Gå til innhold

*Sunny`s Verden II*


^^Sunny^^

Anbefalte innlegg

Får jeg tilgang til bloggen igjen også? =)

Det må jeg vel klare å fikse ;)

Åh!

Gratulerer så mye Sunny!! Dette hadde ikke jeg fått med meg... :sjenert:

Hipp, hipp, huuuuurrraaaaaaaaaaaaaaa for den lille prinsen! :strix:

Takk :klemmer:

Hvis det var sånn at de var redde for at babyen ikke la på seg nok, ville de nok ikke anbefalt mødre å bruke skjold om det er såre brystvorter, så det ville jeg ikke ha bekymret meg for.

Men det tar lengre tid å spise (erfarte jeg). Når jeg brukte skjold kunne vi sitte i en halvtime å spise, mens det kun tok 10 minutter etter jeg begynte å amme vanlig. Så det er klart de må slite mer for å få ut melka. Hør med helsesøster eller ring noen fra ammehjelpen, de vil gi deg mer korrekte svar enn jeg kan :) Vi brukte skjold til lillemann var 4 mnd, da vile han plutselig ta ren pupp :jepp:

Sant nok :) Får besøk av helsesøster i dag (en venninne av meg forresten :fnise: ) Da får vi pratet litt om denne ammingen. Jeg spurte etter nesespray også,. Det tar noen ganger så lang tid før melken kommer og lillegutt er så utålmodig ! Når det gjør vondt så "spenner" jeg meg også og det hjelper jo ikke på !!

Meeen,. nå har jeg hud på brystvortene igjen :strix: så det går bedre og bedre, selv om Lille pjokken her vil suge litt ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte skjold i begynnelsen, brukte dem i 2-3 uker, tror jeg. Gutten la solid på seg, og det ble lettere å få til amming med det. Fikk høre fra mange (helse)hold at det kunne vanskeliggjøre amming uten, men her gikk det veldig fint.

Lett å bli stressa og skremt at alt helsefolket sier, funker det for dere, er det bare bra om brystvortene kommer seg til hektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte skjold i begynnelsen, brukte dem i 2-3 uker, tror jeg. Gutten la solid på seg, og det ble lettere å få til amming med det. Fikk høre fra mange (helse)hold at det kunne vanskeliggjøre amming uten, men her gikk det veldig fint.

Lett å bli stressa og skremt at alt helsefolket sier, funker det for dere, er det bare bra om brystvortene kommer seg til hektene.

Ja, som helsesøster sa her i går så "kan" det hende at babyen får mindre mengde melk med brystskjold, de så ofte også at ikke hele brystet ble tømt og at en kunne få spreng (noen kanaler som ikke ble tømt) , men når jeg kjenner at brystet sprenger voldsomt og jeg liksom ikke får det helt ut så finner jeg frem varmeputen og har den oppå brystene før jeg ammer :Nikke: Synes det fungerer kjempefint med skjoldene jeg :)

Skal innom på helsestasjonen på mandag for å veie han :)

Brystvortene mine er nesten heeelt friske nå :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen?

Har forresten fortsatt ikke tilgang på bloggen. :sjenert:

Alt bra med lille solskinnsgutten? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... kjenner jeg gruer meg til sårebrystvorter og sprengte pupper......

Hvordan er formen?

Har forresten fortsatt ikke tilgang på bloggen. :sjenert:

Alt bra med lille solskinnsgutten? =)

Så typisk.. Jeg sitter her å skryter av at jeg synes det fungerer kjempeflott med brystskjoldene- :sjenert: Vel, har vært hos legen i dag etter 2 dager med full feber, frysninger, kvalme, hodepine, klumpete og sprengte pupper :( Så utrolig vondt !!

Hadde brystbetennelse i begge bryst ja.. Klarer såvidt å snu meg i sengen for det gjør så vondt !!

Har hvertfall puttet i meg 2 doser med penicillin til nå og håper at formen snart kommer seg .. Håper ikke Lillegutt blir dårlig i magen av dette nå. Han har det ellers kjempebra :) Han er nå 3800 gram så det ser ut til at jeg har nok melk hvertfall. Mer skal det bli for han har skikkelig hengt i puppen de siste 2 dagene. Om han hadde begynt økedagene sine EN dag tidligere så kanskje jeg hadde sluppet denne betennelsen :sjenert:

Enda ikke tilgang ? :roll: Må inn å kikke en gang til :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja der skrøyt jeg visst litt for mye igjen..

I går aner jeg ikke hvor mange ganger jeg la lillegutt til brystet. jeg har vært av den oppfatning at han har økedager, men :sjenert: Mannen spurte meg i går kveld etter masse grining om jeg var sikker på at jeg faktisk hadde melk ?.. Jeg har jo hatt masse melk jeg så jeg har liksom ikke tenkt tanken..

Men siden han spurte så skulle jeg pumpe meg og se; jeg fikk nesten ikke ut noenting !!! :sjokkert:

Brystene mine var helt blokkert,. Og da hadde jeg tatt nesespray også. Jeg ble pent nødt til å hente ut litt melk fra fryselageret mitt å gi til lillegutt. Jeg fikk ikke tint den opp så sakte som man bør, men jeg kan jo ikke la gutten sulte heller. Så nå er jeg livredd for å miste melka :sjenert:

Gutten var en en helt annen når han fikk drikke seg god og mett på flasken.

Gav ham melk fra fryselageret i morges også, men nå har jeg sittet i en time med varmepute og massasje på meg selv og jeg klarte å få ut 80 ml. Det er samme mengde som jeg kunne fryse tidligere (ETTER at lillegutt hadde drukket seg mett) :roll:

Uff, jeg tror dette blir en INNEDAG med bare pupp, pupp og pupp. Jeg må også prøve å se om vi får det til uten brystskjoldene. Helsesøster nevnte jo at man kanskje ikke fikk tømt hele brystet når man brukte skjold- at jeg måtte være obs. Så ..dagen etterpå begynte dette styret !! Jeg ønsker bare ikke å bli like sår igjen :( sååå vondt. men , jeg verker i brystet hele tiden nå da, så jeg skal klare å være "litt" sår,. men.. Nå er det jo sannsynlig at de såre brystvortene mine er årsaken til betennelsen, så er ikke bra det heller.

Vesla så boken min her hjemme i forgår ; "Hvordan du ammer ditt barn".. Så spurte hun: VET du ikke hvordan du ammer ??? :hakeslepp:

Nei, jeg gjør visst ikke det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det der kan da ikke være helt godt. Hverken for bryst, eller for mammahjertet som så gjerne vil... :sukk:

Det har forresten ikke noe med at du ikke vet hvordan du skal amme, men det er da slett ikke noe rart at du sliter med å amme en helt ny gutt. Du har jo ikke erfaring med å amme ham fra før. Ikke har han den helt store erfaringen, heller, han har jo aldri gjort dette før.

Men trøst deg med at dere etterhvert nok vil finne teknikken som funker for dere, og da går det så mye bedre. Bare få kvittet deg med brystbetennelsen, så får du heller eventuelt bruke brystskjold, og tømme brystet helt med pumpe etter han er ferdig, for å være på den sikre siden. Eller bite tennene sammen, og benytte deg av ethvert kjerringråd du kommer over for å lindre vondtene. For de aller fleste er det jo bare snakk om en overgangsperiode, og det er foreløbig ingen grunn til å tro at ikke du og solskinnsgutten vil klare å tilpasse dere hverandre. :klemmer:

Jeg håper det ordner seg fort, iallefall! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det der kan da ikke være helt godt. Hverken for bryst, eller for mammahjertet som så gjerne vil... :sukk:

Det har forresten ikke noe med at du ikke vet hvordan du skal amme, men det er da slett ikke noe rart at du sliter med å amme en helt ny gutt. Du har jo ikke erfaring med å amme ham fra før. Ikke har han den helt store erfaringen, heller, han har jo aldri gjort dette før.

Men trøst deg med at dere etterhvert nok vil finne teknikken som funker for dere, og da går det så mye bedre. Bare få kvittet deg med brystbetennelsen, så får du heller eventuelt bruke brystskjold, og tømme brystet helt med pumpe etter han er ferdig, for å være på den sikre siden. Eller bite tennene sammen, og benytte deg av ethvert kjerringråd du kommer over for å lindre vondtene. For de aller fleste er det jo bare snakk om en overgangsperiode, og det er foreløbig ingen grunn til å tro at ikke du og solskinnsgutten vil klare å tilpasse dere hverandre. :klemmer:

Jeg håper det ordner seg fort, iallefall! :jepp:

Jeg prøver så godt jeg kan og legger ham til brystet..først, men jeg måtte rett og slett kjøpe tillegg og gi ham i dag :sjenert: Jeg klarer ikke å bare sitte å se på at han skriker ut lungene sine :( Men så spiser han SÅ MYE .. Jeg skjønner ikke noe jeg :roll: Neste gang han skulle ha mat fikk han tillegg -så pumpet jeg meg. Fikk ut til sammen 80 denne gang også- og nesten like etterpå ville han ha mer så han fikk min melk! Det var etter like stor mengde med erstatning..

uff, jeg vet ikke,. Men jeg skal nå legge han til så ofte som mulig, bare at jeg kan ikke amme hver halvtime hele natten gjennom, det går bare ikke :sjenert:

Stod lenge i dusjen og masserte tidligere, kanskje det løsnet litt ? (vet ikke om jeg tør å skryte det på meg ).. men det verker i brystene fremdeles :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve med varmeflaske under genseren, hvis du ikke allerede har det. Da holder du brystene varme, så temperaturen ikke synker så mye innimellom dusjing og sånt noe. Og pumpe alt du makter. Før eller senere løsner det jo.

Kan jo hende han faktisk har økedøgn, da, siden han spiser så mye. Eller kanskje han bare er en liten matmons? =)

Har aldri hatt brystbetennelse selv, så kan ikke uttale meg om hvordan det kjennes, eller hva du skal gjøre, annet enn at jeg har hørt at varmeflasker kan hjelpe, siden du holder dem varme(re) større deler av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er tøft nå, Sunny, men dette er helt sikkert bare litt innkjøringsproblemer. Det kommer til å gå seg til, det er jeg helt sikker på :jepp: Jeg har funnet ut at amming har veldig mye med selvtillit å gjøre, altså troen på at man har melk. Jeg mistet litt troen på at jeg hadde nok melk da brystene plutselig en morgen var helt myke, og da begynte jeg å bytte bryst for ofte fordi jeg trodde det var tomt. Men det var masse melk, og nok i massevis ;) Jeg er helt overbevist om at du har nok melk til gutten din, du trenger nok bare litt hjelp for å få den ut. Legg han til så ofte som mulig, og sørg for å pumpe tomt imellom så ikke brystbetennelse får skikkelig tak. Jeg hadde begynnende brystbetennelse ganske tidlig selv også, helt sikkert fordi jeg ikke fikk tømt brystet skikkelig (fikk det bare på den ene siden). Det som er viktig er såvidt jeg husker å tømme brystet jevnlig, minimum hver 2. time på dagen og hver 3. time på natta. Hvis han f.eks tømmer det ene, men bare begynner på det andre kan du pumpe det tomt etterpå.

Masse lykke til videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve med varmeflaske under genseren, hvis du ikke allerede har det. Da holder du brystene varme, så temperaturen ikke synker så mye innimellom dusjing og sånt noe. Og pumpe alt du makter. Før eller senere løsner det jo.

Kan jo hende han faktisk har økedøgn, da, siden han spiser så mye. Eller kanskje han bare er en liten matmons? =)

Har aldri hatt brystbetennelse selv, så kan ikke uttale meg om hvordan det kjennes, eller hva du skal gjøre, annet enn at jeg har hørt at varmeflasker kan hjelpe, siden du holder dem varme(re) større deler av dagen.

Ja det er mulig han har økedøgn også da, . Men jeg får hvertfall ikke ut NOK til ham akkurat nå.. Jeg har risposer som jeg varmer i microen jevnt hele dagen . Har en på brystene og en i nakken..

Skjønner det er tøft nå, Sunny, men dette er helt sikkert bare litt innkjøringsproblemer. Det kommer til å gå seg til, det er jeg helt sikker på :jepp: Jeg har funnet ut at amming har veldig mye med selvtillit å gjøre, altså troen på at man har melk. Jeg mistet litt troen på at jeg hadde nok melk da brystene plutselig en morgen var helt myke, og da begynte jeg å bytte bryst for ofte fordi jeg trodde det var tomt. Men det var masse melk, og nok i massevis ;) Jeg er helt overbevist om at du har nok melk til gutten din, du trenger nok bare litt hjelp for å få den ut. Legg han til så ofte som mulig, og sørg for å pumpe tomt imellom så ikke brystbetennelse får skikkelig tak. Jeg hadde begynnende brystbetennelse ganske tidlig selv også, helt sikkert fordi jeg ikke fikk tømt brystet skikkelig (fikk det bare på den ene siden). Det som er viktig er såvidt jeg husker å tømme brystet jevnlig, minimum hver 2. time på dagen og hver 3. time på natta. Hvis han f.eks tømmer det ene, men bare begynner på det andre kan du pumpe det tomt etterpå.

Masse lykke til videre :klem:

Jeg kan da ikke bare ha "begynnende brystbetennelse" så dårlig som jeg har vært :sjenert: Legen sa jo også det var full betennelse på begge sider.

Mulig jeg har nok melk , men at det er så mye "klumper" inni der at det ikke kommer ut . Jeg kjenner godt disse klumpene og de er knallvonde ! Det verker i brystene konstant ..

Og når det gjelder å holde seg varm,... jeg svetter jo som en gris!! helt siden fødselen så har jeg svettet noe helt enormt.. Når jeg kom ut av dusjen tidligere, hadde tørket meg og tatt på truse og bukse så rant det svette nedover magen min :roll: Så jeg får litt "kav" når jeg skal pakke meg inn liksom.

Lillegutt våkner snart her og jeg skal legge ham til. Kanskje jeg skal prøve igjen UTEN brystskjoldene. Han ble helt forvirret sist jeg prøvde, men hvis han får godt tak så er det jo DET som tømmer brystet best !

Jeg får bare prøve det beste jeg kan ! Jeg vil IKKE miste melken så tidlig :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff vondt å høre at du har så vnsker med brystene og melka. Håper virkelig at det går seg til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å lese at du sliter med ammingen, Sunny... Men du er ei sterk jente, så jeg har absolutt troen på at dette går seg til snart...

Et lite tips fra meg er ullinnlegg i bh`n og ulltrøyer.... jeg brukte ull-innlegg sommer og vinter når jeg ammet, og slapp heldigvis unna betennelse;-)

Lykketil vennen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer aå masse med gutten, Sunny :) Så utrolig hyggelig, og fortjent :)

Håper amminga går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk jenter :klemmer:

Det ser ut som det har løsnet med ammingen :jepp: har fremdeles et par klumper som jeg driver å masserer på, men melka er tilbake og alt er :tommelopp: Nå må jeg bare passe på å holde meg varm og få tømt brystene godt nok (spesielt siden jeg bruker brystskjoldene). Tenkte jeg kanskje kunne pumpe meg litt på hvert bryst etter at Lillegutt har spist sånn innimellom- så jeg forhåpentligvis unngår at det klumper seg til igjen :sjenert:

Lillegutt reagerer desverre litt på anitibiotika -kuren min :( Masse vondt i magen så vi er trøtte begge to om dagene. Stakkars liten. Mannen mener jeg kan gi tillegg og heller pumpe meg og kaste melken så slipper han å få så vondt i magen, men jeg er livredd for at han skal foretrekke flasken hvis jeg kun gir ham det i noen dager i strekk :sjenert: han er en ganske utålmodig liten sjel :ler: Blir lettere irritert hvis ikke melken kommer raskt nok fra før av liksom (og da er jo flasken myyyye kjekkere).. tror ikke jeg våger meg på å gi flaske i flere dager :sjenert:

Nå er det bare 3 dager til med kur , så dette skal vi klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Tre dager til skal dere klare :tommelopp: Det er jo kjempebra at det begynner å bedre seg nå da :nigo:

Men har du prøvd ammeinnlegg i ull? Leste et sted at om man hadde såre bryster og lakk mye så kunne man ha engangsene utenpå ullinnleggene slik at man ikke fikk unødvendig vondt av engangs som henger seg fast i brystvorten ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager til skal dere klare :tommelopp: Det er jo kjempebra at det begynner å bedre seg nå da :nigo:

Men har du prøvd ammeinnlegg i ull? Leste et sted at om man hadde såre bryster og lakk mye så kunne man ha engangsene utenpå ullinnleggene slik at man ikke fikk unødvendig vondt av engangs som henger seg fast i brystvorten ;)

:klemmer:

Brystvortene er ikke noe særlug såre lenger- såleneg jeg bruker brystskjoldene :) Jeg har prøvd kun å bruke innlegg i ull, men da må jeg jo vaske dem HELE tiden .. Hver gang jeg ammer så lekker det andre brystet.. Så nå har jeg vanlig innlegg og ull utenpå. Engangs-innleggene kan hvertfall kastes liksom :sjenert:

Lurer på om Lillegutt "trøstespiser".. Dem som har peiling må gjerne skrike ut ! Han vrir seg og fiser stakkars, men så leter han hele tiden etter pupp, selv om han nettopp har fått. Da blir jeg i tvil igjen om jeg har nok til ham :roll: Skal jammen ikke være lett dette med amming altså !

Han fikk litt tillegg igjen i gårkveld (etter jeg hadde pumpet og sett at det var lite igjen hos meg). Og han ble rolig som et lam etterpå og sov leeenge i natt. Det er jo vanlig når man gir tillegg at de sover lengre da, men.. har jeg nok eller ikke ?! Roet han seg fordi han endelig ble mett - eller roet han seg fordi han slapp å få den dumme melka mi som han får magevondt av ?.. (regner ikke med at dere der ute kan svare på det, men jeg bare lufter litt :ler: )

huff,. vanskelig altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mange gode råd å komme med dessverre... :(

Håper det går seg til, og at ting blir litt lettere etterhvert.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...