Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #161 Skrevet 7. august 2009 Kaster meg bare på tre av dem. "Muren" er ingen mur. Dette er noe den fargede pressen kaller gjerdet. Det er et gjerde, bare en liten bit er mur, og hvorfor den kom? For å gjøre det vanskeligere å sikte raketter inn mot israelske skoler. Den lille brøkdelen av gjerdet som er mur, er laget av tynne elementer, og er der for å hindre innsyn, for at ikke snikskyttere lett skal få sikte mot veiknutepunkter de har pleid å angripe med skytevåpen og raketter. "Muren" kommer som følge av palestinske angrep, ikke pga at de vil undertrykke palestinere. Akkurat den beskrivelsen vet jeg ikke om jeg kan være enig i. Det er tross alt kilometervis med mur. Den er opp til 8 meter høy og har en tykkelse på opp mot 1 meter flere steder. Foreslår forøvrig http://www.youtube.com/watch?v=HRWQC9UGO8A. Ambulansene stoppes og sjekkes under høy beredskap, fordi palestinere har brukt dem til å smugle våpen, raketter og selvmordsbombere, da de hadde fri passasje. Dette skjer altså fordi palestinere misbrukte ambulanser, og israelere følgelig ikke lenger kan vite om anbulansen inneholder en fødende kvinne, eller er fylt med sprengstoff med en selvmordsbomber bak rattet. Ville du sluppet en slik en forbi barneskolen uten å sjekke den først? Nok en gang, palestinere lider som konsekvens av palestineres handlinger. Det er også bare en del av sannheten. Vi har sett flere bilder/filmer der fødende ikke får komme til sykehus og barn, mor eller begge dør. Du kan lese mer om dette her. Ok, jeg vet ikke drivkraften bak de tilskuerne på haugen. Kanskje var dama bare en drittsekk, kanskje hun er en av dem som har mistet nære og kjære i palestinernes angrep, eller bare er ei som er drittlei å leve under frykten for at en palestinsk rakett skal treffe huset hennes, jobben til datteren, skolen til sønnen eller bussen til mannen? Jeg vet ikke. Men jeg vet at hun ikke var noen valgt representant for det israelske folket. Like lite som den representanten for Samfunnspartiet som bruker strippere fra Uganda eller Etiopia i valgkampen, eller en full vålerengasupporter representerer det norske folk. Jeg tror heller ikke israelere flest ønsker livet av flest mulig Palestinere. Men jeg vet at det er en del politikere og militære som ønsker det. Det er bevist mange ganger, bl.a på T-skjorter. Det er lett å bli oppfattet som skurk, når en har media og politikere mot seg. Det fikk en ambulansesjåfør i Oslo oppleve for en tid tilbake. Det var også en kar født i utlandet som for kort tid siden opplevde at Ambulansen ikke ville ta han med, på tross av at han var dødlig skadet om han ikke hadde kommet på sykehus. Jeg sier ikke at enhver fis israel slepper lukter rose. Men en handling er ofte svar på en annen handling. Norske media har lang tradisjon i å vise halve sannheten i midtøsten. Krig er aldri pent. Krig er aldri pent. Det kan vi være enig om i det minste. Men det burde også være enighet om et minimum av ansvarsfølelse når en så bevisst som Israel gikk til angrep på sivilbefolkning, sykehus, skoler, barnehager, ambulanser, barn, etc, etc, som de gjorde på Gaza og i Sør Libanon for et par år tilbake. Det er rett og slett ikke mulig for en oppegående person å forsvare de svært stygge angrepene på sivilbefolkkningen om en ikke gjemmer seg bak sin religion eller har ekstreme politiske ambisjoner.
Ella_Grey Skrevet 7. august 2009 #162 Skrevet 7. august 2009 Kaster meg bare på tre av dem. "Muren" er ingen mur. Dette er noe den fargede pressen kaller gjerdet. Det er et gjerde, bare en liten bit er mur JEg har ikke sett muren fra ende til ende, det jeg har sett, har i all hovedsak vært mur bygd på palestinske eiendommer / jordbruksland "Muren" kommer som følge av palestinske angrep, ikke pga at de vil undertrykke palestinere. Jeg tror det er for å undertrykke, press en svar motstander hardt nok - slik han gjør noe dumt. Så har du en fin begrunnelse til å kunne svare med makt(misbruk). Ambulansene stoppes og sjekkes under høy beredskap, fordi palestinere har brukt dem til å smugle våpen, raketter og selvmordsbombere, da de hadde fri passasje. Jeg tviler på at røde kors ambulanser er brukt slik, men de stoppes også. Ok, jeg vet ikke drivkraften bak de tilskuerne på haugen. Kanskje var dama bare en drittsekk...Men jeg vet at hun ikke var noen valgt representant for det israelske folket. Hun var nok en dritt-sekk, og ingen representant for det israelske folket. Men allikevel syns jeg det viser en holdning som er utbredt i Israel, nemlig at palestinerne er undermennesker, at de er monstre, at det ikke finnes noe godt i dem. At sånne holdninger florerer i et folk er ikke bra. Å miste evnen til å se at det er snakk om mennesker, som i bunn og grunn har de samme behov som en selv... Viser at det er en manglende respekt for palestinernes menneskerettigheter, og at overgrep lett kan skje og skjer. Det er lett å bli oppfattet som skurk, når en har media og politikere mot seg. Det fikk en ambulansesjåfør i Oslo oppleve for en tid tilbake. Ja, det vet jeg. Jeg sier ikke at enhver fis israel slepper lukter rose. Men en handling er ofte svar på en annen handling. Norske media har lang tradisjon i å vise halve sannheten i midtøsten. Krig er aldri pent. Krig er aldri pent, nei. Jeg er ikke så naiv at jeg en gang forventer at folkeretten og Genevkonvensjonen opprettholdes under en krig Allikevel dette er ikke en krig. Og at en handling er svar på en handling, forsvarer ikke kraften på reaksjonen. Hvis jeg dulter bort i skuldra di, kan det ikke forsvares at du slår meg rett ned. Det er sikkert masse stavefeil her, og ikke sikkert at jeg har formulert meg så bra. Fordi jeg holder egentlig på med noe annet, skulle bare sjekke om det var noe nytt
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #163 Skrevet 7. august 2009 Problemet er at de behandler jøder og muslimer forskjellig. Hvis de i den ene tilfellet går tilbake til 1948 må de gå tilbake til 1948 i alle saker. Så lenge det synes som om Palestinerene ikke får skjøte på sine eiendommer mens Israelerene får det, er det utvilsom forskjellsbehandling. Og om de går tilbake til før 1948 i saker der det er til Israelerenes fordel må de gå tilbake før 1948 også i saker der det er til Palestinerenes fordel. Det gjør ikke Israel. Vi har hørt hvordan fargede ikke fikk eie land i USA under slavetiden. Vi vet også at de sener ikke kunne bevege seg like fritt som hvite amerikanere (f.eks ta de samme bussene. DET SOM SKJER I ISRAEL NÅ HAR STERKE LIKHETSTREKK MED MÅTEN AMERIKANERENE BEHANDLET DE FARGEDE FOR 100 ÅR SIDEN og Sørafrika under apartheid regimet for 20 år siden. Jeg trodde faktisk Israel hadde kommet lenger. I det minste like langt som Iran, Irak, Afghanistan, India, Pakistan, etc, etc. Det har de desverre ikke gjort. Israel har kommet kortere. Alle arabiske israelere (både muslimer og kristne) har samme rettigheter som jødiske israelere. Dette inkluderer eiendomsrett. Det har de hatt helt siden 1948. Denne saken vil jeg tro var veldig spesiell, og utfallet var nok ikke opplagt siden denne saken gikk helt til høyesterett. Og saken er sikkert mye mer omfattende enn det vi har fått med oss fra media. Vet du om palestinerne har tinglyste skjøter på eiendommene de krever? Det er ikke nok å hevde at man eier noe hvis man ikke kan bevise det. Det er det ikke her i Norge heller.
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #164 Skrevet 7. august 2009 De som ble kastet ut hadde ikke skjøte på eiendommen. Men den jødiske organisasjonen, som høyesterett mener har rett på eiendommen, har tinglyst skjøte på eiendommen. Jeg synes dette er kritikkverdig journalistikk av nrk og vg! De burde jo absolutt opplyst om dette. Dette er helt i tråd med det som kom fram på Visjon Norge nå i kveld. En journalist i avisen Dagen fortalte at han hadde fulgt med i nyhetsbildet fra Midtøsten i NRK over flere år, og sammenlignet det daglig med andre nyhetskanaler. han noterte seg alt som ikke kom med i nyhetene på NRK, men som var med i andre kanaler. Dette har han laget et eget hefte om, hvor han gjengir både dato, medienavn, hendelse og sted. Dette heftet gir nok et godt bilde på hvorfor Norske medier er verstingene i midtøstendekningene.
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #165 Skrevet 7. august 2009 Jeg synes det er merkelig (mildt sagt) at de som har skjøte på eiendommen har ventet i 50 år på å flytte inn. Hvis de IKKE har ventet så lenge synes det som om den Israelske staten har utstedt et skjøte på en eindom til en annen enn de som faktisk har bodd er de siste 50 årene. I så tilfelle mener jeg det er et maktovergrep mot de som faktisk bor der (dvs Palestinerene). Et annet alternativ kan være at de Israelske myndighetene ikke har ønsket å gi noe skjøte til Palestinerene. I så tilfelle er det et enda større overgrep av Israelske myndigheter. PÅ TOPPEN AV DET HELE SYNES DET SOM OM DENNE BOLIGEN LIGGER PÅ OKKUPERT OMRÅDE (dvs et område som Israel har okkupert fra Palestinerene). Det blir altså værre og værre desto flere alternativer vi ser på. Hvordan kan en som har skjøte på et hus bo i et okkupert område? Men okkupert ble det da araberne angrep Israel i 1948 og okkuperte Øst-Jerusalem.
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #166 Skrevet 7. august 2009 Jeg vet at det er masse historie som jeg ikke kan. Ikke har jeg tatt et standpunkt for all tid, jeg kan godt både innrømme å ha tatt feil og endre mening hvis gode argumenter kommer frem. Allikevel mener jeg at mye av det som Israel har gjort er umulig å forsvare. Det som skjedde i flyktningleirene Sabhra og Shatilla (vet ikke hvordan det staves) på åttitallet er helt ufattelig. Måten israelske nybyggere behandler palestinere på er usmakelig, for å si det mildt. Muren Israel bygger er uforståelig, hvordan de kan nekte ambulanser å komme frem likeså. Ja, jeg vet det er selvmordsbombere. Men det går ikke an å straffe en hel befolkning for enkeltindividers handling. Det som skjedde i Gaza nå sist, mye av det skjønner ikke jeg hvordan noen kan syns er greit. Når bombingen av Gaza by var på det verste, var det flere israelere som koste seg i åssidene rundt byen. Husker en av dem ble intervjuet, og hun frydet seg. Hun sa noe sånt som at hun håpet Gaza ble jevnet med jorden, og alle innbyggerne døde. Sånne mennesker har jeg lyst til å klappe til. Man står ikke å håper at uskyldige sivile blir drept og såret. Da ser en ikke lenger at det handler om mennesker, men noe annet, mindre, noe verdiløst, rett og slett søppel. Og ingen kan overbevise meg om at det ikke finnes uskyldige i Gaza. En annen ting er Israels’ hemningsløse bombing av sivile mål, med begrunnelsen at terrorister gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Tror de bombet en barnehage, fordi Hamas drev rakettutskytning fra taket. For det første så var rakettene til Hamas så dårlige at det ikke forsvarer å ta ut sivile mål. For det andre så bomber en ALDRI en barnehage, uansett hvor avanserte raketter som er på taket. Det kan forsvares å sende inn en spesial-styrke for å ta ut trusselen, og da kan det bli sivile tap. Men å bevisst sikte inn sivile mål for å fjerne en svak trussel er ikke riktig. Så uansett hvem sitt land det er syns jeg Israel går frem på feil vis. Dette er et godt bevis på at du har fått all din informasjon fra araberne, på samme vis som NRK og norske medier. Det holder nok for deg å bli informert av de norske medier. Skal du uttale deg om denne konflikten, bør du sette deg inn i det virkelige livet der nede. Når du nevner Israels hemningsløse bombing av sivile mål, da røper du at du er informert av jødehatere. Husk at de to norske legene som så ut til å fungere mer som journalister enn leger, de er begge jødehatere av rang. Disse var det som foret norske medier med krigens gang. I kjelleren under der hvor disse befant seg, hadde Hamas sitt hovedkvarter. Protesterte du i de 8 årene da araberne sendte mange tusen raketter inn i barnehager, skoler og privathjem, kun for å drepe sivile? 25% av hele befolkningen i områdene som ble beskutt i disse årene har får varige psykiske lidelser. Men hvem bryr seg vel om det?
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #167 Skrevet 7. august 2009 Problemet er at de behandler jøder og muslimer forskjellig. Hvis de i den ene tilfellet går tilbake til 1948 må de gå tilbake til 1948 i alle saker. Så lenge det synes som om Palestinerene ikke får skjøte på sine eiendommer mens Israelerene får det, er det utvilsom forskjellsbehandling. Og om de går tilbake til før 1948 i saker der det er til Israelerenes fordel må de gå tilbake før 1948 også i saker der det er til Palestinerenes fordel. Det gjør ikke Israel. Vi har hørt hvordan fargede ikke fikk eie land i USA under slavetiden. Vi vet også at de sener ikke kunne bevege seg like fritt som hvite amerikanere (f.eks ta de samme bussene. DET SOM SKJER I ISRAEL NÅ HAR STERKE LIKHETSTREKK MED MÅTEN AMERIKANERENE BEHANDLET DE FARGEDE FOR 100 ÅR SIDEN og Sørafrika under apartheid regimet for 20 år siden. Jeg trodde faktisk Israel hadde kommet lenger. I det minste like langt som Iran, Irak, Afghanistan, India, Pakistan, etc, etc. Det har de desverre ikke gjort. Israel har kommet kortere. Jeg ser at du prøver deg på en feilaktig strategi i denne saken. Var det slik at de fargede angrep de hvite i Amerika? Var det derfor de ikke fikk de samme rettighetene som de hvite? Det er ikke sine slaver som israelerne må behandle eller ta hensyn til. Nei, det er deres verste dødsfiender. Disse som vil utrydde alle jødene, slik som det også virker som også du kunne ønsket. De fargede i Amerika kunne ikke bestemme selv hvordan de ville bli behandlet. Araberne i Midtøsten kan selv bestemme hvor lenge israelerne må forsvare seg mot dem. Alle som har litt informasjon om virkeligheten i området, forstår det. Men mange ynder å spre løgn.
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #168 Skrevet 7. august 2009 Akkurat den beskrivelsen vet jeg ikke om jeg kan være enig i. Det er tross alt kilometervis med mur. Den er opp til 8 meter høy og har en tykkelse på opp mot 1 meter flere steder. Foreslår forøvrig en video som viser muren. Det er også bare en del av sannheten. Vi har sett flere bilder/filmer der fødende ikke får komme til sykehus og barn, mor eller begge dør. Du kan lese mer om dette her. Jeg tror heller ikke israelere flest ønsker livet av flest mulig Palestinere. Men jeg vet at det er en del politikere og militære som ønsker det. Det er bevist mange ganger, bl.a på T-skjorter. Det var også en kar født i utlandet som for kort tid siden opplevde at Ambulansen ikke ville ta han med, på tross av at han var dødlig skadet om han ikke hadde kommet på sykehus. Krig er aldri pent. Det kan vi være enig om i det minste. Men det burde også være enighet om et minimum av ansvarsfølelse når en så bevisst som Israel gikk til angrep på sivilbefolkning, sykehus, skoler, barnehager, ambulanser, barn, etc, etc, som de gjorde på Gaza og i Sør Libanon for et par år tilbake. Det er rett og slett ikke mulig for en oppegående person å forsvare de svært stygge angrepene på sivilbefolkkningen om en ikke gjemmer seg bak sin religion eller har ekstreme politiske ambisjoner. Jeg så på filmkuttet at unger og eldre koner klatret over denne muren der hvor den absolutt ikke var 8 meter høy. Hadde det vært israelere som hadde gjort dette, hadde de blitt skutt og drept alle som en. Det er en ting å si til denne situasjonen: Som man reder, ligger man. Dette har araberne bedt om i mange år, og fortsetter med det. Jeg synes ikke det harmonerer så godt for en person å snakke om oppegåenhet, når en tar fullstendig parti for terrorister som går helhjertet inn for å drepe barn ved alle mulige anledninger.
KR-øst Skrevet 7. august 2009 #169 Skrevet 7. august 2009 JEg har ikke sett muren fra ende til ende, det jeg har sett, har i all hovedsak vært mur bygd på palestinske eiendommer / jordbruksland Hva hadde du forventet deg å få se fra araberne og NRK? Men det er utrolig at du kunne se at muren sto på palestinske eiendommer. Var detsatt opp skilter?
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #170 Skrevet 7. august 2009 Alle arabiske israelere (både muslimer og kristne) har samme rettigheter som jødiske israelere. Dette inkluderer eiendomsrett. Det har de hatt helt siden 1948. Denne saken vil jeg tro var veldig spesiell, og utfallet var nok ikke opplagt siden denne saken gikk helt til høyesterett. Og saken er sikkert mye mer omfattende enn det vi har fått med oss fra media. Vet du om palestinerne har tinglyste skjøter på eiendommene de krever? Det er ikke nok å hevde at man eier noe hvis man ikke kan bevise det. Det er det ikke her i Norge heller. Det er faktisk feil. Palestinere har IKKE rett til å bevege seg fritt mellom diverse områder i Israel. Det har imidlertid Jøder og kristne. Når det gjelder skjøter på områder kan jeg ikke bevise det, men det er massevis av eksempler der Israel bare har overtatt husene til Palestinerene. Da Israel bugde muren ble bla Palestinerene nektet å passer selv om de skulle til SINE EGNE OMRÅDER HVOR DE DREV JORDBRUK/FRUKTDYRKING. Andre ble fratatt muligheten til å drive pensjonat. Dette er også en form for å frata Palestinerene landområder.
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #171 Skrevet 7. august 2009 Hvordan kan en som har skjøte på et hus bo i et okkupert område? Men okkupert ble det da araberne angrep Israel i 1948 og okkuperte Øst-Jerusalem. Hvis du tenker på Israeleren (de kristne/Jødene) hvor det finnes påstander om at de hadde skjøte, så må dette skjøte vært utstedt FØR okkupasjonen. Ihht påstander ble husene fratatt Israelerene ved at Palkestinerene jaget dem FØR okkupasjonen (ettersom de neppe ville blitt jaget etter at Israel okkuperte området). Som jeg sa i mitt tidligere innlegg tilsier dette at Israelerene hadde rett til boligene såfremt denne fortrinnsretten gjelder både Israelere og Palestinere og at grensene settes tilbake til det de var før 1948 (dvs før okkupasjonen).
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #172 Skrevet 7. august 2009 Jeg ser at du prøver deg på en feilaktig strategi i denne saken. Var det slik at de fargede angrep de hvite i Amerika? Var det derfor de ikke fikk de samme rettighetene som de hvite? Det er ikke sine slaver som israelerne må behandle eller ta hensyn til. Nei, det er deres verste dødsfiender. Disse som vil utrydde alle jødene, slik som det også virker som også du kunne ønsket. De fargede i Amerika kunne ikke bestemme selv hvordan de ville bli behandlet. Araberne i Midtøsten kan selv bestemme hvor lenge israelerne må forsvare seg mot dem. Alle som har litt informasjon om virkeligheten i området, forstår det. Men mange ynder å spre løgn. Nei de hvite skaffet seg billig arbeidskraft ved slavedrift av fargede. Det samme som når Israelerene skaffer seg billig arbeidskraft/slavedrift av Palestinerene. Om Israelerene ser på Palestinerene som sine dødsfiender så har det vel en god del med at Palestinerene setter seg til motverge når Israel ruller inn takns og sender angrepshelikopter og raketter. Heller ikke Palestinerene kan bestemme hvordan de skal bli behandlet i sitt eget land ettersom Israel har okupert det. Forskjellen på USA for 100 år siden og Israel idag er at USA importerte mange slaver (og etterkommerene etter slavedriften ble veldig dårlig behandlet) Israel importerer ikke slavene på samme måte, men okkuperer isteden deres landområder, fratar dem retten til å drive f.eks. fruktproduksjon ved å overta områdene og gi dem til Israelerene. Det er bare å se på kartene jeg har refert til tidligere i denne tyråden. Det Israel har gjort de siste 60 årene blir ikke mer lovlig selv om noen i Israel mener det finnes en gud som sier de skal drepe, lemleste og frata Palestinerene enhver mulighet til å brødfø seg selv.
Far til 2 Skrevet 7. august 2009 #173 Skrevet 7. august 2009 Jeg så på filmkuttet at unger og eldre koner klatret over denne muren der hvor den absolutt ikke var 8 meter høy. Hadde det vært israelere som hadde gjort dette, hadde de blitt skutt og drept alle som en. Prøv. Det er ikke lenge siden ei 16 år gammel Palestinsk jente ble skutt og drept PÅ PALESTINSK SIDE av muren. Etter at jenta var skutt fra et skytetårn kom en Israelsk offiser og skjøt 6 skudd i kroppen som lå på bakken for å forsikre seg om at hun var død. Det var altså en soleklar henrettelse av en sivil person PÅ PALESTINSK OMRÅDE. Jeg ser fortsatt for meg hvordan kroppen til den døde jenta "kaster på seg" hver gang et skudd treffer, ogh ettersom denne Israelske offiseren ville forsikre seg om at jenta var død antar jeg at han skjøt eller 2 i hodet hennes også på kloss hold. Tipper han føltes seg "som en mann" etter denne heltmodige innsatsen. Det eneste jenta gjorde galt var å lytte til musikk fra en Ipod hun hadde fått i gave. Offiseren ble naturligvis frikjent av Israelske myndigheter for drapet på Jenta som skjedde på Palestinsk område. Hun var med andre ord ingen trussel for Israelerene. Det er en ting å si til denne situasjonen: Som man reder, ligger man. Dette har araberne bedt om i mange år, og fortsetter med det. Jeg synes ikke det harmonerer så godt for en person å snakke om oppegåenhet, når en tar fullstendig parti for terrorister som går helhjertet inn for å drepe barn ved alle mulige anledninger. Jeg er stum av "beundring" over at du kan forsvare slike handlinger. Du er sikkert glad for at din gud støtter henrettelser av sivile og barn, men du skal vite at resten av verden ikke gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #174 Skrevet 7. august 2009 Det er faktisk feil. Palestinere har IKKE rett til å bevege seg fritt mellom diverse områder i Israel. Det har imidlertid Jøder og kristne. Nå mener du palestinerne i Gaza og på Vestbredden? De er ikke israelske arabere. De israelske araberne er de som ble igjen i Israel i 1948 (og deres etterkommere). De har israelsk statsborgerskap og samme rettigheter som alle andre israelsere, og de kan selvsagt ferdes fritt i Israel. Ca 20% av Israels befolkning er arabere, og ca 80% av de israelske araberne er muslimer.
Far til 2 Skrevet 8. august 2009 #175 Skrevet 8. august 2009 Nå mener du palestinerne i Gaza og på Vestbredden? De er ikke israelske arabere. De israelske araberne er de som ble igjen i Israel i 1948 (og deres etterkommere). De har israelsk statsborgerskap og samme rettigheter som alle andre israelsere, og de kan selvsagt ferdes fritt i Israel. Ca 20% av Israels befolkning er arabere, og ca 80% av de israelske araberne er muslimer. OK, skjønner. Beklager misforståelsen. Jeg trodde du mente at Israel s grenser var basert på det Israel definerer som sine grenser og ikke det FN og resten av det internasjonale samfunnet har definert som grensene. Da er det greit. Palestinerene får da bestemme over sine landområder ihht grensene fra 1948 og Israel får bestemme over sine landområder fra før 1948. (Men da er det jo litt merkelig at Israel nå bestemmer over de boligene der Palestinere nettopp ble kastet ut ettersom dette ikke tilhører grensene fra 1948).
Ella_Grey Skrevet 8. august 2009 #176 Skrevet 8. august 2009 Dette er et godt bevis på at du har fått all din informasjon fra araberne, på samme vis som NRK og norske medier. Det holder nok for deg å bli informert av de norske medier. Skal du uttale deg om denne konflikten, bør du sette deg inn i det virkelige livet der nede. Hva regner du som en NØYTRAL informasjonskilde? Hva vet du om hvor jeg henter min informasjon fra, som sagt jeg vet at det er en masse jeg ikke vet om situasjonen der nede, men jeg vet en del. Når du nevner Israels hemningsløse bombing av sivile mål, da røper du at du er informert av jødehatere. Husk at de to norske legene som så ut til å fungere mer som journalister enn leger, de er begge jødehatere av rang. Disse var det som foret norske medier med krigens gang. I kjelleren under der hvor disse befant seg, hadde Hamas sitt hovedkvarter. Jeg mener at Mads Gilbert og Erik Fosse er to fantastiske mennesker. Jeg tar ikke alt de sier for fakta, for jeg vet de har valgt side. Men å påstå at alt de sier er løgn er bare dumt. Hvordan vet du det med hovedkvarteret forresten? Protesterte du i de 8 årene da araberne sendte mange tusen raketter inn i barnehager, skoler og privathjem, kun for å drepe sivile? Nei, jeg skal være ærlig å si at det gjorde jeg ikke. Hvor mange ble drept? Jeg oppfattet ikke situasjonen da som så ufattelig ille som det som skjer i Gaza er. 25% av hele befolkningen i områdene som ble beskutt i disse årene har får varige psykiske lidelser. Men hvem bryr seg vel om det? Det er ille, jeg ser det. Men da bør også du tenke på de palestinske barn som vokser opp i Gaza i dag. Og de traumene de kommer til å leve med resten av livet Hva hadde du forventet deg å få se fra araberne og NRK? Men det er utrolig at du kunne se at muren sto på palestinske eiendommer. Var detsatt opp skilter? Nei, men jeg regner nesten med at olivenlundene som ble hugd ned tillhørte han som sa at han eide den. Kan du være så snill og ikke se alt som så svart hvitt som du gjør, og se at det er lidelser på begge sidene. Ser du at alle barn som fødes kommer inn i verden med de samme behov, og vokser opp med de samme ønsker. At de i bunn og grunn føler mye av det samme som du og jeg gjør. Og ved og demonisere en hel folkegruppe sånn som du på mange måter gjør med araberne, sier du at det er greit og skyte ned en ungjente. Bare fordi hun er annerledes og ikke er like mye verdt som oss.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #177 Skrevet 8. august 2009 Nei, jeg skal være ærlig å si at det gjorde jeg ikke. Hvor mange ble drept? Jeg oppfattet ikke situasjonen da som så ufattelig ille som det som skjer i Gaza er. Det er ille, jeg ser det. Men da bør også du tenke på de palestinske barn som vokser opp i Gaza i dag. Og de traumene de kommer til å leve med resten av livet http://www.btselem.org/English/statistics/...r=EventLocatEng
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #178 Skrevet 8. august 2009 http://www.btselem.org/English/statistics/...r=EventLocatEng
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #179 Skrevet 8. august 2009 Nei, jeg skal være ærlig å si at det gjorde jeg ikke. Hvor mange ble drept? Tall fra den propalestinske israelske organisasjonen Btselem viser at ca 500 israelere ble drept av palestinere i perioden 2000-2008. Ofre fra krigen i vinter er ikke inkludert i disse tallene.
Gjest Vampen Skrevet 8. august 2009 #180 Skrevet 8. august 2009 Selvfølgelig er det forferdelig at Israelere blir drept. 1 drept Israelsk barn er altfor mye.. Men når det er snakk om politikken, statene, og forholdet og forskjellen på disse, så kan kan ikke glemme dødstallene tross alt er mye høyere på Palestinsk side. For hver israeler som er drept siden 2000, så er det drept ca 6 palestinere. Tallet er enda høyere om man ser på drepte barn. Enda høyere igjen når man ser på antall skadet. Hva med forskjellen på antall politiske fanger, hus som blir revet og ulovlige bosetninger? Jeg har ikke noe problem med jøder. Jeg syntes ikke israelsk lidelse er mindre viktig enn palestinsk lidelse. Jeg ser på israelere og palestinere, jøder og muslimer som like mye verdt. Men jeg ser et problem med at en stat som er så overlegen går så hardt og brutalt frem som Israel gjør. Krigen i Gaza var overkill. Jeg støtter ikke rakettene fra Hamas, men jeg har allikevel problemer med at en stat velger å svare på disse ved å gå inn i en av verdens tettest befolkede områder med tunge våpen, drepe sivilie og ødelegge hus, skoler og alt annet i sin vei. At 25% av befolkningen i enkelte israelske områder sliter med psykiske senvirkninger er forferdelig. Men tallet på Palestinsk side er, også her, mye høyere. Og det skremmer meg at den generasjonen palestinere som vokser opp er såpass truamtisert og skadet som de er.. Under krigen i Gaza var det mange jævlige bilder i arabisk media. En av de jeg husker best er en bildeserie av en ung gutt, bare barnet, som sitter badet i blod ved siden av sin mors ødelagte kropp. Moren dør i løpet av bildeserien. Det som bekymrer meg å tenke på er hva kommer denne gutten til å forbinde med Israel når han vokser opp? Vil han, med en slik opplevelse i baggasjen, ha forutsetninger for å være med å skape fred mellom partne? Eller vil han vokse opp med et brennende hat mot Israel? Det som er det triste med denne situasjonen er at så lenge Israel fortsetter å gå så hardt frem mot sivile palestinere, så kommer det aldri til å bli fred. Det er bare med å få hatet til å vokse, og fortsette å legge forutsetningene for fortsatt rekrutering til terrororganisasjoner på palestinsk og arabisk side.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå