Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

... som er akkurat det samme besøksintervallet som mange har med vanlig regulering :gjeiper:

- men ikke alle.

Dessuten "strammer" man jo oftere men mindre per gang med invisalign, noe som gjør at det nesten ikke medfører ubehag. Husker mange hadde fått strammet strengen så mye etter tannlegebesøket, at de var helt satt ut av spill i noen dager etter, og kun spiste flytende føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- men ikke alle.

Dessuten "strammer" man jo oftere men mindre per gang med invisalign, noe som gjør at det nesten ikke medfører ubehag. Husker mange hadde fått strammet strengen så mye etter tannlegebesøket, at de var helt satt ut av spill i noen dager etter, og kun spiste flytende føde.

Hehe. Oppdaterte kjeveortopeder bruker ofte selvligerende brackets, som gjør at selve strengen sklir helt fritt innenfor den lille luken den får i klossen. Dette gjør at man slipper å få vondt etter "stramming" slik mange hadde tidligere, og strengen retter seg sakte ut slik at tennene dras til riktig posisjon over lengre tid. Derfor kan intervallene økes, og ubehaget er minimalt. Med invisalign har man jo faktisk helt stramme/faste skinner, og jeg kan vanskelig se for meg at det er mer "behagelig" å starte på ny skinne (og i tillegg måtte passe på å pusse tennene før den tas på, ta den av når man skal spise, sette den på igjen etterpå osv.) Jeg trenger ikke regulering og er glad jeg slipper det, men hver sin smak altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jo hovedpoenget med Invisalign at det er så å si usynlig da... Ikke at det strammer mer eller mindre. Så på den måten kan det jo ikke sammenlignes med vanlig tannregulering.

Dessuten strammer det bare noen minutter etter du har tatt på ny skinne (hos meg i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Oppdaterte kjeveortopeder bruker ofte selvligerende brackets, som gjør at selve strengen sklir helt fritt innenfor den lille luken den får i klossen. Dette gjør at man slipper å få vondt etter "stramming" slik mange hadde tidligere, og strengen retter seg sakte ut slik at tennene dras til riktig posisjon over lengre tid. Derfor kan intervallene økes, og ubehaget er minimalt. Med invisalign har man jo faktisk helt stramme/faste skinner, og jeg kan vanskelig se for meg at det er mer "behagelig" å starte på ny skinne (og i tillegg måtte passe på å pusse tennene før den tas på, ta den av når man skal spise, sette den på igjen etterpå osv.) Jeg trenger ikke regulering og er glad jeg slipper det, men hver sin smak altså!

Akkurat det er en klar bakdel med invisalign, men ikke i forhold til det vi diskuterer nå. :)

Håper du har rett i at de fleste kjeveortopedene er mer oppdatert nå til dags, men du snakker jo ikke av erfaring med tanke på eventuell smerte? Venninnen min har regulering nå i en alder av 21 år, og hun har så vondt etter hun har strammet strengen at hun av og til griner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe å si for behandlingen om man blir litt syk når man er godt i gang. Det var bare det at behandlingsstart + infeksjon ikke var noen god kombinasjon. Fikk sår bak jekslene og nedover i halsen, det presset i kjevene og oppover i hodet, jeg hadde høy feber og måtte til slutt ta ut skinnene. Prøvde igjen etter en ukes tid da jeg var blitt helt frisk, og siden da har det gått helt uten problemer.

Å ta avtrykk er ubehagelig fordi du må sitte med en "deig" rundt tennene i flere minutter til den stivner, og da har du fullt av bomullsdotter i munnen og etterpå må tannlegen lirke/dra "deigen" av. Man føler seg ikke særlig vel da (ikke jeg ihvertfall), men det gjør ikke vondt, og det er jo noe man gjør kun én gang.

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg valgte invisalign - ser store forbedringer allerede :-)

Så bra. Nå har jeg vært der selv og er veldig fornøyd med tannlegen min. Det gikk over all forventning. Han sa at jeg var den perfekte kandidat til invisalign og jeg skal ta avtrykk 21.september. Skal også trekke en visdomstann i samme slengen. Gruer meg litt til den men.

Hvorfor måtte du avbryte behandlingen på grunn av influensa? Jeg pleier å være mye syk på vinteren, trodde ikke det ville hatt noe å si på invisalignen?

Ubehalig med avtrykk av tennene? Hvordan da?

Tusen takk for svar :D

Er så deilig å prate med noen som har vært igjennom det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til tannlegen etterpå for å få satt på streng bak tennene nede. Dvs. aldri mer skinne nede! Kan gi en liten rapport om hvordan det er å få satt på det seinere i dag. Også begynner jeg på 24/31 oppe i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til å høre hva du synes om strengen Kattelatte :) Er litt spent på det der altså ;) hehe... Mandagen startet jeg på skinne nr 10/21 oppe og 10/15 nede, så nå er jeg neeesten halvveis med hele prosessen :D synes tiden går kjempe fort jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en innholdsrik time hos tannlegen... Tror aldri jeg har gapa så lenge noen gang. De startet med å slipe ned klossene. Det dura og bråka, men det var ikke vondt. Deretter gikk hun ene i gang med å sette på strengen bak tennene. Først fikk jeg en tampong under leppa og en spyttsuger under tunga - deretter fulgte en litt for lang prosess for å feste denne strengen. Veit egentlig ikke helt hva som ble gjort hele tida, men jeg tror hun fjernet tannstein, også tror jeg kanskje hun pensla på noe fluor? Fikk i hvert fall fluorsmak i munnen, men hun sa ikke noe om det. Jeg hadde kjeften full og fikk ikke akkurat spurt... Så la hun tanntråd (!) mellom tennene mine nede, og deretter ble innsiden av tennene slipt, før hun begynte å ha på lim (tror jeg). Så ble strengen satt på plass (mye pirking) - den var forresten ferdigstøpt etter tennene mine. Tror tanntråden ble brukt til å flytte den på riktig plass. Så ble limet belyst (?) med en sånn sak som skal få limet til å stivne (?). Jeg fikk i hvert fall beskyttelsesbriller som jeg måtte ha på. Så var strengen på plass. Den var mye kortere enn jeg trodde, jeg trodde den skulle være på alle tennene. Den dekker bare de seks forreste tennene (går fra hjørnetann til hjørnetann). Innimellom alt dette ble det spylt og sugd ekstra vann flere ganger.

Det var veldig deilig å bli kvitt klossene i hvert fall! Er helt greit å ha strengen der også, merker at den er der, men den plager meg ikke. Den synes ikke (den er festet midt på tennene, ikke helt nede ved tannkjøttet som jeg leste andre hadde) og påvirker ikke talen min.

Det var en lang utredning om hvordan det er å få satt på en streng. Så da veit dere det :gjeiper: Og nå bare gleeeeder jeg meg til om 16 uker ca... Da er det samme prosedyre oppe også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å høre hva du synes om strengen Kattelatte :) Er litt spent på det der altså ;) hehe... Mandagen startet jeg på skinne nr 10/21 oppe og 10/15 nede, så nå er jeg neeesten halvveis med hele prosessen :D synes tiden går kjempe fort jeg!!

Da er du jo nesten ferdig nede! Og ikke lenge igjen oppe heller, det kommer til å gå kjempefort :) Du er heldig som bare skal ha 21 skinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe å si for behandlingen om man blir litt syk når man er godt i gang. Det var bare det at behandlingsstart + infeksjon ikke var noen god kombinasjon. Fikk sår bak jekslene og nedover i halsen, det presset i kjevene og oppover i hodet, jeg hadde høy feber og måtte til slutt ta ut skinnene. Prøvde igjen etter en ukes tid da jeg var blitt helt frisk, og siden da har det gått helt uten problemer.

Å ta avtrykk er ubehagelig fordi du må sitte med en "deig" rundt tennene i flere minutter til den stivner, og da har du fullt av bomullsdotter i munnen og etterpå må tannlegen lirke/dra "deigen" av. Man føler seg ikke særlig vel da (ikke jeg ihvertfall), men det gjør ikke vondt, og det er jo noe man gjør kun én gang.

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg valgte invisalign - ser store forbedringer allerede :-)

Ca hvor lenge må man sitte med dette i munnen? Er det mulig å puste med munnen i det hele tatt mens man har det inni der? Jeg er mye forkjøla og tett i nesa på høsten og har litt angst hvis jeg ikke får puste med munnen.

Ca hvor lang tid tok hele avstøpningsprossessen med bildene og alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor lenge må man sitte med dette i munnen? Er det mulig å puste med munnen i det hele tatt mens man har det inni der? Jeg er mye forkjøla og tett i nesa på høsten og har litt angst hvis jeg ikke får puste med munnen.

Ca hvor lang tid tok hele avstøpningsprossessen med bildene og alt sammen?

Jeg synes å huske at det tok ca 2 minutter eller noe sånn, før den massen stivnet. De tar en kjeve om gangen, så det er ikke noe problem å få pustet gjennom munnen. Noen synes det er litt ubehagelig å ta avtrykk, men jeg synes det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. Var litt ubehagelig da de skulle ta ut den massen som hadde stivnet, for det kan sitte litt fast på tennene. Hjelper å slappe av også forteller tannlegen deg hele tiden hva du skal gjøre. Dette går sikkert kjempe fint :)

Jeg husker ikke akkurat hvor lang tid hele prosessen tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at det tok ca 2 minutter eller noe sånn, før den massen stivnet. De tar en kjeve om gangen, så det er ikke noe problem å få pustet gjennom munnen. Noen synes det er litt ubehagelig å ta avtrykk, men jeg synes det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. Var litt ubehagelig da de skulle ta ut den massen som hadde stivnet, for det kan sitte litt fast på tennene. Hjelper å slappe av også forteller tannlegen deg hele tiden hva du skal gjøre. Dette går sikkert kjempe fint :)

Jeg husker ikke akkurat hvor lang tid hele prosessen tok.

ååå nå ble jeg glad. :) Tusen takk for svar.

Håper ventetiden går fort. Nå har jeg hatt skjeve tenner i alle år men når jeg først har bestemt meg for å gjøre noe med det så virker 3-4 uker som en evighet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at det tok ca 2 minutter eller noe sånn, før den massen stivnet. De tar en kjeve om gangen, så det er ikke noe problem å få pustet gjennom munnen.

Bare sånn til advarsel: faren for å aktivere brekkrefleksene er mye større hvis man prøver å puste gjennom munnen, enn hvis man puster dypt gjennom nesen...

Med andre ord: mindre sjanse for å spy/brekke seg dersom man puster ordentlig gjennom nesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare sånn til advarsel: faren for å aktivere brekkrefleksene er mye større hvis man prøver å puste gjennom munnen, enn hvis man puster dypt gjennom nesen...

Med andre ord: mindre sjanse for å spy/brekke seg dersom man puster ordentlig gjennom nesen :)

Er det sånn at man brekker seg når man tar disse avtrykkene? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at man brekker seg når man tar disse avtrykkene? :tristbla:

Noen gjør det, spesielt hvis avtrykket tas i overkjeven. Selv synes jeg det er litt ubehagelig i overkjeven, men brekker meg ikke av det. I underkjeven går det veldig greit. Hjelper godt å sitte oppreist og puste dypt gjennom nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også hørt om noen som brekte seg. så jeg var også litt bekymra for dette. men med meg gikk det helt fint :)

Så bra :) Håper det går like greit med meg.

1 uke igjen til jeg skal ta avtrykka. Er ikke særlig spent heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke vanskelig å puste, men litt vanskelig/ekkelt å svelge. Det noen her sier om brekningsreflekser kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg opplevde ikke det.

Så bra :) Håper det går like greit med meg.

1 uke igjen til jeg skal ta avtrykka. Er ikke særlig spent heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tannlegen i Vestby Tanta, han er veldig flink. :)

Skjønner ikke hvorfor dere gidder å pussetennene etter dere har spist.. Er på 14/16 oppe og nede nå, og det eneste jeg har gjort er å skylde munnen med vann etter jeg har spist og vente i 30min/1time.

Tannlegen har ikke sett noen skader på tennene mine, og det har ikke jeg heller. Så ikke stress med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tannlegen i Vestby Tanta, han er veldig flink. :)

Skjønner ikke hvorfor dere gidder å pussetennene etter dere har spist.. Er på 14/16 oppe og nede nå, og det eneste jeg har gjort er å skylde munnen med vann etter jeg har spist og vente i 30min/1time.

Tannlegen har ikke sett noen skader på tennene mine, og det har ikke jeg heller. Så ikke stress med det..

Så godt å høre at du er fornøyd med tannlegen våres :gjeiper:

Hvor mye måtte du betale for hele behandlinga?

Jeg tror nok jeg kommer til å pusse tennene hver gang men kanskje ikke på jobben. Men der spiser jeg bare et måltid så det er kanskje ikke SÅ farlig. Men vi får se hvor mye styr det blir først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...