noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en lege er bare troverdig hvis han ikke går utenfor det anerkjente og sier noe som går på tvers av den tradisjonelle oppfatningen av ting.

Men det er jo bra at noen tør å tråkke ut av bobla i ny og ne, ellers hadde man jo aldri kommet ut av den.

Historien er full av personer som har blitt ledd av av det etablerte fordi de har våget å ta steget ut av boblen og tenkt utradisjonelt, og plutselig viser det seg at de faktisk hadde rett.

Mann42 er nok blant dem som ler helt til ting er ettertrykkelig bevist. Det er jo ikke noe som virker før det er bevist. Det er heldigvis ikke den typen som sørger for fremskrittene, for da hadde det jo ikke blitt noen

Interessant hvordan fler og fler leger samarbeider med alternative behandlere, de burde nesten miste legelisensen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lege er en lege, enten han jobber på Ullevål sykehus eller uttaler seg på et tvshow. Det er jo du som tror blindt på vitenskapen, ikke jeg.

nøkkelord: Vitenskapen. Oz tar litt lett på det. Jeg er ikke videre imponert over at en person har en legetittel og en hvit frakk.

Leger skal forholde seg til en vitenskaplig forståelse av helse og sykdom, og de skal benytte seg at vitenskapsbasert, eller evidensbasert behandling. Når de ikke gjør det, så har de ikke lenger min tillitt.

Så nei, en lege er ikke en lege, uten videre, og det er fullt mulig å miste sin kred. Det har Oz etter min mening gjort, selv om han fortsatt har et meget godt rykte som kardiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan fler og fler leger samarbeider med alternative behandlere, de burde nesten miste legelisensen sin.

Det er jeg totalt enig i. Det burde man virkelig vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en lege er bare troverdig hvis han ikke går utenfor det anerkjente og sier noe som går på tvers av den tradisjonelle oppfatningen av ting.

Men det er jo bra at noen tør å tråkke ut av bobla i ny og ne, ellers hadde man jo aldri kommet ut av den.

Historien er full av personer som har blitt ledd av av det etablerte fordi de har våget å ta steget ut av boblen og tenkt utradisjonelt, og plutselig viser det seg at de faktisk hadde rett.

Mann42 er nok blant dem som ler helt til ting er ettertrykkelig bevist. Det er jo ikke noe som virker før det er bevist. Det er heldigvis ikke den typen som sørger for fremskrittene, for da hadde det jo ikke blitt noen

De tingene jeg "ler" av, er ikke akkurat nye, Mysan. Det dreier seg for en stor del om healing, krystaller, homeopati, akupunktur og så videre. Og det er ikke NYTT. Homeopatene har hatt 150 år på seg til å komme med beviser for at behandlingene deres virker.

Men det er den samme svadaen og magien fortsatt, og bevisene er totalt fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mann42, hvis du led av en tilstand som begrenset livet ditt og vitenskapen ikke kunne hjelpe deg, ville du virkelig ikke prøvd alternativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe skremmende for en liten stund siden angående testing av nye medisiner før de kom på markedet.. Det gjøres visstnok ikke alltid etter forskriftene og slik man burde kunne forvente. jeg vet ikke om jeg finner det igjen, men jeg skal lete litt etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42, hvis du led av en tilstand som begrenset livet ditt og vitenskapen ikke kunne hjelpe deg, ville du virkelig ikke prøvd alternativt?

Nei. Jeg har ikke sett en eneste seriøs forskningsrapport noen gang som har vist at noen av de sk "alternative" metodene fungerer. Så nei, jeg ville ikke gått til en healer, en akupunktør, en homeopat, naturopat, kiropraktor, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har ikke sett en eneste seriøs forskningsrapport noen gang som har vist at noen av de sk "alternative" metodene fungerer. Så nei, jeg ville ikke gått til en healer, en akupunktør, en homeopat, naturopat, kiropraktor, etc, etc.

Du ville heller gått krokrygga med uutholdelige smerter fremfor å prøve akupunktur? Merkelig hvordan f.eks de som jobber som kiropraktor får businessen til å gå rundt når det tilsynelatende ikke virker :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...