Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Hvordan har din første tid med skinner vært da? Positivt/negativt?

Hm.., hun sa ingenting om klosser, glemte å spørre, så jeg vet faktisk ikke. Håper det ikke blir mange isåfall.

På de clincheck-filmene jeg har sett rundt på nettet så er klossene tegnet inn som svære knallrøde firkanter, om det alltid er slik så burde du vel sett det på filmen.

Men det virker som alle får klosser, at man må ha minst en bare for å holde skinnen ordentlig på plass eller noe. Grunnen til at jeg sier det er at jeg hadde kun en klosse på venstre hjørnetann i første runde. I andre runde (refinements) fikk jeg også bare en, denne gangen på den høyre hjørnetanna - som forøvrig var på den siden som allerede var perfekt, ikke den siden hvor jeg trengte litt mer korreksjon. Så det virker litt random, akkurat som det eneste poenget var å ha en klosse ett eller annet sted. På forumet jeg har hengt på for info har også alle attachements, og alle har flere enn en.

En jeg kjenner som er like diskret som et truseinnlegg møtte meg med skinnene på her om dagen forresten, og det tok han vel 5 minutter før han glodde rart på munnen min og lurte på om jeg hadde bleikeskinner i. Men jeg tror det er stor forskjell på folk der, noen legger veldig merke til alt som har med tenner å gjøre. Tror han har bleket tenner selv, det kan jo ha noe med saken å gjøre. For de aller fleste andre ser det ikke før jeg sier det, og kanskje selv ikke da. Jeg tror noen ser at noe er på gang men de fatter ikke hva, mange har gitt meg komplimenter for at jeg har så hvite og fine tenner etter jeg begynte med invisalign (de ser faktisk bedre ut med skinnene på).

Han fyren var forøvrig en av de få som påpekte at jeg hadde to skjeive tenner før jeg begynte med invisalign (hadde de solgt sosiale antenner på clas ohlson, så hadde han fått et par av meg til jul), andre har ikke lagt merke til det eller faktisk gitt meg komplimenter for at de var fine. Så det er vel forskjell på folks tanngard-observasjoner, gitt.

Endret av Anjelika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har din første tid med skinner vært da? Positivt/negativt?

Hm.., hun sa ingenting om klosser, glemte å spørre, så jeg vet faktisk ikke. Håper det ikke blir mange isåfall.

Den første tiden har gått helt greit synes jeg :)

Det var mest ubehagelig det første døgnet, rart å ha noe i munnen hele tiden. blir bare lettere og lettere å ta av skinnene. Har ikke vært plaget med noe lesping, det er jeg veldig glad for :) Synes det er kjipt at de klossene forran vises ganske godt! men man ser dem ikke om jeg er en meter unna eller bare snakker. vises vel mest når jeg smiler. Foreløpig er det bare ei på jobb som har kommentert og lurt på hva jeg hadde på tenna. Da jeg fortalte hva det var, begynte hun å tenke på om hun skulle få retta noen tenner i underkjeven. Skinna jeg har oppe sitter ikke helt inntil to tenner oppe og det føles litt rart, fordi det står litt ut på en måte.. har dette forresten noe å si? eller kommer den til å passe pedre ettervært? hatt denne skinnen siden mandag.

ble litt positivt og negativt om hverandre her men ;) hehe... På videon jeg så av mine tenner, var de klossene røde også. så regner med at det er det som er vanlig.

De siste dagene har jeg begynt å merke en liten anelse av plastikksmak i munnen, litt sånn morgen følelse i munnen. Flere som har opplevd det og har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

De siste dagene har jeg begynt å merke en liten anelse av plastikksmak i munnen, litt sånn morgen følelse i munnen. Flere som har opplevd det og har dere noen tips?

Jeg opplevde ikke plastsmak, men morgenfølelse som i dårlig ånde og litt slimete/seig i munnen i begynnelsen. Anbefaler å alltid ha en flaske vann i veska og drikke masse, gjerne ta skinnene ut litt og skylle av og til. Jeg kjøpte også munnspray i mangel på mulighet til å tygge tyggis, men brukte den vel aldri. Dårlig ånde-problemet gikk fort over da, når munnen vennet seg til skinnene og justerte spyttproduksjonen. Eller hva som når skjer.

Men en morgenånde som lukter døden har jeg fremdeles, det er nok en bieffekt som du bare må leve med hele behandlingen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det med morgenånde. Fysj og fy! Gleder meg til å bli kvitt dette, har aldri slitt med det før. Har også opplevd å ha litt dårlig ånde/vond smak i munnen på dagen innimellom, men dette går i perioder. Jeg er nok ikke så flink til å drikke mye vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålsetter meg for å ha kronisk dårlig ånde det kommende året, hehe.

Hva gjør dere for å unngå det i løpet av dagen da, når en ikke kan tygge tyggis?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Stålsetter meg for å ha kronisk dårlig ånde det kommende året, hehe.

Hva gjør dere for å unngå det i løpet av dagen da, når en ikke kan tygge tyggis?

:P

Det går over altså, var bare de første dagene jeg følte den dårlige smaken i munnen var kronisk. Gjelder bare å bruke tanntråd og pusse tennene etter hvert måltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da har jeg blitt ferdig med min første skinne :) Det føles veldig bra!

Nå skjønner jeg hva dere mener med at det er litt "godt" når man skifter til ny skinne og kjenner at det strammer. Veldig fornøyd med å være i gang, selv om det blir mye :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg blitt ferdig med min første skinne :) Det føles veldig bra!

Nå skjønner jeg hva dere mener med at det er litt "godt" når man skifter til ny skinne og kjenner at det strammer. Veldig fornøyd med å være i gang, selv om det blir mye :filer:

Det er en kjempegod følelse! Og gratulerer med første skinne overstått :) Husk å ta vare på den, kan være moro å sammenligne med skinnene du bruker helt på slutten.

Jeg er nå på skinne 16/18 nede, og for meg ser det egentlig ferdig ut. Gleder meg til jeg er ferdig, selv om jeg riktignok må gå med skinna nede til jeg er ferdig oppe også (med mindre jeg får overtalt tannlegen til noe annet, er tross alt 13 uker igjen oppe når jeg er ferdig nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå sitter jeg her med min første invisalignskinne!

Heldigvis ingen lesping, og ingen klosser :D

veldig spennende å se hvordan tiden framover blir. Spent på hvor godt det vises. Har ikke sagt til noen at jeg har hentet dem, ikke kjæresten heller, så det blir spennende å se hvor fort han merker det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som slapp klosser! Jeg irriterer meg over klossene mine, det hender jeg tygger meg i leppa når jeg spiser pga. at de sitter der... Men nå er det bare fire uker igjen før jeg er ferdig nede, håper jeg kan fjerne noen klosser da selv om jeg måtte fortsette med å ha på skinna nede mens jeg fortsetter behandlingen oppe.

Siden du ikke har klosser så regner jeg med at det nesten ikke synes at du har i skinnene heller? Klossene er jo som regel det som "avslører" at du har noe der. Ser du det godt selv?

Nå sitter jeg her med min første invisalignskinne!

Heldigvis ingen lesping, og ingen klosser :D

veldig spennende å se hvordan tiden framover blir. Spent på hvor godt det vises. Har ikke sagt til noen at jeg har hentet dem, ikke kjæresten heller, så det blir spennende å se hvor fort han merker det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Grattis fink!

Jeg er ferdig i morgen jeg :nigo:

Og det var på tide, for nå er jeg skikkelig LEI. Hehe. Ikke for å skremme dere altså, første runde gikk heeeelt greit. Men jeg gikk for refinements selv om tennene mine egentlig var helt fine, det var liksom bare snakk om pittelitt finjustering.. tenkte jeg kom til å få sånn 3 skinner, så fikk jeg 12! Så tålmodigheten og motivasjonen var lav nå i andre omgang, og jeg er veldig klar for å bli ferdig nå.

Men nok syting, alt i alt er jeg superfornøyd, tiden har jo egentlig flydd og jeg er kjempeglad for at jeg gjorde dette. Tennene er jo helt perfekte nå, jippi :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Anjelika!! Det er jo virkelig verdt en feiring! Skal du til tannlegen i morgen? Får du satt på en metallstreng bak tennene slik at de fortsatt skal holde seg på plass, eller hva skjer?

Grattis fink!

Jeg er ferdig i morgen jeg :nigo:

Og det var på tide, for nå er jeg skikkelig LEI. Hehe. Ikke for å skremme dere altså, første runde gikk heeeelt greit. Men jeg gikk for refinements selv om tennene mine egentlig var helt fine, det var liksom bare snakk om pittelitt finjustering.. tenkte jeg kom til å få sånn 3 skinner, så fikk jeg 12! Så tålmodigheten og motivasjonen var lav nå i andre omgang, og jeg er veldig klar for å bli ferdig nå.

Men nok syting, alt i alt er jeg superfornøyd, tiden har jo egentlig flydd og jeg er kjempeglad for at jeg gjorde dette. Tennene er jo helt perfekte nå, jippi :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Gratulerer, Anjelika!! Det er jo virkelig verdt en feiring! Skal du til tannlegen i morgen? Får du satt på en metallstreng bak tennene slik at de fortsatt skal holde seg på plass, eller hva skjer?

JA! Jeg skal rett ut på byn og glise for harde livet og bøtte nedpå med rødvin og andre misfargede drikker. Takk takk =)

Har time i morgen ja. Tror planen er å få en plast-retainer, relativt lik invisalign-skinnene bare litt større og sterkere. Fikk i hvert fall det sist gang (jeg har jo allerede vært ferdig en gang, men så ble vi enige om refinements på en checkup 3-4 mnd senere).

Metallstreng høres egentlig bedre ut, jeg kjenner nå at skinnen fremdeles er skikkelig stram og at tennene ikke helt vil ligge der de ligger nå. Så jeg må sikkert gå med den retaineren like mye som invisalign nå i begynnelsen i hvert fall. Men håper jeg kan gå over til bare nattbruk om ikke så lenge!

Kanskje jeg skal snakke litt med tannlegen om det, i stedet for å bare nikke og smile. Vet dere hva dere får etterpå, eller hva dere har lyst på?

Det er jo kjempeviktig med retainer, mange som har invisalign som har hatt streng før men så har tennene flyttet seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg veit at jeg skal få en metallstreng når jeg er ferdig, men veit ikke om hun tenker at jeg også skal ha en plast-retainer før det. Tror hun snakket om det en gang, men det er så lenge siden. Regner ikke med at jeg trenger retainer før jeg får streng nede, i og med at jeg må bruke skinne nede helt til jeg er ferdig oppe (ferdig nede om fire uker, ferdig oppe i slutten av desember). Kanskje det er en retainer jeg får nede så lenge? Den tid, den sorg... Det er leeenge igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som slapp klosser! Jeg irriterer meg over klossene mine, det hender jeg tygger meg i leppa når jeg spiser pga. at de sitter der... Men nå er det bare fire uker igjen før jeg er ferdig nede, håper jeg kan fjerne noen klosser da selv om jeg måtte fortsette med å ha på skinna nede mens jeg fortsetter behandlingen oppe.

Siden du ikke har klosser så regner jeg med at det nesten ikke synes at du har i skinnene heller? Klossene er jo som regel det som "avslører" at du har noe der. Ser du det godt selv?

Nei, jeg er faktisk overrasket over hvor lite det synes! :)

Møtte moren min i dag, og jeg måtte til slutt fortelle det, for hun så det ikke, og hun så det heller ikke etter jeg hadde sagt det :fnise: Jeg er selvfølgelig glad for å slippe klosser, for som du sier, vises vel det bedre enn selve plastskinnen.

Har dere andre her hatt mye ubehag underveis? Plager som gnagsår og vondt i tennene fordi det strammer, og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gnagsår" - ja! Har skrevet litt om det tidligere her også. Fikk en del sår under tunga i begynnelsen som gjorde sykt vondt når jeg snakka. Det kom av at kanten på skinna nede var ganske skarp, og hude under tunga er ikke akkurat tykk. Så da lærte jeg av kloke hoder her inne at jeg burde file skinna med neglefil - og etter det polere med en poleringsfil. Det gjør jeg nå hver gang jeg bytter skinne. Du har jo ikke skinne nede, men om du merker noen sår uansett, så ikke nøl med å ta fram neglefila!

Har ikke hatt spesielt vondt i tennene bortsett fra ei tann én gang, så kan ikke klage. De kan være ganske stramme å sette på igjen om det er gått for lenge siden jeg tok de ut, men ikke noe som varer særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gnagsår" - ja! Har skrevet litt om det tidligere her også. Fikk en del sår under tunga i begynnelsen som gjorde sykt vondt når jeg snakka. Det kom av at kanten på skinna nede var ganske skarp, og hude under tunga er ikke akkurat tykk. Så da lærte jeg av kloke hoder her inne at jeg burde file skinna med neglefil - og etter det polere med en poleringsfil. Det gjør jeg nå hver gang jeg bytter skinne. Du har jo ikke skinne nede, men om du merker noen sår uansett, så ikke nøl med å ta fram neglefila!

Har ikke hatt spesielt vondt i tennene bortsett fra ei tann én gang, så kan ikke klage. De kan være ganske stramme å sette på igjen om det er gått for lenge siden jeg tok de ut, men ikke noe som varer særlig lenge.

Hehe, takk for tipset ;)

Har ikke kjent noe spesielt enda, selv om skinnen strammet litt først. Går liksom og venter på at det skal bli vondt, men spørs om det blir ..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...