Gå til innhold

Pappapermisjon blir nå 14 uker

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Blowers Daughter og Lizzee: :enig:

Når familien setter seg ned og skal bestemme hvem som må trappe ned på jobben for å få hverdagen til å gå rundt, tror man at det er mannen som tjener mest, jobber mest og har minst dårlig samvittighet som sier ja til å bli husfar på heltid?

Noen ganger må det litt tvang til for å få til en holdningsendring. Og hvis vi kvinner er så imot denne nye permisjonsordningen for far så vil jeg si at vi også er i mot holdningsendringer som er med på at far føler mer ansvar for familien sin! Det å være far med ansvar er ikke lenger bare å kunne forsørge familien sin!

Dere som mener at dere tåper så mye fordi dere kun har 9 måneder og knapt nok det på å planlegge til permisjoner. Hallo! Skulle alle barn i Norge egentlig vært en flekk på lakenet eller!??

De fleste har vel barnet og permisjonen i tankene lenge før de får svaret på graviditetstesten!!! Og da har man vel mulighet til å planlegge, spare penger og ordne seg slik at det er praktisk gjennomførbart at far også tar sin permisjonsdel. Uten at det blir et vanvittig tap og så fryktelig vanskelig som dere vil ha det til.

Og dere med menn i høye stillinger og med høy lønn. De fleste menn som er så viktige har også arbeidsgiver som betaler dem full lønn når de har permisjon. Selvfølgelig ikke alle som har det sånn. Men veldig mange!

Jeg er hellig overbevist om at dere kvinner som er så opptatt av de negative tingene ved at menn får sin utvidede del av permisjonen nekter å se de positive tingene, fordi dere egentlig vil ha permisjonen selv.

Endret av Cava Queen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er glad jeg er i permisjon med de "gamle" reglene. Min mann er selvstendig næringsdrivende med mange oppdragsgivere og har ekstremt vanskelig for å ta de seks ukene han har krav på. Vi klarte bare fire uker sist, og resten gikk tapt. Vi har høy gjeld pga av nylig huskjøp og uten SELVSTENDIG opptjeningsrett for fedre ville dette ført til temmelig skral økonomi for oss en stund. Å spare til pappapermisjon er vel et litt "naivt" forslag, hvilken småbarnsfamilie i etableringsfasen har ikke bedre ting å bruke 20-30 000 ekstra kroner til (feks).

Mannen min tjener over dobbelt så mye som meg, selv om jeg har en helt ok lønn (ca 400 000 i året). Det sier seg selv at penger er en STOR faktor i vårt familieliv, uansett hva folk her måtte mene om at det er en dårlig grunn. Det hadde endt med kanskje 10 uker tidligere bhg start for barnet, hvis vi klarte 4 uker pappaperm totalt.

Hadde mannen min hatt en fast stilling i ett firma, og hatt en lønn som tilsvarte min, så hadde jeg vært meget positiv til at han skulle vært hjemme alene i 14 uker, det hadde bare vært fint. Uten selvstendig opptjeningsrett for fedre setter dette forslaget bare familier i klemme.

Jeg kjenner også en del folk som nå tar ut 100% lønn i permisjon, på grunn av økonomi. Mange som har mye gjeld her i Oslo-området hvor jeg bor. Da får mor veldig kort tid hjemme i forhold til amming som JEG synes er veldig synd. Selv om amming blir avvist som grunn her på forumet av enkelte, så er det faktisk et meget vektig argument for at mor bør ha nok tid med barnet.

PS! Mannen min er en fantastisk far og gjør sin del, pluss mer til her i huset, UTEN tvang fra hverken staten eller meg.... Han tar ansvar selv og har nesten ene- ansvar for vår førstefødte for tiden, nå når jeg er hjemme med to små babyer.

Endret av Caramba
Gjest Gjest_Sirilill_*
Skrevet

Man betviler jo ikke at de er gode fedre, som bruker tid på barna sine når de er hjemme, de som ikke har anledning til å ta permisjon fordi de er selvstendig næringsdrivende.

Men det er så rart. Når kvinnelige selvstendig næringsdrivende får barn så klarer de å ha permisjon. Jeg har selv en nabo som har vært i denne situasjonen flere ganger.

Hvorfor er det annerledes for menn? Jeg tror ikke at det bare handler om økonomi.

Skrevet
Jeg er glad jeg er i permisjon med de "gamle" reglene. Min mann er selvstendig næringsdrivende med mange oppdragsgivere og har ekstremt vanskelig for å ta de seks ukene han har krav på. Vi klarte bare fire uker sist, og resten gikk tapt. Vi har høy gjeld pga av nylig huskjøp og uten SELVSTENDIG opptjeningsrett for fedre ville dette ført til temmelig skral økonomi for oss en stund. Å spare til pappapermisjon er vel et litt "naivt" forslag, hvilken småbarnsfamilie i etableringsfasen har ikke bedre ting å bruke 20-30 000 ekstra kroner til (feks).

Mannen min tjener over dobbelt så mye som meg, selv om jeg har en helt ok lønn (ca 400 000 i året). Det sier seg selv at penger er en STOR faktor i vårt familieliv, uansett hva folk her måtte mene om at det er en dårlig grunn. Det hadde endt med kanskje 10 uker tidligere bhg start for barnet, hvis vi klarte 4 uker pappaperm totalt.

Hadde mannen min hatt en fast stilling i ett firma, og hatt en lønn som tilsvarte min, så hadde jeg vært meget positiv til at han skulle vært hjemme alene i 14 uker, det hadde bare vært fint. Uten selvstendig opptjeningsrett for fedre setter dette forslaget bare familier i klemme.

Jeg skjønner ikke helt hva det er du legger i begrepet selvstendig opptjeningsrett, kanskje du kan forklare det?

Gjest Småbarnsmamma
Skrevet
Å spare til pappapermisjon er vel et litt "naivt" forslag, hvilken småbarnsfamilie i etableringsfasen har ikke bedre ting å bruke 20-30 000 ekstra kroner til (feks).

Hvilken småbarnsfamilie i etableringsfasen kan vel ha noe bedre å bruke pengene på enn mer tid sammen og en enda bedre tilknytning mellom barn og far? :klø:

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva det er du legger i begrepet selvstendig opptjeningsrett, kanskje du kan forklare det?

Hvis ikke mor har opptjent rett til permisjon så får ikke far noe.

Men hvis far ikke har opptjent rett til permisjon så får allikevel mor.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet
Hvilken småbarnsfamilie i etableringsfasen kan vel ha noe bedre å bruke pengene på enn mer tid sammen og en enda bedre tilknytning mellom barn og far? :klø:

Enig.

Når barna var bittesmå så brukte vi mye mindre penger på ferier og ting til oss selv. Så det er bare prioritering egentlig.

I tillegg så er det mange som planlegger barn i god tid. Ikke alle opplever at graviditeten som er sjokk som de ikke var økonomisk forberedt på.

Skrevet
Hvis ikke mor har opptjent rett til permisjon så får ikke far noe.

Men hvis far ikke har opptjent rett til permisjon så får allikevel mor.

Det vet jeg ;) men det ser ikke ut som om det er det Caramba mener ut fra innlegget hennes.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet
Det vet jeg ;) men det ser ikke ut som om det er det Caramba mener ut fra innlegget hennes.

Kanskje hu sikter til:

Øvrige økonomiske begrensninger er at inntektsgrunnlaget for å beregne foreldrepenger er maksimalt 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G).
sitat NAV

1G = 72.881,-

Men dette er jo likt for kvinner og menn da.

Skrevet
Kanskje hu sikter til:

sitat NAV

1G = 72.881,-

Men dette er jo likt for kvinner og menn da.

Jeg lurte også på om det var det hun mente, men jeg antar at vi får vite det når hun svarer :)

Og hvis det skulle være det så har jo mannen mulighet til å bestemme seg for at firmaet hans betaler ut over 6 G slik flere andre arbeidsplasser gjør.

Gjest Gjest_Bodil_*
Skrevet
Men 14 ukers sammenhengende permisjon fungerer dårlig for hans jobb, og han ønsker det heller ikke.

Slik jeg har forstått det må ikke permisjonen tas sammenhengende? Hos oss hadde far 12 uker sammenhengende sist. Nå har han annen jobb og det passer dårlig med så mye fravær i strekk. Derfor skal han denne gangen ta to dager i uken over lang tid. Jeg går da på jobb disse to dagene.

Skrevet

Min mann har ikke noe firma som kan utbetale ekstra, han er sitt eget firma. Jobber han ikke = ingen inntekt. Han har et kunstnerisk yrke så tre måneders fravær kan få konsekvenser lenge. Sier man nei for mye så slutter oppdragsgivere å spørre... Det er vår realitet, og ikke et eksempel for hvordan alle har det.

Jeg mener at 6G er for lite uansett, men det er også urettferdig at menn skal få permisjonspenger etter konas lønn og ikke sin egen. La oss si at hun tjener 350 000 og han 450 000, da får han jo ikke maks utebetalt av det han kunne fått.

For oss som har etablert oss på 2000-tallet i Oslo området er det ikke uvanlig å ha høy gjeld. Det er bare å se på husprisene på Finn.no for Oslo og omegn. Vi har en samlet gjeld på 3,5 mill så det sier seg selv at vi ikke bare kan halvere inntekten vår i 3 mnd sånn helt uten videre.

Uansett, jeg er FOR at fedre er mer hjemme, men mot tvang.

Skrevet (endret)
Jeg mener at 6G er for lite uansett, men det er også urettferdig at menn skal få permisjonspenger etter konas lønn og ikke sin egen. La oss si at hun tjener 350 000 og han 450 000, da får han jo ikke maks utebetalt av det han kunne fått.

Men dett er er da vel ikke tilfellet? Far får så vidt jeg vet foreldrepenger basert på egen inntekt?

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Ah, det var det jeg lurte på om du mente :) Men det stemmer ikke, fars lønn i permisjonstiden blir beregnet ut i fra hva han har tjent. Ikke ut ifra hva mor har tjent.

Og når det gjelder din manns jobb ville det kanskje funke for dere å overlappe permisjonene deres :) Hvis din mann har, tja, 2 dager i uken han kan jobbe på der du er hjemme i permisjon mens han har permisjon de resterende 3 dagene av uken burde det vel kanskje funke.

Skrevet

For oss som har etablert oss på 2000-tallet i Oslo området er det ikke uvanlig å ha høy gjeld. Det er bare å se på husprisene på Finn.no for Oslo og omegn. Vi har en samlet gjeld på 3,5 mill så det sier seg selv at vi ikke bare kan halvere inntekten vår i 3 mnd sånn helt uten videre.

Skrevet

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet
For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

Ja. Men maks 6 G.

Skrevet (endret)

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=543142

Men fortsatt er det store grupper av fedre som vil stå uten rett til å ta ut pappapermisjon når de får barn, selv om de har egen opptjening.

Det er fordi hovedkravet for at far kan ta ut pappakvoten er at både mor og far har opptjening. Dette gjelder menn som venter barn med kvinner som studerer, er hjemmeværende, er uføretrygdet, eller går på rehabiliterings- eller attføringspenger.

Regjeringen lovte i Soria Moria-erklæringen å gi alle fedre rett til selvstendig opptjening til fedrepermisjon ved fødsel.

- Dette er et skritt på veien, sier kommunikasjonskonsulent Henrik Mevold, i Barne- og likestillingsdepartementet til Dine Penger.

http://stortinget.no/no/Saker-og-publikasj...o-200809-069/2/

Disse medlemmer merker seg at forslaget fra Regjeringen kommer før man har fått innført full likestilling innen opptjening – ved at far også er sikret selvstendige rettigheter – uavhengig av mors inntekt. Disse medlemmer mener far må sikres en selvstendig opptjening før man gjør andre endringer i systemet.

Når det gjelder vår egen situasjon, så er poenget at ikke alt passer for alle. Noen har jobber hvor det ikke er så lett å bli borte, både kvinner og menn. Derfor er jeg imot tvang. Ja, vi har høy gjeld, men klart vi kunne bodd et billigere sted. Vi flytter alikevel ikke på oss fordi vi har fått barn når vi fint har råd til å bo her vi bor. Det gjelder også mange i vår omgangskrets.

Endret av Caramba
Skrevet
Når det gjelder vår egen situasjon, så er poenget at ikke alt passer for alle. Noen har jobber hvor det ikke er så lett å bli borte, både kvinner og menn. Derfor er jeg imot tvang. Ja, vi har høy gjeld, men klart vi kunne bodd et billigere sted. Vi flytter alikevel ikke på oss fordi vi har fått barn når vi fint har råd til å bo her vi bor. Det gjelder også mange i vår omgangskrets.

Ja men da er det deres eget valg. Som sagt tidligere så er det bare et spørsmål om prioritering.

Og når det gjelder resten av innlegget ditt så tror jeg nok alle her inne er enige om at far burde få egen opptjenings rett :)

Gjest Caramba ii
Skrevet
Ah, det var det jeg lurte på om du mente :) Men det stemmer ikke, fars lønn i permisjonstiden blir beregnet ut i fra hva han har tjent. Ikke ut ifra hva mor har tjent.

Ja, jeg surret litt med den der, ser jeg.... Måtte sjekke med mannen min, men siden vi begge fikk ca 6G sist, så tenkte jeg han fikk ut fra min lønn.... :gjeiper: (ammetåka)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...