Gå til innhold

Regjeringen kutter i kontantstøtten!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og ja - jeg vil heller leve på litt mindre og faktisk oppdra barna mine selv, og se dem litt mer enn tre timer daglig. At det er kontroversielt å ville ta seg av sine egne unger, sier litt om dette sjuke samfunnet vi lever i.

Kontroversielt er det ikke. Men det å forvente å få penger fordi man ikke har lyst til å jobbe provoserer mange og med god grunn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet
Å, herregud. :murvegg:

Jada, fornuftig svar. Du sier at verdiskapning er viktigst, da må du jo ta konsekvensen av dette. Om konsekvensen er obligatorisk barnehage fra fylte 6 mnd for.eks, vil du da ikke godta det?

For visst ikke du vil godta å gå lengre enn å bare forby kontantstøtten for å tvinge et utrolig lavt antall kvinner og menn ut i arbeidslivet for å øke verdiskapningen så bruker du bare verdiskapning som et vikarierende argument for noe annet.

Skrevet

Ser at dette har utviklet seg til en tråd hvor det påpekes at alle burde være ute i jobb..

At noen få (for ja, det er få ifht hvor mange som ønsker å jobbe) velger å være hjemme med barnet sitt så betyr ikke det at det er noe verre enn å plassere det i barnehage og gå på jobb selv om DU har valgt dette for deg..

De aller fleste ønsker faktisk å jobbe og det er faktisk en god del som ikke har jobb i dag. Og ikke kom å si at vi henter polakker fordi det ikke er nok arbeidskraft. De er her rett og slett fordi vi vil ha billig arbeidskraft, noe som igjen ødelegger for nordmenn som faktisk ønsker en jobb. I dag er det ikke mangel på arbeidskraft. Jeg er selv sykepleier, og til og med jeg opplever hvor vankelig det er å få seg en fulltids jobb i dag..

Jeg har derimot en deltidsjobb og sliter med å få julene til å gå i rundt. Å betale barnehage når man har bare sånn akkurat å rutte med fra før er vanskelig.

Det er forresten ikke lenge siden det ble sagt at det ikke var bra å ha barn i barnehage allerede fra 1 års alder. Dette var noe jeg hørte i bakgrunnen på tv i vår, kan desverre ikke være mere presis enn det.

Og ikke kom å si at det er BARE å skaffe seg en jobb, jeg har flere bekjente som sliter med å skaffe seg jobb, og det handler ikke om at de ikke ønsker en jobb. Men i dag kreves det stort sett papirer uansett hvor du skal jobbe. og for den som ikke har det, så er det ikke bare bare å sette seg på skolebenken igjen når man har barn.

Men det er lett å sitte å si at man er i mot kontantstøtten når man selv har en fulltidsjobb hvor man tjener tilstrekkelig, samt rakke ned på de som velger annerledes enn seg selv fordi man ikke forstår det utfra sitt eget ståsted.

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet
Kontroversielt er det ikke. Men det å forvente å få penger fordi man ikke har lyst til å jobbe provoserer mange og med god grunn.

Nei, det som provoserer mange er at andre organiserer livene sine annerledes enn dem.

De takler ikke å se at noen har barnet sitt hjemme et eller to år lengre enn dem fordi de må overbevise seg selv at det er riktig å plassere vekk ungen i en barnehage med fremmede mennesker i. Om andre har barn hjemme, og får dette til, så er dette også riktig, og de takler ikke at begge deler kan være riktig for da har de problemer med å legitimere ovenfor seg selv å sette ungen i barnehage hver dag.

For å dekke over dette bruker de vikarierende og motstridende argumenter.

Ethvert menneske må få lov til å organisere dette som de selv vil, og skal staten subsidiere en form for barnepass så må den også subsidiere den andre. Alternativt er å ikke subsidiere noen av dem, noe jeg syntes virker som en god ide.

Skrevet
Men det er lett å sitte å si at man er i mot kontantstøtten når man selv har en fulltidsjobb hvor man tjener tilstrekkelig, samt rakke ned på de som velger annerledes enn seg selv fordi man ikke forstår det utfra sitt eget ståsted.

Så vidt jeg vet er ikke kontantstøtten sosialhjelp. Hvis det står så dårlig til med økonomien finnes det andre støtteordninger som kan være til hjelp.

Skrevet
Ethvert menneske må få lov til å organisere dette som de selv vil,
Helt enig!
og skal staten subsidiere en form for barnepass så må den også subsidiere den andre. Alternativt er å ikke subsidiere noen av dem, noe jeg syntes virker som en god ide.
Nei, hvorfor det? Subsidiering av barnepass som fører til at foreldre jobber og bidrar til statskassen lønner seg for staten i det store og hele. Kontantstøtten er bare en utgift, og fører dessuten til at færre folk er i ute i arbeidslivet i en tid da det er mangel på arbeidskraft.
Skrevet
Så vidt jeg vet er ikke kontantstøtten sosialhjelp. Hvis det står så dårlig til med økonomien finnes det andre støtteordninger som kan være til hjelp.

Har du ikke lest tråden? Sosiale støtteordninger er et onde og i veien for verdiskapning og må derfor avskaffes.

Alle kan jo bare få seg en jobb om de trenger penger.

De som er på rødgrønn side i denne tråden er merkelig nok mer i mot velferdsgoder enn andre.

Skrevet
Har du ikke lest tråden? Sosiale støtteordninger er et onde og i veien for verdiskapning og må derfor avskaffes.

Det er da ingen som har sagt dette. Skjerp deg.

Skrevet

For det første: Jeg forventer ikke å få penger for å være hjemme med barna mine. Men når ordningen først er der, benytter jeg meg selvfølgelig av dem, takker jo ikke nei til penger jeg kan få på lovlig vis. Og da synes jeg jo det er dumt hvis den forsvinner.

Det er heller ikke slik at man "forventer penger fordi man ikke har lyst til å jobbe". Dette har ikke noe med at jeg ikke har lyst til å jobbe å gjøre. Det har noe med at jeg har lyst til å ta meg av ungene mine selv å gjøre. Stor forskjell.

Dessuten er det ikke lett å få seg jobb, spesielt ikke for oss som ikke har noen gullkanta utdannelse. Ikke alle er født med sølvskje i munnen, kanskje greit for enkelte her og å sitte på sin høye hest og kritisere dem som ikke har fast fulltidsjobb, men det er faktisk ikke alle som har det.

Skrevet

Jeg syns dere er så rare..

Motta kontantstøtte fordi man ikke ønsker å jobbe??? Er det egentlig noen som kan velge det fremfor en jobb og faktisk kunne leve av kontantstøtten?? Den dagen kontantstøtten er på 18000 kr mnd, da forstår jeg at det begynner å bli urettferdig.

Tror de fleste tar feil når dere snakker om at dette handler om kvinner som bare ikke ønsker å jobbe og derfor tar i mot støtte i stedet.

Men jada.. det er alltids noen som utnytter samfunnet og tar til seg alle goder man kan få, sånne vil man finne overalt. Men slutt å ta alle under en kam og godta at noen velger annerledes.

Selv ønsker jeg ikkeå ha barnet mitt i bhg før han er to år. Svigerinne mi har nå en 1 år gammel datter. Der står familien opp grytidlig for å rekke å levere i bhg før jobb, kommer hjem i 17 tiden. Lager middag, for så å legge jenta i seng kl 19. Jeg har faktisk ikke lyst til å ha det sånn, derfor er mitt valg å unnga bhg til han er to år.

jobbe skal jeg gjøre nok i mitt liv uansett, så NEI, jeg har ikke dårlig samvittighet ;)

Skrevet
For det første: Jeg forventer ikke å få penger for å være hjemme med barna mine. Men når ordningen først er der, benytter jeg meg selvfølgelig av dem, takker jo ikke nei til penger jeg kan få på lovlig vis. Og da synes jeg jo det er dumt hvis den forsvinner.

Det er heller ikke slik at man "forventer penger fordi man ikke har lyst til å jobbe". Dette har ikke noe med at jeg ikke har lyst til å jobbe å gjøre. Det har noe med at jeg har lyst til å ta meg av ungene mine selv å gjøre. Stor forskjell.

Dessuten er det ikke lett å få seg jobb, spesielt ikke for oss som ikke har noen gullkanta utdannelse. Ikke alle er født med sølvskje i munnen, kanskje greit for enkelte her og å sitte på sin høye hest og kritisere dem som ikke har fast fulltidsjobb, men det er faktisk ikke alle som har det.

Helt greit at du benytter deg av en ordning som allerede finnes. Nå har staten tenkt litt på det, og funnet ut at dette ikke er en bra ordning likevel. Du står fritt til å ta dine egne valg. Hvis du vil være hjemme med ungene dine, så gjør du det :)

Skrevet
Jeg syns dere er så rare..

Motta kontantstøtte fordi man ikke ønsker å jobbe??? Er det egentlig noen som kan velge det fremfor en jobb og faktisk kunne leve av kontantstøtten?? Den dagen kontantstøtten er på 18000 kr mnd, da forstår jeg at det begynner å bli urettferdig.

Tror de fleste tar feil når dere snakker om at dette handler om kvinner som bare ikke ønsker å jobbe og derfor tar i mot støtte i stedet.

Men jada.. det er alltids noen som utnytter samfunnet og tar til seg alle goder man kan få, sånne vil man finne overalt. Men slutt å ta alle under en kam og godta at noen velger annerledes.

Selv ønsker jeg ikkeå ha barnet mitt i bhg før han er to år. Svigerinne mi har nå en 1 år gammel datter. Der står familien opp grytidlig for å rekke å levere i bhg før jobb, kommer hjem i 17 tiden. Lager middag, for så å legge jenta i seng kl 19. Jeg har faktisk ikke lyst til å ha det sånn, derfor er mitt valg å unnga bhg til han er to år.

jobbe skal jeg gjøre nok i mitt liv uansett, så NEI, jeg har ikke dårlig samvittighet ;)

Å motta kontantstøtte fordi man "ikke ønsker å jobbe" er ganske vanskelig ja ;) Kontantstøtta utgjør jo ikke mer enn 3300 kr i mnd, ganske mye mindre enn jeg regner med folk tjener på en fulltidsjobb. Tror som deg at de færreste som mottar kontantstøtte er snyltere som ikke gidder å jobbe. Det er folk som deg og meg, som synes det er altfor lite at en ettåring ser foreldrene sine 2-3 timer pr dag.

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet
Nei, hvorfor det? Subsidiering av barnepass som fører til at foreldre jobber og bidrar til statskassen lønner seg for staten i det store og hele. Kontantstøtten er bare en utgift, og fører dessuten til at færre folk er i ute i arbeidslivet i en tid da det er mangel på arbeidskraft.

Det er ikke mangel på arbeidskraft i dag, det er mange som går ledige i dag pga nedgangstider.

De som skriker om mangel på arbeidskraft er regjeringen som ønsker seg fremtidige hender i eldreomsorgen, hvor ingen uansett vil arbeide av en eller annen grunn, og private som ønsker større konkurranse mellom ansatte slik at de kan velge og vrake, og ikke arbeidstaker.

Dessuten går argumentet ditt ut på at

a) Det er et gode for samfunnet med mer forbruk og mer omsetning, uansett (med andre ord er klima og slikt bare noe tull)

b) At det er arbeidsplasser tilgjengelig i hele Norge som er så attraktive at alle som vil ta dem, tar dem

c) At alle som i dag mottar kontantstøtte ønsker å gå ut i arbeid i stedet for å være hjemme når kontantstøtten avsluttes.

Mitt argument derimot krever kun 1. At alle former for barnepass sidestilles og behandles likt når det gjelder subsidier fra staten, enten at de får dem, eller ikke får dem.

Jeg foretrekker at de ikke får dem.

Skrevet
Unnskyld meg, men det der synes jeg er en rimelig grov påstand. "Lever herrens glade dager uten å yte"??? Jeg oppdrar barn - et gode for samfunnet.

Ah, så du har altså ikke fått barn fordi du ønsker det selv, men til gode for samfunnet?

Skrevet

kanskje du skal lese det jeg skriver!!!! Ikke alle har råd til bhg faktisk.. det betyr ikke at man trenger å få sosialhjelp...

Som en annen skrev, dersom det nå er sånn at man må gå hjemme med barna eller ønsker å gjøre det for den saks skyld, så tar man selvfølgelig imot den støtten man kan få, ville ikke du???? Det er ikke det samme som å ikke ønske å jobbe generelt eller å utnytte samfunnet.

Sneversynte folk som bare greier å se ting fra sitt eget ståsted er et gjennomgående problem på kg ;)

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet
Det er da ingen som har sagt dette. Skjerp deg.

Hele argumentasjonen til mange av de som er imot kontantstøtten i denne tråden går jo ut på dette: At alle støtteordninger som ikke fører til økt omsetning, forbruk og verdiskapning er et onde og bør derfor avskaffes.

I ytterste konsekvens bør andre støtteordninger enn kontantstøtten da fjernes.

Om ikke det igjen er et vikareierendre argument da ;)

Skrevet
Det er ikke mangel på arbeidskraft i dag, det er mange som går ledige i dag pga nedgangstider.

De som skriker om mangel på arbeidskraft er regjeringen som ønsker seg fremtidige hender i eldreomsorgen, hvor ingen uansett vil arbeide av en eller annen grunn, og private som ønsker større konkurranse mellom ansatte slik at de kan velge og vrake, og ikke arbeidstaker.

Dessuten går argumentet ditt ut på at

a) Det er et gode for samfunnet med mer forbruk og mer omsetning, uansett (med andre ord er klima og slikt bare noe tull)

b) At det er arbeidsplasser tilgjengelig i hele Norge som er så attraktive at alle som vil ta dem, tar dem

c) At alle som i dag mottar kontantstøtte ønsker å gå ut i arbeid i stedet for å være hjemme når kontantstøtten avsluttes.

Mitt argument derimot krever kun 1. At alle former for barnepass sidestilles og behandles likt når det gjelder subsidier fra staten, enten at de får dem, eller ikke får dem.

Jeg foretrekker at de ikke får dem.

Du klarer å lese mye ut av det jeg skriver, må jeg si.

a) Har jeg automatisk større forbruk fordi jeg finansierer forbruket mitt selv, og ikke får penger fra staten for ikke å jobbe? Du insinuerer at de som benytter seg av kontantstøtte er mer miljøbevisste og har mindre forbruk. Det har du intet grunnlag for å si.

b) Det er ikke umulig å få jobb i Norge. Men det er kanskje umulig å få drømmejobben.

c) De som mottar kontantstøtte i dag må for all del fortsette å være hjemme når kontantstøtteordningen avsluttes. Men jeg synes det er helt greit at staten slutter å finansiere at folk ikke skal jobbe.

Skrevet
Hele argumentasjonen til mange av de som er imot kontantstøtten i denne tråden går jo ut på dette: At alle støtteordninger som ikke fører til økt omsetning, forbruk og verdiskapning er et onde og bør derfor avskaffes.

Forskjellen er at her handler det om valg, man velger å være hjemme med barnet - man er ikke nødt til å la være å jobbe.

Andre støtteordninger handler om å hjelpe mennesker som har havnet i en situasjon der de ikke har flere muligheter.

Skrevet
Unnskyld meg, men det der synes jeg er en rimelig grov påstand. "Lever herrens glade dager uten å yte"??? Jeg oppdrar barn - et gode for samfunnet.

For øvrig skal du vite at det er ganske umulig å leve noe "herrens glade dager" på en lønning - kontantstøtte eller ei.

Det gjør sannelig de som ikke mottar kontantstøtte også, eller tror du at man må være hjemmeværende for å opppdra barn? Dessuten velger jeg å tro at du, som de fleste andre, fikk barn av egoistiske grunner uten å tenke så mye på hva som er samfunnsgavnlig?

Ikke er det slik at om man mottar kontantstøtte, betyr det at ungen aldri skal gå i bhg heller. Kontantstøtte får man jo bare til ungen er tre (muligens nå 2) år - ikke til de begynner på skolen!

Og ja - jeg vil heller leve på litt mindre og faktisk oppdra barna mine selv, og se dem litt mer enn tre timer daglig. At det er kontroversielt å ville ta seg av sine egne unger, sier litt om dette sjuke samfunnet vi lever i.

Det er ikke så kontroversielt å ville ta seg av egne barn, det som er noe unaturlig for meg, er at du forventer at jeg skal betale for det ved å skatte av inntekten min!

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet
Du klarer å lese mye ut av det jeg skriver, må jeg si.

a) Har jeg automatisk større forbruk fordi jeg finansierer forbruket mitt selv, og ikke får penger fra staten for ikke å jobbe? Du insinuerer at de som benytter seg av kontantstøtte er mer miljøbevisste og har mindre forbruk. Det har du intet grunnlag for å si.

b) Det er ikke umulig å få jobb i Norge. Men det er kanskje umulig å få drømmejobben.

c) De som mottar kontantstøtte i dag må for all del fortsette å være hjemme når kontantstøtteordningen avsluttes. Men jeg synes det er helt greit at staten slutter å finansiere at folk ikke skal jobbe.

a) Lavere inntekt= lavere forbruk, som igjen = mer miljøvennlig. Noen som mottar kontantstøtte har helt sikkert en rikere partner og derfor et høyt forbruk uansett, men fortsatt holder argumentet vann.

b) Det kan være umulig å få jobb på stedet en bor. Skal en da ta og flytte hele familien? Det kan og være umulig å få en jobb det går an å leve av de fleste steder. Husk at Oslo ikke= Norge.

c) Helt enig. Folk må få lov til å være hjemme om de velger der. Men syntes du virkelig at de som A. ikke belaster det tilbudet om barnepass utført av andre ikke skal få subsidier, men de som B. belaster tilbudet om barnepass utført av andre skal få det? Hvorfor fortjener A støtte fra det offentlige men ikke B? Er det i det hele tatt noe prinsipielt eller logisk bak tanken om at A og B ikke skal bli behandlet likt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...