Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Ikke pusse tennene? :spy:

Deilig med matrester og bakterier som ligger og formerer seg i den skinna da. Du kan jo prøve å skylle munnen med vann istedet for å pusse tennene på kveldstid, så får vi se hvor fullverdig rengjøring det er på sikt. God ånde får du sikkert også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å pusse tennene mange ganger om dagen er jo heller ikke bra verken for tenner eller tannkjøtt da. Det gir mekanisk slitasje og dersom det er kort tid siden man har spist, så er det ekstra skadelig.

Når alternativet er å ikke pusse og dermed la tennene bli utsatt for angrepet uten at spyttet kan få rense opp, så er det neimen ikke lett å si hva som er best... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herreguuuuud, nå er det i underkant av 3 timer igjen til jeg sitter i helvetesstolen. Huff og huff. Nervene har holdt seg i ro fram til nå men nå er jeg så nervøs at jeg er kvalm. Hovedsaklig for å trekke visdomstanna. :sukk:

Skulle jo tro at å føde 2 barn uten smertelindring hadde kurtert all annen skrekk men den gang ei :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, det kommer til å gå kjempebra! Tenk så stolt du kan være av deg selv etterpå for å ha overvunnet en slik personlig barriere! Oppdater gjerne her etterpå så vi kan få høre hvordan det gikk :)

Husk at ingenting i forbindelse med Invisalign er spesielt vondt, det kan bare være litt ekkelt å ta avtrykk og slike ting, men det er jo over på et blunk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, det kommer til å gå kjempebra! Tenk så stolt du kan være av deg selv etterpå for å ha overvunnet en slik personlig barriere! Oppdater gjerne her etterpå så vi kan få høre hvordan det gikk :)

Husk at ingenting i forbindelse med Invisalign er spesielt vondt, det kan bare være litt ekkelt å ta avtrykk og slike ting, men det er jo over på et blunk!

Da var jeg ferdig og det gikk jo bare SÅ bra. Over all forventning. Det verste var faktisk å ta avtrykket i underkjeven. Det sier kanskje litt om hvor lite ille det var å trekke visdomstanna. Var ikke noe vondt med avtrykket heller, bare siklet så fælt siden jeg prøvde å ikke svelge så mye. Skikkelig lekkert :gjeiper: Overkjeven gikk som en drøm.

Da var det bare å vente på clincheck videoen. Å som jeg gleder meg. Håper jeg blir fornøyd med den også. Vil komme igang så fort som mulig.

Det var litt rart når han skulle ta så mange bilder av tennene mine i alle vinkler. Jeg er liksom så vant til å gjøre alt jeg kan for å slippe å bli tatt bilde av og hvis jeg først må så gjør jeg alt for å skjule tennene.

Gleder meg til å få masse fine bilder sammen med barna mine. Litt kjedelig for ungene å ikke ha noen bilder sammen med mamman sin :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra! Gratulerer! Nå er det verste unnagjort. Neste gang, etter du har akseptert videoen, skal du nok sette på klosser. Dette er heller ikke vondt. Da har de noe lim på de tennene som skal ha klosser, setter de på en slags invisalign-skinne, også stivner limet inni der det er rom for klosser. Veldig greit egentlig.

Tror du tannlegeskrekken din kan bli mindre ved å gå igjennom en slik behandling? Du blir i hvert fall godt vant med å gå til tannlegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merket allerede etter første tannlegebesøket at jeg ikke reagerte i nærheten så mye som jeg gjorde for 5 år siden. Er nok mye som spiller inn, jeg har fått 2 barn(født uten smertelindring :gjeiper: ),jeg har tross alt blitt 5 år eldre og jeg har aldri møtt en flinkere tannlege som jeg har følt meg så trygg på som han i Vestby. Jeg tror aldri jeg kommer til å bli kvitt nervene som man har i forkant et tannlegebesøk men det er ihvertfall levelig sånn som det er nå. :ler:

Håper jeg slipper å ha disse klossene på fortennene ihvertfall.

:snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogger forresten om dette også. Trodde aldri jeg skulle starte en blogg, men synes det er lite informasjon om dette, spesielt i norge så da tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om det jeg :gjeiper:

Men jeg er overhodet ikke noe flink å ordlegge meg så dette blir mest praktiske ting og forklaringer på hvordan ting foregår. Men hvis noen har lyst til å se så er adressen:

http://ettskrittvidere.blogg.no/

Har ikke lagt ut noen bilder enda men regner med at det kommer både før, underveis og etterbilder etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogger forresten om dette også. Trodde aldri jeg skulle starte en blogg, men synes det er lite informasjon om dette, spesielt i norge så da tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om det jeg :gjeiper:

Men jeg er overhodet ikke noe flink å ordlegge meg så dette blir mest praktiske ting og forklaringer på hvordan ting foregår. Men hvis noen har lyst til å se så er adressen:

http://ettskrittvidere.blogg.no/

Har ikke lagt ut noen bilder enda men regner med at det kommer både før, underveis og etterbilder etterhvert. :)

Der skal jeg helt klart følge med :) Spennende om du legger ut bilder også. Jeg glemte å ta noen ordentlige før-bilder av meg selv, skulle ønske jeg hadde gjort det nå. Det hadde nok holdt motivasjonen oppe litt mer når jeg var mest lei. De fleste bildene av meg hvor tennene mine syntes ordentlig har jeg jo sletta... Så anbefaler deg å ta noen bilder før du begynner behandlingen.

I dag startet jeg på skinne 25/31. Bare 14 uker igjen (bortsett fra at jeg sikkert må gå litt over, da jeg blir ferdig midt i romjula). Det kommer uansett (og forhåpentligvis) til å gå veldig fort! Det er likevel en del igjen å flytte på (synes jeg i hvert fall), og jeg er litt spent på om det lar seg flytte på bare i løpet av sju skinner. Men det har jo gått bra foreløpig, så da går det vel bra den siste biten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å lese bloggen din! Du og jeg har visst mye til felles: samme by, samme antall barn (uten smertelindring ;-) og ikke minst, samme vanskelige følelser ang. tennene. Jeg kjente meg så godt igjen i mye av det du skrev i det første innlegget. Var litt godt å se at jeg ikke var alene om å ha hatt det sånn. Jeg syns du er tøff som skriver om det! Nå er jeg bare glad for at jeg har funnet invisalign og gleder meg til om noen mnd når jeg kan begynne å smile til kamera og ikke være redd for å le eller snakke om tenner i sosiale sammenhenger! Om et par dager begynner jeg på skinne 8/18, så det går framover...

Ønsker deg all mulig lykke til videre og krysser fingrene for at du slipper å ha klosser på fortennene!

Blogger forresten om dette også. Trodde aldri jeg skulle starte en blogg, men synes det er lite informasjon om dette, spesielt i norge så da tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om det jeg :gjeiper:

Men jeg er overhodet ikke noe flink å ordlegge meg så dette blir mest praktiske ting og forklaringer på hvordan ting foregår. Men hvis noen har lyst til å se så er adressen:

http://ettskrittvidere.blogg.no/

Har ikke lagt ut noen bilder enda men regner med at det kommer både før, underveis og etterbilder etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å lese bloggen din! Du og jeg har visst mye til felles: samme by, samme antall barn (uten smertelindring ;-) og ikke minst, samme vanskelige følelser ang. tennene. Jeg kjente meg så godt igjen i mye av det du skrev i det første innlegget. Var litt godt å se at jeg ikke var alene om å ha hatt det sånn. Jeg syns du er tøff som skriver om det! Nå er jeg bare glad for at jeg har funnet invisalign og gleder meg til om noen mnd når jeg kan begynne å smile til kamera og ikke være redd for å le eller snakke om tenner i sosiale sammenhenger! Om et par dager begynner jeg på skinne 8/18, så det går framover...

Ønsker deg all mulig lykke til videre og krysser fingrene for at du slipper å ha klosser på fortennene!

Blir kanskje feil å si at det er godt å lese at det er flere som har det som meg(for jeg unner ingen å ha det sånn) men det er befriende å lese at flere er i samme situasjon. :klemmer:

Gratulerer, du er jo snart halvveis :tommelsmil:

Ser du stor forandring på tennene nå? Hva slags tannstillingsproblemer har du? 18 skinner er jo ikke så gæli da. Håper ikke jeg får så mye mer jeg heller, men det får bli det det blir. Nå skal jeg ha penere tenner. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte egentlig overraskende få skinner, sett i forhold til hvor store tannstillingsfeil jeg hadde. Jeg hadde utstående tenner (det har jeg ikke lenger :) , skjeve tenner (de er fortsatt litt skjeve, men ikke så mye som de var) + mellomrom (det er nå halvert). Alt gjaldt fortennene oppe. Som du skjønner: Store forbedringer ser jeg, men det er fortsatt litt igjen!

Antall skinner henger ikke nødvendigvis sammen med hvor store de estetiske "feilene" er. Så det er bare å ta det som det kommer.

Blir kanskje feil å si at det er godt å lese at det er flere som har det som meg(for jeg unner ingen å ha det sånn) men det er befriende å lese at flere er i samme situasjon. :klemmer:

Gratulerer, du er jo snart halvveis :tommelsmil:

Ser du stor forandring på tennene nå? Hva slags tannstillingsproblemer har du? 18 skinner er jo ikke så gæli da. Håper ikke jeg får så mye mer jeg heller, men det får bli det det blir. Nå skal jeg ha penere tenner. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg vurderer også invisalign men kan ikke finne noen plass i Bergensområdet som driver med denne behandlingsmåten. Hvor har dere her inne (uten at jeg har lest gjennom hele tråden :gjeiper: ) gått til konsultasjon? Kan det gjøres hos en vanlig tannlege? Til dere som har begynt behandlingen, hvordan er betalingsmåten? Må hele beløpet betales med en gang, eller finnes det forskjellige betalingsmetoder?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kun sertifiserte tannleger utfører invisalign, så om du skal vurderes for dette, må du finne en tannlege som har tatt invisalign-kurs.

Jeg går hos tannlege i Trondheim, og vet dessverre ikke om noen i Bergen. Prøvd å google "invisalign Bergen"?

Betaler 5000,- fire ganger i løpet av behandlingen, altså totalt 20 000,-.

Både priser og betalingsalternativer varierer fra tannlege til tannlege.

:)

Edit: det ligger noe kontaktinformasjon på invisalign.no. Invisalign har helt sikkert oversikt over tannleger som utfører slik behandling. Du kan jo prøve å sende en mail til dem og høre?

Endret av fink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time hos Fornebu Tannlegesenter neste uke for å se om jeg er kandidat til denne behanldingen :jepp: . Men om jeg er det, er det lang ventetid på den "ordentlige undersøkelsen?" Der de lager animasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg bestilt time hos Fornebu Tannlegesenter neste uke for å se om jeg er kandidat til denne behanldingen :jepp: . Men om jeg er det, er det lang ventetid på den "ordentlige undersøkelsen?" Der de lager animasjon osv.

Jeg går også til Fornebu tannlegesenter :) Med meg gikk det ganske fort egentlig...var der på en konsultasjon, for å se om jeg kunne ha invisalign. Jeg hadde bestemt meg for at det var dette jeg ville, før jeg kom dit. Jeg fikk faktisk tatt avtrykk og bilder samme dag :) vet ikke om alle får det da. Så tok det vel ca 3 uker før jeg fikk se videoen. etter at jeg og tannlegen var enige om resultatet på videoen tok det ca 5 uker før skinnene kom og behandlingen kunne begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også til Fornebu tannlegesenter :) Med meg gikk det ganske fort egentlig...var der på en konsultasjon, for å se om jeg kunne ha invisalign. Jeg hadde bestemt meg for at det var dette jeg ville, før jeg kom dit. Jeg fikk faktisk tatt avtrykk og bilder samme dag :) vet ikke om alle får det da. Så tok det vel ca 3 uker før jeg fikk se videoen. etter at jeg og tannlegen var enige om resultatet på videoen tok det ca 5 uker før skinnene kom og behandlingen kunne begynne.

Nå var jeg så heldig at jeg får ta undersøkelsen rett etter konsultasjonstimen om jeg er kandidat :jepp: Hva betaler du da, er det noe minstepris? Ser det står 28000-55000 på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg så heldig at jeg får ta undersøkelsen rett etter konsultasjonstimen om jeg er kandidat :jepp: Hva betaler du da, er det noe minstepris? Ser det står 28000-55000 på hjemmesiden deres.

jeg tror de vurderer pris etter hvor mange av tennene de må flytte på og lengde på behandlingen. Det er billigst om man bare må flytte på de fire framtennene, de seks foran eller alle. jeg måtte ha full invisaling behandling, flytte på alle tennene, for å få god nok plass til de foran ;) jeg måtte ut med 47 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...