Gå til innhold

Alternativ medisin vs. moderne medisin


Étaín

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror ikke man går til alternative behandlere med kreftdiagnosen sin før skolemedisinen eventuelt har gitt en opp. Seriøse behandlere henviser dessuten pasienter med alvorlige sykdommer til lege, de setter ikke gang tvilsomme opplegg.

Men selvfølgelig finnes det useriøse aktører der ute, som stort sett gjør hva som helst for penger. Derfor mener jeg stadig at man må ta ansvar for egen helse, og alltid sjekke, sjekke, sjekke og undersøke.

Når det gjelder B17, så er dette et vitamin. Hva som ellers finnes i de pillene denne damen har tatt, aner jeg ikke, annet enn at jeg så det var nevnt blåsyre i artikkelen.

Fant også en artikkel som forteller at B17 skal inntas i forbindelse med metabolsk terapi for at de skal ha noen virkning på kreft. Om dette har noe for seg, skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har null peiling. Damen i artikkelen mener hun er forgiftet av dem, men vet hun det da? Det blir vel som de som påstod at x antall svensker døde kort tid etter vaksine mot svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder B17, så er dette et vitamin. Hva som ellers finnes i de pillene denne damen har tatt, aner jeg ikke, annet enn at jeg så det var nevnt blåsyre i artikkelen.

Fant også en artikkel som forteller at B17 skal inntas i forbindelse med metabolsk terapi for at de skal ha noen virkning på kreft. Om dette har noe for seg, skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har null peiling. Damen i artikkelen mener hun er forgiftet av dem, men vet hun det da? Det blir vel som de som påstod at x antall svensker døde kort tid etter vaksine mot svineinfluensa.

Vet du i det hele tatt hva et vitamin er eller?? Man kan ikke bare finne seg et passende stoff, og så kalle det for et vitamin etter eget godtbefinnende.

B17 er et stoff som omgjøres til cyanid i kroppen, og legemiddelverket med flere, har advart mot dette flere ganger. I Norge har vi hatt folk som har blitt forgiftet, men ingen dødsfall enda. I USA har de hatt flere dødsfall av dette stoffet. Det er en viss forskjell på å bli dårlig av dødelig gift man bevisst putter i kroppen, og en vaksine som i sjeldne tilfeller kan ha bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva vitaminer er, jeg vet dog ingen ting om B17 annet enn hva jeg fant på ETT nettsted tidligere ikveld. Herremin, løs på snippen'a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva vitaminer er, jeg vet dog ingen ting om B17 annet enn hva jeg fant på ETT nettsted tidligere ikveld. Herremin, løs på snippen'a.

Er virkelig B17 et vitamin (siden du vet hva vitamin er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva vitaminer er, jeg vet dog ingen ting om B17 annet enn hva jeg fant på ETT nettsted tidligere ikveld. Herremin, løs på snippen'a.

Nei, jeg har ikke tenkt å "løse på snippen". Laetrile er gift, og man kan dø av det. Og det har overhodet ingen som helst innvirkning på kreft. Og med folk som deg som sitter å pøser ut falsk informasjon om hva slags vidunderkur dette (og andre humbugrememdier) er, så trengs det faktisk folk som motsier slik at ikke desperate og syke mennesker tror at dette er et reellt alternativ til vitenskapelig dokumentert kreftbehandling.

Jeg mener også at folk burde sitte inn med et minimum av kunnskaper før de hiver seg ut i en debatt. Eller være med i debatten for å lære noe om det som faktisk blir debattert, ihvertfall i debatter slik som handler om temaer man ikke bare kan gjøre seg opp sin egen mening om. Både i denne og homeopati tråden din slenger du ut om alternativ medisin som et alternativ til reell medisin, men sier du ikke vet noenting om hvordan det fungerer, eller at du i det hele tatt er interessert i hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er virkelig B17 et vitamin (siden du vet hva vitamin er)

Aner ikke. Jeg leste som sagt EN artikkel hvor det stod at det var et vitamin. Nå har jeg imidlertid heller aldri oppfordret folk til å ta B17 i noen som helst sammenheng. Det jeg skrev i det lille innlegget var vel at folk måtte ta vare på helsa si, og sjekke ut selv før de stapper i seg hva som helst. Vidunderkurer har jeg aldri trodd på.

Nei, jeg har ikke tenkt å "løse på snippen". Laetrile er gift, og man kan dø av det. Og det har overhodet ingen som helst innvirkning på kreft. Og med folk som deg som sitter å pøser ut falsk informasjon om hva slags vidunderkur dette (og andre humbugrememdier) er, så trengs det faktisk folk som motsier slik at ikke desperate og syke mennesker tror at dette er et reellt alternativ til vitenskapelig dokumentert kreftbehandling.

Jeg mener også at folk burde sitte inn med et minimum av kunnskaper før de hiver seg ut i en debatt. Eller være med i debatten for å lære noe om det som faktisk blir debattert, ihvertfall i debatter slik som handler om temaer man ikke bare kan gjøre seg opp sin egen mening om. Både i denne og homeopati tråden din slenger du ut om alternativ medisin som et alternativ til reell medisin, men sier du ikke vet noenting om hvordan det fungerer, eller at du i det hele tatt er interessert i hvordan det fungerer.

Har jeg sagt noe om homeopati som et alternativ til moderne medisin? Hvor da? Jeg skrev at jeg trodde folk som tyr til det alternative kanskje helst gjør det når legene har gitt dem opp, som et siste håp. Jeg skrev også at seriøse behandlere henviser folk med alvorlige sykdommer til legen sin. Noe annet har de heller ikke lov til så vidt meg bekjent.

Snakk om å lese mellom linjene.

Det jeg har skrevet om er to bekjente av meg, en venninne og en onkel som er feilbehandlet, en venninne som får hjelp av akupunktur og en sønn som også fikk hjelp av akupunktur. HVOR anbefaler jeg folk å gå til homeopat/akupunktør osv istedet for legen?

Endret av Étaín
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg svare på hvorfor det ikke finnes vitenskapelig forskning som viser at alternativ medisin virker? Muligens fordi de metodene man bruker til å teste tradisjonelle metoder og medisiner ikke kan brukes på de alternative fordi det dreier seg om helt andre mekanismer?

Alle behandlingsmetoder kan testes med henblikk på om de har noen effekt eller ikke, ut over placebo-effekten. Og der har alternativ medisin et elendig rulleblad.

Nå er jeg (for en gangs skyld) 100% enig med Mann42 ;) . Uansett hva slags legemiddel eller remedie man tester så er vanlig fremgangsmåten at man tester medikamentet på en gruppe mennesker og med en tilsvarende sammensatt kontrollgruppe som ikke får medikamentet, men en eller annen form for placebo. Hvis man opplever en statisktisk signifikant forskjell i bedring/helbredelse i den gruppen som får preparatet så er det grunn til å tro at det virker og man kan gå videre til enda mer inngående undersøkelser (eller endelig godkjenning - alt hvor langt i forsøksrekka man er kommet).

Dette er helt gjengs vitenskapelig fremgangsmåte og den virker uansett hva slags mekanismer som ligger til grunn for virkemåten av det som testes.

Men jeg er forsåvidt enig i at skolemedisin og alternativ medisin burde samarbeide i flere tilfeller enn det som gjøres i dag. Selv om alternativ medisin ikke nødvendigvis helbreder den egentlige sykdommen så kan den i en del tilfeller lindre plager som følger med, og på den måten bidra til bedret livskvalitet for den som er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder B17, så er dette et vitamin.

Jeg vet hva vitaminer er, jeg vet dog ingen ting om B17 annet enn hva jeg fant på ETT nettsted tidligere ikveld. Herremin, løs på snippen'a.

Er virkelig B17 et vitamin (siden du vet hva vitamin er)

Aner ikke.

Ser du problemet her eller??

Jeg leste som sagt EN artikkel hvor det stod at det var et vitamin.

Og du belærer andre om å være kritisk å sjekke ut kilder nøye... Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg litt om B17 som IKKE kommer fra en eller annen forhandler. Nå er ikke WIKI heller det tryggeste sted man kan finne informasjon, men jeg går utifra at denne er ok allikevel.

Amygdalin har vært brukt i kreftbehandling, men ble svartelistet som kvakksalveri i USA i -74, og betegnet som FOR giftig. Ellers er dette et stoff som finnes i aprikoskjerner, men er, som dere påpeker ikke et vitamin.

Når det kommer til giftighet så er cellegift også gift, og svært skadelig for kroppen, men alternativet er selvsagt verre.

Mannen til en venninne av meg fikk lymfekreft for et par år siden, og er behandlet og foreløpig frisk etter kreften, ved hjelp av cellegift, men han har fått beskjed om at man ikke lever så lenge etter cellegiftbehandling, så han har antakelig ikke mange år igjen uansett - men en forlengelse på noen år fikk han dog av cellegiften. Hadde det fantes et alternativ til cellegift, som ikke samtidig drepte deg, ville det vært strålende, og det håper jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her

Når det kommer til giftighet så er cellegift også gift, og svært skadelig for kroppen, men alternativet er selvsagt verre.

Mannen til en venninne av meg fikk lymfekreft for et par år siden, og er behandlet og foreløpig frisk etter kreften, ved hjelp av cellegift, men han har fått beskjed om at man ikke lever så lenge etter cellegiftbehandling, så han har antakelig ikke mange år igjen uansett - men en forlengelse på noen år fikk han dog av cellegiften. Hadde det fantes et alternativ til cellegift, som ikke samtidig drepte deg, ville det vært strålende, og det håper jeg kommer.

Igjen - kildekritikk. Jeg kjenner noen som kjenner noen som hørte noe er ikke godt nok. Gi meg en link på at cellegift gjør at man bare lever i noen år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - kildekritikk. Jeg kjenner noen som kjenner noen som hørte noe er ikke godt nok. Gi meg en link på at cellegift gjør at man bare lever i noen år etterpå.

Den skulle jeg gjerne sett også. Har da bekjente som lever i beste velgående mange år etter avsluttet kreftsytkdom. Vet ikke om de fikk cellegift, men regner med det.

*og jeg er klar over at dette også er "kjenner noen som kjenner noen" argumentasjon, så jeg skulle gjerne sett kildehenvisninger - helst flere- på påstanden om at cellegift i seg selv dreper*

Hvis cellegift i moderate doser er dødelig så blir det jammen mange som stryker med etterhvert. Det kan jo også i ekstreme tilfeller gis som behandling ved kraftig leddgikt og jeg lurer på om det ikke har vært forsøkt i behandling av MS også. (Regner med dosering i så fall er mer beskjeden enn ved kreftbehandling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - kildekritikk. Jeg kjenner noen som kjenner noen som hørte noe er ikke godt nok. Gi meg en link på at cellegift gjør at man bare lever i noen år etterpå.

Det har noe med doseringer å gjøre for å få has på langt fremskreden kreft. Han fikk hestedoser, men fikk altså også beskjed om at han ikke kan regne med å bli veldig mange år eldre. Jeg kan desverre ikke linke til en leges uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dagens medisin hadde samarbeidet mye mer med alternativ medisin, så kanskje man hadde fått mer kvalitetskontroll på alternativ medisin og utövere.

Der er jeg enig med deg - i de tilfellene hvor alternativ medisin faktisk fungerer. Det er dessverre svært sjelden det skjer, og legemedisinen kan ikke samarbeide med noen som ikke holder i vitenskaplige tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om hva cellegift gjør i kroppen. Jeg sier ikke dermed at man ikke skal behandles med cellegift, alternativet per i dag er vel at man da dør ennå fortere. Jeg sier bare at cellegift er gift, og det dreper ikke bare kreftceller.

Skal se om jeg kan finne noe mer utdypende om det.

Jeg fant litt mer her.

Ikke at det står så mye om forkorting av livet etter behandling,men det står en del om at pasienter like gjerne dør av behandlingen som av sykdommen, og at cellegift ikke er så virksomt som vi har lært å tro.

Endret av Étaín
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, cellegift er gift og jeg googlet litt på dette og fant noe på kreftforeningens sider - faktisk ;) . Folk lever lenger med kreft enn de gjorde før, og da blir også langtidsvirkningen av behandlingen mer interessant å forske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her står det litt om hva cellegift gjør i kroppen. Jeg sier ikke dermed at man ikke skal behandles med cellegift, alternativet per i dag er vel at man da dør ennå fortere. Jeg sier bare at cellegift er gift, og det dreper ikke bare kreftceller.

Skal se om jeg kan finne noe mer utdypende om det.

Jeg fant litt mer her.

Ikke at det står så mye om forkorting av livet etter behandling,men det står en del om at pasienter like gjerne dør av behandlingen som av sykdommen, og at cellegift ikke er så virksomt som vi har lært å tro.

Er det bevist at du leter etter informasjon på høst avanserte behandlingsformer på steder som www.naturalnews.com og homodiet.netfirms.com ?

Bruker du også mere anerkjente baser for informasjon som f.eks www.pubmed.com ?

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bevist at du leter etter informasjon på høst avanserte behandlingsformer på steder som www.naturalnews.com og homodiet.netfirms.com bruker du også mere anerkjente baser for informasjon som f.eks www.pubmed.com ?

Nei det er ikke bevist. Ikke bevisst heller.

Jeg googler og leser de sidene jeg får opp.

Hvis jeg leter etter f.eks. farlige bivirkninger, så vil jeg garantert ikke lete hos de som for eksempel støtter behandlingsformen, da leser jeg heller hos de som er skeptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leter etter f.eks. farlige bivirkninger, så vil jeg garantert ikke lete hos de som for eksempel støtter behandlingsformen, da leser jeg heller hos de som er skeptiske.

Og hvordan vet du om disse bivirkningene er dokumentert ?

Stoler du mer på dem en på etablert forsking ?

Hva med å bruke denne google

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man allikevel er i gang:

Cellegift - farlig for sykepleierne

Forskning.no: Overraskende bivirkning av cellegift

Farlig å jobbe med kreftmedisin

Kan sikkert finne mer, men nå må jeg i butikken før det stenger.

Med dette sier jeg ikke at man skal la være å ta i mot behandling hvis man får kreft, og heller spise tang og tare, jeg bare påpeker at den moderne medisinen ikke er udelt sunn og fin for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...