Gå til innhold

Pappapermisjon blir nå 14 uker

Fremhevede innlegg

Skrevet
By the way, jeg trodde hele intensjonen med å utvide pappapermisjonen var for at fedrene skulle ta mer del i ALLE de huslige pliktene, slik at ikke kvinner ender opp som utslitte dobbeltarbeidere når begge forelderne er i full jobb.

Man kan ikke bare ta moroa, å leke med den lille babyen. Pliktene følger med totalpakka.... Det er enormt stor forskjell på en husholdning med barn og en uten på arbeidsmenge, særlig når barneflokken øker. Det er utrolig urettferdig hvis den forelderen som er i full jobb kommer hjem etter 8-10 timer på jobb må gyve rett løs på middagslaging, flaskevasking, søppeltømming og klesvask fordi den andre KUN holder på med barnet.

Det står da ingenting i lovforslaget om at far bare skal ta del i "morroa". ?!?

La han få prøve seg og evaluer deretter hva dere syntes fungerte og ikke fungerte. Men døm han ikke på forhånd, og nekt ikke barnet denne tiden med pappan sin selv om du, vurdert utifra ditt subjektive synspunkt, mener han burde gjort ting anderledes eller mer.

La pappa være pappa på sin måte. Han vil aldri bli en fullverdig mor, og dere mødre vil aldri bli en fullverdig far. Årsaken til dette er at vi er litt forskjellig, men at vi fortsatt kan ta ansvar for de samme tingene selv om de blir utført forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig du er en fantastisk far som rydder, følger opp og tar ansvar Far til 2, men min samboer gjør ikke det... Og at du mener jeg vil at far skal være far på min måte fordi jeg sammenligner tidsbruken på tingene vi gjør, henger da ikke på greip. Han kan få gjøre ting akkurat på sin måte, men kom ikke å si at skifting av dekk to ganger i året kan likestilles med å lage mat hver dag!

Og det er i mitt tilfelle ikke snakk om at ting blir gjort en dag for sent,da hadde jeg blitt overlykkelig, her blir de dessverre ikke gjort om jeg satser på at sambo gjør det. Og jeg snakker av erfaring, uten at jeg hakker eller maser på ham. Dermed synes jeg ikke det er urimelig at om staten bestemmer at det skal være likestilling på permisjon, så bør det komme regler for likestilling på hjemmefronten også.

Som sagt utallige ganger i denne tråden, så er ikke samvær bare lek, det følger ansvar med også. Mulig du er flink og tar dette ansvaret, følger opp med foreldremøter, vasker klær og sørger for et sunt kosthold til dine barn++. Men min samboer ser kun lek og ikke ansvar... Dermed vil jeg bli sliten dobbeltarbeidende mor, mens han kan kose seg med barna. Er det riktig? Hadde ikke du også syntes du hadde en dårlig samboer om hun bidro mye mindre enn deg til fellesskapet?

Gjest En mann
Skrevet
Det er mulig du er en fantastisk far som rydder, følger opp og tar ansvar Far til 2, men min samboer gjør ikke det... Og at du mener jeg vil at far skal være far på min måte fordi jeg sammenligner tidsbruken på tingene vi gjør, henger da ikke på greip. Han kan få gjøre ting akkurat på sin måte, men kom ikke å si at skifting av dekk to ganger i året kan likestilles med å lage mat hver dag!

Og det er i mitt tilfelle ikke snakk om at ting blir gjort en dag for sent,da hadde jeg blitt overlykkelig, her blir de dessverre ikke gjort om jeg satser på at sambo gjør det. Og jeg snakker av erfaring, uten at jeg hakker eller maser på ham. Dermed synes jeg ikke det er urimelig at om staten bestemmer at det skal være likestilling på permisjon, så bør det komme regler for likestilling på hjemmefronten også.

Som sagt utallige ganger i denne tråden, så er ikke samvær bare lek, det følger ansvar med også. Mulig du er flink og tar dette ansvaret, følger opp med foreldremøter, vasker klær og sørger for et sunt kosthold til dine barn++. Men min samboer ser kun lek og ikke ansvar... Dermed vil jeg bli sliten dobbeltarbeidende mor, mens han kan kose seg med barna. Er det riktig? Hadde ikke du også syntes du hadde en dårlig samboer om hun bidro mye mindre enn deg til fellesskapet?

Muligt det bare er meg som har lest litt lite her inne på dette forumet. Men dette emnet virker helt absurd. Skal denne tråden føre til at vi alle skal bli enig om noe? Det er jo så subjektivt at jeg får vodt i magen. Om demokratiet skal avgjøre dette, vil resultatet være basert på hvor mangen menn som er lat og ikke gidder å rydde i huset. Det er vel egentlig ikke det denne saken handler om.

Eller kanskje jeg har missforstått overskriften?

Skrevet

Ja, det er helt klart forskjeller fra par til par, men for de som er flinke og bidrar så vil det jo ikke være noe problem, de vil ikke få noen forandringer. Men for oss som sliter som dobbelarbeid og synes det er litt urimelig at far skal få mere leketid uten å måtte ta mere ansvar ville det vært veldig etterlengtet.

Skrevet (endret)

Nei, jeg er ikke en bedre far enn andre fedre. Jeg rydder ikke mer, vasker ikke mer og lager slett ikke bedre mat enn andre fedre.

Men jeg mener dette ikke er til hinder for at jeg eller andre menn skal få 14 uker av permisjonen. Det er tross alt ikke mer enn 1/3.

Samtidig mener jeg at det er viktig at menn både tar ansvar hjemme og at de lærer seg hvor mye som faktisk må gjøres. Hvis mødrene velger å ta lat arbeidet hjemme, f.eks. iløpet av permisjonen, kan de samme mødrene heller ikke forvente at fedre tar større ansvar senere.

Og sist men ikke minst mener jeg at barna har rett til å tilbringe 1/3 av permisjonen sammen med pappan sin, selv om mamma mener at tøyvasken kommer ut i alle regnbuens farger (med hvit som grunnfarge) og at maten smaker pyton og bærsjebleia ikke er kastet riktig sted.

Hvordan i all verden skal mødre som mener at far ikke tar ansvar eller ikke egner seg til huslige sysler, få avlastning om de nekter han å være alene med barna i en periode hvor han faktisk kan få prøvd seg ?

Endret av Far til 2
Gjest SmallTalk
Skrevet
Hvordan i all verden skal mødre som mener at far ikke tar ansvar eller ikke egner seg til huslige sysler, få avlastning om de nekter han å være alene med barna i en periode hvor han faktisk kan få prøvd seg ?

Det lurer jeg også på! Og en annen ting jeg lurer på er hvordan disse fedrene overlevde f.eks i studietiden osv. :klø: Jeg nekter å tro at de ikke gjorde noe husarbeid o.l i den perioden. Dvs at da er det ikke kunnskapene, men viljen det står på. Og en ting er sikkert, dersom man kun får klager (noe det virker som om enkelte kun gjør når mannen gjør noe), så kan man bare glemme at ting blir gjort av egen vilje.

Skrevet (endret)
For meg høres det ut som om du stempler de fleste menn som noen griser som ikke klarer å holde orden på noe og heller ikke klarer å holde noe rent. Et av få unntak er din mann.

Det finnes sikkert en del menn som kunne ha noe mer sansen for rydding og matlaging, etc, men jeg tviler sterkt på at det å nekte far de 14 ukene vil bedre hans vilje til å ha det ryddig og rent. Isteden mener jeg at det å ikke la far få prøve seg vil gi mindre forståelse for dette potensielle problemet senere.

Du er altså helt utrolig til å vrenge på det folk skirver. Ikke rart du provoserer her inne. Det var jo du SELV som skrev at far bare kunne la husarbeid og "administrative" ting skure å gå....

Er du ikke enig i at det også følger plikter med det å ha barn, ikke bare lek og moro?

Jeg tror slett ikke de fleste menn er griser, men jeg tror IKKE det er sånne votter som du beskriver heller. Disse som knapt tør å argumentere med moren og ikke tør å be om pappapermisjon, ei heller tør å ta ansvar hjemme fordi mor er så kritisk og fæl. Ærlig talt, hvilke menn og ikke minst, kvinner, er det du kjenner? De fleste familier fungerer ikke med en diktatorhurpe av en mor og en superforsiktig og forsagt far...

Endret av Caramba
Skrevet
Du er altså helt utrolig til å vrenge på det folk skirver. Ikke rart du provoserer her inne. Det var jo du SELV som skrev at far bare kunne la husarbeid og "administrative" ting skure å gå....

Er du ikke enig i at det også følger plikter med det å ha barn, ikke bare lek og moro?

Jeg tror slett ikke de fleste menn er griser, men jeg tror IKKE det er sånne votter som du beskriver heller. Disse som knapt tør å argumentere med moren og ikke tør å be om pappapermisjon, ei heller tør å ta ansvar hjemme fordi mor er så kritisk og fæl. Ærlig talt, hvilke menn og ikke minst, kvinner, er det du kjenner? De fleste familier fungerer ikke med en diktatorhurpe av en mor og en superforsiktig og forsagt far...

:) Ingen grunn til å bli provosert. Det var "gjest" som ramset opp oppgaver som f.eks "kattemat", "mate gullfisken" og "finne på premier til sommerfesten" som grunnlag for at far ikke burde få de 14 ukene sammen med barnet.

Kan noen i samme slengen lovfeste at far tar minst en fjerdedel av følgende oppgaver:

...

* planlegge og kjøpe inn mat til hele familien inkl. katta og hamsteren

...

* tømme kattedo og mate gullfisken

* finne på og kjøpe inn premie til sommerfesten

...

Riktignok med en ironi på slutten, men jeg vet ikke om det var for hele innlegget. I så tilfelle synes jeg det var et godt innlegg ettersom det gir en god oversikt over lovlige årsaker til å frata barn og fedre tid iløpet av fødselspermisjonen, dvs argumenter som en del mødre faktisk bruker men som jeg og mange andre synes er veldig dårlig.

Når det gjelder avsnittet hvor du sier at menn ikke tør ta ansvar hjemme, så har jeg ikke sagt det. Men jeg mener at et slikt ansvar bør far få allerede under fødselspermisjonen og ikke på et tidspunkt som "passer mor bedre".

Det er klart fedre skal ta ansvar hjemme og det er en av de tingene jeg antar politikerene forsøker å oppnå med det nye lovforslaget. Derfor synes jeg det er rart at noen mødre nå ikke ønsker at far skal ta dette ansvaret.

Skrevet
Det er klart fedre skal ta ansvar hjemme og det er en av de tingene jeg antar politikerene forsøker å oppnå med det nye lovforslaget. Derfor synes jeg det er rart at noen mødre nå ikke ønsker at far skal ta dette ansvaret.

Jeg er faktisk helt enig med deg, men det som provoserer meg er bruken av TVANG. Kanskje det er fordi jeg er gift med en mann som har et kunstner-yrke og som ikke har så lett for å forsvinne fra den verdenen i tre måneder. Jeg ser at det kan bli problemer i parforhold hvor ikke begge har "vanlige" jobber, dette fordi de fleste i etableringsfasen trenger den inntekten man er vant til å ha for å få hjulene til å gå rundt.

Jeg kjenner også familier hvor mannen har vært hjemme i mesteparten av permisjonen fordi mor er kunstner eller driver for seg selv, så hvorfor skal man ikke kunne gjøre det omvendt? Det er ille hvis barn på begynne i bhg tre måneder tidligere en ellers på grunn av rigide permisjonsregler. Tre måneder utgjør mye utvikling det første leveråret til barnet.

Nå fikk vi alle barna våre innenfor det "gamle" systemet, så dette løser seg for oss. Mannen min tar ut sin del av permisjonen i rolige jobb-perioder, gradert.

Skrevet
Det er ille hvis barn på begynne i bhg tre måneder tidligere en ellers på grunn av rigide permisjonsregler. Tre måneder utgjør mye utvikling det første leveråret til barnet.

Det er faktisk ingen grunn til at barnet skulle begynt i barnehagen tre måneder før i ditt tilfellet.. Som det er blitt sagt flere ganger i tråden (jeg vet jeg har sagt det til deg ihvertfall en gang allerede) går det ann å ta permisjonen gradert..

Hvis mor deler opp siste del av permisjonen sin til et par dager i uken og far er hjemme de dagene mor er på jobb, kan barnet være hjemme like lenge som hvis mor og far skulle tatt hver sin permisjon i ett strekk. Samtidig som far kan jobbe et par dager i uken.

Det er, som sagt tusen ganger før ;), kun et spørsmål om planlegging og prioritering.

Skrevet (endret)

Greit nok det, men jeg feks, kunne ikke jobbet bare et par ganger i uken. Vikaren min slutter når jeg begynner igjen og da er det full rulle hver dag. Mange har jobber med mye ansvar, hvor det ikke er så lett å bare komme å gå..

Endret av Caramba
Skrevet
Greit nok det, men jeg feks, kunne ikke jobbet bare et par ganger i uken. Vikaren min slutter når jeg begynner igjen og da er det full rulle hver dag. Mange har jobber med mye ansvar, hvor det ikke er så lett å bare komme å gå..

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skulle kunne valgt gradert uttak. Jeg er ganske sikker på at arbeisplassen din ikke kunne nektet deg det. Men selvfølgelig trenger de en vikar for dagene du ikke er der :)

Selv om ting ikke er lett betyr ikke det at de ikke er gjennomførbare ;) Planlegging og prioritering vet du, er noe viktig nok så får man det til :jepp:

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet
Ja, det er helt klart forskjeller fra par til par, men for de som er flinke og bidrar så vil det jo ikke være noe problem, de vil ikke få noen forandringer. Men for oss som sliter som dobbelarbeid og synes det er litt urimelig at far skal få mere leketid uten å måtte ta mere ansvar ville det vært veldig etterlengtet.

Så fordi at akkurat din mann er en lat slask som unndrar seg husarbeid, så skal alle familier få lide for det? Tror du, virkelig, at de fleste menn er late? Da tar du feil, de fleste menn bidrar til husarbeid, samvær med barn osv!

Snakk om å tro at man er verdens navle, vi kan da ikke lage regler på grunn av din late mann.

Skrevet
Så fordi at akkurat din mann er en lat slask som unndrar seg husarbeid, så skal alle familier få lide for det? Tror du, virkelig, at de fleste menn er late? Da tar du feil, de fleste menn bidrar til husarbeid, samvær med barn osv!

Snakk om å tro at man er verdens navle, vi kan da ikke lage regler på grunn av din late mann.

Hun starter jo innlegget sitt med å si at de "flinke" fedrene allerede tar del, gjør sitt, og får den delen av permisjonen de ønsker seg. Så for de "flinke" fedrene, de som fortjener masse tid med barnet sitt, har denne lovendringen ingen ting å si. Endringen vil kun gjelde for de som ikke vil, gidder eller har mulighet til å ta ut så mye pappapermisjon.

Det eneste denne loven endrer er fleksibiliteten til familien.

Skrevet
Hun starter jo innlegget sitt med å si at de "flinke" fedrene allerede tar del, gjør sitt, og får den delen av permisjonen de ønsker seg. Så for de "flinke" fedrene, de som fortjener masse tid med barnet sitt, har denne lovendringen ingen ting å si. Endringen vil kun gjelde for de som ikke vil, gidder eller har mulighet til å ta ut så mye pappapermisjon.

Det eneste denne loven endrer er fleksibiliteten til familien.

Nå vil jeg ikke ta utgangspunkt i meg og mine vaner ettersom det kan misforståes, men faktum er at for de du beskriver som "de flinke fedrene som fortjener masse tid sammen med barnet sitt" så vil lovendringen ha mest å si for disse fedrene. dette mener jeg fordi de aller fleste fedre er godt egnet til å vise omsorg og ivareta små barn selv om en har subjektive meninger fra enkelte arbeidsgivere og mødre. Som det er sagt så mange ganger tidligere i tråden så er det:

a) fedre som blir "nektet" større del av samboer/ektefelle fordi mor "trenger" denne permisjonen, men hvor fedrene nå får bedre muligheter til samvær.

b)

Fedre som idag blir "nektet" større del av permisjonen av arbeidsgiver/miljø på arbeidsplassen får mer samvær.

c)

Fedre som blir beskrevet som uegnet av mor fordi han ikke kan ta ansvar å "organisere" hjemmet og "mate gullfisken og kjøpe gaver til sommerfesten" slik hun vil får mer samvær.

Det er helt klart flere gruperinger igjen, bl.a. fedre som ikke egner seg til å være hjemme, men jeg tror denne gruppen er EKSTREMT liten og inngår på sett og vis i gruppen som ikke kan ha samvær med egne barn uansett løsning.

Det nye lovforslaget vil dermed ta for seg flertallet og ta hensyn til størsteparten av barn og menn som idag har begrenset andel av fødselspermisjonen.

Skrevet

Dette er sikkert en god ide for de fleste med vanlige ansettelser, men det kan by på problemer for enkelte grupper.

Er for eksempel far bonde koster det ham 30-40 000 i måneden å ta ut den permisjonen. Det han får i permisjon er ikke nok til å lønne en avløser 7 dager i uka (man får ikke jobbe i helgene i permisjon). Så da står han i realiteten uten noe å leve av.

Og kona har ikke lov til å overta arbeidet i fjøset, for skattemyndighetene regner dem som en enhet når de er gift.

Er mor bonde er det litt de samme problemene, men den tvungne permisjonstiden hennes er faktisk flere uker kortere enn farens. Og så trenger man et par uker til å komme seg etter fødsel.

Jeg synes godt det kunne vært 50/50 deling av permisjonstiden. Men, med muligheter for å søke om unntak.

Litt på siden: vi ville gjerne at far skulle ta flere enn de 6 ukene. Får ikke lov.... Jeg skal starte eget firma og har naturlig nok ikke 100 % jobb å gå ut i, slik NAV krever.....

Skrevet
Litt på siden: vi ville gjerne at far skulle ta flere enn de 6 ukene. Får ikke lov.... Jeg skal starte eget firma og har naturlig nok ikke 100 % jobb å gå ut i, slik NAV krever.....

Skal starte eller har startet? Jobbet du et annet sted før permisjonen? Ble du sagt opp eller sa duopp selv?

Skrevet

Akkurat den situasjonen havnet vi i også. Jeg kan ta ut ferie, eller vi kan ta ut permisjon sammen, men mannen min kunne ikke ta ut pappaperm utover farskvoten om ikke jeg kunne dokumentere arbeid tilsvarende 100% stilling, og det er ikke alltid lett for freelancere. Er jo litt teit da, for de to første alterntivene gir jo ikke pappa tid med barnet alene. Men at han skal få overta en del av min permisjon når jeg ikke kan garantere at jeg er borte fra hjemmet 8 timer pr. dag... nei, fy da! :kjefte:

Forøvrig burde man hatt på plass selvstendig rett til lønnet permisjon for far uavhengig av mor før man øket antallet uker øremerket far!!

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet
Hva får dere til å tro at mannen tror han er fritatt for alt ansvar i huset? La han slippe til på huslige gjøremål og ikke stå å hakke på han nåe han gjør noe på en annen måte enn dere, så gjør han nok en innsats han også. Kritikk er den beste måten å drepe all innsats på.

Så du mener voksne menn skal motiveres og roses for sin innsats. Herregud, de er da ikke barn!!

Skrevet

Litt OT men... Denne mannen vil du ha flere barn med, fordi...?

Jeg hadde hvertfall vært ganske skeptisk til å få flere barn med en som la alt ansvaret på meg slik at jeg måtte bli dobbeltarbeidende og supersliten...

Tilbake til emnet: Jeg synes det er flott at far får 14 uker. Slik jeg har forstått det kan disse fordeles slik man vil. 1 dag i uken over en lengre periode, eller alt på en gang. Eller har jeg misforstått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...