Gå til innhold

Alternativ medisin vs. moderne medisin


Étaín

Anbefalte innlegg

Herkan man lese følgende:

Over 750,000 people actually do die in the United States every year, although not from plane crashes. They die from something far more common and rarely perceived by the public as dangerous: modern medicine.

Men det er den alternative medisinen som er den store, stygge og ikke minst farlige "boogey man", sant?

Synes det kan være greit å diskutere dette en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herkan man lese følgende:

Men det er den alternative medisinen som er den store, stygge og ikke minst farlige "boogey man", sant?

Synes det kan være greit å diskutere dette en smule.

Er det ikke snakk om FEILBEHANDLING ?

Hvor mange mennesker reddes av moderne medisin ?

Om du legger opp til et løp med moderne medisin vs alternativ medisin, og du går i boksen for å stå rakrygget å mene at alternativt er BEDRE.

Fint, da er det iallefall EN mindre i helsekøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått at alternativt er BEDRE. Jeg sier bare at man ikke skal stole blindt på skolemedisinen, industrien bak den eller en hvilken som helst lege. Det tror jeg alt for mange gjør, i altfor mange tilfelle, uten tanke for at det ligger økonomi bak mye, manglende kunnskap hos mange leger (jada, de kan være kunnskapsløse på ny viten om både det ene og det andre) osv... vær kritisk. Undersøk sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye bedre å ikke stole på legene, det vil ihvertfall hjelpe. :roll: VG har i dag flere artikler om alternativbransjen i Norge, verdt å se på.

Alle maser sånn om at legemiddelindustrien er den store stygge ulven, fordi de tjener penger på det de gjør. Er du klar over hvor mye penger alternativbransjen tjener på å rakke ned på vitenskapelig dokumentert medisin? Det er ikke lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man burde samarbeide mye mer istedenfor å ha alternativ vs skolemedisin.

Ja det finnes ekstremt mye "alternativt" der ute som selges dyrt og som ikke fungerer, men det finnes også mye alternativt som faktisk fungerer.

Problemet er bare det at "alle" har lov til å drive med det alternative, ergo så har man fått en boom de siste årene med folk som bare ser lett tjente penger.

Om dagens medisin hadde samarbeidet mye mer med alternativ medisin, så kanskje man hadde fått mer kvalitetskontroll på alternativ medisin og utövere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er så mye alternativ medisin som fungerer, hvorfor er det da umulig å få det vitenskapelig bevist? For å bevise at det fungerer må man ikke forklare alle prinsippene som ligger til grunn, men man mmå vise til en effekt sammenlignet med en placebogruppe. Om det hadde kommet en seriøs slik undersøkelse (altså med dobbel blindtest, ikke håndplukkede deltagere, osv) som hadde konkludert med at alternativt helt klart fungerer hadde det vært førstesidestoff i alle verdens aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Marlo.

Og til gjest over: Jeg skriver ikke at man ikke skal stole på legene, jeg skriver at man ikke skal stole blindt på dem. De er bare mennesker de også, og feilbehandling og feilmedisinering er et reelt problem. Man må ta litt ansvar for egen helse også, ikke bare regne med at legen har rett i alt hele tiden. Vær kritisk, tenk sjøl.

Det må ikke være sånn at enten tror man på legene eller så tror man på det alternative. Verden er ikke svart/hvit på dette området heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ligger logikken i at man skal stole på at noe kan helbrede deg, når de ikke en gang klarer å bevise at det virker? Det gjør jo legevitenskapen, og er derfor ene og alene grunnen til at det er denne man burde stole på fremfor alternativerne.

Og alternativfolka er jo mennesker og gjør feil de og, så skal man ikke stole på noen da eller? Jeg stoler ihvertfall mye heller på legen min enn en eller annen kvakksalver som gir kretfsyke cyanid (laetrile, B17) så de dør av det istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man havner hos en homeopat eller akupunktør eller noe i den gata, så er det gjerne på anbefaling av noen som har vært der og er fornøyd.

Når jeg sier at man også bør være litt kritisk til vanlig medisin, så betyr fremdeles ikke det at man skal droppe legene og la være å gå til dem når man er syk. Det betyr bare at man også må ta noe ansvar selv og ikke legge alt i hendene på en lege bare fordi han er lege. Han er også et menneske, han kan gjøre feil, og det er deg det går utover hvis du selv ikke tar ansvar og sjekker litt rundt. F.eks. kan det være lurt å få en second opinion ved alvorlige diagnoser - det skjer at folk blir operert og behandlet for kreft uten å ha hatt en kreftcelle i sitt liv for eksempel. Da kunne det vært greit med en lege til for dobbelsjekk, ikke sant?

Bare jeg kjenner faktisk to personer som begge fikk kreftdiagnose, ble operert og behandlet uten å være syke, og fikk beskjed om det senere. Cellegift, stråling osv er ikke bra vet du.

Egentlig er jeg i tvil om min egen kreftdiagnose også, siden ingen i familien min har hatt den krefttypen, men det er nå så. Jeg er frisk nå, så det er greit... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to stykker i familien med kreft, og at man skal "bomme" på en kreftdiagnose høres for meg ganske merkelig ut. Så mye blodprøver som blir tatt, mammografi, røntgen, CT, MR, og dette er jo ikke noe som skjer en gang, man følger jo opp for å se hvordan det utvikler seg. Er ikke sånn at man tar en blodprøve, og viser den høye tumormarkører sender dem deg rett til stråling og kjemo, og tar en ny blodprøve etter noen runder.

Du har fortsatt ikke svart på alternativ medisin og forskning. I og med at tråden heter alternativ medisin vs. moderne medisin er dette ganske aktuelle poeng, da dette faktisk er det som er forskjellen på alternativ og vanlig medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg gjøre å bomme på kreftdiagnoser, enten du finner det vanskelig å tro eller ikke. De gjorde på SiA med onkelen min, det var noen medisinstudenter som fant det ut noen år etterpå da de gikk gjennom papirene. Edit: Samt celleprøvene.

De gjorde det også på min venninne og fjernet brystet hennes og en mengde lymfeknuter slik at hun nå har en ganske ubrukelig arm.

Skal jeg svare på hvorfor det ikke finnes vitenskapelig forskning som viser at alternativ medisin virker? Muligens fordi de metodene man bruker til å teste tradisjonelle metoder og medisiner ikke kan brukes på de alternative fordi det dreier seg om helt andre mekanismer? Hva vet jeg? Man kan godt like å diskutere ting uten å sitte med alle svarene selv vet du. Hadde jeg sittet med svarene så hadde jeg vel strengt tatt ikke funnet det verdt å diskutere, eller hva tror du?

Endret av Étaín
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man burde samarbeide mye mer istedenfor å ha alternativ vs skolemedisin.

Ja det finnes ekstremt mye "alternativt" der ute som selges dyrt og som ikke fungerer, men det finnes også mye alternativt som faktisk fungerer.

Problemet er bare det at "alle" har lov til å drive med det alternative, ergo så har man fått en boom de siste årene med folk som bare ser lett tjente penger.

Om dagens medisin hadde samarbeidet mye mer med alternativ medisin, så kanskje man hadde fått mer kvalitetskontroll på alternativ medisin og utövere.

Hvilke deler av "alternativ medisin" er det du mener fungerer, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man havner hos en homeopat eller akupunktør eller noe i den gata, så er det gjerne på anbefaling av noen som har vært der og er fornøyd.

Når jeg sier at man også bør være litt kritisk til vanlig medisin, så betyr fremdeles ikke det at man skal droppe legene og la være å gå til dem når man er syk. Det betyr bare at man også må ta noe ansvar selv og ikke legge alt i hendene på en lege bare fordi han er lege. Han er også et menneske, han kan gjøre feil, og det er deg det går utover hvis du selv ikke tar ansvar og sjekker litt rundt. F.eks. kan det være lurt å få en second opinion ved alvorlige diagnoser - det skjer at folk blir operert og behandlet for kreft uten å ha hatt en kreftcelle i sitt liv for eksempel. Da kunne det vært greit med en lege til for dobbelsjekk, ikke sant?

Bare jeg kjenner faktisk to personer som begge fikk kreftdiagnose, ble operert og behandlet uten å være syke, og fikk beskjed om det senere. Cellegift, stråling osv er ikke bra vet du.

Egentlig er jeg i tvil om min egen kreftdiagnose også, siden ingen i familien min har hatt den krefttypen, men det er nå så. Jeg er frisk nå, så det er greit... :D

Dette finner jeg meget vanskelig å tro, for når man skal iverksette kreftbehandling med cellegift, MÅ man vite hva slags svulst man har med å gjøre, for å kunne velge riktig git, eller bestemme seg for OM man i det hele tatt skal benytte cellegift.

Hvis man IKKE bruker cellegift, så er det alternativet kirurgi og stråling i kombinasjon, avhengig av hvor svulsten sitter. Er det en definerbar tumor, så må man ta en prøve, uansett, for å avgjøre om den er godartet eller ondartet. Så man kan bli utsatt for kirurgi uten å ha ondartet kreft, men det er fordi man må sjekke hva svulsten egentlig er, før man gjør noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lar seg gjøre å bomme på kreftdiagnoser, enten du finner det vanskelig å tro eller ikke. De gjorde på SiA med onkelen min, det var noen medisinstudenter som fant det ut noen år etterpå da de gikk gjennom papirene. Edit: Samt celleprøvene.

De gjorde det også på min venninne og fjernet brystet hennes og en mengde lymfeknuter slik at hun nå har en ganske ubrukelig arm.

Skal jeg svare på hvorfor det ikke finnes vitenskapelig forskning som viser at alternativ medisin virker? Muligens fordi de metodene man bruker til å teste tradisjonelle metoder og medisiner ikke kan brukes på de alternative fordi det dreier seg om helt andre mekanismer? Hva vet jeg? Man kan godt like å diskutere ting uten å sitte med alle svarene selv vet du. Hadde jeg sittet med svarene så hadde jeg vel strengt tatt ikke funnet det verdt å diskutere, eller hva tror du?

Alle behandlingsmetoder kan testes med henblikk på om de har noen effekt eller ikke, ut over placebo-effekten. Og der har alternativ medisin et elendig rulleblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke deler av "alternativ medisin" er det du mener fungerer, da?

Åhå, jeg vet svaret:

"De delene som har blitt assimilert av skolemedisinen, siden de viste seg å virke."

Mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man burde samarbeide mye mer istedenfor å ha alternativ vs skolemedisin.

Ja det finnes ekstremt mye "alternativt" der ute som selges dyrt og som ikke fungerer, men det finnes også mye alternativt som faktisk fungerer.

Problemet er bare det at "alle" har lov til å drive med det alternative, ergo så har man fått en boom de siste årene med folk som bare ser lett tjente penger.

Om dagens medisin hadde samarbeidet mye mer med alternativ medisin, så kanskje man hadde fått mer kvalitetskontroll på alternativ medisin og utövere.

SIGNERER! Det burde stilles strengere krav til de som produserer og selger f.eks helsekost-"medisin". I bare i forhold til effekt, men også i forhold til hvordan det kan kræsje med skolemedisin og diagnoser. F.eks ingen som visste at Rosenrot kan være livsfarlig for mennesker med diabetes før ei jente havnet i koma 2 gange pga det. Og så vidt jeg vet er det fortsatt ingen merking på Rosenrot. Heller ikke mange som vet at noe så uskyldig som solhatt og hvitløkspreparater kan kræsje med hjertemedisin.

Men om det er så mye alternativ medisin som fungerer, hvorfor er det da umulig å få det vitenskapelig bevist? For å bevise at det fungerer må man ikke forklare alle prinsippene som ligger til grunn, men man mmå vise til en effekt sammenlignet med en placebogruppe. Om det hadde kommet en seriøs slik undersøkelse (altså med dobbel blindtest, ikke håndplukkede deltagere, osv) som hadde konkludert med at alternativt helt klart fungerer hadde det vært førstesidestoff i alle verdens aviser.

Hvis staten hadde vært interessert i å finne ut av dette, så hadde de laget en ordning på dette. Men det lønner seg ikke for de. På samme måte som at de snakker om røyken som det store fienden, men aldri ville gjort det ulovlig, siden de håver inn 8.2 milliarder kroner på tobakksavgiftene.Og på samme måte som de vil at folk skal spise sunnere, men øker avgiftene på sunn mat.

Dessuten sparer trolig overvektige og røykere staten for helseutgifter, tross hva mange måtte tro. Visit My Website

Men, for å holde meg til temaet, jeg er bevis på at alternativ medisin fungerer. Hadde lett latt meg forske på for å se om noen kunne kommet opp med et bevis på hvordan kjemiske medisiner, fysioterapi og annen skolemedisin ikke fungerte på mine smerter og hemmende allergiplager i 7 år, mens 1 år hos en kombinert akupunktør/fysioterapeut/homeopat har gjort at jeg nå klarer meg helt uten medisiner og ble kvitt smertene.

Og de kunne gjerne fått grave i kneet mitt og tatt røntgen til de ble blå, for å finne ut hvordan kneskaden jeg skulle opereres for (og det var helt nødvendig), selv om det var risikabelt, lot seg fikse med laser hos tidligere nevnte fysioterapeut. Helt uten verken skadelig kortison eller risikable parteringer av kneleddet (som mange leger hater å operer på unge mennesker fordi det er så plundrete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noen linker til koblingen mellom diabetes og rosenrot?

Hvorfor kan ikke alternativbransjen utføre gode undersøkelser selv? Det er legemiddelfirmaene som lager nye medisiner, og også de som står for forskningen bak de. Ikke staten. Bevisbyrden ligger vel på de som kommer med påstandene? Og som nevnt tidligere i tråden er det i første omgang ikke forskning for nødvendigvis finne ut hva det er som gjør at det fungerer, men om det i det hele tatt fungerer bedre enn placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen linker til koblingen mellom diabetes og rosenrot?

Hvorfor kan ikke alternativbransjen utføre gode undersøkelser selv? Det er legemiddelfirmaene som lager nye medisiner, og også de som står for forskningen bak de. Ikke staten. Bevisbyrden ligger vel på de som kommer med påstandene? Og som nevnt tidligere i tråden er det i første omgang ikke forskning for nødvendigvis finne ut hva det er som gjør at det fungerer, men om det i det hele tatt fungerer bedre enn placebo.

[/quote

lommelegen om rosenrot her står det kort om rosenrot, at det påvirker blodsukkeret.

HER står det mer om rosenrot. Som du ser, så kan rosenrot ha en gunstig effekt på blodsukkeret. Jeg fant ikke den artikkelen jeg leste for ca et år siden om jenta som havnet i koma, men det det handlet om var at rosenrotens påvirkning av blodsukkeret kombinert med allerede påbegynt insulinbehandling, kan ha en uheldig effekt. Altså, det er ikke nødvendigvis livsfarlig, men det er ikke godt nok advart om hvordan man må ta hensyn til rosenrot og de insulinmedisinene man allerde tar.

Alternativbransjen kan selvsagt undersøke, men dette er tross alt blitt en kommersiell bransje, og undersøkelsene går dermed mest på effekt og ikke bivirkninger. Dermed burde staten gått inn og krev undersøkelser av bivirkningene også. En ting er at folk kjøper noe og baserer sin tro på at de håper det virker, en annen ting er at det ikke finnes noe krav til at de skal informeres om bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finner jeg meget vanskelig å tro, for når man skal iverksette kreftbehandling med cellegift, MÅ man vite hva slags svulst man har med å gjøre, for å kunne velge riktig git, eller bestemme seg for OM man i det hele tatt skal benytte cellegift.

Hvis man IKKE bruker cellegift, så er det alternativet kirurgi og stråling i kombinasjon, avhengig av hvor svulsten sitter. Er det en definerbar tumor, så må man ta en prøve, uansett, for å avgjøre om den er godartet eller ondartet. Så man kan bli utsatt for kirurgi uten å ha ondartet kreft, men det er fordi man må sjekke hva svulsten egentlig er, før man gjør noe mer.

Jeg tror jeg skal trekke tilbake det med cellegift, for det er jeg usikker på om ble gjennomført, men operasjon og stråling - jo, det ble gjennomført.

Min venninne fikk som sagt brystet fjernet og fikk i ettertid beskjed om at det ikke var kreft. Hun gikk til sak og vant, og fikk akkurat nok til å betale advokaten. Saken strakk ut i årevis.

Min onkel som fikk påvist prostatakreft, som han altså ikke hadde, har ikke brydd seg om å gå til sak, han er bare glad for at han er frisk.

Og de tar seg tid til å sjekke om svulsten er god- eller ondartet før de opererer. Først tar man celleprøver og deretter en biopsi, ikke sant? Så sendes denne til lab. for sjekk, og deretter hiver legen seg på telefon hvis den er ondartet, og man blir lagt inn fort som f. De hiver deg ikke på bordet uten å sjekke om det er nødvendig, men altså; det skjer feil, og i min venninnes tilfelle ble det nokså fatalt fordi hun nå sliter med ødem i venstrearmen pga fjerning av lymfekjertler. Man kan jo også undre seg på hvorfor de fjernet så mange av lymfekjertlene i og med at det ikke kan ha forekommet kreftceller i noen av dem. Hos meg tok de noen få nærmest brystet, de viste ingen spredning, og dett var dett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herkan man lese følgende:

Men det er den alternative medisinen som er den store, stygge og ikke minst farlige "boogey man", sant?

Synes det kan være greit å diskutere dette en smule.

Det skal ganske mye til for å dø av medisin uten virkestoffer, slik som mye alternativ medisin er.

Men når det er sagt, så er jeg fortsatt ikke overbevist om at alternativ medisin ikke har noen virkning. Det gir ingen mening for meg, men fenomenet er for stort til å ignorere. Det gjør det ganske interessant å forske på.

Endret av Musicman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...