Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Nå er det bare to timer igjen til jeg skal få se CC videoen min....jeg er så utrolig spent på hva han sier! Hvor lang tid, pris og alt mulig! Noe spesielt jeg burde spørre om, forberede meg på eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anjelika

Nå er det bare to timer igjen til jeg skal få se CC videoen min....jeg er så utrolig spent på hva han sier! Hvor lang tid, pris og alt mulig! Noe spesielt jeg burde spørre om, forberede meg på eller noe?

Ikke noe viktig, men har lest at mange tar med en minnepinne og får med filmen hjem :P Virker litt morsomt å ha!

Ellers så kan du jo spørre om refinements er inkludert i prisen eller om han tilbyr streng etterpå om det skulle bli aktuelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Okei, takk for svar! Og Sarina, hyggelig å høre fra deg igjen :)

Anjelika, da de roterte tennene ikke passet ordentlig i skinnene, fortsatte de å flytte på seg likevel, eller stoppet de helt opp mens resten flyttet på seg? Jeg har så lenge igjen av min behandling at jeg ikke kan la de stoppe opp nå, de har ikke flytta på seg i det hele tatt.. Bortsett fra oppover! :(

Bare hygglig kattelatte, tenkte jeg skulle fortelle dere hvordan det gikk med min behandling! om dere ville vite hva som skjer på slutten av behandlingen. Og hvor stolt jeg er av invisalign. Fint å høre at du har kommet ganske langt du også kattelatte.

Lykke til allesammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp:

All tvil er værtfall borte hos meg :) hehe...jeg er solgt, for å si det sånn. Jeg var kjempe spent før jeg fikk se hvordan det skulle bli. Jeg skal tilbake igjen nå på torsdag, for vi gjorde noen endringer.

Jeg må ha en del sånne "klosser", det synes jeg er litt kjipt. spesielt siden den ene er på en fortann, men det går vel greit. Visest de veldig godt?

Det kan hende behandlingen blir litt annerledes, enn det jeg så i dag. men sånn det var nå, skal jeg ha 21 skinner oppe og 16 nede så om ca 10 mnd skal jeg være ferdig :D wooooho. dette blir veldig spennende! Bare å belage seg på mye pussing.

Hos min tannlege var ikke refinements inkludert i prisen :( men om jeg ikke er helt fornøyd etter behanling så koster det visst 4000 for nye skinner, clin check og alt som skal til. Han mente det fikk folk til å bruke skinnene slik som de skulle.

Ikke hørt noe mer fra tannlegen din Fink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha en del sånne "klosser", det synes jeg er litt kjipt. spesielt siden den ene er på en fortann, men det går vel greit. Visest de veldig godt?

Jeg har også en del klosser, hele ni til sammen. Tre på den ene siden nede, to på den andre siden nede, og to på hver side oppe. Har ikke på fortennene, så vanskelig å si om de vil synes godt, men jeg tror at de vil synes mindre når du har på skinnene. Men noe vil de nok synes uansett, men det vil jeg tro det er verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:jepp:

All tvil er værtfall borte hos meg :) hehe...jeg er solgt, for å si det sånn. Jeg var kjempe spent før jeg fikk se hvordan det skulle bli. Jeg skal tilbake igjen nå på torsdag, for vi gjorde noen endringer.

Jeg må ha en del sånne "klosser", det synes jeg er litt kjipt. spesielt siden den ene er på en fortann, men det går vel greit. Visest de veldig godt?

Det kan hende behandlingen blir litt annerledes, enn det jeg så i dag. men sånn det var nå, skal jeg ha 21 skinner oppe og 16 nede så om ca 10 mnd skal jeg være ferdig :D wooooho. dette blir veldig spennende! Bare å belage seg på mye pussing.

Hos min tannlege var ikke refinements inkludert i prisen :( men om jeg ikke er helt fornøyd etter behanling så koster det visst 4000 for nye skinner, clin check og alt som skal til. Han mente det fikk folk til å bruke skinnene slik som de skulle.

Ikke hørt noe mer fra tannlegen din Fink?

10 måneder er jo ingenting!! :D Kjedelig med kloss, men husk at 10 måneder går fort!

Gratulerer, gleder meg til å høre mer :D

Har fortsatt ikke hørt noe. Snart 6 uker siden :O

Endret av fink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok holde ut i 10 månder, både med eller uten synlig kloss :) Hadde jo visstes MYE bedre med vanlig regulering!! Har dere fortalt til mange at dere skulle/skal ha invisalign? Hvordan reagerte de?

Jeg har bare sagt det til noen få og de har vært litt lunken og syntes smilet mitt var sjarmerende. Også har jeg fortalt familien da :) Nå er mamma nesten mer begeistra enn meg, selv om hun i starten syntes det var veldig mye penger og sånn da. men nå synes hun at det er verdt det.

Dere som har fått satt på sånne klosser, fikk dere de på første skinne? Har sett på en del videoer på youtube, og der virker det som at de fleste har uten de første ukene....

Skjønner veldig godt visst du begynner å bli utålmodig Fink, får håpe du kommer nærmere målet snart også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

De jeg fortalte om Invisalign til familie og venner så syntes de at det var unødvendig, enten hadde de ikke lagt merke til skjevheten engang eller så syntes de det bare var sjarmerende. Jeg innser jo egentlig selv at jeg nok er litt vel forfengelig, men når skjevheten plaget meg så mye så følte jeg at det var et bra valg å gjøre noe med det. Og det var det absolutt!

Jeg syntes det var litt pinlig å fortelle folk, føler nesten det er på linje med å fortelle at man skal ta silikon i puppene eller fikse nesen. Man fremstår kanskje som litt vel utseendefiksert og påvirket av Hollywood eller noe. Men selv om folk ikke helt fatta hvorfor jeg gjorde det så syntes de i hvert fall det var uhyre interessant å høre om det.

Jeg fikk klosse på første skinne, men noen får det ikke før et stykke ut i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt det til så mange enda, mest fordi jeg ikke har vært sikker på om det i det hele tatt blir noe av. Tipper jeg får en del kommentarer på at det er helt unødvendig.

Kjæresten og foreldrene mine er vel de eneste som vet noe. Tenkte det kunne være spennende å ikke si noe til venner og kjente, og heller se om de oppdager det av seg selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Tenkte det kunne være spennende å ikke si noe til venner og kjente, og heller se om de oppdager det av seg selv :fnise:

Hehe ikke sant. Jeg gjorde en liten test sånn sett selv ved å ikke si det til mine to mest brutalt ærlige venner, folk jeg visste ikke ville la seg stoppe av normal høflighet og spørre hva i h*lvete som skjedde med tennene mine. Han ene la merke til attachementen da og sa jeg hadde en matrest stuck på tanna, hehe. Hun andre la ikke merke til det i det hele tatt.

Tror det har mest med om folk er opptatt av og glor på tenner egentlig. Finnes nok av folk som ikke legger merke til om andre har streng engang, imens det er det første jeg ser! Har venner som vet jeg har Invisalign som glemmer det siden de ikke ser den og tilbyr meg tyggis o.l. stadig vekk og sier "ååå men har du den på nå?!" når jeg minner dem på det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, shit... Dette tror jeg har begynt å skje med meg også! Jeg har to roterte tenner foran oppe (på hver sin side av fortennene), og på den ene har det blitt et luftrom nederst på den roterte tanna og fortanna. Ser også ut som de har flyttet seg oppover (har lurt litt i det siste om den ene fortanna virkelig var så mye kortere enn den andre...). Da jeg tok på den skinna jeg er på nå fikk jeg veldig vondt i den ene roterte tanna, på en måte jeg ikke har hatt før. Nå er jeg bekymra for at det ikke har flytta seg som det skal! Skal til tannlegen på onsdag, må spørre henne da. Og jeg som har igjen 19 skinner oppe! Det kan ikke gå skeis allerede nå!!! :( :(

For å oppdatere denne - var hos tannlegen, og hun prøvde på den forrige skinna som også hadde litt ekstra plass. Hun snakka først om at jeg kanskje måtte gå tilbake et par skinner og ha dem på lengre, at de ikke hadde fått nok tid til å flytte på tennene, men kom heldigvis fram til at jeg bare måtte ha denne skinna to uker til (så det blir fire til sammen). Skal tilbake om to uker igjen for å sjekke opp, og hun regnet med at vi da fortsatte som normalt. Skal de ikke være helt som det skal etter endt behandling så blir det kanskje refinements, men det får vi se når den tid kommer... Et lite tips til dere: ta vare på de gamle skinnene!

For å svare på det som blir diskutert nå, så sa jeg det bare til foreldrene mine før jeg begynte. Sa det til kjæresten min etter jeg hadde fått dem (var ikke blitt sammen da, og var litt flau over å si det :P). Han så det ikke før jeg sa det, og det gjorde heller ingen av venninnene mine. På jobben har jeg bare sagt det til ei, og ingen andre har nevnt noe. Har ikke merka noen granskende blikk heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ganske lettet, når dere sier at svært få legger merke til skinnene :)

En litt oppdatering fra meg.

Jeg har akkurat vært hos tannlegen og sett den nye videon av tennene mine. Og jeg er såååå fornøyd! Så nå er min behandling bestilt :) Det endte med 21 skinner oppe og 15 nede (så nesten det samme som de sa sist). Og 12 sånne klosser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering om min Invisalignbehandling :)

I dag skal jeg begynne på skinne 14/20 og 14/25, og jeg kan nesten ikke tro at jeg har kommet så langt allerede! Alt går på skinner (haha), null problemer så langt! Tennene ser ut å rette seg slik de skal i følge videoen. Tennene i overkjeven er så og si helt rette nå, helt fantastisk! Null smerter, tror ikke byttet til nye skinner kan karakteriseres som ubehag engang, merker det omtrent ikke, så jeg har vært heldig sånn sett. Hørt om en del som opplever en god del mer ubehag ved bytte av skinner. Jeg opplever at jeg er avhengig av å ha skinnene inne. Det føles helt "feil" å ha de ute (i starten gledet jeg meg til hver gang jeg skulle ta de av!). Dessuten synes jeg tennene mine ser bedre ut med skinnene på :) Jeg er ganske "nazi" når det gjelder antall timer jeg bruker skinnene, hvis jeg har de ute 4 timer over grenen på 22 timer en dag, så har jeg de inne 23 timer i døgnet de fire neste dagene slik at jeg "gjør opp" for de timene jeg gikk over grensen. Tannlegen min sa at jeg ikke MÅ være så streng til enhver tid, men hvorfor ikke tenker jeg. Så hvis jeg trenger refinements til slutt, er det hvertfall ikke fordi jeg har vært sløv med å bruke skinnene :) Føler jeg er veldig godt inne i alle rutinene som Invisalignbehandlingen medfører, og jeg er ikke lei av prosessen enda, så det ser lovende ut! Elsker å se framgangen hver gang jeg bytter skinner:) Så det jeg egentlig vil frem til er at jeg anbefaler alle å gå for denne behandlingen hvis de tenker på å gjøre noe med smilet sitt! Jeg kunne hvertfall ikke vært mer fornøyd :)

Live

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei. Har selv anskaffet meg invisalign og er på skinne 2/17 og 2/10 nede. Går kjempe fint!

Men er det virkelig nødvendig å pusse tennene hver gang jeg har spist? Når jeg har spist en baguett/sjokomelk eller middag(pizza feks)/cola på jobben, har jeg bare skyllet munnen 2-3ganger lenge med vann og tatt vann på skinnene etterpå for å rense munnen. Holder ikke det da?

Blir ikke PH verdien 0 igjen ettersom jeg skyller munnnen med vann og dermed etser ikke sukkeret på tennene?:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei. Har selv anskaffet meg invisalign og er på skinne 2/17 og 2/10 nede. Går kjempe fint!

Men er det virkelig nødvendig å pusse tennene hver gang jeg har spist? Når jeg har spist en baguett/sjokomelk eller middag(pizza feks)/cola på jobben, har jeg bare skyllet munnen 2-3ganger lenge med vann og tatt vann på skinnene etterpå for å rense munnen. Holder ikke det da?

Blir ikke PH verdien 0 igjen ettersom jeg skyller munnnen med vann og dermed etser ikke sukkeret på tennene?:/

Vann er nøytralt. For å nøytralisere en syre, må du bruke en base.

Syreangrepet er altså ikke tilintetgjort av at du skyller munnen med vann! - Men det er heller ikke så smart å pusse tennene rett etter du har drukket cola, for emaljen er myk, og ekstra sårbar.

Men er det virkelig nødvendig å drikke sjokomelk og cola til lunsj på jobben??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Blir ikke PH verdien 0 igjen ettersom jeg skyller munnnen med vann og dermed etser ikke sukkeret på tennene?:/

Det er litt dilemma det der.

Ifølge Invisalign-infoen så skal man alltid bruke tanntråd og pusse tennene før skinnen skal på. Når den er på så får nemlig ikke spyttet renset tennene slik det vanligvis gjør, så det er viktig at de er rene og ikke får ligge og godgjøre seg i sukker og syre og skitt. På den annen side så sies det jo at man skal vente en halvtime etter å ha drukket noe med mye syre i (juice og cola f eks) før man pusser for å minske skader på emalje.

Jeg tar det litt etter hva som er praktisk, noen ganger på flyturer etc så passer det seg bedre å bare skylle med vann og så pusse senere. Jeg tygger også litt sukkerfri tyggis etter slike måltider, egentlig mest for ånden sin del - men om man skal tro reklamene for Extra og diverse så skal det jo liksom også senke PH-verdien etter måltider.

Etter hva jeg har hørt (lest) av andre så er det forøvrig ikke vanlig å få hull i tennene under behandlingen, selv om Invisalign i teorien gir økt sjanse for det om du er lite flink med tannpussen.

Men som fink er inne på så har jeg også løst litt av dilemmaet med å kutte ned på cola og juice, vann er da en helt grei tørsteslukker, spesielt til lunsj. Man må jo nesten ofre litt for saken :) Jeg har f eks sluttet med veldig fiberrike knekkebrød, man blir jo stående med tannpirker og tanntråd i en halvtime for å få ut alt som har klistret seg i kriker og kroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere de gangene man har lyst til å drikke noe mer enn vann ute på byen og lignende da? eller hva er lurt? Jeg ser ikke for meg at jeg skal holde meg unna alt sånn i 10 månder egentlig :sjenert:

dette slo meg plutselig i dag, da jeg koste meg med utepils i sola:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatteLatte

Jeg pleier å drikke meg god samvittghet, også skylle munnen med litt vann om jeg har mulighet når jeg er ferdig med å drikke. Pusser tenna så fort jeg får mulighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...