Gå til innhold

Pappapermisjon blir nå 14 uker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen i samme slengen lovfeste at far tar minst en fjerdedel av følgende oppgaver:

* barn/barnepassers sykedager

* plandager

* besøk hos helsesøster/lege

* klesvask

* husvask

* planlegge og kjøpe inn mat til hele familien inkl. katta og hamsteren

* sørge for at det til enhver tid er nok dopapir, sjampo, deo, vaskemidler +++

* sortere ut og rydde bort alle klær og sko som er blitt for små

* holde oversikt og kjøpe inn klær og sko etterhvert som det trengs nytt

* merke alle klær og sko som skal i barnehagen

* lappe/reparere klær og sko

* planlegge og kjøpe inn bursdag/julegaver

* holde oversikt over alle aktiviteter/avtaler/bursdager/plandager/ferier

* planlegge og pakke til ferier og helgeturer

* tømme kattedo og mate gullfisken

* finne på og kjøpe inn premie til sommerfesten

* finne på og ordne kostyme til karneval og Halloween

* bake kake til foreldremøter, juletrefest og idrettsavslutninger

* avtale kjøring til fotballkamp og hopptrening

* sjekke at ungen ikke går i barnehagen med strømpebuksa bak-fram og ei halv leverposteibrødskive i lomma.

+ en million andre ting som skal til for å få hverdagen til å gå rundt

Selvfølgelig må de da i samme slengen lovfeste at mor skifter dekk og vasker bilen minst 9 av 48 ganger :ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan noen i samme slengen lovfeste at far tar minst en fjerdedel av følgende oppgaver:

* barn/barnepassers sykedager

* plandager

* besøk hos helsesøster/lege

* klesvask

* husvask

* planlegge og kjøpe inn mat til hele familien inkl. katta og hamsteren

* sørge for at det til enhver tid er nok dopapir, sjampo, deo, vaskemidler +++

* sortere ut og rydde bort alle klær og sko som er blitt for små

* holde oversikt og kjøpe inn klær og sko etterhvert som det trengs nytt

* merke alle klær og sko som skal i barnehagen

* lappe/reparere klær og sko

* planlegge og kjøpe inn bursdag/julegaver

* holde oversikt over alle aktiviteter/avtaler/bursdager/plandager/ferier

* planlegge og pakke til ferier og helgeturer

* tømme kattedo og mate gullfisken

* finne på og kjøpe inn premie til sommerfesten

* finne på og ordne kostyme til karneval og Halloween

* bake kake til foreldremøter, juletrefest og idrettsavslutninger

* avtale kjøring til fotballkamp og hopptrening

* sjekke at ungen ikke går i barnehagen med strømpebuksa bak-fram og ei halv leverposteibrødskive i lomma.

+ en million andre ting som skal til for å få hverdagen til å gå rundt

Selvfølgelig må de da i samme slengen lovfeste at mor skifter dekk og vasker bilen minst 9 av 48 ganger :ironi:

Så du mener barnas rett til samvær med pappan skal bestemmes om mor mener han har matet gullfisken og om han han ryddet bort klær som er for små ?

I så tilfelle har vi forskjellig syn på dette med barnas rettigheter vers foreldrenes rettigheter.

Skrevet
Så du mener barnas rett til samvær med pappan skal bestemmes om mor mener han har matet gullfisken og om han han ryddet bort klær som er for små ?

I så tilfelle har vi forskjellig syn på dette med barnas rettigheter vers foreldrenes rettigheter.

Er heller det at om du er opptatt av likestilling på permisjonsfronten, må man ta med alle andre områder som har vært kvinnens jobb gjennom tidene også. Kan ikke bare ta det du har lyst på og så drite i det som er kjedelig ;)

Men ja, å være med på familieplanlegging og oppfølging av barn i skole og barnehage hører også med når man krever samvær. Nettopp derfor tror jeg det er mange menn som er fornøyd med den ordningen som er, fordi de da slipper billiger unna med de kjedelige tingen. Så jeg synes forslaget her var et veldig godt innlegg i likestillingsdebatten.

Gjest Simbelmynë
Skrevet

Hvis man har lyst til at far skal ta seg av mer generelle og kjedelige oppgaver i hjemmet er vel en god måte å la han bli involvert i hva som kreves av daglig stell for barna fra de er små? Jeg tror at mange menn melder seg litt ut på hjemmebane fordi de (og kvinnene) fremdeles har gamle kjønnsrollemessige oppfatninger. At det blir mer naturlig at menn tar en stor del av fødselspermisjonen er viktig for å bryte med disse.

Gjest likestilt nn
Skrevet

Her i huset kjøper vi inn til huset, vasker og lager mat annenhver uke. Den uken man har fri, tar den andre av seg barna. Kjører/henter i barnehagen, vasker, tørker, bretter og kjøper inn klær. Kler på/av, +++. Ser ikke helt problemet ... Vi gjør faktisk alt likt

Hvis man har lyst til at far skal ta seg av mer generelle og kjedelige oppgaver i hjemmet er vel en god måte å la han bli involvert i hva som kreves av daglig stell for barna fra de er små? Jeg tror at mange menn melder seg litt ut på hjemmebane fordi de (og kvinnene) fremdeles har gamle kjønnsrollemessige oppfatninger. At det blir mer naturlig at menn tar en stor del av fødselspermisjonen er viktig for å bryte med disse.
Gjest Simbelmynë
Skrevet
Her i huset kjøper vi inn til huset, vasker og lager mat annenhver uke. Den uken man har fri, tar den andre av seg barna. Kjører/henter i barnehagen, vasker, tørker, bretter og kjøper inn klær. Kler på/av, +++. Ser ikke helt problemet ... Vi gjør faktisk alt likt

Siden det ikke er et problem for deg så kan det umulig være et problem for andre?

Skrevet

Vet ikke hvordan du tolket det dithen at mor skal bestemme. Ikke far heller. Det er STATEN som skal bestemme dette. For vi kan jo ikke overlate noe så viktig som hvordan den enkelte familie skal organisere seg til to mennesker som frivillig har valgt å leve sammen.

Skrevet

Mors mening er vel ikke det viktige her, men fars evne til å ta seg av barna. Samvær er mye mer enn bare å leke med barna og sørge for at de er mette og tørre. Det er mange daglige oppgaver som man må ta seg av, og de faller nesten alltid på kvinnen. Dersom staten skal "kreve" at mennene tar minst 1/3 av tiden sammen med barna, så bør de faktisk også "kreve" at mennene tar 1/3 av det administrative rundt det å ha barn. Dersom man er veldig opptatt av at alt skal være likt, altså.

Skrevet
Mors mening er vel ikke det viktige her, men fars evne til å ta seg av barna. Samvær er mye mer enn bare å leke med barna og sørge for at de er mette og tørre. Det er mange daglige oppgaver som man må ta seg av, og de faller nesten alltid på kvinnen. Dersom staten skal "kreve" at mennene tar minst 1/3 av tiden sammen med barna, så bør de faktisk også "kreve" at mennene tar 1/3 av det administrative rundt det å ha barn. Dersom man er veldig opptatt av at alt skal være likt, altså.

Er det så at du er opptatt av den administrative delen av oppgavene ???

Kansje du også skulle være opptatt av dekkskift, vedlikehold av huset/oppussing, etc, etc.

Problemet er at du mener at om MOR ikke er fornøyd med fars deltagelse, (dvs at mor skal bestemme hva far skal gjøre til enhver tid) så skal han heller ikke få mulighet til å ha 1/3 av permisjonen.

Dette er å være far på mors måte (på mors premisser), og er langt på vei blitt tradisjon i mange hjem. Men det betyr ikke at det er mer riktig selv om det er dette som er praksis rundt om.

La far være far på sine måte. La han om nødvendig rote og vise manglende interesse for "det administrative". Mødrene er mødre på egne prmisser. Hvorfor skal ikke fedre ha samme mulighet ?

En er ikke en dårlig far selv om en har lagt fra seg en bleie som lukter. En er ikke en dårlig far selv om maten ikke er ferdig til kl. xx. En er ikke en dårlig far selv om en bruker mye tid på å leke. La barna beholde retten til å ha denne typen fedre også.

Skrevet (endret)
La far være far på sine måte. La han om nødvendig rote og vise manglende interesse for "det administrative". Mødrene er mødre på egne prmisser. Hvorfor skal ikke fedre ha samme mulighet ?

En er ikke en dårlig far selv om en har lagt fra seg en bleie som lukter. En er ikke en dårlig far selv om maten ikke er ferdig til kl. xx. En er ikke en dårlig far selv om en bruker mye tid på å leke. La barna beholde retten til å ha denne typen fedre også.

Jadda, la alt annet flyte for at far skal få være far. Faktisk så går ikke det an når man har barn. Huset må vaskes, klær vaskes, henges opp og legges bort, mat må lages, flasker må vaskes og kokes (hvis man bruker det) osv osv osv. Man KAN ikke bare la alt flyte når man har barn, det er ikke "mors måte", det er bare sånn det er. Et par dager uten husarbeid her hjemme hadde skapt kaos, man MÅ ta pliktene med moroa hvis man skal være hjemme med barn..... Ellers faller alt det andre på den andre parten, som i tillegg til å være foreldre når man er hjemme fra jobb, også må ta alt husarbeidet.

Endret av Caramba
Gjest SmallTalk
Skrevet
Jadda, la alt annet flyte for at far skal få være far. Faktisk så går ikke det an når man har barn. Huset må vaskes, klær vaskes, henges opp og legges bort, mat må lages, flasker må vaskes og kokes (hvis man bruker det) osv osv osv. Man KAN ikke bare la alt flyte når man har barn, det er ikke "mors måte", det er bare sånn det er. Et par dager uten husarbeid her hjemme hadde skapt kaos, man MÅ ta pliktene med moroa hvis man skal være hjemme med barn..... Ellers faller alt det andre på den andre parten, som i tillegg til å være foreldre når man er hjemme fra jobb, også må ta alt husarbeidet.

Hvem er det som har sagt at alt skal flyte? En ting mange av mødrene her inne glemmer er at det finnes flere måter å gjøre noe på, og at mors måte ikke alltid er eneste måte. For min del så virker det som om du mener at det aller viktigste hjemme er husarbeid, rutiner og å unngå kaos. Det er da for jøssenammen ingen som påstår at far skal slippe unna alt husarbeid. Det er dine ord.

Skrevet

Veldig enig med Caramba. Han er sikkert ikke en dårligere far om han lar alt flyte, men det gjør ham til en elendig samboer, og det fungerer ikke i lengden hverken for paret eller barnet!

Om du tror at vi kvinner synes det er moro å rydde og vaske, så tar du (stort sett) grundig feil. Jeg har også lyst til å drite i å ta ansvar, men hva skjer da? Da får man til slutt bekymringsmeldinger fra naboer, skole og barnehage tenker jeg :wink:

Og disse "mannetingene" som kommer opp i slike diskusjoner (skifte dekk, hogge ved ol) tar totalt sett bare en brøkdel av den tiden som kvinner bruker i hjemmet, så jeg synes ærlig talt ikke det er noe å sammenligne med.

Mitt store spørsmål (som da egentlig er totalt utenfor hva denne tråden handler om, men som nå har blitt en likestillingsdiskusjon) er: hva får menn til å tro at de er frittatt for ansvar, ryddig og planlegging? For kvinner synes som sagt ikke det er gøy, det er bare at om vi ikke gjør det så blir det ikke gjort heller.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Mitt store spørsmål (som da egentlig er totalt utenfor hva denne tråden handler om, men som nå har blitt en likestillingsdiskusjon) er: hva får menn til å tro at de er frittatt for ansvar, ryddig og planlegging? For kvinner synes som sagt ikke det er gøy, det er bare at om vi ikke gjør det så blir det ikke gjort heller.

Hva får dere til å tro at mannen tror han er fritatt for alt ansvar i huset? La han slippe til på huslige gjøremål og ikke stå å hakke på han nåe han gjør noe på en annen måte enn dere, så gjør han nok en innsats han også. Kritikk er den beste måten å drepe all innsats på.

Skrevet (endret)
Hvem er det som har sagt at alt skal flyte? En ting mange av mødrene her inne glemmer er at det finnes flere måter å gjøre noe på, og at mors måte ikke alltid er eneste måte. For min del så virker det som om du mener at det aller viktigste hjemme er husarbeid, rutiner og å unngå kaos. Det er da for jøssenammen ingen som påstår at far skal slippe unna alt husarbeid. Det er dine ord.

Dette var et svar til far til 2s kommentar om at far bare kan rote og vise manglende interesse for det "administrative". Dette er jeg så utrolig uenig i. Vi har tre barn, en i barnehage. Vi KAN ikke bare la det skure å gå. Vi har mengder med klesvask hele tiden, middag skal lages, huset må være hvertfal litt hygienisk, senger tisses i og skal skiftes på, bad holdes nogenlunde rene, mengder med søppel skal sorteres og kastes (papp, bleier, glass)

Jeg mener seff ikke at husarbeid er det viktigste hjemme, men du verden så mye tid og innsats det krever for å få hjulene til å gå rundt med tre små. (Min mann er foresten helt super både far og i huset, slik at vi unngår det verste kaoset. Slipper vi taket litt, så flyter det fort over her hjemme.....men det er nå litt på siden av diskusjonen)

Endret av Caramba
Skrevet
Er det så at du er opptatt av den administrative delen av oppgavene ???

Kansje du også skulle være opptatt av dekkskift, vedlikehold av huset/oppussing, etc, etc.

Problemet er at du mener at om MOR ikke er fornøyd med fars deltagelse, (dvs at mor skal bestemme hva far skal gjøre til enhver tid) så skal han heller ikke få mulighet til å ha 1/3 av permisjonen.

Bare så det er sagt så er vi (jeg og mannen min) helt fornøyde med at jeg tar meg av alt det administrative mens har tar seg av "mannetingene". Husarbeidet deler vi på. Det betyr at jeg får mer tid med barnet totalt, men at han kan bruke mer av sin tid på lek. Det er hvordan vi ordner hverdagen vår, og egentlig helt irrelevant for denne diskusjonen. (Forøvrig tok han 1/3 av permisjonen, dersom du trengte å vite det). Jeg prøver å diskutere på et generelt grunnlag.

Dette er å være far på mors måte (på mors premisser), og er langt på vei blitt tradisjon i mange hjem. Men det betyr ikke at det er mer riktig selv om det er dette som er praksis rundt om.

Jeg synes det er flott at foreldrene er forskjellige. Jeg mener at barn har godt av det. Men dersom far ønsker å påta seg mer av ansvaret med barnet, så er han nødt til å påta seg alle deler av ansvaret. Hvem skal kaste bleien som blir liggende? Hvem skal være hjemme med det syke barnet når det har lekt ute i regnværet uten ordentlige sko og for små bukser? Hvem trøster ungen når han ikke får spille i kampen fordi han har kommet for sent på alle treningene? Dersom far ønsker å være en lekekamerat som bare lager "godsaker" til middag, så må han gjerne være det, men da kan han ikke samtidig ha det daglige ansvaret.

Skrevet (endret)

By the way, jeg trodde hele intensjonen med å utvide pappapermisjonen var for at fedrene skulle ta mer del i ALLE de huslige pliktene, slik at ikke kvinner ender opp som utslitte dobbeltarbeidere når begge forelderne er i full jobb.

Man kan ikke bare ta moroa, å leke med den lille babyen. Pliktene følger med totalpakka.... Det er enormt stor forskjell på en husholdning med barn og en uten på arbeidsmenge, særlig når barneflokken øker. Det er utrolig urettferdig hvis den forelderen som er i full jobb kommer hjem etter 8-10 timer på jobb må gyve rett løs på middagslaging, flaskevasking, søppeltømming og klesvask fordi den andre KUN holder på med barnet.

Endret av Caramba
Skrevet
Hva får dere til å tro at mannen tror han er fritatt for alt ansvar i huset? La han slippe til på huslige gjøremål og ikke stå å hakke på han nåe han gjør noe på en annen måte enn dere, så gjør han nok en innsats han også. Kritikk er den beste måten å drepe all innsats på.

Og hva får deg til å tro at jeg står over min mann og hakker på ham? :klø: Det gjør jeg nemlig bevisst ikke, men jeg har prøvd alle mulig måter å spørre på (spørre, gjenta, hinte, ikke si noe, vise takknemlighet når han skulle finne på å gjøre noe) uten at han ser ut til å bry seg om å gjøre noe mere av den grunn...

Skrevet
Veldig enig med Caramba. Han er sikkert ikke en dårligere far om han lar alt flyte, men det gjør ham til en elendig samboer, og det fungerer ikke i lengden hverken for paret eller barnet!

Javel, - så er han en dårlig samboer -, - i dine øyne.

Men betyr det at han ikke skal få være mer hjemme med barnet ? Skal du bestemme hva som er er en god eller dårlig samboer og bestemme hans samvær med barnet utifra en subjektiv vurdering ?

Det fungerer kansje ikke for deg i lengden, men i dette tilfellet er det snakk om å gi barnet og far 14 uker sammen. Det er ikke en beskrivelse av "i lengden".

Om du tror at vi kvinner synes det er moro å rydde og vaske, så tar du (stort sett) grundig feil. Jeg har også lyst til å drite i å ta ansvar, men hva skjer da? Da får man til slutt bekymringsmeldinger fra naboer, skole og barnehage tenker jeg :wink:

Om jeg skal være helt ærlig er det tvilsomt at dere får bekymringsmeldinger om det er rotete hjemme, eller at barna går et døgn "for lenge" med klærne mens far er hjemme på permisjon. I så tilfelle tror jeg barnevernet ville le av hele saken.

Jeg synes dette er et tynnt grunnlag for å nekte far en større del av fødselspermisjonen.

Og disse "mannetingene" som kommer opp i slike diskusjoner (skifte dekk, hogge ved ol) tar totalt sett bare en brøkdel av den tiden som kvinner bruker i hjemmet, så jeg synes ærlig talt ikke det er noe å sammenligne med.

i så tilfelle mener jeg at du bekrefter min tidligere påstand om at debatten og argumentasjonen skal skje på mors premisser.

Du vil rett og slett at far skal være far på mors måte.

Skrevet
Dette var et svar til far til 2s kommentar om at far bare kan rote og vise manglende interesse for det "administrative". Dette er jeg så utrolig uenig i. Vi har tre barn, en i barnehage. Vi KAN ikke bare la det skure å gå. Vi har mengder med klesvask hele tiden, middag skal lages, huset må være hvertfal litt hygienisk, senger tisses i og skal skiftes på, bad holdes nogenlunde rene, mengder med søppel skal sorteres og kastes (papp, bleier, glass)

Jeg mener seff ikke at husarbeid er det viktigste hjemme, men du verden så mye tid og innsats det krever for å få hjulene til å gå rundt med tre små. (Min mann er foresten helt super både far og i huset, slik at vi unngår det verste kaoset. Slipper vi taket litt, så flyter det fort over her hjemme.....men det er nå litt på siden av diskusjonen)

For meg høres det ut som om du stempler de fleste menn som noen griser som ikke klarer å holde orden på noe og heller ikke klarer å holde noe rent. Et av få unntak er din mann.

Det finnes sikkert en del menn som kunne ha noe mer sansen for rydding og matlaging, etc, men jeg tviler sterkt på at det å nekte far de 14 ukene vil bedre hans vilje til å ha det ryddig og rent. Isteden mener jeg at det å ikke la far få prøve seg vil gi mindre forståelse for dette potensielle problemet senere.

Skrevet
...

Jeg synes det er flott at foreldrene er forskjellige. Jeg mener at barn har godt av det. Men dersom far ønsker å påta seg mer av ansvaret med barnet, så er han nødt til å påta seg alle deler av ansvaret. Hvem skal kaste bleien som blir liggende? Hvem skal være hjemme med det syke barnet når det har lekt ute i regnværet uten ordentlige sko og for små bukser? Hvem trøster ungen når han ikke får spille i kampen fordi han har kommet for sent på alle treningene? Dersom far ønsker å være en lekekamerat som bare lager "godsaker" til middag, så må han gjerne være det, men da kan han ikke samtidig ha det daglige ansvaret.

Nettopp. Hvem skal gjøre dette ?

En far som ikke har vært hjemme og sett hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres vil neppe ta ansvar for dette. Også av denne grunn er det viktig at far får ansvaret hjemme noen uker slik at han ser hva som må gjøres.

Å ikke gi far et ansvar hjemme er i mine øyne ensbetydende med at kvinner ønsker alt dette ansvaret alene. Da kan de heller ikke klage på at far ikke gjør noe hjemme etterhvert som barna blir eldre.

Dette er sansynligvis en medvirkende årsak til at politikerene ser at far må ta større del av permisjonen slik at han kan være hjemme og ta ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...