Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #21 Skrevet 26. september 2009 Kanskje flere kommuner trenger barnehagebarn som de kan bruke i demonstrasjoner for å fremme egne formål uten å informere foreldrene...i den tro at alle har samme mening! Milde makter! Du gir deg aldri? Barnefri helg igjen, eller?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 26. september 2009 #22 Skrevet 26. september 2009 Jeg har ingen barn selv, men jeg synes det er trist hvis tilbudet om kontantstøtte forsvinner
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #23 Skrevet 26. september 2009 Greit nok med tankene bak som integrering, men for mange er faktisk det å kunne være hjemme med barna, takket være kontantstøtta, viktig. Mulig det oppfattes av deg som viktig å være hjemme for barna dine, men det betyr ikke at det er riktig at samfunnet skal betale for det.
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #24 Skrevet 26. september 2009 Jeg har ingen barn selv, men jeg synes det er trist hvis tilbudet om kontantstøtte forsvinner Kan du forklare hvorfor du syns det er trist?
Myrthel Skrevet 26. september 2009 #25 Skrevet 26. september 2009 Mulig det oppfattes av deg som viktig å være hjemme for barna dine, men det betyr ikke at det er riktig at samfunnet skal betale for det. Nei det er forsåvidt greit... Men da skal heller ikke samfunnet betale for barna som går i barnehagene. Da får hver enkelt foreldrepar betale det det faktisk koster for en barnehageplass...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #26 Skrevet 26. september 2009 Nei det er forsåvidt greit... Men da skal heller ikke samfunnet betale for barna som går i barnehagene. Da får hver enkelt foreldrepar betale det det faktisk koster for en barnehageplass... Men når barna er i barnehage i stedet for hjemme hos mor, så er jo mor som regel ute i arbeidslivet og bidrar med mange, mange skattekroner.
Gjest farge Skrevet 26. september 2009 #27 Skrevet 26. september 2009 Jeg føler at grunnen til at kontantstøtten blir kuttet, og mange mener den er negativ - er fordi så mange misbruker den... Som andre har sagt lengre oppe i tråden, burde kontantstøtten KUN være til de som faktisk er hjemme med sine barn.. Altfor mange bruker nettopp kontantstøtten til å betale dagmamma (og sitter da med omtrent gratis barnepass i flere år). Dette mener jeg er rent misbruk, og burde vært stanset for flere år siden. For noe tøv. Kontantstøtteordningen var aldri ment å være kun for å støtte hjemmeværende. Den ville ikke blitt vedtatt uten stemmene fra Høyre, som ikke stemte for ordningen for å støtte hjemmeværende, men for at alle skulle få den samme støtten til barnepass, enten de valgte barnehage, dagmamma, eller hjemmeværende forelder. At du mener den bare burde være til hjemmeværende er en annen sak, og gjør ikke dem som tar imot støtten for så å betale en dagmamma til misbrukere av den. Forøvrig synes jeg det er helt utmerket at den reduseres, og forhåpentligvis til slutt forsvinner. Det er ingen logikk i å betale for at man ikke skal bruke et offentlig tilbud. Pengene bør heller brukes til å skaffe et offentlig tilbud til alle som har behov for det - full barnehagedekning.
Gjest CookieMonster Skrevet 26. september 2009 #28 Skrevet 26. september 2009 VG nett Hva synes dere om dette opplegget? Jeg synes det er bra. Man burde få støtte til ungen er kanskje 2 år, men etter det synes jeg det bør ta slutt. Barn har godt av å være i barnehage, det er ingenting som tilsier noe annet. Når det gjelder integrering så er det også et veldig bra tiltak.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #29 Skrevet 26. september 2009 tilbud. Pengene bør heller brukes til å skaffe et offentlig tilbud til alle som har behov for det - full barnehagedekning. Hvorfor få barn for så bare å sende de til en oppbevaringsplass?
Salamandra Skrevet 26. september 2009 #30 Skrevet 26. september 2009 (endret) Jeg ser poenget med integreringen av barn med utenlandske foreldre, men samtidig mener jeg det blir helt feil at foreldre og helt små barn (babyer) skal få innskrenket sin frihet og brukes som et ledd i integreringspolitikken. Det er uansett ikke slik at kontantstøtten skal gjelde frem til skolestart, så det finnes nok av tid til å gå i barnehage for 3-4-5-åringer selv om vi beholder kontantstøtteordningen. Det er en urettferdighet i det at de som velger en barnehageplass skal susbisieres fra staten, mens de som ønsker andre løsninger for sine barn og sin familie ikke får denne offentlige støtten til barnetilsyn. I mitt tilfelle (fikk min yngste under Bondevik 2) gjorde kontantstøtten det mulig for meg å være hjemme til han var nesten to år, da begynte han i park/hos dagmamma med en liten gruppe små barn. Dagmammaen var utdannet førskolelærer og hadde tre egne barn og fire dagbarn samt var styrer for en privat park i nærområdet. Kontantstøtten ga oss en mulighet til å gi barnet vårt en mykere start på livet enn å bli plassert i en offentlig barnehage med mange ukjente voksne og barn fra tidlig morgen til sen ettermiddag, rett etter endt fødselspermisjon. Denne valgfriheten ønsker jeg også at andre familier skal få i fremtiden. Et annet viktig poeng er jo også at innvandrerfamilier er blant de som er høyest represenetert blant de fattige her i landet, en fjerning av kontantstøtten vil gjøre disse familiene ennå fattigere. Det er jo faktisk ikke slik at det bare er for disse småbarnsmødrene- og fedrene å knipse med fingrene og komme seg ut i arbeid. Integreringspolitikken må fokusere på en norskopplæring som fungerer (det gjør den ikke i dag, man kan faktisk få betalt i fem år for å gå på norskkurs og lære bæ bæ lille lam i dette landet!), utdanning og gjøre det mer attraktivt å ansette utenlandske jobbsøkere, og kanskje særlig kvinner. Hvis å tvinge 11 mnd gamler unger inn i en institusjonalisert hverdag er svaret på disse utfordringene er vi virkelig ute å kjøre. Endret 26. september 2009 av Salamandra
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #31 Skrevet 26. september 2009 Hvorfor få barn for så bare å sende de til en oppbevaringsplass? Barnehage er et pedagogisk tilbud, ikke en oppbevaringsplass!
Gjest CookieMonster Skrevet 26. september 2009 #32 Skrevet 26. september 2009 Lider din familie fordi jeg får kontantstøtte for mitt barn altså? Interessant Kanskje du kan forklare meg hvordan? Kan for øvrig fortelle deg at jeg har belasta skattebetalerne/staten mye mindre enn mødre i arbeid - jeg har bare fått engangsstønad (35 000) og kontantstøtte, noe som utgjør mye mindre enn foreldrepenger for ett år. Dessuten - om skattebetalerne ikke skal finansiere kontantstøtte fordi folk skal betale alt for ungene sine selv, blir det jo litt dobbeltmoralistisk å påstå at det er så mye bedre å betale for barnehager. En barnehageplass koster nemlig staten mye mer pr barn pr mnd enn hva kontantstøtte utgjør pr mnd. Og å si at folk skal betale alt for ungene sine selv - da går jeg ut i fra at du er i mot barnetrygd også da? Overgangsstønad? Gratis helsestasjon for barn? Gratis tannlege for barn? Offentlig gratis skole? Eller? Siden du ikke har foreldrepenger, vil det da si at du ikke har jobb det da eller jobbet i forkant? Isåfall, så er det ikke rart at det blir vann og brød hos dere.. Man burde ha fast jobb og inntekt samt god økonomi før man får barn. Man skal ikke være avhengig av statlig finansiering for at det skal gå rundt når man VELGER å få barn.
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #33 Skrevet 26. september 2009 Siden du ikke har foreldrepenger, vil det da si at du ikke har jobb det da eller jobbet i forkant? Isåfall, så er det ikke rart at det blir vann og brød hos dere.. Man burde ha fast jobb og inntekt samt god økonomi før man får barn. Man skal ikke være avhengig av statlig finansiering for at det skal gå rundt når man VELGER å få barn. Ei heller skal man velge å få barn fordi statlig finansiering da vil få det til å gå rundt! Altså helt enig med CookieMonster!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #34 Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det er utrolig dårlig at min familie skal måtte lide for at du skal være hjemmeværende og få betalt for det! Da vil jeg faktisk heller bidra til integrering! Jeg har alltid vært mot kontantstøtten, unger er foreldrenes ansvar, og har man ikke råd til å få barn, så får man la det være. Da er du imot subsidierte barnehageplasser også, og villig til å betale fullt for dine, ikke sant? Hvorfor skal Kari, som ikke får plass til barnet i barnehage, være utenfor arbeidslivet eller betale dagmamma, uten noen som helst kompensasjon for at ikke kommunen stiller med barnehageplass, mens Berits barn subsidieres med tusenvis av kroner hver måned fordi hennes barn ble tildelt plass? Din familie betaler mer til barn i barnehage enn til kontantstøttebarn, og alle barn trenger faktisk tilsyn og omsorg i den alderen.
Anaconda Skrevet 26. september 2009 #35 Skrevet 26. september 2009 Er det noen som har tenkt tanken at dette kan ha noen sammenheng med hvem som styrer her i landet? Jeg har ikke barn selv, men jeg er veldig for denne ordningen..
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #36 Skrevet 26. september 2009 Da er du imot subsidierte barnehageplasser også, og villig til å betale fullt for dine, ikke sant? Les hele tråden, så har du svaret ditt.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #37 Skrevet 26. september 2009 Hovedargumentet for å redusere kontantstøtten er IKKE integreringshensyn, ei heller er det en svekkelse i "valgfriheten" slik noen ynder å fremstille det. Jeg synes barnefamilier som ønsker å være hjemme med barna i flere år kan gjøre slik man måtte tidligere, jobbe. Det er nok støtteordninger, og jeg kan ikke se et eneste velbegrunnet argument for å beholde kontantstøtten.
Gjest strykebrett Skrevet 26. september 2009 #39 Skrevet 26. september 2009 Argumentet med at barnehageplassene er subsidiert er bare ikke holdbart. Ingen andre steder i samunnet er det slik at man år betalt for å ikke benytte seg av et tilbud. I så all burde min bestefar få månedtlige penger tillagt sin pensjon siden han ikke benytter seg av omsorgsbolig. Og jeg da, som ikke har brukt fastlegen fordi jeg heller betaler meg inn på privat legesenter or å få ting gjort kjapt, jeg burde også få penger. Tenk på all den billige legetiden andre folk bruker som jeg ikke bruker. Det er bare ikke sånn samunnet fungerer, og godt er det.
Gjest Gjest_Hildegunn_* Skrevet 26. september 2009 #40 Skrevet 26. september 2009 Flott. Nå mangler det bare at regjeringen tar et valg om barnehagene også. Enten må den gjøres obligatorisk for alle, og gratis, som en forlengelse av grunnskolen eller så må den være valgfri men da må folk betale hele beløpet selv og ikke forvente at staten skal drive og sponse dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå