Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg trodde faktisk munnen ble nøytralisert av vann, men etter fikk svar på at det ikke hjalp har jeg kuttet ut colaen og sjokolademelken. :P

Var lettere enn jeg trodde, selv om jeg er vant til å drikke 2-3 0,5l cola og masse sjokolademelk på jobben.

Eneste dilemma må vel bli når jeg skal til syden i sommer, men da regner jeg med å gjøre avtale med tannlegen om å ha skinnene ute i 2 uker. Orker ikke styre med skinnene hver gang jeg skal drikke. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis dere tar en pils engang i mellom ute, må det vel holde å skylde munnen med vann og ta litt tyggis etterpå. Er sikkert ikke så farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg trodde faktisk munnen ble nøytralisert av vann, men etter fikk svar på at det ikke hjalp har jeg kuttet ut colaen og sjokolademelken. :P

Var lettere enn jeg trodde, selv om jeg er vant til å drikke 2-3 0,5l cola og masse sjokolademelk på jobben.

Eneste dilemma må vel bli når jeg skal til syden i sommer, men da regner jeg med å gjøre avtale med tannlegen om å ha skinnene ute i 2 uker. Orker ikke styre med skinnene hver gang jeg skal drikke. :/

Det er jo bra da, usunt å drikke så mye cola og sjokomelk uansett ;)

Du kan ikke ha skinnene ute i 2 uker, tennene flytter på seg hele tiden og du risikerer å ødelegge hele behandlingen og får garantert ikke neste skinne inn igjen. Det du kan gjøre er å ha samme skinne i i 4 uker for eksempel. Da kan du slippe unna med å bruke den litt mindre de siste to ukene (den blir mer en "retainer", den skal bare holde tennene på plass). Men du må jo fremdeles bruke den så mye som mulig helst.

Når jeg fester drikker jeg lyse drikker med skinnen i. Øl, hvitvin, noen drinker med sugerør. Skyller skinnen i vann hver gang jeg er på do og pusser når jeg kommer hjem. Om man skal følge regelen om å ikke drikke noe annet enn vann med skinnene i så må man enten kutte ut fest sykt lenge, eller ha skinnene ute fra vorspiel til nachspiel som jo er altfor mange timer. Så det blir liksom det beste alternativet. Jeg har ikke hatt problemer med hull eller noe i den duren selv om jeg har gjort dette i over ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skinnene i når jeg drikker, i hvert fall om jeg drikker lyse drikker. Prøver å skylle munnen innimellom slik som Anjelika sier. Dersom jeg drikker rødvin hender det at jeg tar dem ut, men det er litt opp og ned. Er litt redd for at rødvinen skal farge skinnene, så prøver å ikke gå for lenge før jeg får pusset dem hvis jeg drikker dette.

Tror nok du må bruke skinnene i fire uker i stedet ja, tennene flytter seg hele tida, og det merker man godt. Jeg kan kjenne det stramme bare når jeg setter i skinnene igjen etter å bare ha hatt dem ute i en halvtime for å spise... Så på denne lille tida har de flyttet seg!

Anyway, er på skinne 13/18 og 13/31 nå. Snaaaart ferdig nede!!! :D Og det blir så bra!! Begynner snart å se forandring oppe også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja var det jeg mente:P At jeg skulle ha de i litt lenger.

Hva er lyse drinker forresten? Øl, vokda+burn, russbrus osv?

Kan jeg spørre hva årsaken til at du må ha så mange skinner er Kattelatte? Hadde du mye overbitt eller var tennenebak også feilstilt?

Jeg synes nemlig jeg hadde veldig skjeve tenner og har bare 17skinner oppe og 10 nede.. pluss 2 attachments oppe og nede. Håper ikke han har tatt for lite på meg.. sa pris ikke var noen hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, var litt redd for at det kanskje ikke gikk å ha skinnene ute i så mange timer som det noen ganger kan bli på byen :sjenert: hehe... Vises ikke det på skinnene når man drikker øl da? sånn fargemessig tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Tja, det vises ikke, men jeg føler at jeg kan kjenne boblene i skinnene. Og i tillegg så snøvler jeg mer :fnise:

Som jeg har innrømmet tidligere i tråden så har jeg jukset som en gal da og tatt dem ut i tide og utide - men har jo også fått 12 ekstra skinner etter jeg egentlig skulle være ferdig, kanskje det var pga all juksingen min (det vet jeg ikke da).

Med lyse drikker mener jeg alt som er lyst av farge, rett og slett. Tenk deg at bittelitt av drikken kan komme på innsiden av skinnene, da vil du ikke ha en drikk som vises. I tillegg så kan det misfarge skinnene, så går du rundt med rødvinstenner resten av uka hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ah, forstår. Har du et tips til hva jeg kan blande sprit med da? Burn er jo rødt, så det går vel dårlig da. Funker det med redbull eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Ah, forstår. Har du et tips til hva jeg kan blande sprit med da? Burn er jo rødt, så det går vel dårlig da. Funker det med redbull eller noe? :)

Usjda. Lag deg en skikkelig drink heller!

Jeg har drukket gin&tonic, caipirinha, tequilashots, whisky sour, dry martini o.l. med skinnene i. Om du bare skal ha godt gammeldags blandevann så er jo schweppes (bitter) lemon eller andre sitronbruser en bra plan. Men det er litt mer nytelse å drikke når du går fra å bare "blande sprit" til å lage drinker;) Caipirinha er f eks en kjempegod nybegynnerdrink, mos lime og sukker sammen, hiv over knuste isbiter og rom (om sitronsyre og sukker er det beste for tennene er en annen sak, så husk å skylle masse med vann!). Min favorittdrink er fidel castro, som er så enkel som spiced rum og ingefærøl - like enkelt som å blande vodka og red bull, bare mye bedre =) Den er dog litt lysebrun, hehe.

Jeg tror nok du kan overleve med noen mørke drinker også, har jo tatt noen slurker cola med dem i uten at jeg ser noe i speilet etterpå. Det hjelper også å drikke med sugerør for å holde drikken litt unna tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takker for tips. Skal teste det ut!

Du har ikke fått noe syre skader eller noe sånt pga at du har drikki med skinnene på, eller?

Ser for meg at jeg kommer til å sitte med skikkelige dårlig samvitighet for tennene mine hvis jeg skal begynne å drikke med skinnene i... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva årsaken til at du må ha så mange skinner er Kattelatte? Hadde du mye overbitt eller var tennenebak også feilstilt?

Jeg hadde visst bittelitt overbitt, men ikke så mye at jeg kan se det selv. Men for at alle tennene skulle få plass (de skulle trekkes bakover for at bittet skulle bli riktig og stemme med tennene under som også har blitt trukket bakover) så må jeg file en god del mellomrom mellom en del tenner i overkjeven. Har nok filt 3-4 mellomrom hittil og skal file i hvert fall en gang til i slutten av behandlingen. Mellomrommene tannlegen lager er ganske store og må jo da også tettes igjen, så er vel derfor det ble så mange skinner på meg. Tror tannlegen ble litt overraska også over at jeg måtte ha så mange, for da jeg var inne første gangen tippet hun på ca. et halvt år, fordi tennene ikke var veldig skeive. Men får jeg slike tenner som på videoen så skal det være verdt det, for de så helt perfekte ut! :) Tror nok amerikanerne kan dette med kosmetiske behandlinger ja... For det er jo det dette egentlig er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattelatte:

Hvordan opplever du det å file mellom tennene? Jeg vet jeg også må gjøre det. Usikker på hva jeg skal forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Jeg har filt mellom tennene mange ganger, nesten hvert besøk hos tannlegen.

Det er ikke snakk om mye, er bare det at jeg har så tett tannstilling at det må files i kontaktpunktene slik at de flytter seg lettere. Tannlegen bruker papirtynne strips som han rett og slett drar litt frem og tilbake mellom tennene.

Den gode nyheten er at det ikke gjør vondt, men det er riktignok litt ubehagelig da det kan føles som han sager vekk halve tanna med en baufil. Det er egentlig litt avhengig av dagsform tror jeg, sist gang fikk jeg litt frysninger men mange ganger før det har jeg bare ligget der og glodd i taket og lurt på hva jeg skal ha til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også file en del tror jeg, husker ikke helt når og hvor mye men. Er dere ofte på sjekk hos tannlegen? Hva gjør han da, om man ikke filer å sånn liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg går hver 6. uke, får utlevert 3 skinner (x2 uker hver) hver gang. Tror dette er det vanligste.

Om han ikke skal file så ser han bare på tennene og hvordan skinnene passer, gir meg 3 stk og sier takk og farvel. Betaler 650kr per time, ganske grei pris de tar for et par minutters konsultasjon.. heldigivis er det gratis nå da med refinements, men siden jeg pga flytting pendler så er det ganske surt å fly til andre siden av landet bare for å si hallo, ja det går bra med meg, og få utlevert skinner.

"Heldigvis" må han file litt nesten hver gang, hvis ikke så ser jeg ærlig talt ikke heeelt poenget med at jeg ikke bare kunne fått alle 12 på en gang og bare ringe hvis det var noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj... må du betale for de timene du er hos tannlegen i tillegg??? Må dere andre det også? Håper ikke jeg har missforstått HELT tannlegen min! Men er ganske sikker på at alle tannlegebesøk var innkludert i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj... må du betale for de timene du er hos tannlegen i tillegg??? Må dere andre det også? Håper ikke jeg har missforstått HELT tannlegen min! Men er ganske sikker på at alle tannlegebesøk var innkludert i prisen.

Ja, jeg har fått beskjed om at det kommer til å komme på ca 20 000, som skal betales i fire runder på 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått beskjed om at det kommer til å komme på ca 20 000, som skal betales i fire runder på 5000.

Ja, skjønner at en del betaler litt ettervært. Kanskje jeg missforsto anjelika; jeg forsto det sånn at hun måtte betale for konsultasjonene i tillegg til den prisen behandlingen koster?

Jeg har fått beskjed om at det skal koste meg 45 000 og har betalt alt i en gang, og da ble jeg litt bekymra over om det skulle bli noe i tillegg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler en del av beløpet hver gang jeg får utlevert nye skinner. Da betaler jeg pr. sett med skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...