KR-øst Skrevet 6. august 2009 #141 Skrevet 6. august 2009 Du sier "alle" og da antar jeg at du inkluderer Palestinere/muslimer også. Stemmer det at det også inkluderer Palestinere/muslimer på samme måte som i Norge ? Tror du Norge hadde gitt økonomisk støtte til mannlige tyskere under siste verdenskrig? Disse muslimene som du sikter til, de har erklært Israel krig, og kan derfor ikke regnes som hederlige innvandrere. Utrolig at disse godhjertede muslimene i arabiske land ikke vil ha noe med disse å gjøre, bortsett fra å gi dem våpen slik at de kan fortsette å beskyte Israel.
KR-øst Skrevet 6. august 2009 #142 Skrevet 6. august 2009 I denne saken snakker vi io hovedsak om hva som er Israels hovedstad. Om det skal deles ut en egen stat til jødene også bør vel vurderes av fler en Israel og USA. Forøvrig har bdet internasjonale samfunnet (gjennom FN) påpekt at Jerusalem tilhører både Palestinerene og Israelerene. Det er lite sansynlig at de kødiske terrororganisasjonene som ble etablert på slutten av 1800 tallet ville klart å frata Palestinerene tilgangen til Jerusalem. Det var derfor FN som ga jødene tilgang til byen. At de nå forlanger å få byen for seg selv er det vel ingen andre en Israel, Republikanerene i USA og FrP i Norge som aksepterer. Israels hovedtad er Tel Aviv. Tel Aviv har aldri vært Israels hovedstad. Det er ingen andre enn israelerne selv som kan bestemme hvilken by de skal ha til sin hovedstad. FN har ingenting å si i den saken
KR-øst Skrevet 6. august 2009 #143 Skrevet 6. august 2009 Hvis meg det kartet (gammelt kart som kan bekreftes av uavhengige kilder) som sier at Gaza tilhører jødene. Du har jo enda ikke svart på mine tidligere spørsmål ang dette. Sansynligvis har du ikke sett de to innleggene mine hvor jeg spør deg, men legger for sikkerhets skyld ved en link til et kart utarbeidet av FN. Ta en titt på kartet og sammenlikn med de områdene Palestinerene idag styrer over. Et spørsmål må jeg imidlertid komme med: Anser du Palestinerene og muslimene som dine medmennesker ??? Det er ikke vanskelig å forstå at det er en av Israels verste fiender, FN som har laget dette kartet. ISRAEL står der hvor araberne ønsker at jødene skal fordrives til, nemlig på havet. Når det gjelder hva som er mine medmennesker, så finnes det ingen unntak der, men jeg vet ikke om noe spesielt folkeslag som er palestinere. Jeg regner til og med deg som en av mine medmennesker. Men det er ikke slik at jeg behøver å godta alt mine medmennesker gjør. Ikke engang av mine egne barn.
Gjest Vampen Skrevet 6. august 2009 #144 Skrevet 6. august 2009 Jeg kjenner deg og din type. En Ilse Koch innpakket i silke.. Beeep, feil. Tror du må få stilt inn ryggmargsrefleksen din, for den er lite treffsikker om dagen.
KR-øst Skrevet 6. august 2009 #145 Skrevet 6. august 2009 Da må de ha bosatt seg der FØR Israel okkuperte områdene ettersom det er 50 år siden. I så tilfelle setter jeg spørsmålstegn om Israel kan jage mennesker som har vært bosatt i disse husene. Dette var en underlig konklusjon. Hvor mange arabere har skjøte på husene de bor i i Gaza tror du? Ellers så ser jeg det som helt normalt at du setter spørsmålstegn ved det meste av det som skjer der nede. Det trenger ikke de å gjøre som lever der nede.
KR-øst Skrevet 6. august 2009 #146 Skrevet 6. august 2009 Ja. Som vanlig får man bare servert den ene siden av saken fra (de fleste) norske media. Derfor må man grave i enten utenlandske nettaviser, eller som her, kristne norske aviser. Kan ikke si det er noe særlig tilfredsstillende å skumme gjennom kristne nettaviser, når man er ateist, men når de andre avisene ikke gidder å ta sin research alvorlig, har man ikke akkurat noe valg.. Jeg er enig med deg i det du skriver om norske medier, men i artikkelen sto det ingenting om at de som ble kastet ut hadde noe skjøte på huset. De var bare gitt borett av utenforstående.
KR-øst Skrevet 6. august 2009 #147 Skrevet 6. august 2009 Nå er det vel antagelig slik at palestinske aviser vil se anderledes på dette. Å si at Kristne aviser (som ivaretar kristne og Jøder) tar sin research alvorlig, men s ikke-religiøse aviser (i Norge og utlandet) ikke gjør det samme er som å sette bukken til å passe havresekken. Vi ser jo at kristne aviser forsvarer krigen og fordømmer Palestinerene, mens Palestinske aviser antagelig fordømmer krigen og forsvarer Palestinerene. Sansynligheten for at noen av disse har helt rett er liten. Om vi derimot leser aviser uten religiøs eller politisk vinkling vil sansynlighet for sannheten være vesentlig større. Jeg regner faktisk Dagbladet og VG som langt mindre religiøs/parti politisk enn kristne/muslimske aviser. Så da er det her du henter dine opplysninger fra?
Far til 2 Skrevet 6. august 2009 #148 Skrevet 6. august 2009 Og her har du en til som om den tiden du sikkert er lei for at du ikke fikk være med på. http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_in_Norway Wikipedia er ellers en av de aller mest brukte og aksepterte her på forumet og andre forum. Enhver som i debatter ønsker å understreke og dokumentere noe viser til wikipedia. Du er selv en av de flittigste brukerne av slike henvisninger.Men selvsagt, når det er snakk om jøder så gjelder det andre regler. Da har de selvsagt skrevet artiklene selv for å sverte gojimen, disse onde onde jødene. Ikke rart dere måtte slakte dem alle sammen. Hvis du er Jøde forstår jeg ikke at du orker å bo i et så FORFERDELIG land som Norge tydligvis er. Kan du forklare meg mer om årsaken ?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #149 Skrevet 6. august 2009 Hvis du er Jøde forstår jeg ikke at du orker å bo i et så FORFERDELIG land som Norge tydligvis er. Kan du forklare meg mer om årsaken ? Du ser helst at Norge blir jødefritt ja..
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #150 Skrevet 6. august 2009 Du ser helst at Norge blir jødefritt ja.. Hva gjør du egentlig på et diskusjonsforum?
Far til 2 Skrevet 6. august 2009 #151 Skrevet 6. august 2009 Du ser helst at Norge blir jødefritt ja.. Nå oppfører du deg som en 4-åring som ikke får sjokolade i butikken. Jeg synes jeg bør kunne forvente en annen holdning til en motdebatant. Om det hadde været en muslim som klaget like mye som deg hadde jeg sagt det samme til han/henne, men jeg har ikke hørt tilsvarende fra noen muslimer. Jeg synes du bør forsøke å se denne debatten litt i fugleperspektiv og se hvordan DU KLAGER PÅ ABSOLUTT ALT OG ALLE som ikke er jøder eller som støtter ditt syn.
Gjest Vampen Skrevet 6. august 2009 #152 Skrevet 6. august 2009 Nå oppfører du deg som en 4-åring som ikke får sjokolade i butikken. Jeg synes jeg bør kunne forvente en annen holdning til en motdebatant. Om det hadde været en muslim som klaget like mye som deg hadde jeg sagt det samme til han/henne, men jeg har ikke hørt tilsvarende fra noen muslimer. Jeg synes du bør forsøke å se denne debatten litt i fugleperspektiv og se hvordan DU KLAGER PÅ ABSOLUTT ALT OG ALLE som ikke er jøder eller som støtter ditt syn. Hoho, hadde en muslim holdt på på samme måte hadde det vært på førstesiden til VG i morgen, og Siv Jensen og Frp hadde gått ut og vært arg og vonebråten..
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #153 Skrevet 7. august 2009 Jeg er enig med deg i det du skriver om norske medier, men i artikkelen sto det ingenting om at de som ble kastet ut hadde noe skjøte på huset. De var bare gitt borett av utenforstående. De som ble kastet ut hadde ikke skjøte på eiendommen. Men den jødiske organisasjonen, som høyesterett mener har rett på eiendommen, har tinglyst skjøte på eiendommen. Jeg synes dette er kritikkverdig journalistikk av nrk og vg! De burde jo absolutt opplyst om dette.
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #154 Skrevet 7. august 2009 De som ble kastet ut hadde ikke skjøte på eiendommen. Men den jødiske organisasjonen, som høyesterett mener har rett på eiendommen, har tinglyst skjøte på eiendommen. Jeg synes dette er kritikkverdig journalistikk av nrk og vg! De burde jo absolutt opplyst om dette. Jeg synes det er merkelig (mildt sagt) at de som har skjøte på eiendommen har ventet i 50 år på å flytte inn. Hvis de IKKE har ventet så lenge synes det som om den Israelske staten har utstedt et skjøte på en eindom til en annen enn de som faktisk har bodd er de siste 50 årene. I så tilfelle mener jeg det er et maktovergrep mot de som faktisk bor der (dvs Palestinerene). Et annet alternativ kan være at de Israelske myndighetene ikke har ønsket å gi noe skjøte til Palestinerene. I så tilfelle er det et enda større overgrep av Israelske myndigheter. PÅ TOPPEN AV DET HELE SYNES DET SOM OM DENNE BOLIGEN LIGGER PÅ OKKUPERT OMRÅDE (dvs et område som Israel har okkupert fra Palestinerene). Det blir altså værre og værre desto flere alternativer vi ser på.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #155 Skrevet 7. august 2009 Fra 1876 til 1948 bodde det jødiske familier i boligene. I 1948 erobret Jordan området og bestemte at to arabiske familier skulle få bo der mot at de betalte husleie. Etter 3 år sluttet de å betale husleie. I 1967 ble området igjen israelsk. Striden om denne eiendommen har pågått i mange år i det israelske rettsvesenet. Det har tydeligvis vært en komplisert sak som har fått en grundig gjennomgang. Det finnes forresten mange arabiske dommere i det israelske rettsvesenet, inkludert i høyesteretten.
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #156 Skrevet 7. august 2009 Fra 1876 til 1948 bodde det jødiske familier i boligene. I 1948 erobret Jordan området og bestemte at to arabiske familier skulle få bo der mot at de betalte husleie. Etter 3 år sluttet de å betale husleie. I 1967 ble området igjen israelsk. Striden om denne eiendommen har pågått i mange år i det israelske rettsvesenet. Det har tydeligvis vært en komplisert sak som har fått en grundig gjennomgang. Det finnes forresten mange arabiske dommere i det israelske rettsvesenet, inkludert i høyesteretten. I så tilfelle stiller saken seg anderledes. La Palestinerene få tilbake de områdene og boligene de hadde før 1948, og la jøder/kristne få ha de områdene/boligene de hadde før 1948. Først da blir det likhet for loven.
Ella_Grey Skrevet 7. august 2009 #157 Skrevet 7. august 2009 Hvem er det som ser på andre som mindre enn seg selv? Prøv å les litt historie, men ikke bare det som arabiske skolebarn må pugge. Jeg vet at det er masse historie som jeg ikke kan. Ikke har jeg tatt et standpunkt for all tid, jeg kan godt både innrømme å ha tatt feil og endre mening hvis gode argumenter kommer frem. Allikevel mener jeg at mye av det som Israel har gjort er umulig å forsvare. Det som skjedde i flyktningleirene Sabhra og Shatilla (vet ikke hvordan det staves) på åttitallet er helt ufattelig. Måten israelske nybyggere behandler palestinere på er usmakelig, for å si det mildt. Muren Israel bygger er uforståelig, hvordan de kan nekte ambulanser å komme frem likeså. Ja, jeg vet det er selvmordsbombere. Men det går ikke an å straffe en hel befolkning for enkeltindividers handling. Det som skjedde i Gaza nå sist, mye av det skjønner ikke jeg hvordan noen kan syns er greit. Når bombingen av Gaza by var på det verste, var det flere israelere som koste seg i åssidene rundt byen. Husker en av dem ble intervjuet, og hun frydet seg. Hun sa noe sånt som at hun håpet Gaza ble jevnet med jorden, og alle innbyggerne døde. Sånne mennesker har jeg lyst til å klappe til. Man står ikke å håper at uskyldige sivile blir drept og såret. Da ser en ikke lenger at det handler om mennesker, men noe annet, mindre, noe verdiløst, rett og slett søppel. Og ingen kan overbevise meg om at det ikke finnes uskyldige i Gaza. En annen ting er Israels’ hemningsløse bombing av sivile mål, med begrunnelsen at terrorister gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Tror de bombet en barnehage, fordi Hamas drev rakettutskytning fra taket. For det første så var rakettene til Hamas så dårlige at det ikke forsvarer å ta ut sivile mål. For det andre så bomber en ALDRI en barnehage, uansett hvor avanserte raketter som er på taket. Det kan forsvares å sende inn en spesial-styrke for å ta ut trusselen, og da kan det bli sivile tap. Men å bevisst sikte inn sivile mål for å fjerne en svak trussel er ikke riktig. Så uansett hvem sitt land det er syns jeg Israel går frem på feil vis.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #158 Skrevet 7. august 2009 I så tilfelle stiller saken seg anderledes. La Palestinerene få tilbake de områdene og boligene de hadde før 1948, og la jøder/kristne få ha de områdene/boligene de hadde før 1948. Først da blir det likhet for loven. Jeg skjønner logikken din. Og er enig i at det ville blitt fullstendig kaos om alle skulle få tilbake eiendommer deres forfedre eide. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er jeg kritisk til å gå så langt tilbake i tid som 60 år. Fordi det vil resultere i at utrolig mange som lever i dag må forlate sine boliger, nabolag og hjemsteder. Jeg tror absolutt det vil være konfliktskapende og et dårlig utgangspunkt for fred i området. Det som var spesielt i denne saken var nok at det forelå et tinglyst skjøte som viste hvem som eide eiendommen. Juridisk hadde nok de jødiske familiene rett på eiendommene, men moralsk sett er jeg mer tvilende til at det er rett avgjørelse. Men det er jo juss høyesterettsdommen bygger på. Spørs om ikke knesset og regjeringen burde gjøre noen forandringer i lovverket?
Kamikatze Skrevet 7. august 2009 #159 Skrevet 7. august 2009 (endret) [...] Måten israelske nybyggere behandler palestinere på er usmakelig, for å si det mildt. Muren Israel bygger er uforståelig, hvordan de kan nekte ambulanser å komme frem likeså. Ja, jeg vet det er selvmordsbombere. Men det går ikke an å straffe en hel befolkning for enkeltindividers handling. Det som skjedde i Gaza nå sist, mye av det skjønner ikke jeg hvordan noen kan syns er greit. Når bombingen av Gaza by var på det verste, var det flere israelere som koste seg i åssidene rundt byen. Husker en av dem ble intervjuet, og hun frydet seg. Hun sa noe sånt som at hun håpet Gaza ble jevnet med jorden, og alle innbyggerne døde. Sånne mennesker har jeg lyst til å klappe til. Man står ikke å håper at uskyldige sivile blir drept og såret. Da ser en ikke lenger at det handler om mennesker, men noe annet, mindre, noe verdiløst, rett og slett søppel. Og ingen kan overbevise meg om at det ikke finnes uskyldige i Gaza[...] Kaster meg bare på tre av dem. "Muren" er ingen mur. Dette er noe den fargede pressen kaller gjerdet. Det er et gjerde, bare en liten bit er mur, og hvorfor den kom? For å gjøre det vanskeligere å sikte raketter inn mot israelske skoler. Den lille brøkdelen av gjerdet som er mur, er laget av tynne elementer, og er der for å hindre innsyn, for at ikke snikskyttere lett skal få sikte mot veiknutepunkter de har pleid å angripe med skytevåpen og raketter. "Muren" kommer som følge av palestinske angrep, ikke pga at de vil undertrykke palestinere. Ambulansene stoppes og sjekkes under høy beredskap, fordi palestinere har brukt dem til å smugle våpen, raketter og selvmordsbombere, da de hadde fri passasje. Dette skjer altså fordi palestinere misbrukte ambulanser, og israelere følgelig ikke lenger kan vite om anbulansen inneholder en fødende kvinne, eller er fylt med sprengstoff med en selvmordsbomber bak rattet. Ville du sluppet en slik en forbi barneskolen uten å sjekke den først? Nok en gang, palestinere lider som konsekvens av palestineres handlinger. Ok, jeg vet ikke drivkraften bak de tilskuerne på haugen. Kanskje var dama bare en drittsekk, kanskje hun er en av dem som har mistet nære og kjære i palestinernes angrep, eller bare er ei som er drittlei å leve under frykten for at en palestinsk rakett skal treffe huset hennes, jobben til datteren, skolen til sønnen eller bussen til mannen? Jeg vet ikke. Men jeg vet at hun ikke var noen valgt representant for det israelske folket. Like lite som den representanten for Samfunnspartiet som bruker strippere fra Uganda eller Etiopia i valgkampen, eller en full vålerengasupporter representerer det norske folk. Det er lett å bli oppfattet som skurk, når en har media og politikere mot seg. Det fikk en ambulansesjåfør i Oslo oppleve for en tid tilbake. Jeg sier ikke at enhver fis israel slepper lukter rose. Men en handling er ofte svar på en annen handling. Norske media har lang tradisjon i å vise halve sannheten i midtøsten. Krig er aldri pent. Endret 7. august 2009 av Kamikatze
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #160 Skrevet 7. august 2009 Jeg skjønner logikken din. Og er enig i at det ville blitt fullstendig kaos om alle skulle få tilbake eiendommer deres forfedre eide. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er jeg kritisk til å gå så langt tilbake i tid som 60 år. Fordi det vil resultere i at utrolig mange som lever i dag må forlate sine boliger, nabolag og hjemsteder. Jeg tror absolutt det vil være konfliktskapende og et dårlig utgangspunkt for fred i området. Det som var spesielt i denne saken var nok at det forelå et tinglyst skjøte som viste hvem som eide eiendommen. Juridisk hadde nok de jødiske familiene rett på eiendommene, men moralsk sett er jeg mer tvilende til at det er rett avgjørelse. Men det er jo juss høyesterettsdommen bygger på. Spørs om ikke knesset og regjeringen burde gjøre noen forandringer i lovverket? Problemet er at de behandler jøder og muslimer forskjellig. Hvis de i den ene tilfellet går tilbake til 1948 må de gå tilbake til 1948 i alle saker. Så lenge det synes som om Palestinerene ikke får skjøte på sine eiendommer mens Israelerene får det, er det utvilsom forskjellsbehandling. Og om de går tilbake til før 1948 i saker der det er til Israelerenes fordel må de gå tilbake før 1948 også i saker der det er til Palestinerenes fordel. Det gjør ikke Israel. Vi har hørt hvordan fargede ikke fikk eie land i USA under slavetiden. Vi vet også at de sener ikke kunne bevege seg like fritt som hvite amerikanere (f.eks ta de samme bussene. DET SOM SKJER I ISRAEL NÅ HAR STERKE LIKHETSTREKK MED MÅTEN AMERIKANERENE BEHANDLET DE FARGEDE FOR 100 ÅR SIDEN og Sørafrika under apartheid regimet for 20 år siden. Jeg trodde faktisk Israel hadde kommet lenger. I det minste like langt som Iran, Irak, Afghanistan, India, Pakistan, etc, etc. Det har de desverre ikke gjort. Israel har kommet kortere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå