Gå til innhold

Matvraket skal bli helomvendt


Matvraket

Anbefalte innlegg

Jeg skal love deg at kroppen ble ødelagt! Hvertfall merkbart på forsiden av lårene, men ingenting på låvedøra :hoho::lol: (Les rumpa)

Men det er jo som du sier godt på sin nåte for da kjenner man at man har gjort noe riktig hvertfall, Men sant skal sies, jeg er faktisk støl idag også! Ikke fult så ille men...

jeg tar utfallene slik du beskriver ti på hver fot, også bytte! Men jeg lurer på om jeg kanskje gjrø det feil.. Jeg merker at jeg bøyer litt på foten bak, de står ikke plant i gulvet hele tiden. Men det er vel heller ikke mulig????

Ja salat er godt, men metter lite..Men helt merkelig, spiste ikke særlige mye mat på jobben i går og var faktisk ikke så sulten.. Samme tilfelle idag også, er ikke så sulten lenger... Hm.... aner ikke grunnen! Idag har jeg spist to grove brødskvier til gfrokost kl 6. Så spiste jeg en klementin, par druer og en banen i 10 tiden. Salaten og et HALVT grovt rundstykke kl 13. Har ikke vært noe sulten i mellom..Og jeg var ikke spesielt sutlen da jeg spiste salaten..hm.... "håper magesekken har krympet" hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:velkommen: Icere

Ja det er "bare" 6 sider gitt...Hehe men jeg håper du ser fremgangen min, fra LAT til litt bedre den siste perioden..HEHEHE..... Om du gidder å pløye igjennom da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forlater jeg jobben, FINALLY!!! Og skal i middagsbesøk...Blir spennende å se hva jeg får servert og hvor selvkontrollert jeg er!;)

Ha en fin kveld de som måtte stikke innom...Im back tomorrow;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, gjennom! Noen kjappe kommentarer:

Så BRA at du har fått til å legge om livsstilen din, og jeg synes du gjør en kjempejobb! Signerer på det fru fomle sa om at det ikke nytter å sammenligne seg med alle andre, du må ta utgangspunkt i deg selv. :)

Mat

Du spiser ALT for lite på enkelte dager. Salat + vann er i min bok ikke godkjent middag, med mindre den inneholder pasta/ris og tunfisk/kylling, evt. annet som fyller den godt opp. Det er forsvinnene lite kcal i vanlig salat, tomat, løk, agurk osv, så man trenger ikke være redd for å spise mye av dette. 27/10 skrev du at du hadde kyllingbiter med et eller annet, men hvor er tilbehøret? Du bør supplere med ris, pasta eller poteter. Dette karbohysteriet som har vært i media, er en uting. Hvis man skal bevege på seg så må man passe på å spise nok slik at man har energi til å fungere ordentlig. Mine tips til et sunt og variert kosthold inkl. kylling(kjøttdeig), svin(kjøttdeig), fisk, og for all del, bytt ut vanlig kjøttdeig med karbonadedeig. Så mye sunnere, og så mye bedre. ;) Ferdige fiskeprodukter er ofte ikke noe særlig, siden de inneholder relativt lite fisk og er full at tilsetningsstoffer. En god og enkel filosofi er at de korte næringsdeklarasjonene er de beste. Jeg unngår produkter med næringsinnhold lange som vonde år, hvis man trenger 20 ingredienser for å lage en fiskekake så er det noe gærent! De beste er for øvrig Erlings grove fiskekaker fra Rema 1000. Sunne, kjempegode og billige! Med råkost av gulrot, poteter og lett hvitløksdressing blir dette kjempegodt. :) Ellers er nøkkelordet VARIASJON! Med et normalt, norsk kosthold får man i seg de viktigste næringsstoffene også. Til slutt vil jeg bare si at du kan spise etter kl 19 med god samvittighet. Det finnes ingen forskning som tilsier at man legger på seg fordi man spiser sent.

Trening

Knebøy er en av de beste øvelsene som finnes! ;) Men, som med de andre baseøvelsene (markløft, benkpress, chins/pull-ups) så er teknikk alfa og omega. Det viktigste er at du holder ryggen rett, og for all del, ikke krum korsryggen. Søk på 'squats' eller 'squat technique' på Youtube så finner du mange gode treningsvideoer.

Hvis du vil ha bra rumpe, er utfall den ultimate øvelsen. Jeg trener selv gående utfall med stang. Her er det også svært, svært viktig at du holder ryggen rett. Det er ellers en drøss varianter av utfall; gående, stående, fra step foran eller bak, fra benk (bulgarske) osv. Søk på 'lunges' på Youtube så finner du videoer.

Det er ikke ugunstig å trene når man er støl, men en viktig regel er at man bør la en muskelgruppe få minimum 24 timers restitusjon (hvile) og helst 48 timer. Hvis du trener bein en dag kan du dermed fint trene bryst dagen etter.

Nå som du har kommet i gang synes jeg det er fornuftig at du leker deg litt hjemme. :) Romaskin er et flott verktøy, og sees av mange på som den ultimate kardiotreningen. Etter hvert kan du jo vurdere å lage program etc. Hadde du begynt på treningssenter?

Ang. antall reps og belastning så er det ikke noe som er galt/riktig for alle. Det kommer helt an på hva som er målet. Ønsker man å øke i muskelmasse (bygge) bør man kjøre få (4-6) reps med tung belastning, i 3-5 sett med lange pauser. Vil du derimot trene utholdende styrke så er 15+ reps med lette vekter og korte pauser det riktige. Men husk at uansett så er det vanskelig for å jenter å bygge muskler, så ikke vær redd for å løfte!

Puh... :rolleyes: Dette ble langt, sorry. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:helen: Begge to.....

Icere, ikke beklage det lange innlegget, tvert om, det er jeg som skal takke..Det var mye nyttig informasjon, og det er akkurat det jeg vil ja! :hug: Du er utrolig dyktig på kosthold fronten hvertfall! Det er garantert mye rykter som er ute å går ang kosthold, hva man kan spise og hva man ikke kan spise, samt når... mener å ha hørt at man ikke skal spise etter kl 19 på kvelden siden man forholder sge veldig rolig om kvelden , og tusler i seng.

Hva angår salat så er det sjeldent jeg spiser "ren" salat, slik som i går hadde jeg en stooor boks med salat med også en boks med tunfisk oppi. Jeg er et matvrak :hoho: og må ha mat og blir veldig fort sulten igjen gitt... så holder ikke med en pislete salat til meg nei! aller helst skulle jeg hatt hvitløksbrød ved siden av, men sett at det ikke fungerer i det "nye sunne livet" :sad:

Joda jeg lagde noe kylling wok her forleden dag, men jeg hadde ris ved siden altså. Noe ris fra møllerens, husker ikke navn, men det skulle være sunn ris! Og det var faktisk godt! Er ikke så fan av fullkornsris, men denne fra møllerens var god!

Er ikke poteter fy fy mat egentlig?

Jeg tar med meg alle tipsene dine i henhold til mat altså, veldig nyttig informasjon for meg! Når jeg først er inne på tema, hva er det mest riktige? Spise lite og ofte, eller holde seg til standardmåltidene, frokost,lunsj og middag? Jeg føler ved å pise ltit hver tredje time at jeg er "stappa".

Jeg skal så absolutt ta med meg rådene ihenhold til trening, og skal sporenstreks gå inn på youtube nå og søke på disse du nevnte! Og riktig, jeg vil ha tilbake sprettrumpa mi så får bare bite i det sure eplet hva angår de dumme, vonde knebøya og utfallene!

Også til gårsdagen, jeg var jo på middagsselskap og fikk servert (som antatt) fisk. Fisk med gulerøtter poteter og saus. Jeg spiste en moderat porsjon og lite saus! Det ble oså dessert, men jeg spiste MEGET lite av dette. I etterkant ble det satt frem kake og sjokolade :sprettert: MEN flinke meg sto totalt over!!!! Rørte ikke så mye som en smule!! DA var jegs tolt av meg selv!!!

Jeg var litt sulten da jeg satt hjemme foran tvn i går kveld, rundt 22 tiden -istendfor å lage meg tung mat så lagde jeg en good smoothie med banan og kiwi..Faktisk veldig godt og mettende! DEt skal jeg gjøre oftere!

Gjett om jeg ble glad da jeg våknet idag, til snø!!! Så deilig! jeg vet folk klager over det, men jeg synes nsø r kjempe koselig, så frem det legger sge og ikke bare blir til slafs! Så for min del må det gjerne snø og snø..Dessuten er det koseligere og gå tur om kvelden når det er snø! Det blir så lunt! :kalle: Fikk forresten skikkelig julestemning da jeg så de første snøflakene falle i går... :nisselue:

Idag skal det svømmes etter jobb!! Det blir deilig. Gleder meg faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icere, ikke beklage det lange innlegget, tvert om, det er jeg som skal takke..Det var mye nyttig informasjon, og det er akkurat det jeg vil ja! :hug: Du er utrolig dyktig på kosthold fronten hvertfall! Det er garantert mye rykter som er ute å går ang kosthold, hva man kan spise og hva man ikke kan spise, samt når... mener å ha hørt at man ikke skal spise etter kl 19 på kvelden siden man forholder sge veldig rolig om kvelden , og tusler i seng.

Takk for det, hyggelig å høre. Jeg kan bare det jeg har lært meg selv, men så lenge jeg bruker Olympiatoppen som referansepunkt føler jeg meg trygg. :gjeiper: Man hører og leser veldig mye forskjellig, så jeg passer alltid på å sjekke nøye opp når jeg lurer på noe. Jeg gikk jo blant annet på en diett i januar som tok utgangspunkt i å ligge i kcal-underskudd og spise ekstra mye proteiner, men har funnet ut at det bare er tull. Så man lærer etter hvert!

...aller helst skulle jeg hatt hvitløksbrød ved siden av, men sett at det ikke fungerer i det "nye sunne livet" :sad: ... Er ikke poteter fy fy mat egentlig?

Jeg er forsiktig med å ha for mange "fy-fy"-produkter i kostholdet, og unner meg gjerne et hvitløksbrød eller fem av og til. Så lenge man spiser med måtehold, og trener ift. matinntaket, ligger unna alt som helt klart er usunt (brus, potetgull, snop), så kommer man langt. Det har også vært en del hysteri rundt det å spise poteter, men dette er, ifølge norske myndigheter, ubegrunnet:

Poteten har vært gjenstand for het diskusjon de senere årene. Det har vært diskutert om poteten, på grunn av sitt naturlige høye karbohydratinnhold, har vært medskyldig i overvektsepidemien vi ser i dag. Potet, og andre rotfrukter, samt ris, pasta er basale matvarer for størstedelen av jordens befolkning. Den samlede vitenskapelige dokumentasjonen gir ikke grunnlag for å råde folk til å kutte disse matvarene fra kosten for dermed å forebygge fedme.

Kilde.

Jeg er veldig enig i denne vurderingen, og tror nok heller at usunn mat kombinert med at man sitter mye i ro, samt store porsjoner, er årsakene til fedmeepidemien i den vestlige verden.

Jeg tar med meg alle tipsene dine i henhold til mat altså, veldig nyttig informasjon for meg! Når jeg først er inne på tema, hva er det mest riktige? Spise lite og ofte, eller holde seg til standardmåltidene, frokost,lunsj og middag? Jeg føler ved å pise ltit hver tredje time at jeg er "stappa".

Dette vet jeg ikke nok om til å svare utfyllende på. :) Jeg spiser når jeg er sulten, og passer på å få i meg nok mat. Det er svært viktig hvis man ønsker å beholde/bygge muskelmasse, som er målet mitt.

Jeg skal så absolutt ta med meg rådene ihenhold til trening, og skal sporenstreks gå inn på youtube nå og søke på disse du nevnte! Og riktig, jeg vil ha tilbake sprettrumpa mi så får bare bite i det sure eplet hva angår de dumme, vonde knebøya og utfallene!

Trening skal ikke være direkte vondt, på den måten du beskriver det. Er du sikker på at teknikken din er riktig? Kanskje du kan få noen til å sjekke den?

MEN flinke meg sto totalt over!!!! Rørte ikke så mye som en smule!! DA var jegs tolt av meg selv!!!

Du er veldig flink!!

http://www.youtube.com/watch?v=dJ95qwNaD78

DER ser jeg feilen!!! Jeg gjorde jo den groveste feilen av alle, som han konstanterer i denne videoen!

Samme feil som jeg gjorde da jeg begynte med utfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lever litt etter det at jeg skal trossalt leve med et slikt kosthold, derfor kan jeg ikke gå rundt og tvinge megs elv til å spise sunt HELE tiden og kun tenke kosthold, kosthold og atter kosthold. DA hodler jeg ikke ut lenge..Derfor er det viktig å unne seg "normal" mat og kose seg innimellom, det må være lov for at man skal kunne holde ut i lengden_! Dessuten er det som du skriver, greit å innta slik mat så lenge man bare trener litt i forhold til!

Mitt motto er som sagt tidligere: Litt er bedre enn ingenting, og bare det at jeg har kuttet ut det ekstremt dårlige kostholdet mitt med sjokolade, brus og potetgull EVERYDAY må være en betydelig fremgang!

Ja jeg forstod fort hvorfor utfallene mine var jæ***, garantert fordi jeg gjorde det feil!! Youtube er virkelig tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelsmil::duskedame::tommelopp: Stolt av meg selv nå, og må bare dele det med dere......

Nettopp vært i møte med jobben hvor det ble servert kake! Og ikke hvilken som helst kake, men mine 2 yndlingskaker: marsipankake og gulerotkake! Gosj a meg a gitt... Men jeg stod over!!!!!!! Tok ikke så mye som en liten bit engang! Satt der og så på alle som gafflet i seg kaken.. Det gikk faktisk greit, bortsett fra at folk rundt meg trodde jeg ikke likte kake og lurte på hva galt det var med meg :hoho:

Dagens mestring! :duskedame:

Endret av Matvraket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens matinntak så langt:

Frokost: to stk grovebrødskiver med tomat og agurk og pepper (vanlgivis pleier jeg å pøse på med masssse masjones på dette, men ikke nå nei) Et halvt glass juice, jeg vet dette ikke er sunt, men et halvt glass om dagen må være lov, og det skjer langt fra hver dag!

MM:banan og klemetin

Lunsj: et og halvt grovt rundstykke med paprika og smøreost

Aner ikke hva det skal bli til middag idag..Ingen lyst til å lage mat, eller til å finne på noe..... Skulle ønske noen bare kunne lagd den klar til meg når jeg kom hjem sliten etter svømming! *ønskedrøm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink!! :enig:

Jeg skal lage suppe til middag etter trening i dag - det synes jeg er noe av det enkleste når man er sliten, vil ha noe fort og ikke orker å stå å styre med masse på kjøkkenet. Ikke trenger du å gå rundt i butikken i evigheter for å finne ingredienser heller... Og sist men ikke minst: billig! Så du snart kan unne deg den nye jakka!!! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jammen meg jeg skal ta en spansk en og ringe min kjære og late som jeg glemte å kjøpe middag, be han kjøpe med en suppepose! Hehe...ingen dum ide twinkelstar :thankyou:

Og ja, den jakken....grrrr.......jeg vil ha!! Men men.....

Nå drar jeg på svømming, jippi! Gleder meg!

I morgen er det fredag;)

Ha en fin kveld folkens:) :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frokost: to stk grovebrødskiver med tomat og agurk og pepper. Et halvt glass juice.

MM:banan og klemetin

Lunsj: et og halvt grovt rundstykke med paprika og smøreost

Jeg synes fortsatt at du spiser lite. To skiver grovt brød tilsvarer kanskje 150 kcal, et halvt glass juice 40 kcal, 1 banan 100 kcal, 1 mandarin 40 kcal, et halvt rundstykke med smøreost 80 g. Totalt litt over 400 kcal på frokost, lunsj og mellommåltider er lite. Hvis du også bare planlegger suppe til middag, blir ikke det rare greiene ila. en dag! Resultatet blir bare at du blir uopplagt med lite energi, og at kroppen tærer mye på muskler istedenfor fett. ;)

For å gi deg et eksempel, denne dagsmenyen tilsvarer ca 2500 kcal, ved en styrketreningsøkt på 90 minutter (fra Helsedirektoratets nettsider):

Frokost

1 porsjon havregrøt med syltetøy

1 knekkebrød med prim

2 dl skummet melk

2 dl appelsinjuice

Mellommåltid

1 banan

Lunsj

1 stor porsjon salat med reker og dressing

2 grove rundstykker med lettmargarin

Mellommåltid

1 beger fruktyoghurt

1 eple

Middag

1 porsjon lasagne

1 stor porsjon salat med dressing

1 fint rundstykke med lettmargarin

10 dl vann til treningen

Etter trening

5 dl appelsinjuice

1 beger lettyoghurt

Kveldsmat

1 skive grovt brød med lettmargarin, hvitost og tomat

2 dl kakao

Du må tilpasse næringsinntaket til energinivået ditt. En god ide kan være å telle kcal, fordi det gir den beste pekepinnen på hvor mye man bør trene og spise. Nå er menyen over tilpasset en ganske tung økt med 90 min. styrketrening, men det er for å gi deg en pekepinn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye mat i suppe da jenter, spise litt brød ved siden av så blir jeg fornøyd ;)

Helt enig! Men jeg putter alltid mye godt oppi :) I dag har jeg kjøpt inn broccoli, paprika og cashew nøtter :)

Hvis jeg spiser tomatbasert suppe har jeg ofte kokt egg oppi. Eller man kan ha litt fullkornspasta oppi :) Kun fantasien som begrenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er blitt til å ikke kaste deg over kaker og dessert! Utrolig imponert! :)

Så kan du heller velge ut en dag med utskeielser og slikt.

Nå er jo jeg som du vet litt anti karbo, og derfor uenig med Icere. Men det viktigste er å se på hva som fungerer for DIN kropp. (hvis du ikke er så mye overvektig, trenger du ikke frykte karbohydrater, da klarer kroppen din å ta hånd om det på en god måte.)

Tips: spis proteiner 1/2 time etter trening, proteiner er byggstoff for muskler. (egg, tunfisk, kylling, etc.)

Hvis du føler at å spise hver tredje time er for ofte, så gå til hver fjerde time. Men best er å spise i tide for sin egen kropp, altså når du er sulten, men ikke oversulten og kaster deg over maten som en ulv. Også det vanskelige, å skille mellom LYST og SUG, og virkelig sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...