Gå til innhold

Alternativ medisin vs. moderne medisin


Étaín

Anbefalte innlegg

Selvsagt. Men nå var ikke dette tilfellet når det gjaldt min allergi.

Uansett er interessant tema, vi nordmenn er jo de sykeste på kloden, bærer vi på mye underliggende traumer og stress som gjør oss syke?

Er vi det?

Det kan kanskje være noe med at vi har et samfunnsystem der man ikke risikerer å miste jobben vilkårlig fordi man blir syk, og der man vil bli tatt vare på dersom lidelsene overstiger et visst nivå.

Så mange moderne nordmenn går i dag til legen når de føler seg litt pjusk, heller enn å bite tennene sammen og gå på jobb, som man måtte før i tiden.

Jeg kom akkurat på et forskningsarbeid som jeg leste om for et par år siden, om befolkningen på kysten i nordnorge, og deres helse. Der kunne man treffe på eldre mennesker med assorterte lidelser av forskjellig slag, som overhodet ikke betraktet seg som syke. De hadde "plager", men det var noe man bare måtte regne med, og det hindret dem ikke i å jobbe. "Sykdom" i deres forståelse, var akutte hendelser som gjorde dem brått veldig dårlige. "Plager", dvs det vi gjerne tenker på som kroniske sykdommer, var noe man tilpasset seg. Så hvor syk man er eller ikke er, er i stor grad et kulturspørsmål. For å fortsette eksemplet ovenfor: Mange leger i utkantstrøk opplever gang på gang at de får inn pasienter med i utgangspkt forholdsvis trivielle ting som blintarmbetennelse (Jeg sier trivielt fordi det er lett å fikse om man kommer til med operasjon før tarmen sprekker) som hadde eskalert til å bli livstruende, fordi de gikk med det til tarmen sprakk og de fikk bukhinnebetennelse. Årsaken var at de var innstilt på at litt smerter og feber fikk man bare tåle, så lenge det ikke ble for ille. Det var ingenting å legge seg syk for, og slett ikke noe å tilkalle lege for. Iallfall ikke før det hadde gått noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En gjest
Er vi det?

Det kan kanskje være noe med at vi har et samfunnsystem der man ikke risikerer å miste jobben vilkårlig fordi man blir syk, og der man vil bli tatt vare på dersom lidelsene overstiger et visst nivå.

Så mange moderne nordmenn går i dag til legen når de føler seg litt pjusk, heller enn å bite tennene sammen og gå på jobb, som man måtte før i tiden.

Jeg kom akkurat på et forskningsarbeid som jeg leste om for et par år siden, om befolkningen på kysten i nordnorge, og deres helse. Der kunne man treffe på eldre mennesker med assorterte lidelser av forskjellig slag, som overhodet ikke betraktet seg som syke. De hadde "plager", men det var noe man bare måtte regne med, og det hindret dem ikke i å jobbe. "Sykdom" i deres forståelse, var akutte hendelser som gjorde dem brått veldig dårlige. "Plager", dvs det vi gjerne tenker på som kroniske sykdommer, var noe man tilpasset seg. Så hvor syk man er eller ikke er, er i stor grad et kulturspørsmål. For å fortsette eksemplet ovenfor: Mange leger i utkantstrøk opplever gang på gang at de får inn pasienter med i utgangspkt forholdsvis trivielle ting som blintarmbetennelse (Jeg sier trivielt fordi det er lett å fikse om man kommer til med operasjon før tarmen sprekker) som hadde eskalert til å bli livstruende, fordi de gikk med det til tarmen sprakk og de fikk bukhinnebetennelse. Årsaken var at de var innstilt på at litt smerter og feber fikk man bare tåle, så lenge det ikke ble for ille. Det var ingenting å legge seg syk for, og slett ikke noe å tilkalle lege for. Iallfall ikke før det hadde gått noen dager.

Dette er veldig riktig.

Et annet poeng, er at Norge er ett av de landene med høyest sysselsetting, det vil si at de aller fleste menn, kvinner og eldre i yrkesaktiv alder, er i jobb... dette gir seg også utslag på statistikkene.

Jeg personlig har stor tro på enkelte typer alternativ medisin i kombinasjon med skolemedisin.

Det jeg er kritisk til, er at veldig mange alternative behandlere ikke har god nok kunnskap om årsakssammenhenger, eller om sykdommer de hevder å kunne kurere, de fester heller sin lit til "forskning" som ikke har rot i virkeligheten, og på bakgrunn av det tilbyr de helbredelse av sykdommer og tilstander de ikke vet noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi det?

Det kan kanskje være noe med at vi har et samfunnsystem der man ikke risikerer å miste jobben vilkårlig fordi man blir syk, og der man vil bli tatt vare på dersom lidelsene overstiger et visst nivå.

Så mange moderne nordmenn går i dag til legen når de føler seg litt pjusk, heller enn å bite tennene sammen og gå på jobb, som man måtte før i tiden.

Jeg kom akkurat på et forskningsarbeid som jeg leste om for et par år siden, om befolkningen på kysten i nordnorge, og deres helse. Der kunne man treffe på eldre mennesker med assorterte lidelser av forskjellig slag, som overhodet ikke betraktet seg som syke. De hadde "plager", men det var noe man bare måtte regne med, og det hindret dem ikke i å jobbe. "Sykdom" i deres forståelse, var akutte hendelser som gjorde dem brått veldig dårlige. "Plager", dvs det vi gjerne tenker på som kroniske sykdommer, var noe man tilpasset seg. Så hvor syk man er eller ikke er, er i stor grad et kulturspørsmål. For å fortsette eksemplet ovenfor: Mange leger i utkantstrøk opplever gang på gang at de får inn pasienter med i utgangspkt forholdsvis trivielle ting som blintarmbetennelse (Jeg sier trivielt fordi det er lett å fikse om man kommer til med operasjon før tarmen sprekker) som hadde eskalert til å bli livstruende, fordi de gikk med det til tarmen sprakk og de fikk bukhinnebetennelse. Årsaken var at de var innstilt på at litt smerter og feber fikk man bare tåle, så lenge det ikke ble for ille. Det var ingenting å legge seg syk for, og slett ikke noe å tilkalle lege for. Iallfall ikke før det hadde gått noen dager.

Men vi er også på toppen av selvmord, er vi generellt er deprimert folkeslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt (IGJEN), er at det aldri blir gjort undersøkelser utover de konkrete prøvene. Greit nok når medisinering virker, men når en pasient ikke responderer på noe av medisinene som blir gitt, så bør det være en annen holdning enn "dette må du bare leve med".

Hvor mye penger skal staten bruke på å utrede din pollenallergi? Hvor mye hadde det kostet dersom alle skulle undersøkes fra topp til tå for å finne ut om det kanskje muligens var en bitteliten sjanse for at det feilet deg noe som bare kanskje kunne behandles?

Hvor mange mennesker i Norge har ikke pollenallergi??

Løsningen blir selvsagt at du får medisiner som demper symptomene, og dersom du ikke er fornøyd får du gå til privatpraktiserende lege, evt. alternativ behandler.

Jeg mener at din historie er et eksempel på god samfunnsøkonomi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger skal staten bruke på å utrede din pollenallergi? Hvor mye hadde det kostet dersom alle skulle undersøkes fra topp til tå for å finne ut om det kanskje muligens var en bitteliten sjanse for at det feilet deg noe som bare kanskje kunne behandles?

Hvor mange mennesker i Norge har ikke pollenallergi??

Løsningen blir selvsagt at du får medisiner som demper symptomene, og dersom du ikke er fornøyd får du gå til privatpraktiserende lege, evt. alternativ behandler.

Jeg mener at din historie er et eksempel på god samfunnsøkonomi!!

Nå var pollenallergi et eksempel, forstod du ikke det?Du fikk kanskje med deg at medisinering ikke fungerte. Jo, mange i Norge har pollenallergi, noen mer alvorlig rammet enn andre. Når ikke medisiner virker, så må det ringe en bjelle et sted.

Jeg tror neppe min historie er et eksempel på god samfunnsøkonomi, det kostet nok staten langt mer å ha meg sykemeldt en hel pollensesong år etter år enn å ta noen fler prøver :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var pollenallergi et eksempel, forstod du ikke det?Du fikk kanskje med deg at medisinering ikke fungerte. Jo, mange i Norge har pollenallergi, noen mer alvorlig rammet enn andre. Når ikke medisiner virker, så må det ringe en bjelle et sted.

Jeg tror neppe min historie er et eksempel på god samfunnsøkonomi, det kostet nok staten langt mer å ha meg sykemeldt en hel pollensesong år etter år enn å ta noen fler prøver :filer:

Hva var det pollenallergien din viste seg å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var det pollenallergien din viste seg å være?

Vel, pollenallergi :) Men i tillegg hadde kroppen en rekke andre svakheter; lever, alvorlig vitaminmangel, matallergi o.l som hadde stor innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, pollenallergi :) Men i tillegg hadde kroppen en rekke andre svakheter; lever, alvorlig vitaminmangel, matallergi o.l som hadde stor innvirkning.

Fant de ut alt dette ved hjelp av den bioresonansmaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de ut alt dette ved hjelp av den bioresonansmaskinen?

Jepp. Dvs de kan ikke påvise vitaminmangel i lik grad som ved blodprøver, men de får indikasjoner (jeg husker ikke om dette var via maskinen eller andre tester som ble tatt der). Men utfra indikasjonene så ber de da evnt om at du tester en konkret mangel hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.theness.com/neurologicablog/?p=1378

Men over til noe helt annet.

Sør-Afrikas helseminister under Tabo Mbeki var alternativ, og her er noen tanker om hvordan det gikk. Hun døde nylig. Heldigvis for henne slapp hun ydmykelsen det ville ha vært å dø av AIDS etter at hun torpederte Sør-Afrikas sjanser til å dempe AIDS-epidemien i landet gjennom sin favorisering av hjemlige urter og mistroen mot imperialistisk vestlig medisin solgt av grådige kapitalistiske multinasjonale farmasøytiske firmaer.

Litt heldigere enn Hulda Clark, altså, som døde av kreft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.theness.com/neurologicablog/?p=1378

Men over til noe helt annet.

Sør-Afrikas helseminister under Tabo Mbeki var alternativ, og her er noen tanker om hvordan det gikk. Hun døde nylig. Heldigvis for henne slapp hun ydmykelsen det ville ha vært å dø av AIDS etter at hun torpederte Sør-Afrikas sjanser til å dempe AIDS-epidemien i landet gjennom sin favorisering av hjemlige urter og mistroen mot imperialistisk vestlig medisin solgt av grådige kapitalistiske multinasjonale farmasøytiske firmaer.

Litt heldigere enn Hulda Clark, altså, som døde av kreft...

Nå er det en viss forskjell på pollenallergi og aids.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en viss forskjell på pollenallergi og aids.

Men nå syns jeg vi har snakket lenge nok om pollenallergien din. La oss heller snakke om noe annet. Tråden HETER da vitterlig "Alternativ medisin versus moderne medisin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå syns jeg vi har snakket lenge nok om pollenallergien din. La oss heller snakke om noe annet. Tråden HETER da vitterlig "Alternativ medisin versus moderne medisin".

Jammen jeg vil snakke om det! :ler: La oss heller bevege oss videre, og feire jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...